Arve28 Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Var hos en som hadde Eos 10D med Sigma 180mm F3.5 EX APO Macro. Virket veldig solid og 1:1 i macro Sigma 14mm F2.8 EX Macro Sigma 28-70mm F2.8 EX Er alle EX objektivene til Sigma bra? De er jo ganske dyre. Finnes det noen bra alternativer? Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 EX-objektiva er jamt over skikkeleg bra. Dei andre er, vel ..., du får det du betalar for. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Selv om EX serien til Sigma koster mer enn billigobjektivene, så er de fortsatt mye billigere enn Canons alternativer. Det er vel ikke noe å klage på på kvaliteten heller. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Eg var forresten kanskje litt uklar då eg sa "dei andre". Eg meinte altså billegobjektiva til Sigma, som er mindre bra. Sigma er elles rekna som ein av dei meir seriøse tredjepartsprodusentane, saman med Tamron. Billeg-billeg-objektiv frå Cosina, Tokina og slikt er det nok best å halda seg unna. Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Var hos en som hadde Eos 10D med Sigma 180mm F3.5 EX APO Macro. Virket veldig solid og 1:1 i macro Sigma 14mm F2.8 EX Macro Sigma 28-70mm F2.8 EX Er alle EX objektivene til Sigma bra? De er jo ganske dyre. Finnes det noen bra alternativer? Jeg har det utstyret du ser under her. (blå text) Er superfornøyd. Klikk på de, det er linker. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Eg var forresten kanskje litt uklar då eg sa "dei andre". Eg meinte altså billegobjektiva til Sigma, som er mindre bra. Sigma er elles rekna som ein av dei meir seriøse tredjepartsprodusentane, saman med Tamron. Billeg-billeg-objektiv frå Cosina, Tokina og slikt er det nok best å halda seg unna. Tokina har da endel objektiver som er meget gode da,foreksempel 11-16 f2.8 ATX og det går ikke under benevnelsen billig for å si det sån. Endret 7. september 2008 av Nautica Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Billeg-billeg-objektiv frå Cosina, Tokina og slikt er det nok best å halda seg unna.Tokina har vel de mest solide tredjepartsobjektivene på markedet, og Cosina lager ikke lenger billige objektiver så vidt jeg har fått med meg (de står bak Voigtländer)... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Sigma er elles rekna som ein av dei meir seriøse tredjepartsprodusentane, saman med Tamron. Billeg-billeg-objektiv frå Cosina, Tokina og slikt er det nok best å halda seg unna.Hvis valget står mellom Sigma og noe tilsvarende fra Tokina hadde jeg valgt det siste... Sigma er stort sett bra, men kvalitetskontrollen deres er så som så. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg er knallfornøyd med Sigma Dog har jeg kun 50-150 fra de Lenke til kommentar
MSc Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Slenger meg på denne tråden Noen som har noe erfaring med disse objektivene? Sigma 20mm f1.8 Sigma 24mm f1.8 Evt andre gode forslag til lyssterke vidvinkelobjektiver til en K10D Lenke til kommentar
rieg Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Sigma er elles rekna som ein av dei meir seriøse tredjepartsprodusentane, saman med Tamron. Billeg-billeg-objektiv frå Cosina, Tokina og slikt er det nok best å halda seg unna.Hvis valget står mellom Sigma og noe tilsvarende fra Tokina hadde jeg valgt det siste... Sigma er stort sett bra, men kvalitetskontrollen deres er så som så. Hvor har du fra at sigma har dårlig kvalitetskontroll.. ring camera og videoteknikk i bergen å be om en statestikk. så vil nok det vise at det ikke er så stort problem uansett! du bør vite fakta før du kommer med dritt! mulig de har hatt problemer før, er det fortsatt problemer? Endret 8. september 2008 av rieg Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hvor har du fra at sigma har dårlig kvalitetskontroll..Tenker vel på brukere som har kjøpt tre forskjellige Sigma 70-200 f/2.8 i butikk og ingen av dem har vært brukbare. Nei - det er kanskje utforsiktig å generalisere, men visse konklusjoner kan man jo trekke... Jeg er slett ikke sikker på at det er så ille som folk skal ha det til, men enkelte objektiver er nok verre enn andre. Særlig virker det som objektiver med innbygget motor (alt av Canon og noe Nikon) sliter betydelig mer enn andre, om det er dårlig kommunikasjon med kamerahus eller dårlig kalibrering vites ikke - men mange sliter. Objektiver med skruefokus har ikke samme problemet, da det er kamerahuset som justerer fokus... Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Min Sigma-erfaring sålangt. 10-20mm f4-5.6: Genial vidvinkel, veldig skarp i midten men litt uskarp i kantene om man ikke blender litt ned. Muligens det beste vidvinkelobjektivet man kan få til crop-kamera for den prisen. 70-200mm f2.8 (den gamle typen): Nok et veldig bra Sigmaobjektiv. Kjapp fokus og veldig høy bildekvalitet. Fungerer om mulig enda bedre på fullformat enn på DX. 30mm f1.4: Ikke så fornøyd med denne. Man kan få gode resultater selv på f1.4, men det forutsetter perfekt fokus. Jeg mistenker objektivet for å fokusere litt feil. I tillegg blir det aldri skarpt i kantene og fungerer dårlig til landskapsbilder o.l. Konklusjonen er utvilsomt at Sigma gir deg veldig mye for pengene. Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hvor har du fra at sigma har dårlig kvalitetskontroll.. Om de ikke har dårlig kvalitetskontroll, så må det være svært mange på internasjonale forum som har missforstått det med fokus. I mine tanker, så tror jeg nok det skal mye til før enkelte kjøpere klager på slike "ekspert tinger". Det er bare min misstanke og kanskje ikke reelt. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 jeg tror de som klager gjør litt ekstra ut av seg. den stille fornøyde masse hører man sjelden fra Jeg er hvertfall happy med mitt Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har kun 28mm f/1.8, men er ikke mere enn sånn passende fornøyd.. Fokusmotoren bråker noe jæ..li og den jager litt på fokus.. Men blendet ned noen trinn så tar det veldig bra bilder.. Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har kun 28mm f/1.8, men er ikke mere enn sånn passende fornøyd.. Fokusmotoren bråker noe jæ..li og den jager litt på fokus.. Men blendet ned noen trinn så tar det veldig bra bilder.. den der er jo stille som et sovende spedbarn, den som virkelig bråker er min 24 f/2.8 super-wide II macro, den høres ut som om den har blitt smurt med en blanding av syltetøy og grus, og du ikke bare ser og hører at den fokuserer men du kjenner og ristingen (litt som en billig vibrator med dårlige batterier...) men er ellers veldig skarp og fin, litt blassere i fargene enn nikon optikk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 den der er jo stille som et sovende spedbarn, den som virkelig bråker er min 24 f/2.8 super-wide II macro, den høres ut som om den har blitt smurt med en blanding av syltetøy og grus, og du ikke bare ser og hører at den fokuserer men du kjenner og ristingen (litt som en billig vibrator med dårlige batterier...) men er ellers veldig skarp og fin, litt blassere i fargene enn nikon optikk.Det rare er jo at begge de bruker den innebyggede motoren - det er altså ikke noe i objektivet som skulle trenge å dure. Vurdert å olje det litt? ;-) Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 det morsomme er at ved manuell fokus er den helt lydløs og er veldig smooth og lett i fokusringen. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) den der er jo stille som et sovende spedbarn, den som virkelig bråker er min 24 f/2.8 super-wide II macro, den høres ut som om den har blitt smurt med en blanding av syltetøy og grus, og du ikke bare ser og hører at den fokuserer men du kjenner og ristingen (litt som en billig vibrator med dårlige batterier...) men er ellers veldig skarp og fin, litt blassere i fargene enn nikon optikk.Det rare er jo at begge de bruker den innebyggede motoren - det er altså ikke noe i objektivet som skulle trenge å dure. Vurdert å olje det litt? ;-) Hmm... Tror du det er D80´n som er problemet? Objektivet er handlet for over 1 år siden så det er ikke HSM på den.. Endret 8. september 2008 av saturnia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå