CalmCalm Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Hei! Om noen kunne hjelpe meg med å forstå tankegangen på et slikt stykke, hadde det vært fint ! 2^5x/2^2x -40=0 Lenke til kommentar
glad Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Kan du ikke opphøye hele ligningen i ln og trekke ned x-ene? Ble veldig usikker... Du flytter ihvertfall 40 over til andre siden. Har du ingen teori på hvordan den kan løses? Holder på med dette på skolen nå, men har ikke vært borte i brøk med x opphøyd i både teller og nevner... Lenke til kommentar
glad Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) Eller, det er jo samme grunntall så flytt nevneren opp og trekk fra eksponenten, så setter du ln på begge sidene og ender opp med x = ln40/(ln2/3) Som dette: Endret 18. mars 2013 av glad 1 Lenke til kommentar
CalmCalm Skrevet 18. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2013 I fasiten står det at x=1,77, så det du har gjort ser jo veldig riktig ut. Betyr In det samme som lg? Tusen takk for hjelpen ihvertfall, jeg tenkte aldri på noe annet enn å gange den nederste brøken over på den andre siden Lenke til kommentar
glad Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 ln er logaritmen med grunntallet e, lg er logaritmen med grunntallet 10. Du kan også ha logaritmer med andre grunntall, men disse er bare definert med log og et lite tall nederst rett under g for å beskrive grunntallet. De samme reglene gjelder for alle logaritmene, men det er noe små forskjeller, og personlig finner jeg det enklest å bare bruke ln hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå