winmedi Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Hei blir man russ om man går elektro? Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Ja du kan bli russ, men vil si det er dumt ved mindre du fyller 18 før mai. 1 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Du kan enten bli svartruss etter 2 år før du går ut i lærlingetiden, eller ta påbygg 3-år og bli russ med alle på samme alder. Er du svartruss er du (som oftest) bare 17 og må holde deg unna alkohol og slipper ikke inn på arrangementer Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Er ikke alle farger utenom rød og blå ansett som "lekeruss"? Uansett vil jeg fraråde å velge utdanning basert på om man blir russ eller ikke. 4 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Gikk VK 2 Automasjon og vi fikk bli rødruss siden rødt ble sett på som 3 års utdanning på skolen jeg gikk. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Håper virkelig ikke at du sitter og vurderer utdanningen din etter hvilken farge du skal ha på buksen din i litt over to uker. 7 Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Jo, satt på altanen i dag. Det var ganske bra vær.Jeg lurte på hvilke utdanning jeg burde velge. Skal jeg velge rød bukse eller skal jeg velge svart bukse? Tenkte jeg. Nei sitter ikke å vurderer noe sånt. Endret 19. mars 2013 av winmedi Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg gikk IKT og var svartruss, de som gikk Elektro var blåruss hos oss. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Frå gammalt av så var det kun dei som tok akademisk utdanning som blei russ, men i dag har dei fleste vidaregåande linjene russ. Det vanlige er at dei som går allmenn er raudruss, dei som går økonomi er blåruss, og alle som tar yrkesfag er svartruss. I tillegg har vi både også grønrussen som går naturbruk. Det er vanlig at russetida blir feira det siste året ein er på den vidaregåande skulen, dette gjer at dei fleste av raud, blå og grønrussen er i alderen 18/19 år medan dei som er svartruss er i alderen 17/18 år. Dette skillet mellom over og under 18 år gjer at svartrussen ofte ikkje får være med på alle festane og at dei skjeldan har russebil, derfor går dei av og til under betegnelsen "leikeruss". Av denne grunn velger mange som går yrkesfag å droppe å være russ. Men i dag så har mange av dei gammle reglane om russ og russetid endra seg, ein kan no i stor grad velge kva farge ein vil ha på russedressen uavhengig av studierettning. Mange som går yrkesfaglig utdanning velger derfor å være raude slik som dei fleste andre russane. Det er også enkelte skular som velger å ha alle sine russer i samme farge uavhengig av studierettning, typisk gjelder dette skular som frå gammalt av har vært handelsskular og liknande der dei på grunn av historisk tradisjon velger at alle blir blåruss. Personleg så synest eg det er synd at russefeiringa har blitt så liberal at nesten alle gammle tradisjoner er kasta ut av vinduet, men det er jo berre mi meining. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Jeg gikk elektro, VG3 Dataelektroniker og var svartruss (men vi kunne velge, det var ingen styring på det). Jeg var 19 da russetiden startet. Opplevde ikke noe som helst negativt på bakgrunn av fargen på buksa Endret 21. mars 2013 av TMB Lenke til kommentar
exonum Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Gikk VK 2 Automasjon og vi fikk bli rødruss siden rødt ble sett på som 3 års utdanning på skolen jeg gikk. Man kan også bli rødruss ved 2-årig løp. Det er riktignok for de som tar studieforberedende på 2 år-linjen. Sånn sett har dem jo 3 års utdanning, bare at de tar det på 2 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå