Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

åpningstider i påsken, bare ren synsing men vil ha innspill :D

Gjest Slettet+130498

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

hei, sett jeg driver en butikk, kan jeg ha åpent i påska og på alle de andre kristne høytidsdagene? jeg mener det ikke lenger kan kalles offentlig høytid da vi ikke lenger har noen statsreligion, og så lenge jeg heller ikke følger den kristne tro i noen som helst form bortsett fra muntlige utsagn, kan jeg bli straffet for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

synes bare det er så upraktisk med 5 og 1/2 dag stengt for noe de fleste av oss strengt talt ikke feirer. selvfølgelig skal det være opp til enhver, men hvorfor kan ikke butikker som vil ha åpent på disse dager få lov til det?

Lenke til kommentar

Er det en ting som kristendommen har fått til Norge, som man ikke skal klage på, er det fridagene.

Hold kjeft og nyt det!

Han stiller eit heilt relevant spørsmål, som sikkert mange lurar på, kvifor gjev han den reaksjonen? Ja, det er flott med fridagar, men om ein har ein sjølvdreven butikk, så burde ein vel få lov å halde den åpen om ein har tilgang på arbeidskraft... Då er det berre eit pluss for han om dei fleste andre har stengt...

Sånn sett så burde det vel væra lovlig, i og med at Søndagen er heilag dag, og Bunnpris og eindel rema 1000 butikkar har ein liten avdeling som er åpen på søndagar... :)

Lenke til kommentar

synes bare det er så upraktisk med 5 og 1/2 dag stengt for noe de fleste av oss strengt talt ikke feirer. selvfølgelig skal det være opp til enhver, men hvorfor kan ikke butikker som vil ha åpent på disse dager få lov til det?

Hva i all verden er upraktisk med betalte fridager?(tatt i betrakning hvilken jobb/stilling du har). Hvis butikkene skulle vært oppe hadde jo hele vitsen vært borte. Enhver person klarer vel å holde seg unna butikken i noen få dager.

Hensikten bak fridagene er latterlig ja, men det er ikke noe jeg kommer til å klage på det første, hvis det kan riskere at det ikke blir fridager.

Han stiller eit heilt relevant spørsmål, som sikkert mange lurar på, kvifor gjev han den reaksjonen? Ja, det er flott med fridagar, men om ein har ein sjølvdreven butikk, så burde ein vel få lov å halde den åpen om ein har tilgang på arbeidskraft... Då er det berre eit pluss for han om dei fleste andre har stengt...

Sånn sett så burde det vel væra lovlig, i og med at Søndagen er heilag dag, og Bunnpris og eindel rema 1000 butikkar har ein liten avdeling som er åpen på søndagar... :)

Ingen butikker hadde hatt stengt hvis det var lov til å være åpent, ergo fridag prinsippet hadde falt helt bort.

Alle som oppfyller "søndagskravet" får vel lov til å være oppe disse dagene også såvidt jeg vet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

hadde jeg nå faktisk eid en butikk hadde jeg nå heller hatt den åpen, framfor å ha den stengt og likevel måtte betalt lønn etc. for de som jobbet der. hva fridager angår så har man faktisk 5 uker betalt ferie i året, hver fornøyd med det! skulle helst hatt døgnåpne butikker også jeg i større områder, er ikke alle som jobber 0730 - 1530. personlig tror jeg det er penger i en døgnåpen butikk så lenge man har en større by enn den jeg bor i atm, er jo tross alt mange i dag som jobber både ettermiddag og nattskift. men men, ser mine tanker om mer liberale åpningstider ikke faller alle til god jord :hmm:

Lenke til kommentar

hadde jeg nå faktisk eid en butikk hadde jeg nå heller hatt den åpen, framfor å ha den stengt og likevel måtte betalt lønn etc. for de som jobbet der. hva fridager angår så har man faktisk 5 uker betalt ferie i året, hver fornøyd med det! skulle helst hatt døgnåpne butikker også jeg i større områder, er ikke alle som jobber 0730 - 1530. personlig tror jeg det er penger i en døgnåpen butikk så lenge man har en større by enn den jeg bor i atm, er jo tross alt mange i dag som jobber både ettermiddag og nattskift. men men, ser mine tanker om mer liberale åpningstider ikke faller alle til god jord :hmm:

Selvfølgelig ville du heller hatt butikken åpen, alle(ihvertfall svært mange) bedrifter vil ha butikken si åpen. Helligdager er vel ikke noe annet en et stort tap for de fleste butikker, med tanke på lønn og tapt omsetning.

Så man kan jo velge selv om man vil stelle seg på siden der de griske butikkene kan få inn enda litt mer penger i kassa, eller bare nyte det å være arbeidstaker i Norge.

Lenke til kommentar

Denne tråden ligger i jussforumet. Spørsmålet er hva man kan gjøre innenfor dagens lovverk. Vennligs hold dere til det temaet, ok?

Til tråden: At statsreligionen er ute av Grunnloven er irrelevant, all den tid helligdagsloven inneholder en egen definisjon. Det er altså like forbudt som før skillet av stat og kirke.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva fridager angår så har man faktisk 5 uker betalt ferie i året, hver fornøyd med det!

Ikke er den betalt, og ikke er den lovfestet 5 uker. Lovfestet er 25 virkedager. En uke har 6 virkedager uavhengig om du jobber 5 eller 6 dager i uka. Altså 4 uker + 1 dag er lovfestet. Feriepenger er en %sats av det du selv tjente året før som arbeidsgiver er pliktig til å "spare" for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...