Gå til innhold

Sigma 120 - 400mm vs. 150 - 500mm

Anbefalte innlegg

Hei!

For en tid tilbake var det en test av de to objektivene nevnt i overskriften på teknofil.no.

Der ble det hevdet at 150 - 500mm hadde bedre optisk kvalitet til tross for dårligere lysstyrke og hardere zoom?

Jeg er interessert i disse da de er et budsjettalternativ for meg som hobbyfotograf. Vurderingen disse fikk var da også helt OK.

Da var også 150 - 500mm ca. 1200.- dyrere enn lillebror, men i dag er lillebror dyrere?

Er det noen som kjenner disse objektivene hver for seg eller opp mot hverandre. Vil være takknemlig for svar.

http://www.teknofil.no/artikler/test_av_sigma_120-400_mm_telezoom_/87006

Ps. Er ny her, så om innlegget kommer to ganger er det p.g.a logisk brist.

Første innlegg forsvant nemlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fersk test her....vil kanskje hjelpe deg å ta et valg?!

post-226353-0-35368200-1363609344_thumb.jpg

Hvilken donald duck-test er dette? Herlig å sammenligne produkter som ikke er er ment til samme bruk ;)

Blir som å sammenligne vogntog; buss og personbil... personbil og vogntog er ikke bra å frakte 40+ personer i; stort minus! ;)

Endret av TGB
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er interessert i disse da de er et budsjettalternativ for meg som hobbyfotograf. Vurderingen disse fikk var da også helt OK.

Jeg har hatt Sigma 120-400. Det var ikke ett dårlig objektiv, men samtidig så blir det et kompromiss mellom pris og hva det leverer, Så vurderingen "helt OK" passer nok godt.

For meg ble det i lengden for stort/tungt, så jeg nedgraderte til en 70-200 + en 1.4 extender.

Sigma 150-500 har jeg ikke testet, men jeg vet at det er medlemmer her som har det og er fornøyd. Det bunner i grunn ned hvordan du vurderer (prioriterer) pris, vekt og "kvalitet". Hvordan de nevnte elementene vurderes er egentlig svært subjektivt.

Personlig så har jeg funnet ut at "lange linser" ikke er noe for meg, og en eventuell "oppgradering" lengdemessig i fremtiden vil i så fall ende på en prime tele til en akseptabel pris.

PS!! Hvis jeg gikk litt OT i innlegget mitt, så er min konklusjon: Sigma 120-400 er et akseptabelt kjøp når en får et svært brukbart objektiv til en ikke for håpløs pengesum, men siden 150-500 er rimeligere og vektforskjellen er minimal så tror jeg at jeg ville gått for det som gir mest tele.

Lenke til kommentar

Der ble det hevdet at 150 - 500mm hadde bedre optisk kvalitet til tross for dårligere lysstyrke og hardere zoom?

Det er diverse nettsteder som har testet både 120-400 og 150-500, konklusjonen virker å være at 150-500 er et hakk bedre. Selvsagt også litt større og tyngre. Lysstyrken er omtrent den samme.

Nettsteder som tester linser, blant annet:

http://www.slrgear.com/reviews/index.php

http://www.photozone.de/

Lenke til kommentar

Hei hei!

Hjertlig takk til dere alle!!!

Hva skulle man gjort uten kapasiteter som deler sin kunnskap med nybegynnere :)

Men kan f. 5 - 6.3 mot 4.5 - 5.6 sies å være omtrent samme lysstyrke?

Er dette kun for bagateller å regne? Ser jo nesten ikke objektiver med over f6.3 til salgs.

Har jeg kun lurt meg selv ved å tenke at blendertrinn er et av mine viktigste prioriteringer, og ofte en

indikasjon på bedre kvalitet?

Hvor fort skjærer 150- 500mm ned mot f6.3, vil disse to objektivene være ganske lik på 400mm (5.6)?

Da vil man jo kun miste et halvt blendertrinn (eller mindre) på begynnelsen for så å bli ganske like og avslutningsvis vil 150 - 500mm passere f5.6 og ned til 6.3 inn i siste 100mm.

Lenke til kommentar

Er dette kun for bagateller å regne? Ser jo nesten ikke objektiver med over f6.3 til salgs.

Har jeg kun lurt meg selv ved å tenke at blendertrinn er et av mine viktigste prioriteringer, og ofte en

indikasjon på bedre kvalitet?

Hvor fort skjærer 150- 500mm ned mot f6.3, vil disse to objektivene være ganske lik på 400mm (5.6)?

Da vil man jo kun miste et halvt blendertrinn (eller mindre) på begynnelsen for så å bli ganske like og avslutningsvis vil 150 - 500mm passere f5.6 og ned til 6.3 inn i siste 100mm.

Har Sigma 150-500mm og likar det godt. Stort og tung, men solid og velfungerande autofokus og stabilisering.

Så måtte teste litt. Objektivet går frå f/5,0 - 5,3 ved ca 170mm, vidare til f/5,6 ved 220mm, til f/6,0 ved 280mm og til f/6,3 ved ca 350mm. Dvs det skjer jo gradvis, men det eg oppgir er det som kameraet viser.

Lenke til kommentar

120-400 har største blender 4.5-5.6

150-500 har største blender 5.0-6.3

Det er 1/3 til 1/2 blender forskjell og det oppfatter jeg som ganske like spesifikasjoner. I tillegg er blenderen målt på litt større brennvidder for 150-500, noe som muligens reduserer forskjellen ytterligere.

Her er en test av 150-500 som også sammenligner litt med 120-400, spesielt siste avsnitt.

http://www.bythom.com/sigma-150-500mm-lens-review.htm

Lenke til kommentar

Ser ut som de er kategorisert "Super-telephotos"...

Kan ikke si at det borger noe mer for kvaliteten av testen. Dette er et typisk eksempel på det jeg mener om tester i engelske blader; de blander hummer og kanari. Prøv å se om du finner enkeltester av noen av samme objektivene i andre nummer av samme blad, og se hva de sier da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Mission completed!

se#'s link var "bulls eye". Og flageborg, Polljen og KnutW klargjorde en del med sine innspill.

.

"I should note that my assistant had the Sigma 120-400mm for awhile while we were testing the 150-500mm. It's no contest here: the 150-500mm beats the shorter lens in the entire range the shorter lens is capable of. I tried a second sample of the 120-400mm and found the same thing. "

Testen ble også fullført på "riktig" merke og kamerahus.

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...