Gå til innhold

Hvem har rett i dette tilfellet?


Ozelot

Anbefalte innlegg

Husk at det å gjøre feil ikke nødvendigvis betyr at man har juridisk skyld. Synes det er fornuftig det som er sagt om feltbytte. Forsikringsselskapene er nok også enige i det.

 

Nå er det mulig at vi om noen år får se nye regler for rundkjøring; Blant annet lurer man på om ikke det bør være slik at den som har best oversikt (altså han som kommer bakerst) bør ha størst ansvar for å unngå kollisjon.

 

De som har lyst til å vite mer om hva forsikringsselskapene tenker, kan få tak i boken Regressavtalen - ansvarsvurderinger etter sammenstøt i trafikken, av Stein Plogvoll. Den inneholder blant annet et avsnitt og skisse av situasjonen nevnt i første post - og mange andre lignende situasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bil B har definitivt skylden i dette tilfellet.

Dersom rundkjøyringa har to felt så foretar bil B et filskifte, dette innebærer at bil B har vikeplikt.

Dersom heile rundkjøyringa er eit felt så har likevell bil B vikeplikt frå høgre, og har derfor skylden.

 

Dette gjer at ofte kan det være enklast å holde ytterste fil uansett kor langt du skal sidan alle andre då har vikeplikt for deg (dei som skal inn i rundkjøyringa har vikeplikt, og dei som skal foreta feltskifte har vikeplikt). Ein er ikkje pålagt å legge seg i innerste fil dersom ein skal til venstre, men det er det beste for trafikkavviklinga dersom ein gjer det. Ulempen er at i værste fall så kan ein faktisk risikere å bli sittande fast i innerste fil dersom rundkjøyringa er svært trafikkert.

 

At bil A kjøyrer som ein idiot fritar ikkje bil B frå skyld.

 

Plasseringsnormen er for ein mest mulig effektiv trafikkavvikling i rundkjøyringar, men ein er ikkje pliktig til å kjøyre på ein effektiv måte.

 

 

 

EDIT: Forøvrig så ser det også ut som at bil A kjem fyrst inn i rundkjøyringa, noke som nok eingong utløyser vikeplikt for bil B. (Sjølv om akkurat der ikkje er aktuellt i denne saka då kollisjonen skjer inne etter at begge bilane er inne i rundkjøyringa).

Endret av The Avatar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En periode var det noen artikler om dette i en avis nord i Norge.

Der var det et problem at en del yrkessjåfører (taxier..) konsekvent la seg ytterst i rundkjøringen, det var også noen ulykker som følge av dette.

De som lå i ytre felt fikk naturligvis full erstatning da den som lå i indre felt var nødt til å skifte felt for at dette skulle utløse en ulykke.

 

Så enkelt er det faktisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så er det andre ting som brustein i innerste fil.

Noen tolker dette som da skal man ligge ytterst selv om man skal rundt og bare lastebiler og busser kjører der, og andre bruker 2 filer selv med brustein.

 

Dette er meget forvirrende, har en slik rundkjøring der jeg bor og hver dag kjører folk forskjellig.

 

Jeg skjønner problemet, men har løst det på følgende måte, er det plant over til brustein så kjør på den , er det fortauskant der som er 10 cm høy , men skrå så er det en fil rundt og brusteinen til store biler som trenger plass.

Lenke til kommentar

Syns dette regelverket er helt på trynet. Syns i utgangspunktet rundkjøringer er en fin konstruksjon og grøsser over amerikanske fireveiskryss med stopp-skilt. Problemet er at regelverket ikke følger intensjonen. At noen spekulerer i "vikeplikt ved feltskifte for utkjøring" ødelegger alt. Jeg skulle ønske regelverket var "vikeplikt for trafikk i rundkjøringa uavhengig av kjørefelt, pålagt å ligge i riktig kjørefelt (angitt ved piler, evt. standard når det ikke er angitt piler). Hadde blitt mye smidigere trafikkavvikling av dette, samt klarere regler.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet gjør bil B feil ved å kjøre inn i bakenden på bil A. Dersom bil B skulle fortsette forbi til neste kryss, forbi bil A, og bil A stopper eller hindrer trafikken, da, og først da er det bil A sin feil. For hvordan i allverden skal bil A vite at bil B kommer kjørenes i bakenden?

 

Slik jeg tolker bildet lå både bil A og bil B i ytterste fil. Dersom bil B skulle forbi bil A måtte an i så tilfelle skiftet til innerste fil, det samme måtte bil A gjøre. Åpenbart er ikke det tilfellet. For som du ser er både bil A og bil B i ytterste fil. Bil A er i den projeksjonen at det ser ut som han har stått i ytterste fil ganske så lenge. Så lenge som før første svingen i rundkjøringen. Det betyr at bil A har lagt seg i feil felt ved utkjøring, MEN det betyr også at bil B har holdt denne filen under samme tidsperiode. Konklusjonen er at begge gjør feil. Men bil B gjør mest feil ved å kjøre i bil A,

alternativt at bil A gjør feil ved unødig hindring av trafikken. Igjen, det er helt UMULIG å si ved å bare se på bildet. Vi vet ikke hvor bil A eller bil B kommer fra, vi vet ikke fart, vi vet ikke blinkelys eller atferd før innkjøring. Vi vet rett og slett ingenting.

Lenke til kommentar

I Storbritannia er det langt bedre å kjøre i rundkjøringer enn her..

Der er det gjerne slik at det som var innerste felt da du kjørte inn plutselig er lenger ut når du skal ut av rundkjøringen.

 

i tillegg er de langt større enn de patetiske sakene vi har her..

Den på bildet over her kan minne en del om mange britiske rundkjøringer.

Lenke til kommentar

Rundkjøringa ved Rv3 i Elverum har en sånn rundkjøring. Kommer man østfra (fra Elverum) så er pilen for ytterste felt enten første til høyre, eller rett frem. Pilen for innerste felt er enten rett frem eller til venstre. I en sånn rundkjøring er det vel bil b som har rett? For der vil det si at begge kan ligge side om side og kjøre rett frem.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet gjør bil B feil ved å kjøre inn i bakenden på bil A. Dersom bil B skulle fortsette forbi til neste kryss, forbi bil A, og bil A stopper eller hindrer trafikken, da, og først da er det bil A sin feil. For hvordan i allverden skal bil A vite at bil B kommer kjørenes i bakenden?

 

Slik jeg tolker bildet lå både bil A og bil B i ytterste fil. Dersom bil B skulle forbi bil A måtte an i så tilfelle skiftet til innerste fil, det samme måtte bil A gjøre. Åpenbart er ikke det tilfellet. For som du ser er både bil A og bil B i ytterste fil. Bil A er i den projeksjonen at det ser ut som han har stått i ytterste fil ganske så lenge. Så lenge som før første svingen i rundkjøringen. Det betyr at bil A har lagt seg i feil felt ved utkjøring, MEN det betyr også at bil B har holdt denne filen under samme tidsperiode. Konklusjonen er at begge gjør feil. Men bil B gjør mest feil ved å kjøre i bil A,

alternativt at bil A gjør feil ved unødig hindring av trafikken. Igjen, det er helt UMULIG å si ved å bare se på bildet. Vi vet ikke hvor bil A eller bil B kommer fra, vi vet ikke fart, vi vet ikke blinkelys eller atferd før innkjøring. Vi vet rett og slett ingenting.

Dette er bare tullprat. Tegningen viser klart at Bil A ligger i ytterste felt og bil B i innerste. Begge kommer fra samme side. Mulig A gjør feil, men B gjør i hvertfall feil. I en forsikringssak kunne det fått to utfall. Enten blir det skylddeling eller så får bil B all skyld. Jeg heller mot at det er bil B som må ta skylden denne legger seg ulogisk i henhold til hvor den skal (ja, det er to utkjøringsfelt, men venstre utkjøringsfelt bør kun brukes hvis man kommer fra innkjøringen før Bil A og B i dette eksemplet) og den har vikeplikt fordi den gjør et feltskifte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rundkjøringa ved Rv3 i Elverum har en sånn rundkjøring. Kommer man østfra (fra Elverum) så er pilen for ytterste felt enten første til høyre, eller rett frem. Pilen for innerste felt er enten rett frem eller til venstre. I en sånn rundkjøring er det vel bil b som har rett? For der vil det si at begge kan ligge side om side og kjøre rett frem.

I et slikt tilfelle ville det blitt skylddeling da Bil A ikke har rett til å svinge til venstre og Bil B ikke overholdt vikeplikten sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare tullprat. Tegningen viser klart at Bil A ligger i ytterste felt og bil B i innerste. Begge kommer fra samme side. Mulig A gjør feil, men B gjør i hvertfall feil. I en forsikringssak kunne det fått to utfall. Enten blir det skylddeling eller så får bil B all skyld. Jeg heller mot at det er bil B som må ta skylden denne legger seg ulogisk i henhold til hvor den skal (ja, det er to utkjøringsfelt, men venstre utkjøringsfelt bør kun brukes hvis man kommer fra innkjøringen før Bil A og B i dette eksemplet) og den har vikeplikt fordi den gjør et feltskifte.

 

Hvis bil B ville ut i venstrefeltet rett fram så plasserte han seg helt korrekt. Skulle han ut første eller høyrefeltet rett fram skulle han lagt til høyre. Rett fram er eneste avkjørsel med to felt i dette tilfellet og derfor kan det se feil ut, men det er rett siden ikke annet er skiltet.

Ser at denne diskusjonen blir omtrent tilsvarende som om du får en bil fra høyre som kjører mot kjøreretningen. Kjøringen til den andre er ikke lovlig, men jeg tviler på du er fritatt vikeplikten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker det totalt ulogisk at bil A i høyre felt skal kunne kjøre lenger enn rett frem i rundkjøringen.

 

I så tilfelle kan man jo glemme alt man har lært om feltplassering i rundkjøringer og alltid velge ytre felt...selv når man skal til venstre. Da vil jo biler i indre felt alltid ha vikeplikt når man forlater rundkjøring.

Lenke til kommentar

For meg virker det totalt ulogisk at bil A i høyre felt skal kunne kjøre lenger enn rett frem i rundkjøringen.

 

De må i så fall falle under veitrafikklovens paragraf 3. Det er etter hva jeg kan se ingen andre juridiske grunner til å kreve 'riktig' plassering i rundkjøringer.

 

I så tilfelle kan man jo glemme alt man har lært om feltplassering i rundkjøringer og alltid velge ytre felt...selv når man skal til venstre. Da vil jo biler i indre felt alltid ha vikeplikt når man forlater rundkjøring.

 

Biler i indre felt har alltid vikeplikt når de skal krysse eller ut i ytre felt, slik sett er det ingen endring.

 

Det er derfor veldig klart at B kjørte feil (trafikkreglene paragraf 8 punkt 1). Om A skal kunne tas på noe må det 'å være til unødig hinder' i.h.t. veitrafikkloves paragraf 3 eller kanskje trafikkreglene paragraf 6 punkt 1, men jeg tviler på at det skulle vært tilstrekkelig for å få skyld i en påkjørsel fra siden bakfra som tegnet her.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis bil B ville ut i venstrefeltet rett fram så plasserte han seg helt korrekt. Skulle han ut første eller høyrefeltet rett fram skulle han lagt til høyre. Rett fram er eneste avkjørsel med to felt i dette tilfellet og derfor kan det se feil ut, men det er rett siden ikke annet er skiltet.

Ser at denne diskusjonen blir omtrent tilsvarende som om du får en bil fra høyre som kjører mot kjøreretningen. Kjøringen til den andre er ikke lovlig, men jeg tviler på du er fritatt vikeplikten...

Skulle bil B rett fram i utgangspunktet burde han plassert i høyre felt før han kjørte inn i rundkjøringen. Da hadde han sluppet to feltskifter. I utgangspunktet er det korrekt at man kan ligge i det indre feltet i denne situasjonen men det burde ikke benyttes for trafikkavviklingens del.

Lenke til kommentar

Skulle bil B rett fram i utgangspunktet burde han plassert i høyre felt før han kjørte inn i rundkjøringen. Da hadde han sluppet to feltskifter. I utgangspunktet er det korrekt at man kan ligge i det indre feltet i denne situasjonen men det burde ikke benyttes for trafikkavviklingens del.

 

Men da måtte han kjørt ut i høyre felt. Hvis han ville ut i venstre feltet plasserte han seg korrekt.

Lenke til kommentar

Men da måtte han kjørt ut i høyre felt. Hvis han ville ut i venstre feltet plasserte han seg korrekt.

Han skulle rett fram. Han slipper to feltskifter hvis han plasserer seg i høyre. Ved å plassere seg i venstre påfører han seg unødvendige vikeplikter. Dette kan resultere i at han må stå å vente for å komme seg ut hvis det kom en bil fra innkjøringen etter (fra toppen av bildet) som skal rett frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...