Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?


Stortingsvalget  

536 stemmer

  1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

    • HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Havner på FrP eller SV på diverse tester på nettet. Liker piratpartiet sin kodeks http://piratpartiet..../04/hvem-er-vi/

Vil jo aldri få nok stemmer til å ha en stor innflytelse enda, men kjekt å vise sin støtte så kanskje de kan få til noe etter noen år.

Disse testene du har tatt må være svært dårlige... Tross alt et stykke fra SV til FrP...

 

Prøv Nettavisen sin. Den er god:

 

http://www.nettavise...icle3636700.ece

 

Kryss under på "Gi meg samtlige spørsmål i alle kategorier"

 

Etter du har tatt denne gode testen, så vil du vite i mye større grad hvor du står. :)

 

 

Piratpartiets kodeks og Venstres er svært like. Oppfordrer deg til å ta en titt på Venstre også =)

http://www.venstre.no/ :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg visste ikke hva AFP ordningen var. Men jeg søkte og fant følgende på V sine nettsider:

Skremmende av en som har diskutert politikk i år her inne. Venstre er altså det eneste partiet som er enige med FrP her.

 

Sånn tenker sånne simple menn som deg som ikke forstår at dette er en gal retning.

 

Nå må du snart bli voksen turbonello. Det er ikke bare meg som mener det.

 

Tror du slike utspill er reklame for venstre slik du later til å jobbe for her?

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1434453&view=findpost&p=20824438

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er såpass vanskelig at jeg ikke vet hva jeg vil stemme. Jeg ser på den valgomaten og jeg vet jammen ikke hvilke alternativer som er best.

 

Det er positive sider med liberalisering, privatisering, akkurat som det er positive sider med mer statlig innflytelse og regulering. Det er vanskelig fordi jeg prøver ofte å tenke på hvordan landet vil være om 10-20 år, istedenfor bare nå eller innen 5 år. Det er helt umulig å forutsi hva som vil skje og hvordan eventuelle forandringer i staten vil skifte landet og livet for folk. Jeg vet ihvertfall at med mere liberalisering og privatisering så er det viktig med god utdannelse som skaper unge mennesker dyktige til å få jobb. Jeg syntes ikke det bør være eiendoms eller arveavgift, søndagsåpne butikker er stas? De som vil jobbe da og tjene mer bør kunne det, men hva vil skje etter noen år.

 

Jeg må si det er litt skummelt å tenke på et Norge som er mye mer internasjonalt syncet, med mindre stat, mindre offentlig støtte, mindre stabilt arbeidsforhold, etc, men vi kan ikke gå for langt mot høyre heller syntes jeg. Meh, umulig/vanskelig når jeg er enig med mye FRP sier, og mye AP sier, og KRF, og Venstre.;/ Har stemt på Venstre før, men er usikker.

Lenke til kommentar

Skremmende av en som har diskutert politikk i år her inne. Venstre er altså det eneste partiet som er enige med FrP her.

Fordi den er urettferdig og kun gir fordeler til en gruppe i samfunnet. Sånt vil jeg ikke ha noe av. Sånt vil ikke VI ha noe av. Her er jeg mer enig med FrP enn med AP...

 

Nå må du snart bli voksen turbonello. Det er ikke bare meg som mener det.

Du som burde bli det. Du er tross alt over 60 år og du lyver så det renner hver dag her på forumet for å fremme de arrogante og maktkåte politikerne i AP bevegelsens lang nese klubb...

 

 

Joda. Det handler jo om voksenhet. Fader så patetisk du er....

Leste du svaret mitt på den kommentaren da?

 

Jeg svarte at sitat: "Jeg kan ikke fordra AP, SV og SP, så da er det vel ikke så rart jeg ønsker dem på hue og ræva ut heller. Hvordan i alle dager vil mitt utspill "skade" Venstre? Venstre er da ikke en del av det røde samarbeidet? Faktisk er vi godt plantet på borgerlig side, med svært god grunn!"

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er såpass vanskelig at jeg ikke vet hva jeg vil stemme. Jeg ser på den valgomaten og jeg vet jammen ikke hvilke alternativer som er best.

 

Det er positive sider med liberalisering, privatisering, akkurat som det er positive sider med mer statlig innflytelse og regulering. Det er vanskelig fordi jeg prøver ofte å tenke på hvordan landet vil være om 10-20 år, istedenfor bare nå eller innen 5 år. Det er helt umulig å forutsi hva som vil skje og hvordan eventuelle forandringer i staten vil skifte landet og livet for folk. Jeg vet ihvertfall at med mere liberalisering og privatisering så er det viktig med god utdannelse som skaper unge mennesker dyktige til å få jobb. Jeg syntes ikke det bør være eiendoms eller arveavgift, søndagsåpne butikker er stas? De som vil jobbe da og tjene mer bør kunne det, men hva vil skje etter noen år.

 

Jeg må si det er litt skummelt å tenke på et Norge som er mye mer internasjonalt syncet, med mindre stat, mindre offentlig støtte, mindre stabilt arbeidsforhold, etc, men vi kan ikke gå for langt mot høyre heller syntes jeg. Meh, umulig/vanskelig når jeg er enig med mye FRP sier, og mye AP sier, og KRF, og Venstre.;/ Har stemt på Venstre før, men er usikker.

Håper virkelig du stemmer Venstre i år også! =)

Venstre er i mot arveavgift, eiendomsskatt, skatt på arbeid... Er åpen for at private kan starte opp og tilby tjenester osv. Blant annet vil de gi humanistskolen støtte på lik linje som alle andre skoler, noe som ikke er tilfellet i dag. I dag er det kun religiøse og eller sære pedagogiske retninger som får statsstøtte mens humanistskolen ikke får samme behandling. Dette er diskriminering...

 

For meg er det i alle fall det samme hvem som drifter og driver de tjenestene, bare de er av god kvalitet. Så verken privatisering eller det motsatte av dette, er viktig for meg, men at alle har samme mulighetene derimot er viktig. =) Samt er jeg mot DLD og den nye åndsverksloven. Ting som burde stoppes nå, før det kommer mer som innskrenker vår frihet og rett til å ferdes fritt på nettet uten å bli overvåket.... (...)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fordi den er urettferdig og kun gir fordeler til en gruppe i samfunnet. Sånt vil jeg ikke ha noe av. Sånt vil ikke VI ha noe av. Her er jeg mer enig med FrP enn med AP...

 

Det avgjør du ved et raskt sitat.

Lenke til kommentar

Det avgjør du ved et raskt sitat.

Tror du ikke Venstre har noen GODE GRUNNER til å gjøre som de gjør?

Tror du at de gjør dette for å være slemme, og for å få LO på nakken slik at de blir upopulære av det? Da ser du jo ikke lengere enn din egen nesetipp.

 

 

 

Her er hva som står på V sine sider om AFP:

 

 

http://www.venstre.no/artikkel/14998

 

- AFP til alle

23.09.2008 Etter vårens lønnsoppgjør, hvor AFP-ordningen ble gjort om til en integrert del av pensjonsreformen og den nye folketrygden som skal gjelde fra 2010, er det urimelig at bare fagorganiserte (eller ansatte i bedrifter som har tariff-avtale) skal ha rett til avtalefestet pensjon (AFP), mener tidligere Venstres leder Lars Sponheim

 

- Etter forliket mellom staten og LO/NHO i lønnsoppgjøret i vår vil staten gå inn med mye mer penger til denne ordningen enn tidligere, kostnadsberegnet til hele 100 mrd kroner fram til 2050. Staten bidrar med så mye til den nye AFP-ordningen at den sosiale forskjellsbehandlingen av dem som har AFP og dem som ikke har, blir mye større. Det kan i det lange løp ikke forsvares. Alle borgere skal ha samme rettigheter. Forliket har satt mer press på Stortinget til å gi AFP til alle. Det gjelder bl.a. uorganiserte, småbedriftseiere og bønder, sa den tidligere Venstres leder Lars Sponheim på NHOs tariff-konferanse. Derfor har Venstre også foreslått å programfeste AFP til alle i det utkastet til nytt Stortingsvalgprogram som i disse dager er på høring i partiorganisasjonen.

 

Størst problemer for småbedriftene

 

Sponheim uttrykte videre bekymring for kostnadene mange småbedrifter har med AFP-ordningen.

- Mange småbedrifter som opererer innenfor et innenlands skjermet marked i tjenesteytende sektor som for eksempel mindre regnskapsbyråer, revisjon etc. opplever betydelige kostnader knyttet til tariffavtaler og AFP. Disse kostnadene er etter hvert blitt såpass store at det er vanskelig å konkurrere med tilsvarende bedrifter som ikke har tariffavtale og AFP. Spesielt gjelder dette på mange mindre steder hvor det eksempelvis er et fåtall bedrifter som konkurrer om de samme kundene. Jeg får stadig flere henvendelser om bedrifter som vurderer å slå seg konkurs pga kostnadene med tariffavtale/AFP for deretter å starte opp igjen uten tariffavtale. På samme måte rapporterer jo HHO om at det er blitt til dels betydelig vanskeligere å rekruttere medlemsbedrifter av samme grunn, sa Sponheim

 

 

Paradoks

- Dette er en av flere uheldige sider ved dagens AFP-ordning som naturlig nok ikke var hensikten ved opprettelsen av ordningen. I en tid med et mindre stramt arbeidsmarked enn i dag er det grunn til å tro at flere og flere små AFP-bedrifter vil bli sanert bort pga. av denne etter hvert betydelige merkostnaden. Og det er jo unektelig et paradoks at NHO-bedrifter betaler samlet om lag 4 milliarder kroner i året for at folk skal kunne slutte å jobbe når de er 62 år, mens de samme bedriftene melder om at mangel på (kompetent) arbeidskraft er den største utfordringen, hevdet Sponheim.

 

Sterkere incentiver til arbeid

Sponheim sa også at han er usikke på om den nye AFP-ordningen virker mobiliserende for å få folk til å stå lenger i arbeid. - Den nye ordningen er imidlertid bedre enn den gamle i og med at det er mulig å arbeide fullt uten avkortning i pensjon, men det er behov for andre tiltak som stimulere både AFP-pensjonister og andre til å stå i arbeid lenger. Venstre har tidligere, bl.a. i Venstres alternative statsbudsjett for 2008, foreslått en ordning med høyere trygdeavgift for AFP-pensjonister, kombinert med skattestimuli for arbeidstagere mellom 62 og 67 år for å stå lenger i arbeid.

 

Udemokratisk

Venstres leder adresserte også det demokratiske problemet at så viktige saker, med et slik økonomisk omfang som den nye AFP-ordningen ikke var gjenstand for en bred debatt i Stortinget, men nærmest ble avtalt i lukkede rom over natten. - Slike viktig prinsipielle debatter skal etter Venstres syn skje i en åpen debatt i folkevalgte forum der alle har en mulighet til å bli hørt, sa Sponheim

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Her er hva som står på V sine sider om AFP:

 

Og her

 

turbonello LO site:liberal.no

 

finner du hvordan du bruker enhver anledning til å rakke ned på LO og den frie organisasjonsretten som vi har hatt diskusjoner om her inne tidligere, jfr:

 

turbonello LO site:diskusjon.no

 

Jfr også dette:

 

turbonello organisasjonsfriheten and lo site:diskusjon.no

 

turbonello skrev 20. august 2012 - 20:24: LO er noe drit. ...

 

finner man på søke resultat siden. Dette er nå redigert bort.

 

64 personer som ønsker DLD og den nye åndsverksloven. Og en frafallen. Venstre hadde 60 her, men er nå redusert med -1 :'( til 59. Plz kan ikke bare en til velge Venstre ved stortingsvalget? Bare 1 til? *Trygle*

 

:p

 

 

Seee på hvor god politikk vi har da!!! www.venstre.no!! =P

 

Venstre er desverre i ferd med å ødelegge seg selv. Tragisk. Det er aldri for sent å snu.

Lenke til kommentar

[/size]

 

Litt av en karakteristikk av nesten hver femte nordmann og nesten hver annen arbeidstaker.

JA. Jeg mener det. Alle disse idiotene betaler penger til LO slik at LO kan gi over 70 millioner til Arbeiderpartiet før valgkampen. De dummeste er jo de som er med i LO og som stemmer Høyre da...

 

Det er forøvrig styret i LO som går hardt ut mot Venstre osv. I sin kamp for å støtte AP. Det er disse kritikken min går til. Det er de jeg snakker om og karaktriserer. Ikke forsøk å lat som om jeg karakteriserer nesten hver femte nordmann. Det viser bare hvor trang du har til å lyve til og om dine meningsmotstanderes meninger.

 

 

Kilde: http://www.afp.no/ar...t=1067&mid=1067

 

 

 

Alt du har å si til fakta?

 

Hva er AFP?

AFP (avtalefestet pensjon) er en pensjonsordning som er nedfelt i tariffavtale. Retten til AFP krever derfor at man jobber i en bedrift som er bundet av en tariffavtale som omfatter AFP.

Det finnes AFP–ordninger både i privat og offentlig sektor. AFP i privat sektor tilbys av Fellesordningen for AFP. AFP i offentlig sektor er helt forskjellig fra ny AFP i privat sektor. Statens pensjonskasse (SPK) administerer AFP i statlig sektor. KLP, andre livsforsikringsselskaper og enkelte pensjonskasser administrerer AFP i kommunal sektor. Ta kontakt med din arbeidsgiver eller personalkontoret på din arbeidsplass om du er usikker på hvilken AFP–ordning du omfattes av.

Siste uttakstidspunkt for gammel AFP i privat sektor var 1. desember 2010. Gammel AFP utfases i årene 2011 til 2015.

Ergo, så er det ingen andre enn de som er tilknyttet LO som får noe...

 

 

 

http://www.venstre.no/artikkel/50591

Avtalefestet pensjon (AFP) har gått fra å være en målrettet ordning som skulle treffe sliterne i arbeidslivet til å bli en generell tilleggspensjon for fagorganiserte og arbeidstakere over 62 år som har tariffavtale. AFP gir rettigheter for drøyt halvparten av arbeidstakerne, men delfinansieres av alle arbeidstakere over statsbudsjettet med flere milliarder kroner hvert år. Dette er urettferdig og feil bruk av det offentliges penger. Dagens AFP undergraver også ideen bak pensjonsreformen om å få flere til å stå lenger i arbeid.

 

Venstre vil:

  • La den enkelte ta med seg sine pensjonsrettigheter, uansett om man arbeider i det offentlige, i privat bedrift eller i egen virksomhet.
  • Fjerne de fleste pensjonsprivilegier for særskilte sektorer og tariffområder, samtidig som skattefradrag for individuelle forsikrings- og pensjonsspareordninger økes og gjøres mest mulig like for alle.
  • Avvikle særaldersgrenser i pensjonssystemet som ikke har faglige begrunnelser, og øke aldersgrensen for arbeidsgivers automatiske oppsigelsesadgang fra 70 til 75 år.
  • Avvikle de statlige bidragene til avtalefestet pensjon (AFP) og gi incentiver for at folk skal jobbe lenger, og ikke kortere.
  • Reformere offentlige pensjonsordninger i tråd med pensjonsreformen og endringene i private pensjonsordninger.

 

Venstre mener det er viktig å sikre økonomisk trygghet for eldre, og at pensjonssystemet må være tilpasset fremtidens behov. Pensjonssystemet må gjennomgående være slik at det lønner seg å stå lenger i arbeid, og det må være samsvar mellom mulighet til opptjening av økt pensjon og aldersgrense som oppsigelsesgrunn.

 

51991_whole.jpg

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

 

DU HAR EN DÅRLIG SAK HER KGUN!

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hvor mange plasser var det da? Jeg skjønner virkelig ikke meg på rødt velgere.

Men men, jeg trøster meg med at de ikke vil få noen innflytelse what so ever de kommende årene... = )

9 plasser. Rødt på toppen, FrP på bunnen. Hva er det du ikke skjønner med Rødt-velgere? Jeg kan muligens få deg til å skjønne litt mer.

 

Og kan du fortelle hva du har i mot Rødt? Jeg skjønner at alle har ulike meninger, hadde bare vært litt morsomt å vite hvorfor du har så mye i mot dem.

 

Jeg disser ikke Venstre :hm:

Lenke til kommentar

Og her

 

turbonello LO site:liberal.no

 

finner du hvordan du bruker enhver anledning til å rakke ned på LO og den frie organisasjonsretten som vi har hatt diskusjoner om her inne tidligere, jfr:

 

turbonello LO site:diskusjon.no

 

Jfr også dette:

 

turbonello organisasjonsfriheten and lo site:diskusjon.no

 

 

finner man på søke resultat siden. Dette er nå redigert bort.

 

Venstre er desverre i ferd med å ødelegge seg selv. Tragisk. Det er aldri for sent å snu.

Verken jeg eller Venstre har tenkt til å snu fordi dere lyver om Venstres politikk. Vi mener denne AFP ordningen deres er urettferdig. Og dette ødelegger da faen meg ikke for partiet mitt? Det er mange flere enn meg som mener det LO og AP driver på med er urettferdig, om man ikke er er for urettferdighet, overvåkning, overformynderi og av den grunnen stemmer og støtter AP og LO da...
Lenke til kommentar

 

9 plasser. Rødt på toppen, FrP på bunnen. Hva er det du ikke skjønner med Rødt-velgere? Jeg kan muligens få deg til å skjønne litt mer.

Hvorfor vil dere ha 100% skatt på folk som tjener over en og en halv million kroner?

Resultatene av det vil jo være katastrofale... Dette er best beskrevet i denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1513289&st=0

 

Og kan du fortelle hva du har i mot Rødt?

De vil frata oss eiendomsretten. Den blir statlig eie under Rødt, sånn at de kan skalte og vralte med den som de vil. Blant annet. Alle skal få likt, noe som er urettferdig da noen jobber hardere enn andre.

 

Rødt vil bety ran av de som er rike. Det betyr at de fleste rike mennesker flytter fra norge, og vi vil sitte igjen med dårligere helsetjenetster, dårligere, til slutt så vil vi være der nordkorea er nå, bortsett fra det rent autoritære. Rødt er et liberalt parti, men det kommer til å bli katastrofalt om de får bestemme over landet. Det forstår de fleste, og derfor stemmer heller ikke de fleste rødt...

 

Jeg skjønner at alle har ulike meninger, hadde bare vært litt morsomt å vite hvorfor du har så mye i mot dem.

Rødt vil føre til at alt går i dass. Alle økonomer som har en viss peiling sier det.

De vil avskaffe kapitalistiske system, og de vil overta alle produksjonsmidlene. De vil altså tilrane seg alt det folk eier og har i dag, i form av bedrifter og liknende, og få totalt kontroll med alt. Det er jo det kommunisme går ut på. At staten skal bestemme absolutt alt ned til den minste detalj i samfunnet.

 

Dette er jeg så sterkt i mot at ord blir fattige i forsøk på å beskrive hva jeg syntes om det....

 

Jeg disser ikke Venstre :hm:

Neida. Men det kan du godt bare gjøre. Jeg er ikke Venstre, og du er ikke Rødt, og det er lov å ytre sine meninger. Det er ikke deg jeg gjør narr av, om jeg da gjør narr?? men den ideologien du har blitt overbevist om at er bra for landet.

 

 

Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet begynner faretruende å nærme seg 30 stemmer her inne.... Det er altså nær 30 mennesker som vil at AP skal fortsette detaljregulere livene til hver eneste nordmann i dette landet, og som sannsynligvis kommer til å innføre enda flere ting vi kan irritere oss over når det gjelder personvern, og andre liknende ting. De har jo innført DLD, og den onde åndsverksloven som tillater private selskaper å overvåke aktiviteten vår på internett... Hva blir det neste? SOPA? PIPA? Regner med at det går lettere å få igjennom det med AP enn det er i USA. AP har jo en ledene som er svært glad i å skuffe folk. Eller mest glade er de i å sjefe, skalte og vralte med alt de kan skalte og vralte med... :(

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...