War Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) A, skal man rundt 7 lenger en rett frem skal man innerst. Edit, med mindre rundkjøringen har skilt med 2 piler rundt, ofte hvis rett frem er lite benyttet- blindveg ol. Jeg vil også si begge deler skyld, for skulle B rett frem burde man vel ligge der A ligger uansett, Der B ligger nå passer det bra om han kom opp fra bunnen av bildet. Endret 18. mars 2013 av War Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Enig med War, dersom man skal til venstre i en rundkjøring så skal man ligge innerst. Hvordan det blir dersom B kjørte rett frem, vet jeg ikke - da blir det vel delt skyld? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2013 Går jo an å ligge innerst selv om man skal rett frem, og det er jo B som bytter fil i dette tilfellet. 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Min kjørelærer sa at når rundkjøringen har fire armer, så skal man ligge innerst når man skal til ventre. Skal man rett frem, så skal man ligge ytterst. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Bil A har plassert seg feil og bil B har plassert seg rett (det er 2 felt ut der, men ikke de andre plassene. Derav litt unormal plassering av bil B). Dermed er det A som har skylden. Forsikringsselskap/politi vil nok trolig konkludere med skylddeling da B burde stoppet før han kolliderte, men om politiet ser situasjonen og bil B bremser for å unngå sammenstøt kan de fint reagere overfor A. Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 I denne ulykken ville trolig begge sjåfører bli fengslet for bruk av marihuana. 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) Både a og b gjør feil, a kjører som den skal rett frem , og B kjører som den skal rundt. Og halveis uti bytter de helt motsatt. Ingen politi inn i bildet så blir det lik skyld. For å støtte opp under dette må man se skiltingen før rundkjøringen for å se om det er spesialskilt. Sånn skulle de kjørt sånn de lå i begynnelsen. Endret 18. mars 2013 av War 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Hva er da poenget i å ha dobbelt felt på utkjøringene? 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Bil som kommer fra nederst i bildet kan for eks kjøre ut samtidig som biler som kommer fra høyre i bildet og skal rett frem. Edit: Armene kan også være med på å bestemme. Er det for eks ikke en arm til venstre kan det hende det er skiltet så venstre fil ska brukes rett frem. Endret 19. mars 2013 av War 3 Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Bil B har skyld fordi den gjør et feltbytte. Det er alltid den som bytter felt som har vikeplikt for biler i det feltet den skal over i. Bil A burde lagt i innerste felt om den skulle til venstre, men det er fullt lovlig å ligge i høyre felt så sant det ikke er skiltet med påtvungne kjørefelt. Slik som det er illustrert kjører bil B inn i bil A helt bak og det er enda en grunn til å gi skyld til bil B da den burde sett at bil A lå i feltet den ønsket å komme inn i. Hva forsikringsselskapet sier er en annen ting, men forsikringsselskapene er ikke dommer i slike tilfeller så ønsker man å ta det til en rettssak stiller bil A sterkest. Endret 19. mars 2013 av Azidops 7 Lenke til kommentar
War Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Ja selv ved feil etter normer så stiller også vikeplikt inni rundkjøringen sterkt. Plassering Trafikkreglenes § 6. Svinging sier: "1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. "2. Ved sving til høyre skal det kjøres så nær høyre kant av kjørebanen som mulig." På tovegs kjørebane skal det ved sving til venstre kjøres så nær midten av kjørebanen som mulig. "3. Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best." Slik det kommer frem her er det også klare retningslinjer for hvordan en skal plasser seg, så fremt ikke oppmerking eller skilt sier noe annet. Er det flere felt i rundkjøringen, vil man alltid måtte befinne seg i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen. Det behøver ikke være oppmerket med hele eller stiplede linjer mellom feltene for at rundkjøringen skal oppfattes som flerfelts. Så lenge to biler forsvarlig kan kjøre side om side, regnes rundkjøringen som tofelts. Trearmet rundkjøring Høyre fil: Første avkjøring. Venstre fil: Andre avkjøring eller U-sving (er det flere felt, må du huske vikeplikten for de som befinner seg i feltet utenfor deg når du må skifte til ytre felt for å kunne kjøre ut. Det kan nemlig helt lovlig kjøre inn en bil fra veien til høyre for deg og inn i ytre felt. Ligger du i indre felt, vil du få vikeplikt for denne når du må ut i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen). Firearmet rundkjøring med kun et felt Høyre fil: Første avkjøring eller rett frem. Venstre fil: Siste avkjøring eller U-sving. Firearmet rundkjøring med flere felt Høyre fil: Første avkjøring (valgfritt felt ut) eller rett frem (valgfritt felt ut). (Her gjør A feil) Venstre fil: Rett frem(*) (Husk vikeplikt for de i ytre felt når du må skifte til ytre felt for å kunne kjøre ut), siste avkjøring (Skift først til ytre felt, og deretter er det valgfritt felt ut. Husk vikeplikten ved feltskiftet) eller U-sving (skift først til ytre felt på riktig måte, og deretter er det valgfritt felt ut). (*)Ikke anbefalt. Bruk i stedet høyre felt og ytre felt gjennom. Finner ikke B-feil da B kjører rett ut i sin "egen fil" og ikke der A skulle ha kjørt? http://no.wikipedia....undkj%C3%B8ring Endret 19. mars 2013 av War 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Bil B bytter felt, har vikeplikt og skyld. Begge bilene er jo litt uortodokse i sporvalgene (bil A ligger ytterst når han skal til venstre og bil B ligger innerst når han ser ut til å skulle rett frem), men det opphever ikke vikeplikten. 4 Lenke til kommentar
Danek Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Beviselig kun idioter her inne. DET ER HELT UMULIG Å SI uten å vite hvor bil A og bil B sitt tiltenkte endepunkt er. I tillegg vet vi ikke når eller om bil A satt på blinkelysene. Utrolig at dere har førerkort. Har kun gått gjennom teoriboka og vet dette. Makan til... Lenke til kommentar
War Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Man har vel bare vikeplikt for de som kjører rett? Kommer det en bil inn fra siden i fylla i 311kmt , har man vikeplikt da? Beviselig kun idioter her inne. DET ER HELT UMULIG Å SI uten å vite hvor bil A og bil B sitt tiltenkte endepunkt er. I tillegg vet vi ikke når eller om bil A satt på blinkelysene. Utrolig at dere har førerkort. Har kun gått gjennom teoriboka og vet dette. Makan til... Tipper du er verdensmester ! B skal rett frem og om A skal ut nede eller helt rundt er det fortsatt helt feil, så hva skal vi med endepunktene? Jeg har hatt A og B fler år en jeg har fingre og jeg mener begge har skyld, men B burde ha sett / vært oppmerksom på A , men lå feil selv. Endret 19. mars 2013 av War 2 Lenke til kommentar
Danek Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) B skal rett frem og om A skal ut nede eller helt rundt er det fortsatt helt feil, så hva skal vi med endepunktene?Jeg har hatt A og B fler år en jeg har fingre og jeg mener begge har skyld, men B burde ha sett / vært oppmerksom på A , men lå feil selv. Det er nettop det det ikke er. Dersom bil A skal av på første er det helt rett, hvis ikke er det helt feil. I en rundkjøring kjører bilene så tett at det tar millisekunder før kollisjon. Da er reaksjonstiden likegyldig. Det er det vi kaller høvelig ansvar i trafikken. Noen frata War førerkortet. Endret 19. mars 2013 av Danek Lenke til kommentar
War Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Ja og i følge de ligger begge feil med mindre det er særskiltet i denne rundkjøringen. Delt ansvar , men når de først er i en rundkjøring kune begge ha kjørt rundt og rundt i timesvis og det er B som "bytter fil" og ikke sjekker om det er ledig og skaper ulykken , selv om den ikke hadde inntruffet om A lå rett eller B lå rett. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Beviselig kun idioter her inne. DET ER HELT UMULIG Å SI uten å vite hvor bil A og bil B sitt tiltenkte endepunkt er. I tillegg vet vi ikke når eller om bil A satt på blinkelysene. Utrolig at dere har førerkort. Har kun gått gjennom teoriboka og vet dette. Makan til... Beviselig at du ikke kan reglene. Så lenge B skifter felt er den den som har vikeplikt uansett hvor uortodoks A kjører. Så sant sporvalget ikke er påtvunget ved skilting så er det ingen lov som sier at bil A må holde venstrefeltet om den skal til venstre. Det er anbefalt å holde seg til venstre, men det er en annen ting. 4 Lenke til kommentar
Noiz Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Begger gjør feil, har ikkje lappen selv, har heller ikkje lest et ord i en teori bok, men felt 1 er vell for dei som skal til høgre eller rett fram og felt 2 for dei som skal til venstre, og da gjør jo begge heilt feil. Men kan godt hende eg har heilt feil her, har bare sett på skiltene ute Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Bil B har vikeplikt ved filskifte. En rundkjøring er en vei som går rundt og rundt, ved filskifte er det vikeplikten som teller. Hadde bil A kommet nordfra og vært av en treg lastebiltype (les: vært inne i rundkjøringen før bil B) kunne samme situasjon oppstått. Det er fortsatt vikeplikt som brytes av bil B. Hva som er praksis i slike saker rettslig sett vet jeg ikke, men så vidt meg bekjent finnes det ikke lovpålagt kjøremønster for rundkjøringer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå