Valkyria Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 "Jo" er ofte valgfritt om du bruker i denne sammenhengen. Settningen har nesten samme betydning med og uten "jo". I muntlig er det mer normalt å putte inn en "jo" i slike steder, men skriftlig er det ofte mer vanlig å ikke bruke "jo" Du kan unngå "jo" på det nivået du er nå. Du vil se og skjønne hvor "jo" passer når du snakker flytende 1 Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Her er 'jo' brukt som et adverb, for at setningen skal være 'forklarende'. Norsk: Han er jo lærer. Engelsk: He is a teacher, you know. Setningen blir ikke feil uten 'jo', men mer forklarende. Edit: Som nevnt over meg, så er det mer brukt muntlig enn skriftlig. Endret 26. mars 2013 av Jofred 2 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Hva er dansk-norsken og norsk- norsken da? Er bokmål ikke skikkelig norsk? Nei, bokmål er berre norsk-dansk, men er diverre det dominerande språket i Noreg. Nynorsk derimot er heilnorsk. Lenke til kommentar
Netj Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Et spørsmål ! Hvordan kan vi si epost adresse på norsk? for eksempel: [email protected] Hva med _ og @ og . da? Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 hei_(understrek)jin@(alfakrøll).(punktum)no 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Mange sier også "at" for alfakrøll, og "dot" for punktum. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Alfakrøll?!?! Når begynte folk med dette tullet? Det heter krøllalfa. [email protected] -> Hei understrek jin krøllalfa diskusjon no eller du kan slutte med "diskusjon punktum no" eller "diskusjon punktum enno" eller "diskusjon enno". Dette er ikke så lett for nordmenn heller, spesielt over telefonen har jeg sett folk kludre lenge før de får mottaker til å forstå. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Jeg gruer meg til å løpe i gymtimen, men jeg må jo holde meg i form. I dette tilfellet impliserer "jo" at mottakeren allerede er enig i at han må holde seg i form fordi det allerede er et allment akseptert faktum. Samtalen fortsetter: - Ja, det er noe med det, gitt. - [spør om noe annet.] Uten "jo" ville setningen implisert at det er vedkommende selv som har en personlig grunn til å holde seg i form, f.eks. på grunn av hjerte og karsykdom eller vektproblemer. Samtalen fortsetter: - Hvorfor det? - Jeg skal løpe en etappe i st.olavsloppet til sommeren. I mange sammenhenger er "jo" en uting fordi det tvinger på mottakeren meninger han ikke har. Jo er et vanskelig ord fordi det betyr forskjellige ting ut i fra sammenhengen. Endret 27. mars 2013 av Tåkelur 2 Lenke til kommentar
Netj Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 haha Jin, det er nok slik nordmenn er. Vi er sjenerte når du møter oss, men på internett har vi ingen sosiale tabu og er lette å snakke med. Jeg tenker om det. Hvorfor alle nordmenn sier at dere er sjenerte? Har dere 'compared with' folk inn utlandet? Er der det spesiellt 'atferd', derfor dere si 'vi er sjenerte' av og til. Jeg mener at, for ekesemple, folk i kina liker ikke å si 'vi er sjenerte', vi ofte si 'vi er hjelpsom'. Fordi kinesiske folk liker å hjelp de andre, og hjelp stranger og utlendinger. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Nordmenn er bare sjenerte. vi har som oftest er kaldt miljø, som gjør det vanskeligere å være åpen og sosial. Lenke til kommentar
Netj Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Men hvorfor det nedefor?Er det sant? Young, sex-happy Norwegians are the quickest to hop in bed with casual conquests, according to a new survey. Perhaps they're only bragging, but 72 percent of those questioned said they've had "one-night stands." Endret 27. mars 2013 av Jin_ Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Mens vi er sjenerte ovenfor nye mennesker, så varmer vi raskt opp når vi kommer i stemning. Kort fortalt; Det er vanskelig å få kontakt med nordmenn, men når du først har fått kontakt, så går det unna. Lenke til kommentar
Netj Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 Ja, jeg vet det. Kansje jeg vil bare få noen kinesisk venner her i Norge. Det er greit, bare føler at det er synd siden jeg har lært norsk i det siste. Lenke til kommentar
Netj Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 Et spørsmål her: Det er æ/ø/å, men faktisk det er fremdeles 'é' . idé én Hvorfor ikke 'é' stå inn alfabetet? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Dette er fordi æ, ø og å er egne bokstaver, mens é bare er en annerledes uttalelse enn vanlig e. Lenke til kommentar
Netj Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Jeg leser magazine nå og jeg finner det er mange nyttig ordene. Men jeg er usikker hvis jeg kan uttale dem riktig....alt er nye ordene for meg...Greit å se på og forstå... Jeg lurer på er det mulig at noen kan hjelp meg ved lese det og sendt meg epost da? Bedre bildet: Endret 28. mars 2013 av Jin_ Lenke til kommentar
Netj Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 Et spørsmål ! Hva er adventstida? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Et spørsmål ! Hva er adventstida? De siste fire ukene før jul. Lenke til kommentar
Netj Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 Siste = last Hvordan heter 'at last ' på norsk? For eksempel: I bought the book at last.---> ? I bought the last book. ---Jeg kjøpte den siste boken. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 (endret) I bought the book at last.---> Jeg kjøpte boka til slutt En nordmann ville nok sagt det på en annen måte: Jeg har endelig kjøpt meg den boka (engelsk: I have finally bought that book) Endret 29. mars 2013 av dabear 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå