Emancipate Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Blir ikke dette mer riktig? NEI. Du legger inn både betydningsforskyvning og feil grammatikk. Forigårs Dessuten så er jo The day before yesterday direkte oversatt til Dagen før i går. Forgårs (ok) Forigårs (feil) Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Vis gjerne hva du mener, så slipper jeg å gruble over det. Lenke til kommentar
Netj Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Skal og gå på norskkurs i kveld...og jeg lurer på at det er en god måte å lytte til norsk musikk, Kan noen her anbefaler noe enkel norsk musikk sanger til meg? simple but beautiful songs Takk! Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Første som slår meg: http://www.youtube.com/watch?v=tR5TFQh2eMc Veldig fin sang. Han synger sakte, så burde være mulig å følge med. Han som synger er fra Nord-Norge og synger på dialekt. Jeg tror likevel du bør kunne forstå det han sier. En liten ordbok: Æ = Jeg Dæ = Deg Va = Var Di = Din Mæ = Meg Fargan = Fargene Bær = Bærer (løfter opp/holder oppe) Slæpp = Slipper Nu = Nå Lyrics Æ så dæ I går på gata Da byen lå kald å stor Æ så du va ny I livet Og æ så du va ny I nord Og mora di bar en koffert Med alt det ho eide i Og du gikk å bar på hennes drøm Om en gang å få bli fri Og du ga mæ et smil Sommerfugggel I vinterland Ingen får ta fra dæ Fargan du visste mæ Og må drømmen du bær bli sann Sommerfuggel I vinterland Og mora di bær på minna Om alt d ho har forlatt Ho vet ikke om ho ser igjen Han som de tok ei natt Nu hold ho dæ fast I handa Så gjør ho dæ varm og go Ho håpe du e velkommen hit så såran en gang skal gro Og du ga mæ et smil Sommerfuggel I vinterland Ingen får ta fra dæ Fargan du visste mæ Og må drømmen du bær bli sann Sommerfuggel I Vinterland Æ håpe vi tar imot dæ Æ håpe du slæpp å frys Æ vet du kan gi oss farge og latter og liv og lys Æ så dæ I går på gata Da byen lå kald og stor Og æ så du va ny I livet Og æ så du va ny I nord Og du ga mæ et smil Sommerfuggel I vinterland Ingen får ta fra dæ Fargan du visste mæ Og må drømmen du bær bli sann Sommerfuggel I Vinterland Endret 11. april 2013 av r2d290 waits for Obi-Wan Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Problemet med norske sanger, er at de oftest synger på dialekt. Kan anbefale Øystein Sunde da. Der er det mye forskjellig. Lenke til kommentar
Netj Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 Et spørsmål her. Er det 'Vi får se' og 'Vi skal se' det samme? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Nei. "Vi får se" betyr "Vi får finne ut av hva som vil skje i fremtiden". "Vi skal se" kan ikke sies alene. Det kan være en del av en setning, for eksempel: "Vi skal se på TV". Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 "Vi får se" er noe som er usikkert, f.eks "Vi får se hva som skjer"= "vi vet ikke hva som vil skje". "Vi skal se" er som han over skriver, Lenke til kommentar
Netj Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Bestemor betyr både 'farmor' og ''mormor'? Endret 14. april 2013 av Jin_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Bestemor betyr både 'farmor' og ''mormor'? Ja, det stemmer. Lenke til kommentar
Netj Skrevet 20. april 2013 Forfatter Del Skrevet 20. april 2013 Hei hei!Spørsmål igjen! Hva betyr 'ba' på engelsk? Jeg kan ikke finne det ordet inn ordboka.(Er det riktig ? inn ordboka, eller på ordboka?) Hva betyr 'VG'? Verden Gang -- World Times ? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 VG: http://en.wikipedia.org/wiki/Verdens_gang Verdens Gang (lit.: "The way of the world" or "The course of the world" or even "The gait of the world") BA: http://en.wikipedia.org/wiki/Bergensavisen Bergensavisen (lit. "the Bergen newspaper") Ordet "ba" er også en preteritum (fortid) av verbet "å be" 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg kan ikke finne det ordet inn ordboka.(Er det riktig ? inn ordboka, eller på ordboka?) Jeg kan ikke finne det ordet i ordboka. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Hva betyr 'VG'? Verden Gang -- World Times ? Ja der var det vanskelige ordet "gang" igjen, gitt. For å si det enkelt så trenger du ikke vite det. Det er et gammeldags navn som ingen ville funnet på i dag. Nordmenn vet vel heller ikke hva det betyr. Jeg ville oversatt det til"how the world is proceeding" eller "what is happening in the world". 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 "The proceedings of the world". 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Hva betyr 'ba' på engelsk? Jeg kan ikke finne det ordet inn ordboka.(Er det riktig ? inn ordboka, eller på ordboka?) Som det påpekes er ordet "ba" i preteritum. Alle ord i ordboka må slås opp i infinitiv. 1 Lenke til kommentar
Netj Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Hei! Spørsmål igjen! Norges nasjonaldag er 17.mai. Jeg har spørsmål om Norges nasjonalsang. Hva betye 'værbitt' fra 'værbitt over vannet' Og hva betye 'saganatt' fra 'og den saganatt som senker drømmer på vår jord'? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå