5 d II Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Kald morgen, blid skiløper Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Her fikk du frem den kalde morgenstemingen; det er mulig du kunne justert hvitbalansen litt mer mot gult for å få frem det gyldne litt mer. Lenke til kommentar
5 d II Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 Takk for innspill! Kaldt var det, riktig kaldt. For akkurat dette bildet opplever jeg at fargene tar seg annerledes ut etter at jeg har lagt det ut. Skjermen min er kalibrert, og ICC-profilen henger ved bildet, så jeg kan ikke forklare det. I den utlagte versjonen er fargene rødere enn de var ment. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Eksporterte du bildet i sRGB eller Adobe RGB fargerom ? Kan være noe der. Lenke til kommentar
5 d II Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 Alt foregår i sRGB. Kan komprimeringen av bildene ha noe å si, eller antall dpi? La akkurat ut et nytt bilde, og det samme skjer. Dette skjer IKKE når jeg legger ut bilder på Facebok , Flickr eller Canons bildedelingtjeneste. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Mystisk - sRGB burde jo være trygt - har du en utgave på flickr og i såfall en link til den? Kan være verdt å rapportere som feil. Lenke til kommentar
5 d II Skrevet 20. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2013 Her er linker til to av bildene mine på Flickr (Bjarne 1959). Der er fargene slik jeg har levert dem fra meg. Samme på Facebook. Jeg mener i alle fall at jeg ser forvrengte farger når jeg legger dem ut til bildekritikken her. Jeg legger mye arbeid i å få dem så nær opptil det jeg opplevde da jeg tok bildene, og da er det kjedelig å se dem som om de skulle vært vist på et utslitt fargefjernsyn fra 1978. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Det er jo merkelig; de ser like ut her (Bildekritikken og flickr). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg