Bjerknez Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 I følge forhandlere rundt om kring så ser det ut til at det fra 1.april i år ikke blir mulig å kjøpe en varebil hvor man kan sette inn seter i ettertid. Lurer litt på hva dette vil si for dem som i utgangspunktet ikke trenger fem seter til privat bruk? Verdien på bilene må jo synke og kanskje bli billigere i innkjøp? Altså hvis produsent gidder å lage varebiler noe mer og sende til Norge? Touran er jo et godt eksempel på en meget populær bil og mange kjører vel en slik som varebil privat. (Har selv gjort det). Etter det jeg har hørt så er vel Touran såpass populær at den ikke vil bli fjernet fra fra markedet her i Norge muligens... ? Pajero har jeg dog hørt kommer til å slite da det omtrent ikke selges pajeroer i Norge med fem seter. Hva mener dere rundt dette? Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Hei Touran kommer som både personbil og varebil (selv etter mars i år), men du kan ikke registrere bilen om fra varebil til personbil eller motsatt. Bilene blir ombygget i Norge om vanlig, men fabrikken sender bilen som 2-seter og uten innfestningsmuligheter for bakseter og setebelter bak. VW Amarok vil fortsatt kunne regges om fra varebil til personbil som i dag, dette har med at bilen kan fortolles inn som 5-seters varebil og faller utenom direktivet.. Dette er fint for Volkswagen som har fleksible febrikker, men det er verre for noen andre merker som ikk har ressurser til å tilpasse seg. Noen dyre Mercedeser på grønne skilter vil forsvinne, men Toyota Landcruiser skal, etter det jeg vet, fortsatt kunne registreres om (men jeg er ikke 100% sikker). Lenke til kommentar
joka Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 det er biler som er ombygd i norge som blir "forbudt" hvis ikke bilen har typegodkjenning som varebil fra fabrikk, kan den heller ikke ombygges i norge. norsk nasjonal typegodkjenning er ikke mulig lengre. touran blir kanskje varebil om vag bryr seg om lille norge og typegodkjenner den som varebil.. noen biler har typegodkjenning fra fabrikk både som vare og personbil. f.eks caravelle / transporter 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Bilen må gjerne "bygges om" i Norge, men da innenfor regelverket. Som det er med Touran i dag så tas setene ut av en 5-seter og legges ved etter ombyggingen. Man kan ikke ta ut setene på en personbil og fortolle den som en varebil etter det nye regelverket. "Vag" bryr seg nok om Norge til at de sender 2 seters Touraner til Norge så de kan selge dem på grønne skilter Caravelle vil komme som personbil og varebil. Varebilveggen vil monteres i Norge på en 2/3-seters bil fra fabrikk. I teroen kan Caravelle faktisk regges tilbake som en 6-seters personbil siden den kan fortolles inn som en varebil med to seterader, men dette er ren spekulasjon ennå.. Multivan og Sharan forblir personbiler og vil ikke komme som varebil.. 1 Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Fasiten for de bilene som har vært ombygs frem til nå, og som det ble solgt noen av i 2011/2012. Disse forsvinner Fiat Freemont Ford S-Max Hyundai Ix55 Hyundai SantaFe Jeep Wrangler Kia Sorento Nissan Pathfinder Mercedes Geländewagen Mercedes GL Mercedes R-Klasse Volkswagen Sharan Disse fortsetter Ford Galaxy Land Rover Discovery Land Rover Defender Mitsubishi Outlander Mitsubishi Pajero Peugeot 5008 SsangYong Rodius (Etter hvert) SsangYong Rexton (etter hvert) Toyota Landcruiser Volkswagen Touran 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Skulle tro man jobbet i bilbransjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå