Gå til innhold

Test: Apple Mac mini

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At en stasjonær holder i 5 år er ikke spesielt oppsiktsvekkende eller imponerende.

Ikke hvis du har en Mac.

Solgte nettopp min 5+ år gamle iMac, fikk 2500kr. Ingen som kjøper en 5 år gammel Windows PC, de kastes på El-returen til Elkjøp.

Skjønner ikke hvorfor folk syns dette er dyrt, 5K for en PC som er under 20*20cm. Spillekonsoller kostet 4-5K for en god del år siden. En 32" halv god LCD-TV kostet nesten 10 lapper. Jeg solgte 3 gamle xbox1 ett år etter 360'en kom på markedet, alle var moddet og fikk 2750kr. pr. stk. pga XBMC etc. Jeg har hatt Apple TV3 i noen måneder, 799kr. for den syns jeg er dyrt. Ubrukelig uten jailbreak muligheter, derfor kan de som selger en eldre Apple TV2 ta dobbel pris.

Regner med mange her inne bor fortsatt på gutterommet og trur ytelse er det viktigste. Hva med enkelhet, plasseringsvennlighet og brukerglede?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om Intel boksen er en fin sak så er den ikke et sidestilt alternativ. Den har generelt vesentlig dårliger byggkvalitet samt en del teknologiske mangler ift. Minien. Den har også en vesentlig svakere CPU (i3) om man vil bruke den som arbeidsstasjon og ikke kun HTPC.

Ergo vinner Minien på mange områder som en mer versatile enhet og design/byggkvalitet uten like i markedet, men trenger man bare en HTPC eller en slack kontormaskin så fungerer også Intel boksen.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Den er da tilgjengelig i så godt som samtlige relevante nettbutikker.

Da beklager jeg, men den så bare så "uferdig" ut. Designmessig ser den billigere ut enn den er, men som du nevner så må man jo legge til ekstra utstyr for å få den opp å kjøre. Rundt 2000 bare for å få den opp med trådløsmulighet. Så kommer windows i tillegg på 1000 kr.

Så... Dårligere ytelse til høyere pris. Nei takk.

Lenke til kommentar

Er det noen ulemper og problemer med å bruke den som stue pc mediesenter?

Jeg/ min familie har brukt denne saken her i 2-3 år, og skal jeg være helt ærlig så har den lagget og hakket siden dag en. Begynte litt smått. Har aldri hatt en tregere datamaskin før. Vi har pcer fra 2006 i huset som ikke blir brukt lengre fordi de er treige og gamle, men jeg vil nesten tro at de kjører kjappere.

Nå vil jeg ikke dømme denne med en gang, vi kjøpte for 2-3 år siden, kan godt være den er bedre nå. Men jeg skal aldri kjøpe noe innafor "mac-serien" igjen.

Lenke til kommentar

Ikke hvis du har en Mac.

Solgte nettopp min 5+ år gamle iMac, fikk 2500kr. Ingen som kjøper en 5 år gammel Windows PC, de kastes på El-returen til Elkjøp.

Skjønner ikke hvorfor folk syns dette er dyrt, 5K for en PC som er under 20*20cm. Spillekonsoller kostet 4-5K for en god del år siden. En 32" halv god LCD-TV kostet nesten 10 lapper. Jeg solgte 3 gamle xbox1 ett år etter 360'en kom på markedet, alle var moddet og fikk 2750kr. pr. stk. pga XBMC etc. Jeg har hatt Apple TV3 i noen måneder, 799kr. for den syns jeg er dyrt. Ubrukelig uten jailbreak muligheter, derfor kan de som selger en eldre Apple TV2 ta dobbel pris.

Regner med mange her inne bor fortsatt på gutterommet og trur ytelse er det viktigste. Hva med enkelhet, plasseringsvennlighet og brukerglede?

Eller hvis du har en PC, de fleste stasjonære PCer holder mer enn 5 år, uansett merke.

Hva med å sammenlikne det med faktisk sammenliknbare produkter, dvs andre PCer? Hvorfor sammenlikne det med alt mulig annet?

Hva med å legge av deg dine arrogante antakelser om andre? Skal jeg regne med at du er en gammel inkompetent tante, siden du ikke bryr deg om ytelse?

AtW

Lenke til kommentar

Da beklager jeg, men den så bare så "uferdig" ut. Designmessig ser den billigere ut enn den er, men som du nevner så må man jo legge til ekstra utstyr for å få den opp å kjøre. Rundt 2000 bare for å få den opp med trådløsmulighet. Så kommer windows i tillegg på 1000 kr.

Så... Dårligere ytelse til høyere pris. Nei takk.

Spørs helt på bruksområdet. En HTPC trenger verken mye lagringsplass, trådløst nett eller Windows/OS X, så da lander den på 2678,- komplett, med prisene til første nettbutikk i lista. Til XBMC-bruk holder dette i lange baner. For mange er det sikkert greit nok som surfemaskin og, men det er klart at dyrere løsninger, deriblant Mac Mini, kan være mer egnet til oppgaver som multitasking og spill.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Som alltid dropper PC-produsentene å vise strømforsyninga når de lager små maskiner, og som alltid er den ca. like stor som maskina selv. Det er totalpakka som teller når man ser på størrelse.

dc3217iye_nuc-mini-computer_pic2_big.jpgHusk at man i tillegg til den boksen som vises her også må ha en ledning som går i veggen. Mac mini har innebygget strømforsyning.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, ser ikke det helt store problemet med ekstern strømforsyning, er vel ikke så vrient å plassere den litt bortgjemt? Ikke noe styr med oppkoblingen heller, bare å plugge rett inn.

Uansett er det vel en bitteliten overdrivelse å si at den er like stor som selve maskinen. I Asrock vision X sitt tilfelle kommer du nok nærmere hvis du sier 1/5 av størrelsen.

Det var superlett å sette inn en ekstra SSD også forresten. Har dermed en HTPC som glir pent inn i stua og starter på et blunk:)

Lenke til kommentar

Tja, ser ikke det helt store problemet med ekstern strømforsyning, er vel ikke så vrient å plassere den litt bortgjemt?

Klart, men kraftbrikker er noe herk likevel, særlig når det blir mange av dem. Ikke så irriterende som fastmonterte ledninger, men tett nok på.

Lenke til kommentar

Selv om Intel boksen er en fin sak så er den ikke et sidestilt alternativ. Den har generelt vesentlig dårliger byggkvalitet samt en del teknologiske mangler ift. Minien. Den har også en vesentlig svakere CPU (i3) om man vil bruke den som arbeidsstasjon og ikke kun HTPC.

Unnskyld meg, men byggekvalitet?!? Dette dreier seg tross alt om en boks som skal stå helt i ro på/i en TV-benk eller en pult i tilnærmet hele sin levetid. Personlig driter jeg da i om det er en plastikkboks eller aluminium. For øvrig passer en boks i svart langt bedre enn en sølvgrå aluminiumboks, de fleste stueoppsett.

Lenke til kommentar
Ikke hvis du har en Mac. Solgte nettopp min 5+ år gamle iMac, fikk 2500kr. Ingen som kjøper en 5 år gammel Windows PC, de kastes på El-returen til Elkjøp.

Ja, jeg hører ofte Mac-folk bruke dette som argument. En 5 år gammel Windows-PC som kastes kostet gjerne 6000 kroner som ny. Ergo har man da tapt 6000 kroner på 5 år. En 5 år gammel iMac som du selger for 2500 kroner, kostet gjerne 15000 kroner som ny. Ergo har man da tapt 12500 kroner på 5 år. En vesentlig forskjell... Eller kanskje betalte du "bare" 10000 kroner for den da den var ny? Da har du tapt 7500 kroner på 5 år.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men byggekvalitet?!? Dette dreier seg tross alt om en boks som skal stå helt i ro på/i en TV-benk eller en pult i tilnærmet hele sin levetid. Personlig driter jeg da i om det er en plastikkboks eller aluminium.

Deg om det. Andre liker å omgi seg med kvalitet, det er et spørsmål om preferanser og den ene tilnærmingen er ikke riktigere enn den andre.

Ja, jeg hører ofte Mac-folk bruke dette som argument. En 5 år gammel Windows-PC som kastes kostet gjerne 6000 kroner som ny. Ergo har man da tapt 6000 kroner på 5 år. En 5 år gammel iMac som du selger for 2500 kroner, kostet gjerne 15000 kroner som ny. Ergo har man da tapt 12500 kroner på 5 år. En vesentlig forskjell... Eller kanskje betalte du "bare" 10000 kroner for den da den var ny? Da har du tapt 7500 kroner på 5 år.

Jeg kjøper ny Macbook annenhvert år og selger den gamle for ca. 6-7000 kroner. Da har jeg "tapt" 7.000, evt. har jeg hatt en oppdatert og god maskin for 3500 kroner i året. Jeg synes ikke det er spesielt dyrt. Som nerd bruker man maskinen sin mange timer om dagen, og kvalitet har man glede av hele tiden.

Innser at jeg nå snakker generelt, men det samme gjelder for Mac Mini som for de andre produktene. Liker man kvalitet er det få produsenter som er på høyde med Apple, og de som er det koster like mye eller mer.

Jeg liker å sammenlikne datamaskiner med klær, biler og mat. De billigste variantene gjør jobben de også, men ingen synes det er rart at folk velger å "unne seg" noe annet og dyrere. Hvorfor er dette mindre godtatt når det er snakk om teknologi?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg kjøper ny Macbook annenhvert år og selger den gamle for ca. 6-7000 kroner. Da har jeg "tapt" 7.000, evt. har jeg hatt en oppdatert og god maskin for 3500 kroner i året. Jeg synes ikke det er spesielt dyrt. Som nerd bruker man maskinen sin mange timer om dagen, og kvalitet har man glede av hele tiden. Innser at jeg nå snakker generelt, men det samme gjelder for Mac Mini som for de andre produktene.

Hvilken kvalitet? Følelsen eller faktisk du snakker om? Jeg er på min tredje iphone 4 på halvannet år. Knust glass. Denne iphone er til tider svært irriterende. Enkelte dager finner den plutselig ut at den vil lade ut batteriet, til tross for at jeg har lukket alle apps. Den kaster meg støtt og stadig ut av både spill og facebook-app. Jeg hører mange skryter av at alt flyter så glatt på iphone. Ja, som regel gjør det det, men oftere og oftere hakker animasjoner på den. Gjenopprettinger har ikke fungert.

Min Macbook Pro Retina 15" til den nette sum av over 18000 kroner i fjor sommer var i over et halvår temmelig ubrukelig til spill til tross for at spillene ikke krevde mer enn Macbook'ens specs. Til å begynne med fløt spillingen greit, før FPS plutselig sank til 1. Etter venting og restart var det tilbake til normal flyt før FPS igjen sank. Det tok Apple over et halvt år før de endelig slapp en oppdatering som fikset på dette problemet.

Et annet problem med den er at "instant on" IKKE fungerer. Fra jeg åpner lokket til den er klar for bruk tar det fra 10-15 sekunder. Når jeg kobler til en USB-enhet, enten mus, ekstern harddisk eller hva som helst, fryser maskinen i 10-15 sekunder. Det skjer hver gang. Ikke akkurat noe jeg vil betegne som kvalitet...

Neste går på selve kassa til Macbook'en. Denne "unike" unibody, med "enorm" kvalitetsfølelse. Det tok meg et par dager bare før første ripen kom. Det var etter at et sandkorn lå på bordet hvor jeg satte fra meg Macbook'en. Når jeg så noen dager etter dette la Macbook'en i samme rommet i samme sekk som jeg har lagt x antall andre laptop'er mange, mange ganger før uten noen som helst slitasje på de, skjønte jeg at Macbook'en krevde langt snillere behandling og omtanke. Det var ikke dype riper, men klare merker fra en stropp som var en del av dette rommet i sekken.

En annen ting er at jeg til stadighet må tørke skjermen for merker etter tastaturet. Kanskje har jeg fettete fingre, men jeg forventer ikke noe sånt på en laptop som jeg betaler 18000 kroner for.

Nå har også Macbook'en kuttet ut å sende lyd over HDMI. Bare bildet sendes gjennom. Trodde det var noe med innstillingene, men alt var der i sin skjønneste orden. Sjekket med andre kabler, men samme problemet. Andre maskiner klarer utmerket godt å sende både lyd og bilde på samme kablene, men Macbook'en til 18000 kroner nekter.

Så nei, at man betaler ekstra, og at Apple leverer produktet, og at kabinettet er et grått aluminiumskabinett, betyr ikke nødvendigvis kvalitet. Apple har bra produkter, bevares. Men selv er jeg meget skuffa.

Begynte min Apple-karriere med ipod'er som måtte byttes annethvert år fordi batteriet ble ubrukelig. Fortsatte med Airport Express som er noe av det mest ustabile jeg noensinne har opplevd. Deretter kom iphone 4, som har vært et sorgens kapittel, men som jeg er bundet til gjennom jobb. En iMac 27" fulgte, og den var stort sett stabil og grei, dog med noen systemkræsj i hytt og gevær.

Apple TV 2 kom i hus, og den fungerte stort sett greit bortsett fra dens irriterende begrensninger. Jailbreak førte bare til at den ble svært ustabil.

Airport Extreme med Time Capsule skulle fungere som en lagringssentral, men der kræsja harddisken etter bare en måned. En erstatningsenhet fikk jeg, og den fikk harddiskkræsj for noen uker siden.

Macbook Pro Retina 15 har jeg nå hatt i snart tre-kvart år, og den byttes ut når sommeren kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...