Gå til innhold

Introduserte StarCraft den perfekte strategiformelen? (Mac, Windows)


Anbefalte innlegg

Da glemmer du vel andre faktorer som feks hvor flinke Blizzard har vært til å følge opp og ta vare på hele 'miljøet' rundt selve spillet. Alt dreier seg ikke om selve spillet. Fysikken til TA lå foran andre RTS på den tiden, også Starcraft. Jeg har spilt Starcraft, TA og Red Alert mye og er ingen fanboy av noen av dem; syns bare at rett skal være rett.

 

Poenget mitt er at du kan ikke trekke frem raser med forskjellige egenskaper som den avgjørende faktoren da TA var tidligere ut med akkurat den biten.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da glemmer du vel andre faktorer som feks hvor flinke Blizzard har vært til å følge opp og ta vare på hele 'miljøet' rundt selve spillet.

 

Akkurat den biten med "cosplays" og måten folk reagerte på spillet tok Blizzard helt på senga. De hadde ikke regnet med at SC skulle gjøre et slikt inntrykk på fansen - hvilket er helt motstridende med:

 

Mener å ha lest at Starcraft ble heller dårlig mottatt da det ble vist første gang pga det var for likt Warcraft.

 

...men som nevnt tidligere, så mener jeg å huske å ha hørt det samme...så med cosplays på den ene siden, og protester på den andre siden (weirdos), så er vel "ekstremister" på begge sider helt i tråd med alt annet som har blitt laget (noen var vel sikkert motstandere da hjulet ble oppfunnet også - som noen høyt på strå i Japan på ~1600-tallet, om jeg ikke husker helt feil).

 

 

Men ja; måten Blizzard har beholdt og dyrket miljøet rundt egentlig alle spillene sine, kan man trygt si også er en grunn til de gamle spillene har overlevd til i dag.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Da jeg var yngre var jeg glad i å lage kart til strategispill som Starcraft ol. Men da jeg oppdaget at det var en høyere oppløsning i map editoren til Starcraft enn i selve spillet ble jeg så deppa at jeg la hele spillet på hylla husker jeg. Siden rørte jeg det ikke mer. Spillet så mye penere ut og var mer oversiktelig i høy oppløsning enn hva det er i 640x480. Selv idag må man slite med å finne en mod/hack som legger til høyere oppløsning i spillet. Virker som om Blizzard ikke liker at folk tukler med spillet på denne måten. Og det er synd. Selv i mange spill idag så er det et problem at spillene har kamera trykt ned i bakken slik at man totalt mister oversikten. Så selv om man øker oppløsningen så får man ikke kamera opp fra bakken og bedre oversikt. Sinnssykt frustrerende.

 

Heldigvis så ser det ut til at HD versjonen av Age of Empires 2 som kommer nå får en skikkelig oppløsning pluss den gode oversikten jeg etterlyser i slike spill. Takk Lov for det.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

^ This! Men såvidt jeg husker er det noe med måten spillet er lagd på - heller ikke noe så enkelt som window-mode kan man gjøre med SC uten 3rd party programvare (har prøvd med ChaosLauncher til Brood War v1.16.1, men den har seriøse stabilitetsproblemer).

 

Vel, jeg får ihvertfall Red Alert 2: Yuri's Revenge til å kjøre i fullskjerm HD 1920x1200 - også en god, gammel traver.

Og er det egentlig noen forskjell på Age of Empires 2 HD og Forgotten Empires? Begge deler har jo hi-res options...

Lenke til kommentar

Og er det egentlig noen forskjell på Age of Empires 2 HD og Forgotten Empires? Begge deler har jo hi-res options...

 

Ingen forskjell på AoE2 HD og Forgotten Empires. Forgotten Empires fikser mye mer enn HD versjonen. Eneste fordelen med HD er steam matchmaking. (Og litt grafiske modifikasjoner)

Endret av StreptoOld
Lenke til kommentar
Ingen forskjell på AoE2 HD og Forgotten Empires. Forgotten Empires fikser mye mer enn HD versjonen. Eneste fordelen med HD er steam matchmaking. (Og litt grafiske modifikasjoner)

 

Aha, intet behov for meg å stresse med AoE2 HD da, når jeg bare ønsker singleplayer. :)

Lenke til kommentar

Det som slo meg først med Starcraft var at det gjekk så fort. Eg var vane med Red Alert og Age of Empires, der du har god tid til å tenke deg om og halde følgje med motstandaren. I SC må du vere klar heile tida og alltid drive med noko.

 

Etter ei stund med SC prøvde eg Red Alert 3, men eg gav meg på det ganske kjapt. Det går for seint og kontrollane er for dårlege. SC har eit imponerande driv og stor grad av nøyaktigheit. Det er presist og svært responsivt.

 

Dette må du nesten ha for at eit spel skal fungere på eit så høgt nivå som eSports.

 

Ein stor fordel med at det går fort er at du kan spele korte kampar. RA, Homm og AoE kan ta timevis for å bli ferdig. Då blir det eit større tiltak å dra i gang spelet.

Lenke til kommentar

Det som slo meg først med Starcraft var at det gjekk så fort. Eg var vane med Red Alert og Age of Empires, der du har god tid til å tenke deg om og halde følgje med motstandaren. I SC må du vere klar heile tida og alltid drive med noko.

 

Tell me about it! På et LAN-party som jeg var på engang ble det først en runde StarCraft, så en runde AoE II (all nice and slow - I lost, but fun nonetheless)...og så hoppet jeg rett inn på Quake III etterpå *wakey, wakey, brainy!* <- de første par rundene gikk ting temmelig FUBAR, ja... :green:

 

En ting som stadig plager meg med SC og Terrans er når en SCV er ferdig med en bygning og den så blir "stuck" oppå - tar noen ganger mange sekunder og ditto klikk for å hindre den i gå inn i et hjørne (hvis det er der bygningen blir plassert) og bli stående innestengt. I starten kan det være veldig annoying: ingen "5-by-5"-transport å hente den ut med så tidlig, og en SCV/50 minerals/1 supply kan være ")/$£63"(&(")**!! å miste hvis det er tidlig i spillet...

Protoss og Zerg er heldige der: Probes trenger bare stå ved siden av, og Drones BLIR til bygningen. :/

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ble så gira av å høre på podcasten at jeg rett å slett måtte dra fram SC igjen.. Fantastisk spill, elsker det, og det til tross for at jeg ikke helt liker Sci-Fi stilen.

 

Dette var en slager på LAN...men var kjedelig å spille mot "han gode" blant oss, siden vi bare ble most hele tiden.. Men kos var det når jeg spilte alene mot alle i AoE 2..der jeg moste alle.. ;)

 

Campaignen i SC er fantastisk, og er den beste campaignen jeg har vært borti.

 

Tempoet i spillet gjør spillet veldig stressende, og slitsomt i lengden, men til tross det så elsker jeg det. Og jeg mener at det er med på å holde liv i spillet den dag i dag.

 

Noe jeg hater med spillet er måten unitene beveger seg på, går ikke helt dit du vil at de skal gå..kræsjer i hverandre..springer rundt om kring for å nå destinasjonen..når ikke destinasjon fordi en ussel unit står midt på en bro...blææææhhh..!!

 

Også har vi musikken...FANTASTISK! Bare elsker den! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...