War Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Script? Hvordan få frem for å skrive, lagre og kjøre ved for eks oppstart. Lenke til kommentar
puse Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 !! osv. kommer sikkert folk til å reagere på som "grunnen" til at det er "umulig" å huske shell-kommandoer !! er jo så lett, og samtidig så awesome. $: apt-get install something Are you root? $: sudo !! Installs... Lenke til kommentar
Occi Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Jeg syns ikke slikt er vanskelig selv, merk bruken av "" Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Hvis det skal være helt grunnleggende, skal man kanskje ikke gå altfor mye i dybden på scripting. Det kunne vært en egen (lang) artikkelserie. Jeg tenker heller grunnleggende kommandoer. cd, ls, grep, cat, less, man ++++ Apropos cat og grep, kanskje forklare fra starten hvorfor dette er unødvedig: cat filami | grep 'foo' Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 24. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Lider du av cat-mania? funker da å skrive grep "foo" filami ? EDIT: Jeg leste nødvendig istedenfor unødvendig, my bad Endret 24. mars 2013 av Skinney Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Haha, jeg elsker denne tråden allerede ! Blitt servert CTRL-L og !! som jeg ikke visste om Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Utrolig mye kult man kan gjøre. Netcat er en av mine favoritter. Et kult eksempel: sudo -i echo "Har du sett"|nc -l 80 så åpner du nettleseren din på localhost. Bruk gjerne cat istedet for echo, så presenterer du en hel fil som en nettside, elegant eksempel finnes på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Netcat Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Ved å kombinere noen av de kraftige kommandoene kan man få til en del heftig. Kloning av en disk til en annen over lokalt nett. Komprimer alt med parallell bzip for optimal utnyttelse av nettlinje. På maskin med disk som skal overskrives: nc -l 8080|pbzip2 -d|dd of=/dev/sdb på maskin med orginal disk: dd if=/dev/sdb|pbzip2 -c|nc ip-adresse 8080 sett inn ip-adressen til maskinen med disk som skal overskrives. Merk: ikke kjør nc på usikret nett! Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Ssh er kanskje perlen. Hvis du befinner deg i Kina er det greit med en VPN for å surfe fritt, men alt du trenger er faktisk ssh til en maskin hjemme: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=723025 Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Fant en kode på et sumborum en gang som man absolutt ikke måtte kjøre, men jeg måtte prøve. programmet la seg på ram og slettet hele innholdet på harddisken og restartet og i oppstart var det bare boot-bla-bla is missing og satte disken i windowsmaskin så var den helt tom. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Også en klassiker: ){ :|:& };: Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 ^Som man heller ikke bør teste "for å teste" Hørte forresten en bekjent som mente at det var enkelte distros som nå hadde confirmation ved rm -rf /. Kan det stemme? Evt. bundet til SELinux? Lenke til kommentar
War Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Jeg sudokjører alt dere poster her på bloggserverene i sig. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Er du gal, den siste fra meg gjør akkurat det du snakket om, sletter hele disken. Vær varsom med sokkalf sin også: http://en.wikipedia.org/wiki/Fork_bomb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå