mariacrm Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Jeg har Canon 60D og er på utkikk etter et nytt objektiv. Jeg har ikke investert veldig mye i objektiver, så jeg har kit-objektivet og to 50mm f/1.8. Det jeg leter etter som jeg ikke kan få fra min trofaste 50mm er skarpe bilder. Altså, de skulle gjerne vært enda skarpere. Jeg liker at det er et fastobjektiv og jeg lar innstillingene av f-nummer alltid stå på 1.8. Slik liker jeg det i alle fall, men jeg er selvsagt åpen for andre muligheter! Så, har dere noen forslag til et nytt objektiv med tanke på det jeg har skrevet her? Tenkte på 85mm f/1.8, men man får visstnok ikke så mye utbytte av den på en crop? I tillegg er jeg kun 16, så jeg har ikke råd til noe veldig dyrt heller. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) 85mm på en crop blir 136mm på Canon. Om du blender ned så vil bildene bli skarpere. Dette gjelder vel de fleste objektiver. Av ren nysjerrighet, hvorfor har du to 50mm f/1.8? Endret 18. mars 2013 av TMB 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Hvis du konsekvent skyter på full blender, f/1.8, så har bildene alltid a) liten dybdeskarphet og b) de vil være litt softe - det er dyrt og vanskelig å lage optikk som er skarp på største blender. Blend ned til f/5.6 for skarpe bilder. Først - finn ut hvilket utsnitt du vil ha - vil du ha noe "trangere" enn 50mm'en din, noe som er videre eller hva? En EF 85mm f/1.8 er helt fin, og gir helt ok skarphet på f/1.8 - vil også gi enda litt mindre dybdeskarphet enn 50mm'en din, og er nok hakket bedre. Men - den har et annet, "trangere" utsnitt. Lenke til kommentar
mariacrm Skrevet 18. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2013 85mm på en crop blir 136mm på Canon. Om du blender ned så vil bildene bli skarpere. Dette gjelder vel de fleste objektiver. Av ren nysjerrighet, hvorfor har du to 50mm f/1.8? Litt lang forklaring, men ok, haha. Fokusen på den første jeg kjøpte ble ødelagt etter under ett år, og jeg sendte den inn til reparasjon. Det ville ta 2-3 uker, og jeg trengte et objektiv til ferien min en uke etter jeg leverte den, så siden den kostet under tusenlappen kjøpte jeg en ny og tenkte at jeg skulle selge den ene etterpå. Det har jeg da ikke gjort enda. Trondster: Jo, jeg tenkte kanskje på noe "trangere" utsnitt som du sier. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) Det jeg leter etter som jeg ikke kan få fra min trofaste 50mm er skarpe bilder. Altså, de skulle gjerne vært enda skarpere. Jeg liker at det er et fastobjektiv og jeg lar innstillingene av f-nummer alltid stå på 1.8. Slik liker jeg det i alle fall, men jeg er selvsagt åpen for andre muligheter! Ikke rart du ikke er fornøyd med skarpheten. Det finnes vel omtrent ikke et objektiv som er virkelig skarpt på f/1.8. I tillegg så har du i de fleste tilfeller en dybdeskarphet som er så smal at du nesten ikke kan se den, i iallfall hvis du er forholdsvis nær motivet som f.eks. portrett og til og med helfigur. Mulig jeg tar feil men det virker som grunnleggende fotokunnskapen har større mangler hos deg en objektivets skarphet. Endret 18. mars 2013 av arthon Lenke til kommentar
mariacrm Skrevet 18. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2013 Ikke rart du ikke er fornøyd med skarpheten. Det finnes vel omtrent ikke et objektiv som er virkelig skarpt på f/1.8. I tillegg så har du i de fleste tilfeller en dybdeskarphet som er så smal at du nesten ikke kan se den, i iallfall hvis du er forholdsvis nær motivet som f.eks. portrett og til og med helfigur. Mulig jeg tar feil men det virker som grunnleggende fotokunnskapen har større mangler hos deg en objektivets skarphet. Mulig jeg mangler enkelte grunnleggende fotokunnskaper. Jeg er tross alt bare 16, og har ikke drevet med foto i mer enn et par år. Jeg skal gå medier og kommunikasjon på videregående, så forhåpentligvis lærer jeg de fotokunnskapene jeg mangler. Angående det med at man ikke får skarpe bilder med så stor blender: Jeg ser stadig bloggere og lignende som publiserer bilder ved bruk av så lavt f-nummer som 1.2, og likevel får skarpe og fine bilder. Det er derfor jeg lurte på om det muligens var på grunn av optikken min at jeg ikke fikk resultatene jeg ønsker. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 EF 85/1.8 er et flott portrettobjektiv som du kan ha mye moro med. Kjøp om mulig brukt, så du får enda mer for pengene. Et genialt objektiv du ville likt er EF 135/2L - mye dyrere, men også fantastisk optisk. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Det finnes vel omtrent ikke et objektiv som er virkelig skarpt på f/1.8. Den nye 35mm f/1.4 til Sigma er nylig testet av dxomark og skal være sykt skarp selv på full åpning. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Angående det med at man ikke får skarpe bilder med så stor blender: Jeg ser stadig bloggere og lignende som publiserer bilder ved bruk av så lavt f-nummer som 1.2, og likevel får skarpe og fine bilder. Det er derfor jeg lurte på om det muligens var på grunn av optikken min at jeg ikke fikk resultatene jeg ønsker. Det er jo alltids en mulighet at det er optikken. Det er mulig å ta bilder på f/1.8 der deler av motivet er brukbart skarpt. Men det er også mange faktorer å ta hensyn til. 1. Lukkertid. Har du for lang lukkertid (lengre enn 1/80s for 50mm på 60D)? Da er det fort at du får bevegelsesuskarphet. 2. Feil fokuspunkt. Hvis du lar kamera fokusere , så kan det være at kamera fokuserer på et annet sted enn du ønsker. 3. Høy ISO. Hvis du skyter på høy ISO og bruker JPEG, så er det stor sannsynlighet at kamera slår inn støykontrollen og da blir ting ikke så skarpt som du ønsker. 4. Etterbehandling. Etterbehandler du bildene dine? Tar du RAW eller JPEG? 5. Feil på kamera eller objektiv. Det er mulig at kamera eller objektiv er feiljustert slik at fokus havner feil selv om du sikter riktig. Håper disse punktene gir deg noen tips. Har du noen bilder som du er misfornøyd med, og vil dele med oss, så kan du poste de her, og så skal vi prøve å se om det er noen råd vi kan gi deg. Av nye objektiver så støtter jeg forslaget om 85mm f/1.8; det er et trivelig objektiv til en rimelig fornuftig pris. Lenke til kommentar
mariacrm Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 Det er jo alltids en mulighet at det er optikken. Det er mulig å ta bilder på f/1.8 der deler av motivet er brukbart skarpt. Men det er også mange faktorer å ta hensyn til. 1. Lukkertid. Har du for lang lukkertid (lengre enn 1/80s for 50mm på 60D)? Da er det fort at du får bevegelsesuskarphet. 2. Feil fokuspunkt. Hvis du lar kamera fokusere , så kan det være at kamera fokuserer på et annet sted enn du ønsker. 3. Høy ISO. Hvis du skyter på høy ISO og bruker JPEG, så er det stor sannsynlighet at kamera slår inn støykontrollen og da blir ting ikke så skarpt som du ønsker. 4. Etterbehandling. Etterbehandler du bildene dine? Tar du RAW eller JPEG? 5. Feil på kamera eller objektiv. Det er mulig at kamera eller objektiv er feiljustert slik at fokus havner feil selv om du sikter riktig. Håper disse punktene gir deg noen tips. Har du noen bilder som du er misfornøyd med, og vil dele med oss, så kan du poste de her, og så skal vi prøve å se om det er noen råd vi kan gi deg. Av nye objektiver så støtter jeg forslaget om 85mm f/1.8; det er et trivelig objektiv til en rimelig fornuftig pris. Jeg bruker vanligvis ikke lengre lukkertid enn 1/80s, nei. Jeg bruker av og til autofokus, av og til manuell fokus. Det kommer veldig an på. Jeg bruker RAW, og behandler bildene i Photoshop (i det siste har jeg prøvd ut Lightroom). Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Har du vurdert en ekstern blitz til det utstyret du har? Da kan du minke blenderen på 50mm' din til F 5,6, samtidig som bildet får nok lys fra blitzen. Det er en rimelig måte å tilføre nok lys, gode objektiver med stor blender er jo tross alt ganske dyre i innkjøp og det åpner for mange kreative lyssettinger og spennende bilder. Hvis dette er noe du eventuelt vurderer vil naturlige valg være Canon's egen 430ex II eller Sigma 610 DG modellene. Skal ikke si så mye mer om saken, men er dette noe du er interessert i er det bare å spørre Objektiver har jeg desverre begrenset kunnskap om, men har stor glede av blitzen min og 50mm 1.8 Lenke til kommentar
KNHfoto Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Som tidligere sagt, blend ned for å få skarpere bilder. Jeg støtter forslaget om blitz. Selv er jeg glad i 50mm fast brennvidde på 60D, men vil foreslå både 35mm og 85mm som alternativ. Avhengig av hva du ønsker å bruke objektivet til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå