Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nynorsk, en samlet ordliste

Anbefalte innlegg

Hei, nå har jeg søkt rundt for å prøve å finne et dokument som inneholdt alle/de fleste hverdags ordene og substantivene på bokmål, samt deres korrekte oversettelse til nynorsk. Jeg har et eksempel, men som dere ser så mangler det en del ord.

Som alle vet så kan man ha med alle mulige slags dokumenter på en eventuell eksamen. Hvorfor da ikke ha med et word dokument med "alle" bokmål-nynorsk ord. Denne lista kan jo brukes begge veier, også da for dem som har bokmål som sidemål.

Idèen er at du enkelt og greit benytter søk funksjonen i word på dokumentet som inneholder alle ordene. Søk etter det ordet du lurer på, og deretter gå inn i teksten din og velg "erstatt".

Erstatt: Jeg

Erstatt med: Eg

Lovlig, enkelt og effektivt.

Noen som har en slik liste, eventuelt er interessert i å utarbeide en i samarbeid med flere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nå har jeg søkt rundt for å prøve å finne et dokument som inneholdt alle/de fleste hverdags ordene og substantivene på bokmål, samt deres korrekte oversettelse til nynorsk. Jeg har et eksempel, men som dere ser så mangler det en del ord.

Som alle vet så kan man ha med alle mulige slags dokumenter på en eventuell eksamen. Hvorfor da ikke ha med et word dokument med "alle" bokmål-nynorsk ord. Denne lista kan jo brukes begge veier, også da for dem som har bokmål som sidemål.

Idèen er at du enkelt og greit benytter søk funksjonen i word på dokumentet som inneholder alle ordene. Søk etter det ordet du lurer på, og deretter gå inn i teksten din og velg "erstatt".

Erstatt: Jeg

Erstatt med: Eg

Lovlig, enkelt og effektivt.

Noen som har en slik liste, eventuelt er interessert i å utarbeide en i samarbeid med flere?

Nei. Har du forresten hørt om "CD-ORD"?

Lenke til kommentar

Kan ikke bruke CD-ORD på eksamen tror jeg?

Du vil altso lage ein bokmål-nynorsk-ordliste?

Det vil sjå veldig rart ut om du tar ein bokmålstekst og berre set den rett over til nynorsk. Språket i teksten vil lide pga. det og du vil få ein dårlegare karakter.

Poenget er å ha alle substantiv og verb i korrekt bøyd form slik at du vil kunne bytte ut med riktig bøyd form på nynorsk. Det er ikke snakk om en google translate-versjon som direkte oversetter hele teksten, men en manuell mulighet til å søke og erstatte ord du er i tvil om/ikke kjenner til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...