Halsoy Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Jeg kan poste den her igjen, PDF fra Statens Vegvesen. Jeg skjønner ikke hvorfor de har tatt den ned fra siden sin, men om noen klarer å spore opp en ny link med den fra deres side hadde det vært fint. Jeg har ihvertfall ikke funnet den igjen, selv om jeg har linket den originale linken her før. Rundkjøring Så får jeg vel legge til at om det er to filer inn og ut av rundkjøringen, så er det strengt talt A som skifter fil, men begge har nok skyld. Forsikringsmessig så blir det nok garantert skylddeling. Endret 21. mars 2013 av Halsoy Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg kan poste den her igjen, PDF fra Statens Vegvesen. Jeg skjønner ikke hvorfor de har tatt den ned fra siden sin, men om noen klarer å spore opp en ny link med den fra deres side hadde det vært fint. Jeg har ihvertfall ikke funnet den igjen, selv om jeg har linket den originale linken her før. Rundkjøring Så får jeg vel legge til at om det er to filer inn og ut av rundkjøringen, så er det strengt talt A som skifter fil, men begge har nok skyld. Forsikringsmessig så blir det nok garantert skylddeling. Det er vell ingen som protesterer på korleis ein bør kjøyre i ei rundkjøyring, men uavhengig av kva som er fornuftig så har ein likefullt vikeplikt ved feltskifte. Ein kan derfor ikkje berre anta at den som legger seg i det ytterste feltet ikkje skal lenger enn rett fram. Og filene i rundkjøyringa går heilt rundt med hver av armene som avkjørsler. Så bil A skifter ikkje fil. 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Han skulle rett fram. Han slipper to feltskifter hvis han plasserer seg i høyre. Ved å plassere seg i venstre påfører han seg unødvendige vikeplikter. Dette kan resultere i at han må stå å vente for å komme seg ut hvis det kom en bil fra innkjøringen etter (fra toppen av bildet) som skal rett frem. Han skulle i venstrefeltet rett fram. For alt vi vet kan det være praktiske årsaker , f.eks. avkjørsler, som gjør at B plasserer seg i venstre felt. Det var kanskje ikke ledig plass til å bytte felt før rundkjøringen. At B kanskje kunne lagt i ytre felt er en ting, men det betyr ikke at B gjør noe feil før han kjører i bakenden på A. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Han skulle i venstrefeltet rett fram. For alt vi vet kan det være praktiske årsaker , f.eks. avkjørsler, som gjør at B plasserer seg i venstre felt. Det var kanskje ikke ledig plass til å bytte felt før rundkjøringen. At B kanskje kunne lagt i ytre felt er en ting, men det betyr ikke at B gjør noe feil før han kjører i bakenden på A. Du forstår ikke hva jeg prater om. Les en gang til. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Dette kan resultere i at han må stå å vente for å komme seg ut hvis det kom en bil fra innkjøringen etter (fra toppen av bildet) som skal rett frem. En eventuell bil fra toppen har vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringa, bil B må ikke vente for å komme seg ut. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Det er jo egen vikeplikt inni rundkjøringa, den kunne ha strukket seg 10 km i diameter. Det er to filer hvor de kunne ha kjørt rundt og rundt på i 10 dager i strekk før B plutselig bytter kjørebane og det smeller. Hvem hadde fått skylden da? 2 Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 En eventuell bil fra toppen har vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringa, bil B må ikke vente for å komme seg ut. Det er ikke helt rett tolket. I større rundkjøringer blir dette mer tydelig. Om bilen fra toppen har kommet seg inn i rundkjøringen og holder ytterste felt har biler i innerste felt fra tidligere innkjøringer vikeplikt for denne bilen hvis de skal ut av rundkjøringen. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Har vi noen så store rundkjøringer med flere felt i Norge? Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Det er jo egen vikeplikt inni rundkjøringa, den kunne ha strukket seg 10 km i diameter. Det er to filer hvor de kunne ha kjørt rundt og rundt på i 10 dager i strekk før B plutselig bytter kjørebane og det smeller. Hvem hadde fått skylden da? Bil B for den foretar et feltskift. Man må ikke la seg lure av den runde formen. Skifter du fra et felt til et annet har du alltid vikeplikt for trafikk inni feltet du skifter til. Det betyr imidlertid ikke at bil som ligger i det feltet har påkjørsrett. Også denne har plikt til å vike hvis bil B har brutt sin vikeplikt. Har vi noen så store rundkjøringer med flere felt i Norge? Alle rundkjøringer er i utgangspunktet med to felt. Er det plass til to biler i bredden er det to felt. Desverre har ikke veimyndighetene klart å definere noe rundkjøringsregler enda så man må ta utgangspunkt i de øvrige trafikkreglene. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Ja det jeg også mener, en rundkjøring kan være 10,000meter lang og B bytter felt. Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Man kan ligge I det innerste feltet hvis man skal rett frem også. Men man kan aldri ligge i det ytterste feltet og kjøre til venstre i rundkjøringen. Derfor har A skylden. Noen av dere sier at man har vikeplikt ved bytting av felt i rundkjøringen, i teorien stemmer det, men i praksis er det umulig hvis ikke rundkjøringen er veldig unormalt stor. Det er ikke sånn det kjøres i rundkjøringer i virkeligheten. 1 Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Man kan ligge I det innerste feltet hvis man skal rett frem også. Men man kan aldri ligge i det ytterste feltet og kjøre til venstre i rundkjøringen. Derfor har A skylden. Noen av dere sier at man har vikeplikt ved bytting av felt i rundkjøringen, i teorien stemmer det, men i praksis er det umulig hvis ikke rundkjøringen er veldig unormalt stor. Det er ikke sånn det kjøres i rundkjøringer i virkeligheten. Det eneste du har rett i er at det er lov å legge seg i innerste når man skal rett frem. Alt annet er feil. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Biler som kommer opp nederst i bildet og svinger rundt og skal ut til venstre ligger for eks i innerste fil når de skal ut, så B kunne godt ha kommet fra et annet sted og kjørt rett og fortsatt krasjet med A, men fortsatt hatt skyld. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Alle rundkjøringer er i utgangspunktet med to felt. Er det plass til to biler i bredden er det to felt. Desverre har ikke veimyndighetene klart å definere noe rundkjøringsregler enda så man må ta utgangspunkt i de øvrige trafikkreglene. Jo, jeg er ikke uenig, men samtidig har jeg bar erfart at større rundkjøringer bare har ett felt. Nå er det sikkert forskjell på hva vi tenker på som større og mindre rundkjøringer. Rett utenfor Østersund er det en stor rundkjøring - slik jeg ser det - den har bare ett felt, og du har vikeplikt ved innkjøring til denne. Den er såpass stor at den nok kan betraktes som en trafikkmaskin. Samtidig finnes det små rundkjøringer som har brostein på innerste "kjørefelt". Jeg har alltid sett på disse som rundkjøringer med ett felt, da brosteinsdelen kun benyttes av lengre kjøretøy, typisk med henger, som krever større plass. Det er ikke mulig å kjøre to i bredden ved siden av et slikt kjøretøy, verken utvendig eller innvendig. Nå har ikke Sverige og Norge like regler, men i Sverige blir de (eller ble) opplært til at du som ytterste bil har vikeplikt for innerste bil - altså konstant vikeplikt fra venste - i rundkjøringer. Om dette var noe en lokal kjøreskole praktiserte, eller en offisiell regel vet jeg ikke. Ikke så ofte at slike situasjoner dukker opp. Jeg ville aldri lagt meg til høyre for en annen bil, slik bildet i første post viser, for så å ikke ta til høyre eller kjøre rett fram. Lurer også litt på om dette er en tenkt eller reell situasjon, i såfall, hvordan gikk det med skylddeling? 1 Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Det eneste du har rett i er at det er lov å legge seg i innerste når man skal rett frem. Alt annet er feil. Så flink du er til å formidle meningen din og skrive konstruktive og meningsfulle innlegg! Prøv igjen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Så flink du er til å formidle meningen din og skrive konstruktive og meningsfulle innlegg! Prøv igjen. Her er det nok du som må prøve igjen, Azidops har heilt rett i sin uttalelse. Man kan ligge I det innerste feltet hvis man skal rett frem også. Men man kan aldri ligge i det ytterste feltet og kjøre til venstre i rundkjøringen. Derfor har A skylden. Første del er rett, ein kan velge å bruke det innerste feltet når ein skal rett fram. Men ein har også lov til å velge det ytterste kjøyrefeltet § 5. Kjøretøys plass på vegen1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre. Hovedregelen er med andre ord at ein skal ligge i det høgre feltet (ytterst i ei rundkjøyring) så lenge anna plassering ikkje er påbudt (skilting) eller tillatt etter trafikkreglane. Ein har derfor ingen plikt til å legge seg i den innerste fila, men ein kan velge å gjere det så lenge det ikkje er forbudt. Noen av dere sier at man har vikeplikt ved bytting av felt i rundkjøringen, i teorien stemmer det, men i praksis er det umulig hvis ikke rundkjøringen er veldig unormalt stor.Det er ikke sånn det kjøres i rundkjøringer i virkeligheten. Her er det vell ikkje behov for kilde? At folk kjøyrer som tullinger i praksis er ikkje det samme som at det er tillatt. Det er heilt klart at ein har vikeplikt ved feltskifte, og hadde ein ikkje hatt vikeplikt ved feltskifte så har ein fortsatt grunnregelen om vikeplikt frå høgre. Det er aldri umogleg å opprettholde vikeplikta, men eg er fullt klar over at enkelte gambler på at det går bra å bryte den. Typisk eksempel er billister som kaster seg ut på forkjørsveg dersom dei ikkje finn ei luke innan dei 2-3 minutta dei har tolmodigheit til å vente. Akkurat det samme gjeld fartsgrensene, i praksis så kjøyrer dei fleste nok litt raskare enn dei har lov til. Men blir du stoppa og målt med 1 km/t for mykje på speedometeret så får du bot til tross for at politiet ofte velger å ikkje stoppe dei som bryt fartsgrensa med så liten margin. At ein ikkje bruker mykje tid på å straffeforfølge "småkriminelle" betyr ikkje det samme som at det er tillatt. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Det som i alle fall er sikkert, er at man må være spesielt aktsom i rundkjøring. 1 Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Så flink du er til å formidle meningen din og skrive konstruktive og meningsfulle innlegg! Prøv igjen. Jeg gjorde det short and sweet. Tenkte å skrive et mer utfyllende svar nå, men The Avatar har sagt det jeg ville si. Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Her er det nok du som må prøve igjen, Azidops har heilt rett i sin uttalelse. Tror ikke du forstod hva jeg mente, det eneste han sa var at jeg tok feil, uten noen begrunnelse, slikt kommer man ingen vei med. Jeg sier ikke at folk kjører som tullinger i praksis, det jeg sier er at jeg har aldri opplevd å komme i en situasjon der jeg måtte vike for en som ligger i ytterste fila. For god trafikkflyt kjører man passe fort i rundkjøringer, og da har man ikke tid til både feltskift og ditt og datt, det er heller ikke de fleste rundkjøringer stor nok til at man kan gjøre, man kjører bare inn i rundkjøringen og ut. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Det viktigste i en rundkjøring er overblikk. Selv når du gjør alt riktig, slev når du overholder trafikkreglene kan du ikke være sikker på at andre vil gjøre det. Kjør forsiktig og overhold farten, så vil du nok klare deg gjennom de fleste rundkjøringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå