Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?


Stortingsvalget  

536 stemmer

  1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

    • HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3


Anbefalte innlegg

Men har norske landsbruksvarer høyere kvalititet enn utenlandske varer?

Vet ikke. Mange argumenterer motsatt. At utenlandsk er bedre kvalitet. I såfall er det ikke noen som helst grunn til høye tollmurer og proteksjonisme (...) og høye matvarepriser....

 

Hvis Norge åpner for utenlanske aktører bør bøndene spesialisere seg og utvikle et nisjémarked for sine landbruksvarer slik at det skal kunne lønne seg å drive jordbruk. Et nisjéprodukt kan også være attraktivt for kjøpere i andre land og da kan eksporten begynne.

Venstre og jeg er 100% enig med deg! ;)

 

Det er rart... Jeg får alltid FrP, etterfult av Høyre og Venstre i valgomater :hmm: Men jeg har aldri tenkt på å stemme Frp.

Stem hva du vil. Men jeg oppfordrer deg til å ta en titt på vår politikk.

www.venstre.no :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sant nok, men vil bare ikke at AP skal få 4 nye år :o

Det får de ikke. Venstre er garantist for en borgerlig regjering. En stemme til Venstre er en stemme til Venstre. La oss ha det klart. Men, Venstre vil samarbeide med Høyre, KrF, og om nødvendig FrP....

Så Venstre er denne gangen et trygt valg! :) Da stemmer du for et blågrønt samarbeid med andre ord.

 

Jeg stemmer frp fordi det er det partiet som er nærmest laissez faire og samtidig har sjans til til å vinne.

Nei. Det er ikke FrP som er nærmest laisez faire. Det er DLF som er det.... Men DLF har ikke sjans til å vinne. :p
Lenke til kommentar

er det egentlig vits å stemme på partier som ikke har sjangs å vinne ?

eller burde man stemme på en av de 2 som kjemper om å vinne ?

Problemet i vår (utdaterte) versjon av demokratiet, er at stemmer på små partier blir forkastet.

Ideelt sett burde man kunnet rangert sin stemme over flere partier, slik at hvis partiet man stemte på som første-valg, ikke kom over en sperregrense, så ble stemmen overført til neste-valg.

Da forkastes ikke noen stemmer, og det er det riktige i et valg-system som ønsker å kalle seg demokratisk.

Forkaste en stemme hvis man ikke stemmer på et stort parti? Hva er egentlig det for slags få-parti-velde?

Stem på det partiet som du er mest enig med, ikke på det partiet som allerede har mest makt.

Partiet kommer kanskje ikke inn, men stemmen din utløser statstilskudd på 160,- i året, og det kan hjelpe i valgkampen i neste omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket parti skal jeg stemme om jeg er for familiegjenforening?

 

Venstre?

 

Jeg er vikararbeider, nå uten fast jobb/jobber ikke og er gift med en høygravid Fillipinsk jente som venter vårt barn. Jeg møtte henne mens hun jobbet som aupair i Norge, lite viste vi at AP og UDI er så hensynsløse, får ikke engang barnetrygd. Det tragikomiske er at dersom jeg hadde fast jobb SÅ hadde vi fått barnetrygd. Det komiske er også at AP stemte for vikarloven også som gjør at jeg ikke får fast jobb.

Lenke til kommentar

Hvilket parti skal jeg stemme om jeg er for familiegjenforening?

 

Venstre?

Ja. Les på spør en Venstremann tråden. Der har jeg lagt frem alt som står i programmet vårt om innvandringspolitikken. Dette er en av de sakene de vil gjøre noe med.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1531069&st=0

 

Jeg er vikararbeider, nå uten fast jobb/jobber ikke og er gift med en høygravid Fillipinsk jente som venter vårt barn. Jeg møtte henne mens hun jobbet som aupair i Norge, lite viste vi at AP og UDI er så hensynsløse, får ikke engang barnetrygd. Det tragikomiske er at dersom jeg hadde fast jobb SÅ hadde vi fått barnetrygd. Det komiske er også at AP stemte for vikarloven også som gjør at jeg ikke får fast jobb.

Du har mest å tjene på å stemme Venstre i denne sammenhengen i alle fall.

Bare les selv. :)

 

Ja serr, han er utav kontroll.

Ja... Ute av kontroll... Helt klart.

Du da? Noe fornuftig å si ellers?

Lenke til kommentar

Jeg trodde dette skulle være en tråd hvor folk skulle si hvem de skal stemme på, og hvorfor. Ikke venstres offisielle propagandatråd!

 

No offence, men da kan du heller starte en dedikert venstretråd..

Tror jeg skriver akkurat hva jeg vil jeg altså. Hvor jeg vil. Hva jeg skriver om er ikke så nøye for meg. Jeg liker å skrive, det er poenget, om jeg skriver om filosofi, religion, eller politikk går for det samme. Og siden jeg liker å snakke om Venstres politikk så gjør jeg det. Propaganda eller ikke. Verken du eller andre kan bestemme over hva jeg skal skrive eller ikke. Sorry mac, men jeg tar ikke i mot ordere, og jeg følger ikke ordre... :) Funker kanskje på andre, men ikke hos meg. Så du får finne noen andre å kritisere unødvendig for ting de måtte gjøre som du ikke liker i stedet. =)
Lenke til kommentar

Holder meg langt unna den borglige siden, jeg er enig ting Venstre er enige med vestre-siden om eks. innvanndring poitikken, menneskeverd, mijø og skole. Noe er jeg enig med, men synes det er underig at venstre ennå ikke har avklart om de vil danne regjeirng med frp eller ikke!

 

jeg står for en der staten har kontroll over det meste og der offentlige midler er den som brukes mest , mens privatisering burde unngås!!

 

 

ja man kan drømme derfor Er en drøm er ALLTID en drøm :(

 

venstre er et parti sammen med andre små partier liten fordi de fører en poitikk som de fleste ikke liker !

Lenke til kommentar

Holder meg langt unna den borglige siden, jeg er enig ting Venstre er enige med vestre-siden om eks. innvanndring poitikken, menneskeverd, mijø og skole. Noe er jeg enig med, men synes det er underig at venstre ennå ikke har avklart om de vil danne regjeirng med frp eller ikke!

Nå skal jeg forklare deg hvorfor det er underlig og hvorfor Jens Stoltenberg er for dum til å forstå dette selv.

 

De rødgrønne er 3 partier med så og si den samme politikken, de er uenige om noen punkter, men de er altså tre partier, og de kan enkelt samarbeide. Det finnes ingen flere konstelasjoner på den siden å velge mellom så den saken er grei. De kan bestemme seg før valget hva de skal gå til valg på.

 

Er du med så langt?

 

Vel, på høyresiden så er det annerledes. Der står det mellom en regjering mellom KrF, Venstre og Høyre, ELLER en regjering med Høyre og FrP alene. ELLER en regjering med Venstre, Høyre, og FrP...

 

Ser du nå at det blir litt vanskelig å bestemme seg for hvem man skal samarbeidet FØR man vet hva folk har stemt??? Jeg kan godt forklare det ytterligere dersom det er vanskelig å forstå...

 

Vel, jeg gjør det. Om FrP får lite stemmer og Venstre for mange, og Høyre får flest, så vil det bli en blågrønn regjering, og da blir ikke FrP med i det hele tatt, og Venstre kommer da ikke til å samarbeide.

Men om FrP får veldig høy oppslutning, og Venstre har mest å tjene på å bli med i regjering med FrP, enn å måtte godta enda en rødgrønn regjering som gjør alt for å motarbeide alt det Venstre kommer med av forslag (ulikt FrP), velger Venstre å gå inn i regjering med FrP..

 

 

OG ALT DETTE MÅ FORHANDLES FREM ETTER VALGET! Og det forstår du nå sant?

 

 

jeg står for en der staten har kontroll over det meste og der offentlige midler er den som brukes mest , mens privatisering burde unngås!!

Ingen av de borgerlige partiene kommer til å privatisere noe slik arbeiderpartiet lyver. Kan du ta et eksempel på noe Høyre har privatisert noen sinne?

 

ja man kan drømme derfor Er en drøm er ALLTID en drøm :(

Du drømmer om mer overvåkning av borgerne, samt mer fattigdom. Jeg drømmer om det motsatte og stemmer derfor Venstre. Er det riktig :) Er du virkelig en AP-fanboy?

 

venstre er et parti sammen med andre små partier liten fordi de fører en poitikk som de fleste ikke liker !

Nei. Det er nok ikke derfor gitt.... Du får lese på Venstre sine nettsider å vurdere selv om det er dårlig eller ikke. Men ikke kritiser politikk før du har lest deg opp og vet hva du kritiserer. Det blir bare høres dumt ut.
Lenke til kommentar

Nå skal jeg forklare deg hvorfor det er underlig og hvorfor Jens Stoltenberg er for dum til å forstå dette selv.

 

De rødgrønne er 3 partier med så og si den samme politikken, de er uenige om noen punkter, men de er altså tre partier, og de kan enkelt samarbeide. Det finnes ingen flere konstelasjoner på den siden å velge mellom så den saken er grei. De kan bestemme seg før valget hva de skal gå til valg på.

 

Er du med så langt?

 

Vel, på høyresiden så er det annerledes. Der står det mellom en regjering mellom KrF, Venstre og Høyre, ELLER en regjering med Høyre og FrP alene. ELLER en regjering med Venstre, Høyre, og FrP...

 

Ser du nå at det blir litt vanskelig å bestemme seg for hvem man skal samarbeidet FØR man vet hva folk har stemt???

 

Her svikter argumentasjonen din veldig. Du sier altså at De rødgrønne kan si til velgerne hva de får før de går til valglokalet fordi de tre partiene er enige om "alt", mens det samme ikke er tilfellet på borgerlig side.

 

Dette er selvfølgelig feil. De rødgrønne er 3 ulike partier med tildels veldig sprikende meninger i mange tunge/store saker, akkurat som de borgerlige partiene også har sine uenigheter.

 

Men det de rødgrønne har klart (som de borgerlige desverre ikke har klart, og det er veldig synd, det innrømmer jeg som Venstremann) er å avklare på forhånd hva slags regjering vi vil få dersom det blir flertall for deres politikk.

 

Den virkelige årsaken til at de borgerlige ikke har kommet til noen løsning før valget er strategi. Avtanden mellom Frp og sentrumspartiene er stor. De vil nok forsøke å få til en 4-parti-regjering, men det er overveiende sannsynlig at Høyre/Erna ikke vil klare å samle alle om en felles plattform som alle kan stå inne for, og da vil en av partene måtte trekke seg ut av regjeringssamarbeidet. Hvem som trekker seg, det vil avhenge av valgresultatene. Dersom Krf og Venstre til sammen blir store nok til å overgå Frp i antall representanter så vil tyngdepunktet på borgerlig side ligge nærmere sentrum, og da vil Høyre sin strategi være konsentrert mot å få til en regjeringsplattform med sentrumspartiene. Muligens vil Erna gjøre noe liknende som det man gjorde i Oslo, nemlig stille et ultimatum til Frp som man vet at Frp ikke vil kunne godta (ref: Lambda), og dermed tvinge Frp til velge å være i opposisjon. Tilsvarende: Hvis Frp er sterkest (og helst betydelig sterkere! Aller helst så sterke at H og Frp har rent flertall sammen) vil Erna legge politikken tettere opp mot noe Frp vil kunne godta, men som er helt uspiselig for Venstre og Krf, slik at Venstre og Krf velger å stå i opposisjon. Men dette siste er en veldig farlig strategi (med mindre Høyre og Frp har rent flertall sammen,) sannsynligheten for at H og Frp blir felt av opposisjonen er stor. Sannsynligheten for at H+V+Krf blir felt er ikke så stor. Jeg kan ikke komme på en eneste sak hvor Frp er enige med de rødgrønne, men samtidig uenige med H+V+Krf

 

På rødgrønn side er det enklere. Det er mye lettere for Ap/Jens å få Sp og Sv til å snakke sammen og derfor er det lettere å gi garantier. Men fasaden slår sprekker der også. De rødgrønne liker å fremstille det som om regjeringsalternativet er gitt dersom folk stemmer rødgrønt, men det er jo faktisk ikke sant det heller. Det er stor sannsynlighet for at et SV under sperregrensa vil velge å stå utenfor regjering for å slikke sine sår og slåss for en rødere politikk enn den regjeringen fører. Det er også stor sannsynlighet for at ved et rødgrønt mindretall, etter kollaps i regjeringsforhandlinger på borgerlig side, vil Ap foretrekke å regjere alene fremfor å dra med seg sine regjeringspartnere SV og Sp, men dette er igjen avhengig av om Ap eller Høyre blir største parti på tinget.

 

De rødgrønne har rett i at hvis du stemmer blågrønt så vet du ikke hvilken regjering du faktisk stemmer på. Dette gjelder spesielt hvis du stemmer på Høyre, for Høyre kan velge mellom en hel haug ulike konstellasjoner. Hvis du stemmer V eller Krf så har du mest sannsynlig stemt på en Blågrønn regjering (kanskje en 4-parti-regjering også) mens hvis du stemmer Frp har du mest sannsynlig stemt på en blå-blå regjering (kanskje også en 4-parti-regjering)

 

Jeg vedder mye på at regjeringen vi får etter valget vil være en eller annen form for mindretallsregjering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her svikter argumentasjonen din veldig. Du sier altså at De rødgrønne kan si til velgerne hva de får før de går til valglokalet fordi de tre partiene er enige om "alt", mens det samme ikke er tilfellet på borgerlig side.

 

Dette er selvfølgelig feil. De rødgrønne er 3 ulike partier med tildels veldig sprikende meninger i mange tunge/store saker, akkurat som de borgerlige partiene også har sine uenigheter.

 

Men det de rødgrønne har klart (som de borgerlige desverre ikke har klart, og det er veldig synd, det innrømmer jeg som Venstremann) er å avklare på forhånd hva slags regjering vi vil få dersom det blir flertall for deres politikk.

Hvor mange konstellasjoner kan man få med 3 partier egentlig?

Argumentasjonen min har da ikke sviktet? Nei. De tre partiene på sosialistisk side er ikke enige om alt, men det er veldig mye større enighet mellom SV og AP, enn det er mellom Venstre og FrP for å ta et eksempel.

Og man har ikke bare 3 partier og kun en mulighet, man har 4 partier og 4 forskjellige konstellasjoner.. Disse konstellasjonene bestemmes etter man har sett styrkeforholdene. Og det er jo valgresultatene.

 

De borgerlige kan ikke bestemme før valget at det blir en blågrønn regjering dersom det blir borgerlig flertall. Det de HAR lovet er at borgerlig flertall betyr borgerlig regjering...

 

Den virkelige årsaken til at de borgerlige ikke har kommet til noen løsning før valget er strategi.

Nei. Den virkelige årsaken er at man ikke vet ha resultatet av valget er før valget.

Det er jo din argumentasjoner som har huller som en sveitserost. Beklager ordbruken =)

 

 

Avtanden mellom Frp og sentrumspartiene er stor. De vil nok forsøke å få til en 4-parti-regjering, men det er overveiende sannsynlig at Høyre/Erna ikke vil klare å samle alle om en felles plattform som alle kan stå inne for

Ikke dersom styrkeforholdene mellom partiene er fordelt på en slik måte at 4 partiregjering blir nødvendig. Vi har en felles plattform, og den kan du lese mer om på Civita.

 

Du kan blant annet finne noe stoff om det her:

http://www.civita.no/2013/02/04/borgerlig-samarbeid-2

 

og da vil en av partene måtte trekke seg ut av regjeringssamarbeidet. Hvem som trekker seg, det vil avhenge av valgresultatene.

Poenget er at de blir enige om en plattform ETTER valget, i stedet for før.

 

 

Dersom Krf og Venstre til sammen blir store nok til å overgå Frp i antall representanter så vil tyngdepunktet på borgerlig side ligge nærmere sentrum, og da vil Høyre sin strategi være konsentrert mot å få til en regjeringsplattform med sentrumspartiene.

Stemmer. Ser du nå hvorfor det ville vært idiotisk av Høyre og FrP å sagt til folk at det blir blåblå-regjering etter valget? At de har bestemt at det skal være FrP og Høyre som skal ta makta FØR man vet valgresultatet? Vel, da ser du også hvor idiotisk Jens Stoltenbergs uttaler i media også er, og hvor dumt det faktisk er å høre på...

 

 

Muligens vil Erna gjøre noe liknende som det man gjorde i Oslo, nemlig stille et ultimatum til Frp som man vet at Frp ikke vil kunne godta (ref: Lambda), og dermed tvinge Frp til velge å være i opposisjon. Tilsvarende: Hvis Frp er sterkest (og helst betydelig sterkere! Aller helst så sterke at H og Frp har rent flertall sammen) vil Erna legge politikken tettere opp mot noe Frp vil kunne godta, men som er helt uspiselig for Venstre og Krf, slik at Venstre og Krf velger å stå i opposisjon. Men dette siste er en veldig farlig strategi (med mindre Høyre og Frp har rent flertall sammen,) sannsynligheten for at H og Frp blir felt av opposisjonen er stor. Sannsynligheten for at H+V+Krf blir felt er ikke så stor. Jeg kan ikke komme på en eneste sak hvor Frp er enige med de rødgrønne, men samtidig uenige med H+V+Krf

Ut i fra disse argumentene, så er jo det jeg sa helt korrekt. Man kan ikke love en bestemt platform på borgerlig side før man har sett valgresultatene. Og da ikke bare meningsmålingene, men det faktiske resultatet etter valget.

 

På rødgrønn side er det enklere. Det er mye lettere for Ap/Jens å få Sp og Sv til å snakke sammen og derfor er det lettere å gi garantier. Men fasaden slår sprekker der også. De rødgrønne liker å fremstille det som om regjeringsalternativet er gitt dersom folk stemmer rødgrønt, men det er jo faktisk ikke sant det heller. Det er stor sannsynlighet for at et SV under sperregrensa vil velge å stå utenfor regjering for å slikke sine sår og slåss for en rødere politikk enn den regjeringen fører. Det er også stor sannsynlighet for at ved et rødgrønt mindretall, etter kollaps i regjeringsforhandlinger på borgerlig side, vil Ap foretrekke å regjere alene fremfor å dra med seg sine regjeringspartnere SV og Sp, men dette er igjen avhengig av om Ap eller Høyre blir største parti på tinget.

Ja. Det er mye enklere å love en plattform på sosialistisk side. Alle på den siden er jo enige om mer overformynderi og detaljreguleringer. Sløsing av fellesskapets penger på helt unødvendige ting, samt sende penger ut av landet, og så videre...

 

De rødgrønne har rett i at hvis du stemmer blågrønt så vet du ikke hvilken regjering du faktisk stemmer på.

Du stemmer ikke blågrønt. Du stemmer på det partiet du mener har den beste politikken for landet. Du skal ikke bry deg om hva slags "venner" det partiet har. Men det du skal bry deg om er at dette favorittpartiet får igjennom så mye av sin politikk som det er mulig å få til basert på valgresultatene. Noe annet er helt fjollete.

 

Dette gjelder spesielt hvis du stemmer på Høyre, for Høyre kan velge mellom en hel haug ulike konstellasjoner. Hvis du stemmer V eller Krf så har du mest sannsynlig stemt på en Blågrønn regjering (kanskje en 4-parti-regjering også) mens hvis du stemmer Frp har du mest sannsynlig stemt på en blå-blå regjering (kanskje også en 4-parti-regjering)

 

Jeg vedder mye på at regjeringen vi får etter valget vil være en eller annen form for mindretallsregjering.

Jo, det er riktig som du sier, på en måte. Men de som stemmer FrP, de vil ha FrPs politikk. De som stemmer Høyre, vil ha Høyres politikk osv. Det man ikke skal bry seg noe om her hvem de må samarbeide med for å få igjennom sin politikk. Det er irrelevant. Og om du ikke liker FrP, men Venstre, så må man stemme Venstre selv om Venstre vil gå inn i et samarbeid med FrP, rett og slett fordi den stemmen vil styrke Venstre på bekostning av FrP. Derfor skal man alltid stemme på det partiet man liker best, og ikke ut i fra hva slags partier disse må samarbeide med... Du velger deg ikke en kone heller basert på hva slags foreldre hun har. Eller hva slags eks-kjærester hun har hatt eller liknende...
Lenke til kommentar

Hvor mange konstellasjoner kan man få med 3 partier egentlig?

Argumentasjonen min har da ikke sviktet? Nei. De tre partiene på sosialistisk side er ikke enige om alt, men det er veldig mye større enighet mellom SV og AP, enn det er mellom Venstre og FrP for å ta et eksempel.

 

Ja, men de rødgrønne fortjener nå litt credit for å ha en pakke å presentere for velgerne da. Mens vi (borgerlige) fortjener ris for at vi ikke har klart det samme. Greit at det finnes grunner til det, men ikke noen grunner som ikke de rødgrønne lett kunne ha påberopt seg de også

 

Nei. Den virkelige årsaken er at man ikke vet ha resultatet av valget er før valget.

Det er jo din argumentasjoner som har huller som en sveitserost. Beklager ordbruken =)

 

De rødgrønne kunne jo ha sagt akkurat det samme! Er det kjent på forhånd hvor mange stemmer SV, Ap og SV vil få? Nei... så dette argumentet faller på sin egen urimelighet, men jeg skjønner jo hva poenget ditt er - poenget ditt er at de rødgrønne ikke burde ha hatt noen avtale seg imellom de heller, og heller gått til valg på hvert sitt program. Det er jeg uenig med deg i. Det er behagelig for en velger å vite nøyaktig hvilken regjering han stemmer på. F.eks. for meg som stemmer Venstre hadde det vært verdifullt å vite om mitt parti blir sittende i samme regjering som Frp før jeg gav dem min stemme.

 

Selve politikken blir uansett ikke spikret av de rødgrønne heller før valget er over, selv om de vinner. Med andre ord spiller det fremdeles stor rolle hvilket av de tre rødgrønne partiene man stemmer på, fordi det er kun noen få områder de allerede er blitt enige om på forhånd. Styrkeforholdet dem imellom vil avgjøre resten.

 

Ut i fra disse argumentene, så er jo det jeg sa helt korrekt. Man kan ikke love en bestemt platform på borgerlig side før man har sett valgresultatene.

 

Det jeg reagerte på var at du i ditt forrige innlegg så ut til å mene at det samme ikke gjaldt for de rødgrønne, men nå ser det ut til at du er enig med meg i at det ikke er noen prinsippiell forskjell på hva slags forhåndsavtaler som er mulig å få til på rødgrønn og borgerlig side så da er vi enige da... bortsett fra at vi er uenige i om det er gunstig for en velger å vite hvilken regjering han stemmer på før han avgir sin stemme.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Ja. Det er mye enklere å love en plattform på sosialistisk side. Alle på den siden er jo enige om mer overformynderi og detaljreguleringer. Sløsing av fellesskapets penger på helt unødvendige ting, samt sende penger ut av landet, og så videre...

 

Det er sånne kommentarer som får meg til å lure på om du i det hele tatt har skjønt noen ting.

 

Jeg er ikke uenig i at avstanden mellom V og Frp er større enn avstanden mellom SV og Sp, men å fremstille dem som et samstemt monster blir bare helt feil. De er uenige i mange saker - tildels ganske betydningsfulle saker også, som oljeutvinningstempoet og EU/EØS.

 

Jeg står fast ved at Høyres virkelige motiv for å ikke ville inngå noen avtaler på forhånd er rent strategisk. De ville tapt ansikt (og velgere) om de gikk til valg på et løfte om samarbeid med Venstre og Krf (som jeg tror er det Høyre ønsker mest, nest etter å styre med rent flertall alene) for så å finne ut etter valget at Høyre og Frp faktisk sitter med rent flertall alene.

Lenke til kommentar

Ja, men de rødgrønne fortjener nå litt credit for å ha en pakke å presentere for velgerne da. Mens vi (borgerlige) fortjener ris for at vi ikke har klart det samme. Greit at det finnes grunner til det, men ikke noen grunner som ikke de rødgrønne lett kunne ha påberopt seg de også

Sterkt uenig. Kan du foreslå ei pakke? Kom igjen. La oss nå si at du på magisk vis fikk rollen til Erna Solberg, lederen til det desidert største partiet på borgerlig side. Hva slags pakke ville du gitt folket i forkant av valget?

Vanskelig eller hva? Det er der argumentasjonen din raser sammen som et korthus. Dette forstår du rett og slett ikke.

 

 

De rødgrønne kunne jo ha sagt akkurat det samme! Er det kjent på forhånd hvor mange stemmer SV, Ap og SV vil få? Nei...

Nei, men uansett hvordan det blir på den siden så blir det et rødgrønt.

Du har ikke Rødrødt og rødgrønt osv... Det er bare en mulighet: Rødgrønt. Enten det er AP helt alene, eller AP med attpåklattene SV og Sp.

 

så dette argumentet faller på sin egen urimelighet, men jeg skjønner jo hva poenget ditt er - poenget ditt er at de rødgrønne ikke burde ha hatt noen avtale seg imellom de heller, og heller gått til valg på hvert sitt program.

Det har jeg ikke sagt. Men den idiotiske kritikken de retter til de partiene som virkelig betyr noe i valget, er helt høl i hue.

 

Det er jeg uenig med deg i. Det er behagelig for en velger å vite nøyaktig hvilken regjering han stemmer på. F.eks. for meg som stemmer Venstre hadde det vært verdifullt å vite om mitt parti blir sittende i samme regjering som Frp før jeg gav dem min stemme.

Hvorfor det? Jeg er uenig med deg. Jeg som Venstrevelger er opptatt av at Venstre får mest mulig gjenomslag for sin politikk. Jeg bryr meg ikke om hvem de må samarbeide med for å få igjennom mest mulig av sin politikk, bare Venstre får igjennom mest mulig. Liberale velgere har dessuten ikke så stor behov for kontroll som sosialistene heller... Det er blitt gjort en vitenskaplig undersøkelse på feltet. =P

 

Selve politikken blir uansett ikke spikret av de rødgrønne heller før valget er over, selv om de vinner. Med andre ord spiller det fremdeles stor rolle hvilket av de tre rødgrønne partiene man stemmer på, fordi det er kun noen få områder de allerede er blitt enige om på forhånd. Styrkeforholdet dem imellom vil avgjøre resten.

Ja, men uansett er det bare en reel koalisjon på den siden: Rødgrønn...

 

 

Det jeg reagerte på var at du i ditt forrige innlegg så ut til å mene at det samme ikke gjaldt for de rødgrønne, men nå ser det ut til at du er enig med meg i at det ikke er noen prinsippiell forskjell på hva slags forhåndsavtaler som er mulig å få til på rødgrønn og borgerlig side så da er vi enige da... bortsett fra at vi er uenige i om det er gunstig for en velger å vite hvilken regjering han stemmer på før han avgir sin stemme.

:hmm:

Du er enig i at de borgerlige ikke kan love verken at det blir blåblått eller blågrønt før valget? Litt vanskelig er det vel da å komme med en pakke som de rødgrønne?

 

Det blir akkurat det samme på begge sider. Støtter du Venstre så styrker du Venstre på bekostning av både Høyre og Frp. Støtter du derimot AP fordi du ikke liker FrP, så ville du dersom det f.eks. ble et fireparti regjering, faktisk bare svekket Venstres saker, og kanskje også bare styrket Frps, siden Venstre blir svakere uten din stemme. En stemme til Venstre betyr at Venstre får større inflytelse. As simple as that. Du har mye større sjanse for et blågrønt samarbeid, om du stemmer Venstre, og du vil uansett fremme Venstres saker på bekostning av de andre borgerlige partiene.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det er sånne kommentarer som får meg til å lure på om du i det hele tatt har skjønt noen ting.

 

Jeg er ikke uenig i at avstanden mellom V og Frp er større enn avstanden mellom SV og Sp, men å fremstille dem som et samstemt monster blir bare helt feil. De er uenige i mange saker - tildels ganske betydningsfulle saker også, som oljeutvinningstempoet og EU/EØS.

JA... Men det blir fortsatt rødgrønt. Du har ikke to ulike regjeringsalternativer på sosialistisk side.

Siden det bare er en, så er det jo lett å si det de rødgrønne sier. Eller tror du at de borgerlige gjør det slik for å skape utrygghet blant velgerne sine? Eh, nei, jeg tror ikke det nei... Denne problematikken er dessuten bare konstruert av de rødgrønne, som på ett eller annet tidspunkt har funnet ut at de kan bruke dette i mot de borgerlige partiene i valgkampen... Dette er et oppkonstruert problem. Ikke et reelt... Det eneste dette bidrar til er mer spenning i valgkampen. Noe som vil holde meg oppe den natta i alle fall, klistret foran TV... De borgerlige driver ikke med kampfiksing, og derfor vil vi oppleve usikkerhet. Men det betyr ikke at man ikke skal stemme på favorittpartiet sitt, snarere tvert i mot! =)

 

Jeg står fast ved at Høyres virkelige motiv for å ikke ville inngå noen avtaler på forhånd er rent strategisk. De ville tapt ansikt (og velgere) om de gikk til valg på et løfte om samarbeid med Venstre og Krf (som jeg tror er det Høyre ønsker mest, nest etter å styre med rent flertall alene) for så å finne ut etter valget at Høyre og Frp faktisk sitter med rent flertall alene.

Vel... Nei. Jeg tror det at det er andre grunner. De borgerlige er svært opptatt av demokratiet, og hva velgerne bestemmer. Så lager de en platform basert på hva velgerne har bestemt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...