Bruker87 Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Hei, jeg skal ikke nevne bedriften jeg jobber for men det er i butikk. Sjefen min sier at reglene i bedriften overgår norsk arbeidsmiljølov, dette er noe vi kom over tilfeldig i en samtale og jeg synes det høres bullshit ut (jeg har bare vært syk 3 dager totalt de 5 årene jeg har jobbet der). Er det sant at en bedrift kan for eksempel bestemme at man bare har 3x3 egenmeldinger, altså 9 dager totalt, når det står i arbeidsmiljøen at man har 4x3 egenmeldinger per 12 måneder. Han sa også at man ikke kan bruke egenmelding tettsittende en fridag, så om du har fri søndag og er syk mandag kan ikke du ta fri før tirsdag og om du for eksempel har fri torsdag pga. du skal jobbe lørdagen, kan du bare egenmelde deg tirsdag fordi mandag og onsdag blir for nær fridager, dette finner jeg ingenting om i arbeidsmiljøloven, er det annerledes for deltidsansatte? (Jeg jobber 100% men står oppført som 50% i kontrakten). Dette var noe han viste meg på et skriv fra bedriften, fordi han har brukt å gi oss penger men nå vil de lenger opp i bedriften at han skal stoppe, selv om det er veldig lite fravær der. Dette høres veldig merklig ut for meg, hvordan kan jeg vite når jeg blir syk? Jeg kan jo ikke akkurat bestemme å bare bli syk fra og med tirsdager, skal man på legen hver eneste gang man har feber osv.? Hva med tannlegetimer, må jeg avbestille hver eneste tannlegetime som havner nær en fridag? Vi får jo timelistene 1-2 uker i forveien og tannlegen gir time minst 1 måned i forveien. Sjefen vår har alltid vært grei med å gi oss lønnet fravær før, men helt siden han fikk brev fra lengre opp i bedriften har han blitt helt nazi på lønn og det går ikke ann å diskutere med han engang, han sier bare "advokatene deres vet hva de snakker om så vi får bare følge de" og når jeg gikk skole fikk man vite null og niks om hva man hadde rett på og jeg har ikke akkurat råd til å ringe en advokat hver gang noe skjer, det koster jo mer enn en hel arbeidsdag uansett.. Sorry for wall of text men det begynner virklig å bli dårlig stemning på jobb pga. dette, selv om jeg ikke bruker egenmeldinger osv. engang så føles det bare feil ut. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 I slike bedrifter er det bare en ting å gjøre, rent generelt: organiser deg. Det korte svaret er at nei, sjefen din tar feil. Man kan ikke i "internt reglement" av noe slag begrense rettigheter etter arbeidsmiljøloven eller trygdeloven, dersom ikke dette fremgår av loven selv. Det er forholdsvis store muligheter for å fravike lovverket i tariffavtale, og temmelig små muligheter for å fravirke det i individuell avtale. Den spesifikke begrensningen av rett til egenmelding er helt klart ikke gyldig. Det gjelder både at du bare får tre perioder i stedet for fire, og at du liksom ikke skal kunne bruke egenmelding mellom helge- og helligdager o.l., hans begrunnelse er bare tull. Dersom han i en konkret sak har grunn til å tro at du misbruker egenmeldingsretten, så har han visse muligheter, men det er uansett ikke relevant ettersom dette er noe som er fastsatt i et internt reglement at generelt skal gjelde. 1 Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 Og du er sikker på at dette gjelder oss som ikke er oppført på 100% også? At arbeidsmiljøloven ikke er annerledes for deltidsansatte enn fast ansatte? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Det er visse andre forhold man må være observant på i praksis for deltidsansatte, men lovreglene er de samme. 1 Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 Hmmm, visste det var bullshit på fære. Takk for hjelpen folkens. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Det er visse andre forhold man må være observant på i praksis for deltidsansatte, men lovreglene er de samme. Dersom A er ansatt i 50% stilling uten faste vakter, men er satt opp på en vaktliste f. eks. mandag, tirsdag og onsdag før påske. Mandagen ringer han og er syk, og blir hjemme mandag til og med onsdag, og leverer egenmelding første påfølgende arbeidsdag. Han har da krav på sykepenger som enhver annen arbeidstaker, ja? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Dersom A er ansatt i 50% stilling uten faste vakter, men er satt opp på en vaktliste f. eks. mandag, tirsdag og onsdag før påske. Mandagen ringer han og er syk, og blir hjemme mandag til og med onsdag, og leverer egenmelding første påfølgende arbeidsdag. Han har da krav på sykepenger som enhver annen arbeidstaker, ja? Korrekt (forutsatt at han har tilstrekkelig opptjeningsgrunnlag). Men hvis han er satt opp mandag, onsdag, og torsdag vil han måtte ha legeerklæring for torsdagen - selv om han bare er borte tre dager. 1 Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 En annen ting jeg kom på, jeg ble fortalt av hvis man kommer på jobb, så egenmelder seg etter man har stemplet seg inn, så får ikke man lønn for den dagen. Altså om jeg kommer på jobb, så etter 1 time så spyr jeg og går hjem, så får jeg bare lønn for den ene timen, ikke de 6,5 timene etter selv om det spiser opp en hel egenmeldingsdag, er dette riktig? Sjefen bruker å oppmuntre folk til å komme på jobb når de er syke, han sier at du kan komme å sitte i kassen så slipper du å holde på å bøye deg ned og løfte ting, men det er jo ganske risky da om man kommer på jobb så finner man ut at det ikke virker og må hjem igjen, for da får jo man bare lønn for den ene timen istedenfor en hel dag slik man hadde fått om man ikke prøvde i det hele tatt. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 En annen ting jeg kom på, jeg ble fortalt av hvis man kommer på jobb, så egenmelder seg etter man har stemplet seg inn, så får ikke man lønn for den dagen. Altså om jeg kommer på jobb, så etter 1 time så spyr jeg og går hjem, så får jeg bare lønn for den ene timen, ikke de 6,5 timene etter selv om det spiser opp en hel egenmeldingsdag, er dette riktig? Sjefen bruker å oppmuntre folk til å komme på jobb når de er syke, han sier at du kan komme å sitte i kassen så slipper du å holde på å bøye deg ned og løfte ting, men det er jo ganske risky da om man kommer på jobb så finner man ut at det ikke virker og må hjem igjen, for da får jo man bare lønn for den ene timen istedenfor en hel dag slik man hadde fått om man ikke prøvde i det hele tatt. Gamlesjefen min prøvde seg på det med meg. Da sa jeg, "så det hadde vært bedre om jeg var hjemme og ikke ga jobben et forsøk engang? For nå taper jeg faktisk penger på å ha presset meg selv til å gå på jobb". Det gikk greit, men jeg sluttet der etterhvert. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Ikke vondt ment, men det der hørtes ut som kiwi'n jeg jobba i! Der hadde sjefen andre regler for deltidsansatte, mente bestemt vi ikke hadde rettigheter i forhold til pauser, ferie o.l.! Vi organiserte oss og har fått vite en hel del ting som faktisk kunne fått sjefen i stor trøbbel i forhold til arbeidsmiljøloven. Nå har han heldigvis byttet butikk, og vet kjeden har fått klager på han fordi han har "ødelagt" en hyggelig butikk! 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Hei, jeg skal ikke nevne bedriften jeg jobber for men det er i butikk (...) Haha, den sjefen der skulle jeg likt å hatt. Jeg kjenner til en del rettigheter i arbeidsmiljøloven, så han skulle fått kjørt seg noe så grønnjævlig 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå