Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorstopp og automatgir

Anbefalte innlegg

Heihei!

Dette er ikke noe som har skjedd meg, men jeg begynte egentlig bare å fundere litt på dette. Jeg vet at dersom en bil med automatgir får motorstopp, så skal ikke denne under noen omstendighet taues på drivhjulene til verksted for å unngå å gruse automatkassen...

Men dersom man tenker seg at man cruiser en automatbil i 100+ km/t og motoren plutselig mister drivstofftilførsel og kutter tvert, vil automatkassen da gå til helvete og tilbake før bilen rekker å stå stille, eller tåler den å rulle til bilen stopper uten at hydraulikkpumpa er aktivert?

Hvis dette skulle skjedd, skal man bare la kassa stå i drive, eller hiver man den i nøytral?

Som sagt, kun ren nysgjerrighet dette! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder tauing er det forskjellig fra bil til bil.

Enkelte utgaver fra Mercedes-Benz kan faktisk taues som vanlig, og de kan også taues i gang til tross for automatgir.. (Dette er modeller med egen oljepumpe på utgående aksel)

Andre kan taues i lav hastighet over en relativt kort strekning, mens atter andre ikke kan taues.

Oljetrykket blir ikke borte på millisekundet, man svinger ut på siden og bremser opp dersom man opplever en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Nei, motoren vil fortsatt henge på (gå rundt) helt til du har kommet ned til rundt 40-30 km/t da kobler den fra og motoren stopper mens bilen ruller sakte bortover. Smeller ikke til H med en gang det er stopp.

Hadde selv en gammel Volvo 740 med aut. som kunne taues i gang etter at den var slept opp til 50-60 km/t i D. Men rykket når den koblet inn sa tydelig i fra at dette ikke var godt for drivverk og kasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...