Gå til innhold

Hvem har rett i dette tilfellet?


Ozelot

Anbefalte innlegg

Tror ikke du forstod hva jeg mente, det eneste han sa var at jeg tok feil, uten noen begrunnelse, slikt kommer man ingen vei med.

 

Jeg sier ikke at folk kjører som tullinger i praksis, det jeg sier er at jeg har aldri opplevd å komme i en situasjon der jeg måtte vike for en som ligger i ytterste fila.

For god trafikkflyt kjører man passe fort i rundkjøringer, og da har man ikke tid til både feltskift og ditt og datt, det er heller ikke de fleste rundkjøringer stor nok til at man kan gjøre, man kjører bare inn i rundkjøringen og ut.

Begrunnelse har jeg kommet med mange ganger tidligere i tråden.

 

Man skal avpasse farten i rundkjøringen så heller for sakte enn for fort. Feltskift gjør man hele tiden, er det plass til to biler i rundkjøringen er det alltid to felt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser denne tråden http://www.diskusjon...ic=1153601&st=0 og der kommer det tydelig frem at plass til to biler ikke nødvendigvis betyr to felt. Nå er ikke dette essensen i denne tråden, slik jeg ser det, da den aktuelle rundkjøringen klart og tydelig har to felt.

 

Da henviser jeg til denne linken som sier at er det plass til to biler i bredden skal det regnes som to felt selv om det ikke er markert i veibanen:

http://dl.eve-files.com/media/corp/halsoy/203631%5B1%5D.pdf

Lenke til kommentar

Nå ligger den på din side, og fra hva jeg kan se er den laget i 1999!? Mulig jeg blir lurt her... Ikke sier den noe om brostein heller, så jeg tror egentlig vi snakker forbi hverandre.

 

Men, la oss ta den for god fisk. Så da blir spørsmålet: Er det plass til to i bredden dersom en type kjøretøy må bruke begge feltene for å komme rundt? Det er plass til fire motorsykler, det vil jo ikke være fire felt av den grunn. Foreligger det en standard for hvor bredt et kjøretøy skal være? For vi har noen biler som er tett opp mot 250 cm brede, og andre som er 70 cm smalere. To av de bredeste går ofte ikke, men to av de smaleste går fint. Virker veldig Texas om du av og til har to felt og av og til ikke. Greit nok at man skal være klar over hva som skjer rundt bilen, men akkurat det med å "anta to felt" synes jeg ikke er særlig fornuftig.

 

Et langt kjøretøy må alltid legge seg ytterst for å klare svingen, bakre del (typisk henger) vil da kjøre over brosteinsområdet. Det kan jo ikke være sånn at du kan ligge på innsiden og få erstatning i en ulykke som må skje. Det lange kjøretøyet må skifte felt for å komme rundt. Hvor går grensen for langt kjøretøy? Henger absolutt ikke på greip. :) Tror de fleste som har kjørt større kjøretøy vil si at du absolutt ikke bør anta at det garantert er to felt hele tiden, med mindre du er lei av nåværende bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ligger den på din side, og fra hva jeg kan se er den laget i 1999!? Mulig jeg blir lurt her... Ikke sier den noe om brostein heller, så jeg tror egentlig vi snakker forbi hverandre.

 

Men, la oss ta den for god fisk. Så da blir spørsmålet: Er det plass til to i bredden dersom en type kjøretøy må bruke begge feltene for å komme rundt? Det er plass til fire motorsykler, det vil jo ikke være fire felt av den grunn. Foreligger det en standard for hvor bredt et kjøretøy skal være? For vi har noen biler som er tett opp mot 250 cm brede, og andre som er 70 cm smalere. To av de bredeste går ofte ikke, men to av de smaleste går fint. Virker veldig Texas om du av og til har to felt og av og til ikke. Greit nok at man skal være klar over hva som skjer rundt bilen, men akkurat det med å "anta to felt" synes jeg ikke er særlig fornuftig.

 

Et langt kjøretøy må alltid legge seg ytterst for å klare svingen, bakre del (typisk henger) vil da kjøre over brosteinsområdet. Det kan jo ikke være sånn at du kan ligge på innsiden og få erstatning i en ulykke som må skje. Det lange kjøretøyet må skifte felt for å komme rundt. Hvor går grensen for langt kjøretøy? Henger absolutt ikke på greip. :) Tror de fleste som har kjørt større kjøretøy vil si at du absolutt ikke bør anta at det garantert er to felt hele tiden, med mindre du er lei av nåværende bil.

Snakk om å gjøre en enkel ting vanskelig. For det første er det snakk om to biler, så ikke dra inn motorsykler her. For det andre har brostein ingenting med saken å gjøre. For det tredje så kan det være 2 felt selv om et stort kjøretøy må benytte begge feltene. Hovedregelen er at en rundkjøring er 2-felts selv om det ikke er markert. Dette lærer man på teorikurs. Jeg har tatt teorikurs ved to anledninger; først for bil og så for buss. Samme ble påpekt begge gangene.

 

Når det gjelder lange kjøretøy så bør man aldri legge seg på innsiden av dette. I tillegg vil en dyktig sjåfør legge den store bilen sin slik at den bruker mest mulig av bredden på rundkjøringen for å unngå at andre bilister kjører opp på siden.

 

Og nei, jeg har ikke giddet å lage en så god presentasjon bare for å overbevise deg om at jeg har rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brostein var emnet i tråden jeg linket til, et innlegg som du svarte på. Så jo, brostein har mye med saken å gjøre (dog ikke denne trådens sak i utgangspunktet). Jeg ville påpeke at det du sa om to felt ikke alltid stemmer. Og dersom det stemmer at den PDFen du viser til er laget i 1999 så vil jeg kalle den utdatert. Jeg har ikke før de seneste 5-6 år sett rundkjøringer med en brosteinslagt ring.

 

Tror egentlig at vi bare snakker om to ulike ting, med og uten brostein. Og ja, jeg legger meg i en imaginær ytterste fil dersom jeg skal rett frem, uansett om det er oppmerket to felt eller ikke. Men det betyr ikke at alle rundkjøringer som har fysisk plass til to biler alltid kan betraktes som to-felts.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Det er jo akkurat det det betyr, med mindre det er oppmerket for avstengt kjørefelt skal det, og vil det alltids regnes som en tofelts avkjøring.

 

Fremdeles så er det bil B som skifter fil og dermed bil B sin skyld.

Lenke til kommentar

Det er det jeg ser på som problemet. Det er ikke nødvendigvis bil B sin feil, men det er mye som tilsier det. Og ikke pga av at det du nå sa, at B skiftet fil. Det er ikke grunnen. Nå skal jeg forklare deg om hvorfor det er bil B sin feil.

 

 

Det er nemlig det at den *ikke* skiftet fil. Hvis du ser nøye på tegningen ser du at an gikk rett fra i innerste fil. Først ved utkjørsel tverrsnitta an ytterste fil om bare for ett øyeblikk. Dog dette øyeblikket var nok til å skape kollisjonen som du ser på bildet. Hadde han skiftet fil før dette intraff, før denne avkjørselen, da ville det ikke blitt noen kollisjon skjønner du. Så bil B har feil, men ikke av de grunner du har oppgitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...