Hansien Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Oppsummert: Når man kjøper bruktbil så må man se på hvert enkelt eksemplar for seg selv. Biler som har gått 100.000 kan være i dårligere stand enn de som har gått 200.000. Det kommer helt ann på vedlikehold. Om den har byttet motor/girkasse har ingenting å si så lenge resten av bilen er i orden og arbeidet er utført skikkelig. Dog skal det være sagt at bilen du linket til øverst virker litt shabby :-P Så sant som det går ann å få det! 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Bil-avdelingen på dette forumet er befengt med smågutter som ikke vet noenting om hvordan noenting fungerer og har null livserfaring, men likevel uttaler seg som om de er de reneste eksperter på alt innen bilhold! Du får plusspoeng for ærlighet. 2 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Du kan ikke se deg blind på kilometerstanden heller, en bil som har gått 200.000 kilometer kan være mekanisk sett i like god stand som en bil som har rullet 70.000 kilometer. Du må se litt an på hvordan kjøretøyet har blitt brukt, har f.eks bilen lite kaldstart i forhold til km stand vil straks km standen ikke være veiledende for hvor bra bilens motor og drivverk er. Bilen min f.eks kjøpt 2012 har f.eks 110 tusen km under beltet, men for hver gang jeg har slått av motoren har bilen rullet minst 60 mil, kaldstart sliter utrolig på drivlinjen. Forøvrig har jeg ikke hatt noe trøbbel med den, det er ikke gitt at bilen kneler så snart den passerer 100.000 kilometer. Til og med alfaen min tusslet og gikk fortsatt når den passerte denne "magiske" grensen. Selv om jeg har hatt noen fler 'nykker' på den enn BMW'en. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Hadde lett unngått en bil som har byttet motor, og når det itillegg står at motoren har en ulyd? Nei..best å holde seg unna. Hvor står det at motoren har ulyd? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Har ikke lest hele tråden, men se på hva som er blitt byttet: Innsugsmanifoldpakning, eksospakning -Multireim -EGR ventil -AC-reim -Luftmassemåler -Bremseklosser Bak -Bremseklosser Framme -Bremseskiver bak -Bremseskiver Framme -Bremseslanger Framme -Hjullagersett Framme -Driveknute mansjett Sett -Gates Registerreim sett m/strammehjul -Gates Vannpumpe -Termostat -Pakning sett Turbo -Støtdempere, støvmansjett, komplett sett til h+v Bak -Fjærbeinslanger bak -Radiatorvifte -Viskosekobling -Alle typer væske (Olje, bremsevæske, servoolje, frostvæske) -Magnetventil -Luftfilter, oljefilter, diesel filter pollenfilter -Reimspenningsdemper -Ny komplett clutch -Bærebru sett (ALT) -Chippa til fra 101 - 125/130 -Heilt nye vinterdekk, Continental 5 piggfritt med 15" nye felger. -Hjulstillingskontroll - Alt av trykkslanger er bytta. - ++++ Rimelig heftig liste. Han har nok ikke gjort dette for moro skyld. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Denne bilen hadde jeg styrt unna ja... Rent estetisk får man en bil av god årgang som ser bra ut til en lav pris, men her er det mange ugler i mosen. Jeg forståe det kan være fristende med en tøff guttebil til lav pris, men her bør du nok kanskje forvente deg noen utgifter på sikt. Hvis det er sant som det blir skrevet angående ulyd i motor, så er kanskje dette det mest bekymringsfulle. Man har byttet til en "ny" motor som er gått 68.000km. men som har en ulyd? Ta en NAF test vertfall. Den ulyden i motoren er høyst bekymringsfull og skal ikke forekomme på en motor som er gått så lite. Hvis du allikevel skulle være så dumdristig å kjøpe denne bilen, så tegn i det minste en IF Superforsikring som også dekker mekanisk sammenbrudd av motor etc. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 det må da vel være ulovlig å skrive 68000 på km, når den egentlig har gått over 400k km 1 Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 det må da vel være ulovlig å skrive 68000 på km, når den egentlig har gått over 400k km På ingen måte ulovlig, han opplyser jo hvor langt karroseriet har kjørt i tillegg. Det er helt lovlig å justere kilometerstand på en bil også. Det blir først ulovlig dersom du velger å ikke opplyse om dette ved salg f.eks. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 På ingen måte ulovlig, han opplyser jo hvor langt karroseriet har kjørt i tillegg. Det er helt lovlig å justere kilometerstand på en bil også. Det blir først ulovlig dersom du velger å ikke opplyse om dette ved salg f.eks. Så jeg kan legge ut en bil og skrive den har gått 0km, så senere i teksten skrive den egentlig har gått 500.000? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Så jeg kan legge ut en bil og skrive den har gått 0km, så senere i teksten skrive den egentlig har gått 500.000? Det gjor jo folk hele tiden. Når jeg søker etter biler setter jeg ofte som et kriterie en max kilometerstand på 50-100.000 avhengig av hvilken bil det er, og da kommer det ofte opp biler som har opplyst 100km kjørelengde selv om det står i teksten at de har gått 200.000. Gjelder å komme med på så mange søk som mulig om man skal selge noe uattraktivt vettu :-P Derfor er det også greit å sette minimun kilometerstand på 10.000 om man søker eldre biler. Endret 26. mars 2013 av RunRookieRun 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Det gjor jo folk hele tiden. Når jeg søker etter biler setter jeg ofte som et kriterie en max kilometerstand på 50-100.000 avhengig av hvilken bil det er, og da kommer det ofte opp biler som har opplyst 100km kjørelengde selv om det står i teksten at de har gått 200.000. Gjelder å komme med på så mange søk som mulig om man skal selge noe uattraktivt vettu :-P Derfor er det også greit å sette minimun kilometerstand på 10.000 om man søker eldre biler. wow ok, har bare hatt 2 biler hittil, men kjøper ikke av uærlige svin som gjør det her altså dette er svingdelsforsøk i mine øyne, bare tull jo ^^ Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) wow ok, har bare hatt 2 biler hittil, men kjøper ikke av uærlige svin som gjør det her altså dette er svingdelsforsøk i mine øyne, bare tull jo ^^ Er jo ikke akkurat det. Så lenge de opplyser om hvor langt bilen har gått. Sier seg selv om at man er keen på en 10 år gammel bmw, så skjønner man at bilen (mest sannsynlig) har gått mer enn 100km :-P Skal ærlig innrømme jeg har gjort det selv. Har solgt en 200sx der chassiet har rullet nesten 300.000, men alt var i god stand og motoren nyrenovert. Var ikke mange som ringte på den når den lå ute med 300.000 i kjørelengde, men den første som kom og kikket på den kjøpte den. Har fortsatt kontakt med han og bilen går perfekt enda. Endret 26. mars 2013 av RunRookieRun Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Er jo ikke akkurat det. Så lenge de opplyser om hvor langt bilen har gått. Sier seg selv om at man er keen på en 10 år gammel bmw, så skjønner man at bilen (mest sannsynlig) har gått mer enn 100km :-P Skal ærlig innrømme jeg har gjort det selv. Har solgt en 200sx der chassiet har rullet nesten 300.000, men alt var i god stand og motoren nyrenovert. Var ikke mange som ringte på den når den lå ute med 300.000 i kjørelengde, men den første som kom og kikket på den kjøpte den. Har fortsatt kontakt med han og bilen går perfekt enda. Du har helt rett, men jeg synes rett skal være rett, hvis bilen har rullet 400k km så setter du 400k km >,,> Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Du har helt rett, men jeg synes rett skal være rett, hvis bilen har rullet 400k km så setter du 400k km >,,> Det er jeg helt enig i, men du må se mitt poeng også. Det handler ikke om å lure folk til å tro at bilen er i bedre stand enn den er. Det første som stod i annonsen var at chassiet hadde rullet nærmere 300.000. Ville på ingen måte skjule det, det handler bare om å dukke opp blant søkeresultater. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) For å ta et ganske godt eksempel på at ikke alltid en ingeniør vet hva dem prater om. Toyotas representant ved et av pressetreffene til GT86'en sa at det ikke var mulig å dra ut stort mer hester ut av den motoren som sitter i disse bilene. Subarus representant sa at det bare var å skifte et par deler i toppen så hadde man fort 30hk mer. To ingeniører, og to vidt forskjellige påstander. Sistnevnte er vel mest troverdig i dette tilfelle i og med at det er en subarumotor. Min antakelse er at førstnevnte ingeniør svarte med utgangspunkt i hva som lar seg gjøre innenfor dagens regelverk mtp utslippskrav, mens den andre ikke kunne brydd seg mindre. Når det gjelder bilen denne tråden startet med.. Man kjøper aldri en skamsenket bil som har gått over 400kkm. Når den i tillegg er chippet er det en del varsellamper som bør blinke. Endret 26. mars 2013 av Snylter 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Min antakelse er at førstnevnte ingeniør svarte med utgangspunkt i hva som lar seg gjøre innenfor dagens regelverk mtp utslippskrav, mens den andre ikke kunne brydd seg mindre. Spørsmålet var rettet direkte mot muligheten for å hente ut mer effekt, så hvorfor skulle han blande inn dette når det ikke var en del av spørsmålet? Man kjøper aldri en skamsenket bil som har gått over 400kkm. Hva er feil med en skamsenket bil egentlig, så lenge det er gjort skikkelig og ikke kjørt rally med? Forøvrig står det i annonsen at det er sportsunderstell og det tolker jeg som at det er VAG sitt originale sportsunderstell. Jeg kan sikkert ta feil her siden jeg ikke har ringt og spurt om dette. Når den i tillegg er chippet er det en del varsellamper som bør blinke. Om det er forhånds-programmert chip til en tusenlapp kan jeg være enig, men er mange som sier at bilen er chippet selv om sannheten er at den er omprogrammert Og skulle det være sistnevnte er jo bilen kjørt på rulle med full oversikt over hva som skjer. Nå skal en jo ta med i betrakning av hvordan andre har opplevd holdbarheten på drivverk etter chipping/omprogramering. Så om bilen er kjent for å ta livet av girkasse etter chip/omprogramering så kan det være like greit å styre unna. Ellers er det ikke noe negativt med en skikkelig chip eller omprogrammert bil. Ellers har det jo blitt funnet årsak til ulyden; Er ingen ulyd i motor, det er viskosekoblingslageret til radiatorvifta Langt i fra kritisk og enkelt for en som vet forskjell på en mutter og bolt å skifte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå