Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste bilkjøp til 20 000,- og rettigheter ved bruktkjøp?

Anbefalte innlegg

Kan begynne med at jeg rett og slett ikke vet noe som helst når det kommer til biler. Jeg vil sitte meg bak rattet og den skal starte uten problemer.

Så når jeg nå skal kjøpe en billig bil har jeg noen kriterier jeg håper jeg kan få igjennom.

- Sikker, skal ha hele familien i bilen så vil ha en driftssikker bil,

- Lite problemer og billige deler med enkel tilgang.

- Gjerrig på drivstoff. Vil unngå å kjøpe en bil som bruker en liter på milen. Blir en del køkjøring til og fra skole/jobb.

- Må ha skikkelig sikkerhetssele på alle tre plassene i baksetet.

Videre lurer jeg litt på hva rettigheter jeg har som kjøper av bruktbil. Som alt nevnt vet jeg ekstremt lite om biler, og skulle nafteste alle biler jeg vurderer vil være galskap med hensyn til trangt budsjett. Så om selger ikke har opplyst feil/mangler ved bilen som blir påvist i ettertid, har jeg da noe rettigheter her eller sitter jeg igjen som en tulling da?

Når jeg har funnet en bil jeg vil ha kommer jeg nok til å kjøre en eller annen form for test hos NAF eller lignende for å få bekreftet hva som må gjøres med bilen.

20 000,- er makspris ferdig omregistrert og veiavgift betalt, men jo mindre jeg kan bruke på en bil jo bedre er det. Dette er snakk om en midlertidig bil som skal leve i 2-3 år før nybil skal kjøpes inn.

Så finnes der i det hele tatt biler å oppdrive til denne prisen som ikke gir meg massevis av utgifter de neste 2-3 årene?

Videoannonse
Annonse

Kan få forholdsvis mye bil for 20 tusen i dag med bra utstyr og komfort, spesielt visst en ikke velger det mest attraktive bruktbilene som holder seg høyt i pris - til dømes Toyota. Men hold deg unna Fiat Renault og slikt, selv om en ganske ny Punto kan være veldig rimelig i forhold til mange andre, så suger den dritt i forhold til mange andre også. Kjenner en som for flere år siden kjøpte en Punto 2000 modell til 30 tusen, han fikk den jo rimelig og såg grei ut, men var den verrste bilen han noengang hadde hatt en skikkelig dritt bil sa han, alt røk på den på rekke og rad og er skrotet for flere år siden pga. girkassen og masse annet dyre ting gikk i stå, kunne like greit kjøpt en super bil til 50 tusen og komme rimeligere ifra det.

Yaris 2001 modell som er gått 216, fri for rust og alle servicer fulgt. 15 000...

Alternativt blir det en eller annen corolla fra midten av 90 tallet rett oppunder 200 000 km.

Ser der er også en del fra Mitsubishi, da Carisma eller Lancer.

Berlingo er bilen du skal kjøpe dersom du trenger 5 hele seter og bagasjeplass. Stor barnevogn går baki uten å slå sammen.

Jeg har god erfaring med Berlingoer, spess bensin-utgavene. Jeg har selv vært helt i Flensbürg med 1.4 liter-utgaven.

Ikke bilen for å imponere gutta i gaten, men perfekt bil til småkjøring og barnehagelevering. Her er en på Finn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...