Gå til innhold

Introduserte StarCraft den perfekte strategiformelen? (Mac, Windows)


Anbefalte innlegg

Og denne gangen hadde vi til og med med oss en ekspert, Audun fra Gamer.no! Huff og huff :)
@ Audun:smiley-score003.gifEdit:Vi er alle mennesker (håper jeg da), så 2 virket litt strengt.
:( Bøyer meg i støvet for din StarCraft-kunnskap, Paladin@LANur (selv om jeg NEKTER å a på meg skylden for all lore-feilene). ;) Husker faktisk at jeg lå og leste introduksjonsmanualen på senga back in the old days, men tydeligvis er det mye som har gått halvveis i glemmeboka.

 

Var ikke hensikten å skylde alt på deg :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CG-gjenskapingen av scenen fra Tarsonis i Wings of Liberty er kanskje min favoritt-cutscene i noe spill, noensinne.

 

QFT! Hvis Blizzard ever lager en full-lengde CGI-film (slik som Tekken: Blood Vengeance er for Tekken-universet), så kan dem sette hvilken utsalgspris dem vil på den for min del.

 

 

:( Bøyer meg i støvet for din StarCraft-kunnskap, Paladin@LANur (selv om jeg NEKTER å a på meg skylden for all lore-feilene). ;) Husker faktisk at jeg lå og leste introduksjonsmanualen på senga back in the old days, men tydeligvis er det mye som har gått halvveis i glemmeboka.

 

Hvis den manualen er hovedkilden din, så skjønner jeg "feilene": det som står der er mer eller mindre kort-versjonen, og jeg vil påstå er av en eller annen grunn tidvis heller motstridende med det som står i de mer utdypende StarCraft lore-verkene (Wikis, bøkene og også det som faktisk skjer i løpet av spillet)...

Men OK, med utgangspunkt i at kildene dine var feil opprinnelig (man burde kjenne sin spillhistorie, med et spill av klasse som StarCraft):

 

smiley-score004.gif

 

...but just because I'm having a good day today. :D

Og bare "Paladin" holder plenty btw. ;)

 

Det blir også nevnt i Podcasten at Tassadar ødelegger The Overmind...nå har jeg ikke tidslinjen klart for meg (tror jeg må spille opp igjen StarCraft, for å få frem korrekte fakta), men den Overminden som han ødela var på planeten Aiur, Protoss'enes hjemplanet - den ble flyttet fra Char, The Zergs hjemplanet, og plassert over et gammelt Xel'Naga tempel "with powerful energies" ble den ikke?

Og så i Brood War blir det snakket om at noen Cerebrates (damn it, visste at "Zerebrate" i en tidligere post var feil skrivemåte) har smeltet seg sammen og driver å lager en ny Overmind på Char - Infested Kerrigan driver ihvertfall å snakker om det i Brood War, og at den må ødelegges for at hun ikke skal falle under den nye Overmindens kontroll igjen (som om det kunne gjort ting verre, med hennes agenda), og videre får Zeratul, etter overtalelse fra sin Matriarch (Raszagal, Dark Templars spirituelle leder), til å gjøre drittjobben for seg.

Lite visste han at også Raszagal var (delvis?) infested av Kerrigan - selv om jeg aldri har skjønt hvordan i Hel...(!) Kerrigan klarte å gjøre det: Raszagal måtte finnes, fanges og så gjennomgå en prosess som sikkert ikke blir engang fullstendig dekket i studier i avansert biologi, og det uten at noen visste noen ting? Jeg finner det litt søkt...

 

Kerrigan er så bad-ass bitch(!)...men det hjelper liksom ikke å si det, når hun har innrømt det selv. :/

 

tumblr_lj2tj8qGpu1qe7mtvo1_500.jpg

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Say, hvor finner jeg den D3 annonserings-videoen med den skandinaviske duden? En den hendelsen inni her et sted?

(YouTube).

 

Og kan man aller høfligst be om å få "Rødhette-eventyret"? Elsker UMS-kart; desto særere, desto bedre! :)

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Say, hvor finner jeg den D3 annonserings-videoen med den skandinaviske duden? En den hendelsen inni her et sted?

(YouTube).Og kan man aller høfligst be om å få "Rødhette-eventyret"? Elsker UMS-kart; desto særere, desto bedre! :)

 

Husker jaggu ikke hvilken video jeg hørte den "Jaaaa" lyden i, må ha vært filmet fra en annen vinkel eller noe :( 5 år siden!

 

Rødhette-eventyret tror jeg vi brukte Kerrigan som rødhette og en hydralisk som ulv eller noe sånt. Men det var i 1999 eller noe så det er GARANTERT gått tapt. Skulle tatt vare på det :(

Lenke til kommentar

 

 

Rødhette-eventyret tror jeg vi brukte Kerrigan som rødhette og en hydralisk som ulv eller noe sånt. Men det var i 1999 eller noe så det er GARANTERT gått tapt. Skulle tatt vare på det sad.png


Bah... sad.png
Jeg kjenner til den: jeg gjorde selv once upon a time en heavy mod på et kart i en custom campaign jeg lastet ned, og ble riktig fornøyd med resultatet, men jeg tok såklart ikke en backup av den filen når jeg var ferdig (jeg trodde jeg hadde gjort det, da jeg så en fil med samme navn i backup-folderen min på en annen HDD, men uten å sjekke den nærmere)...og når HDDen min med OS og spill-mapper ble fullstendig korrupt (IBM "Deathstar", anyone?) så ble den filen borte (ingen som tenkte på mulighet for gjenoppretting den gang) - jeg fant igjen backup-filen min senere, men det viste seg da å være en backup av originalen før jeg begynte å gjøre endringene mine. wallbash.gif

Edit:
Snakker på StarCraft, der kom jeg på en ting: i en slik pro-match, med kommentatorer og det hele, så sa en av dem feilaktig: "and here comes the Cattlebruisers!"
Søren at jeg ikke finner igjen den videoen på nettet - hvis den fortsatt er der ute.


Edit2:
Her er forresten en for kokkene der ute:
"Hive Cake"
http://www.teamliquid.net/staff/FrozenArbiter/Cakes/10_kesz_SCnezet.jpg Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Veldig bra episode! :) Jeg spilte aldri SC, bortsett fra en gang da jeg prøvde det hos en kamerat. Likte ikke at det var så stressende og raskt. Spiller i dag nesten bare adventure, Mario, Civ og Paradox-spill, så det henger i meg fremdeles.:p Men jeg kan se at det er et godt og viktig spill, og som sagt: veldig underholdende episode!

Lenke til kommentar

Jeg spilte aldri SC, bortsett fra en gang da jeg prøvde det hos en kamerat. Likte ikke at det var så stressende og raskt.

 

I will say this only once (for å slenge inn en liten 'Allo 'Allo!): spill kampanjen, om du ikke engang har gjort det (cheat if neccessary, "show me the money" should see you through anything - og nei, jeg vet ikke hvorfor jeg slenger inn så mye engelsk, jeg bare syns det er et bedre skriftspråk enn fattige norsk).

Jeg spiller heller ikke online - jeg synes onlinegaming, så sant det ikke er LAN, er for competitive, og er ikke et nivå jeg ønsker å spille på. Spill skal i utgangspunktet være singelplayer, så det kan nytes i fred og ro - resten kan bare ha det så godt IMFHO!

Mye hyggeligere å slippe å få "fuck you noob!" sleng i trynet på skjermen hvis man pauser etter 5 minutter for å gå på do, eller noe.

 

Om du bare vil være vrang, og gå glipp av mye bra story, så har noen allerede spilt igjennom spillet for deg:

"HuskyStarcraft" (ante ikke at det var en "kjent" shoutcaster før jeg så HoTS BTS tidligere idag) har laget en komplett StarCraft og Brood War video playthrough.

StarCraft:

http://www.youtube.com/watch?v=HN9t8njM9mc

Playlist:

http://www.youtube.com/playlist?list=PLB83C6A63CEA21238

 

Brood War:

http://www.youtube.com/watch?v=U-TP4We-pZw

 

Enjoy! :)

Lenke til kommentar

Jeg vil nå heller si StarCraft var et sjakktrekk: jeg må spekulere litt her, da SC allerede var kommet ut og vel så det da jeg først fikk tak i det (patch 1.05 NO-CD - har den brente CDen ennå), men de hadde allerede Warcraft, en fantasiverden satt til gamle dager (ikke alle liker spill med tidsperioden satt til ting som har vært), og så kommer de med et spill i samme sjanger hvor handlingen er satt til fremtiden (er ihvertfall min favoritt)...jeg vil at si alt de gjorde var ut fylle ut markedet.

De hadde jo allerede Diablo i sin spillportefolie også...sammen med Warcraft I og II, så vil jeg si StarCraft var det som manglet for at Blizzard skulle ha en fullstendig spillpakke, med alle varianter.

 

Med tanke på de spillene som Blizzard har gitt ut, så tror jeg temmelig sikkert de visste hva de gjorde - selv om de har selv innrømt at StarCraft aldri var laget for å ta av så til de grader som det gjorde.

Google "Starcraft II_Heart of the Swarm_BTS" <- det var overraskende mye SC vanilla referanser der, med bla.a. overnevnte kommentar fra Blizzard.

 

 

Jeg har ihvertfall ikke møtt på noen som ikke liker hverken StarCraft, Warcraft eller Diablo...

Lenke til kommentar
men de hadde allerede Warcraft, en fantasiverden satt til gamle dager (ikke alle liker spill med tidsperioden satt til ting som har vært), og så kommer de med et spill i samme sjanger hvor handlingen er satt til fremtiden (er ihvertfall min favoritt)...jeg vil at si alt de gjorde var ut fylle ut markedet.

 

Mener å ha lest at Starcraft ble heller dårlig mottatt da det ble vist første gang pga det var for likt Warcraft. Blizzard gjorde noen heftige grep etterpå for å løsrive seg fra Warcraft stempelet. Blant annet innførte de flere raser og redesignet hele Warcraft motoren.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at Starcraft ble heller dårlig mottatt da det ble vist første gang pga det var for likt Warcraft. Blizzard gjorde noen heftige grep etterpå for å løsrive seg fra Warcraft stempelet. Blant annet innførte de flere raser og redesignet hele Warcraft motoren.

 

Stemmer det...når du sier det, så har jo jeg hørt noe liknende også - men ikke kunne jeg da forstå hvordan noen kunne danne likhetstrekk mellom WC og SC, utover at begge deler er strategispill med "trykk her, og trykk der for å drepe"-kontroll, og ikke kan jeg det nå heller! :huh:

Nå har jeg riktignok ikke spillt WC2; nærmeste jeg har kommet er å ha sett noen screenshots...

 

...og resultatet av det hele ble vel det vi kjenner som Warcraft 3, så vidt jeg har fått med meg. <- men nå kan det hende jeg er way off - WC-lore, med alt som hører med der, har aldri interessert meg like mye som SC. :wee:

Lenke til kommentar

Nå har jeg riktignok ikke spillt WC2;

 

HVA

 

Beklager, men da jeg først fikk fingrene i et spill fra WC-universtet, så var ikke det før Frozen Throne var kommet ut - og syntes jeg WC2 hadde for dårlig, og rettoglsett rotete grafikk; jeg så knapt forskjellen på units (når jeg tenker etter, er det mulig jeg har sett noen spille WC2)...

Samme med Diablo: jeg kom først innpå med Diablo 2, og senere Lord of Destruction, men har aldri spillt Diablo 1.

 

 

I can only beg forgiveness!

 

worshipsmiley5so.gif

Lenke til kommentar
Nå har jeg riktignok ikke spillt WC2;
HVA
Beklager, men da jeg først fikk fingrene i et spill fra WC-universtet, så var ikke det før Frozen Throne var kommet ut - og syntes jeg WC2 hadde for dårlig, og rettoglsett rotete grafikk; jeg så knapt forskjellen på units (når jeg tenker etter, er det mulig jeg har sett noen spille WC2)...Samme med Diablo: jeg kom først innpå med Diablo 2, og senere Lord of Destruction, men har aldri spillt Diablo 1.I can only beg forgiveness!worshipsmiley5so.gif

 

Ja de er ikke spesielt gode å gå tilbake til, hverken WC2 eller Diablo 1

Lenke til kommentar

Starcraft er et bra spill, men å stille spørsmålet om det introduserte den "perfekte strategiformelen" er rimelig søkt imo. For det første er det knapt et strategispill overhodet, men hovedsaklig et taktikk-spill, og for det andre er strategispill som Civilization og Europa Universalis milevis foran Starcraft når det kommer til både kompleksitet, spillbarhet og alt annet som er viktig når det kommer til strategispill. At Starcraft var et stort skritt frem for den såkalte "RTS"-sjangeren er dog hevet over tvil, men selv her må nok et spill som Dune 2 sies å være betydelig viktigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Starcraft er et bra spill, men å stille spørsmålet om det introduserte den "perfekte strategiformelen" er rimelig søkt imo. For det første er det knapt et strategispill overhodet, men hovedsaklig et taktikk-spill, og for det andre er strategispill som Civilization og Europa Universalis milevis foran Starcraft når det kommer til både kompleksitet, spillbarhet og alt annet som er viktig når det kommer til strategispill. At Starcraft var et stort skritt frem for den såkalte "RTS"-sjangeren er dog hevet over tvil, men selv her må nok et spill som Dune 2 sies å være betydelig viktigere.

 

Takk for innspillet.

 

Noen punkter her som jeg er uenig i:

 

1. hvor er Dune og Command & Conquer i dag? Vi diskuterte dette litt før showet og det faktum at Starcraft ennå spilles i noenlunde uendret form, 15 år etter, av millioner av spillere (inkludert profesjonelle spillere!) tilsier at denne formelen er ganske nær perfeksjon hva angår spilldesign. Det er i klasse med Tetris, Pac-Man og Super Mario Bros.

 

2. Starcraft inneholder både taktikk og strategi i like mengder. Det er kombinasjonen av disse som gjør spillet så bra.

 

3. Jeg vil si at Command & Conquer 1 var mye viktigere når det gjaldt å etablere RTS-sjangeren som en tungvekter. Og så kom Starcraft og gjorde det til et mega-fenomen.

 

4. Når vi sier "den perfekte strategiformelen" er det delvis en måte å få lytterens oppmerksomhet på men vi mener også at påstanden holder vann i den forstand at det ikke finnes et RTS som er i nærheten av å ha hatt så mange øyne på seg, over så lang tid, uten å minske i popularitet i det hele tatt. Tvert imot

 

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg er enig i at Starcraft er et glimrende spill. Dune 2 er likevel det absolutt viktigste spillet i denne sjangeren, da selv det relativt nye Starcraft 2 bruker omtrent helt det samme gameplayet som dette, men selvsagt med bedre brukergrensesnitt. Nå skal det dog sies at deres påstand var om perfeksjon, ikke om viktighet, så sånn sett var kanskje min kommentar litt overflødig. Og Starcraft er også min personlige favoritt rts - også bedre enn sin (imo) kjedelige oppfølger, så det viser vel at jeg argumenterte mot noe litt annet enn dere påstod :)

 

I forhold til om spillet er et strategispill eller taktikkspill så har du rett i at det er begge deler, men jeg er helt uenig i at det er i like mengder. Strategi handler om å utnytte hele nasjonens ressurser og å velge hvilke slag en skal ta for å vinne kriger (eller mer generelt oppnå sine mål), mens taktikk handler om å utnytte sine ressurser best mulig for å vinne et spesifikt slag. Starcraft, Dune, Command and Conqueror og alle andre såkalte "RTS"-spill handler nettopp om det siste, og den lille biten av ressursinnsamling og basebygging som faktisk er der, fjerner ikke det faktum at det er selve slaget som er sentrum i disse spillene - og at det dermed er taktikk-spill. Sammenlign det med et spill som Europa Universalis hvor man har helt ubetydelig kontroll over selve slagene - taktikken - men hvor spillet eller strategien handler om hvilke slag en skal velge, hvordan en skal utnytte ressurser, allianser osv. I midten har du spill som Total War som riktignok er hovedsaklig et taktikk-spill, men som har et skinn av strategi for å virke dypere. At sjangeren heter "real-time strategy" er med andre ord basert på en språklig misforståelse - men ikke grunn nok til at vi ikke bør kalle en spade for en spade og gi starcraft den sjangertittelen det fortjener - real time tactics game.

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kom Total Annihilation ut 30 september 1997 og Starcraft året etter. TA hadde 2 forskjellige raser og en haug med units. At det spillet glemmes når man tar en slik debatt blir helt feil og viser i beste fall dårlig kunnskap og oversikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir feil å rette kritikk mot RadCrew for ikke å ha nevnt spill ditt og spill datt, når faktum er at det er StarCraft som fortsatt er "the phenomenon" hos brukermassen.

 

Total Annihilation, Dune og Command & Conquer er sikkert bra spill (jeg har ikke prøvd noen av dem, så jeg kan ikke kommentere det), men det må likevel være noe med StarCraft som gjør at det fortsatt spilles på det nivået det gjør idag.

Men kan noen egentlig peke på den ene tingen som StarCraft har, som da tydeligvis mangler hos alle de andre spillene? Noe må det være, siden resten har til sammenlikning blitt glemt.

 

Skal jeg gjette, så vil jeg si at det StarCraft har er rettogslett balanseringen av units og alle de forskjellige strategiene som er mulig bruke ("advanced simplicity") - i tillegg til å ha et helt eget univers av historie og "facts" for de som mer nyter en god historie i et spill fremfor hardcore gaming.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...