Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?


Stortingsvalget  

536 stemmer

  1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

    • HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3


Anbefalte innlegg

Da burde du be kameraten din om å tenke over utsagnene sine.

 

Dyre avgifter = mafia? Det er jo lov å tenke lenger enn nesa rekker, pengene går jo til noe, de havner jo ikke i lomma til Jens :hmm:

 

Bare jeg som ikke ser logikken her?

 

Men for all del, du skal ikke trenge å forsvare din kamerats argumenter.

 

Hvorfor skal det være avgifter på snus? Det er en helsegevinst av dimensjoner i forhold til sigaretter..

 

Dersom staten har en Helseintensjon. så burde dette være opplagt. Sånn det er så ser det ut som de utnytter avhengigheten til snus, akkurat som en pusher som selger heroin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja om pappa har penger så kan du det, men om du er avhengig av lån og stipend.. altså lånekassen så kan du ikke det.

 

Men dersom du kan jobbe fullt ved siden av studiene så har du ikke noe å bekymre deg for, heller ikke om "pappa betaler".

Alle jeg kjenner, som studerer eller har studert, er avhengig av studielån. Selv de fra de "heldigere" familiene har tatt opp lån og stipend for studere. De fra de mindre "heldige" familiene studerer selv om de må ta opp skyhøye studielån etter endt studie. Det er ikke sånn at man gir opp drømmestudiet fordi man familien er fattig. Jeg ser ikke hva problemet er.

Lenke til kommentar

Hva er relevansen til at den ene eller andre skal bestemme hva jeg skal gjøre eller ikke gjøre med min kropp og eiendom?

 

Er det noe som tilsier at en fattig Diktator er bedre enn en rik Diktator?

 

PS. Pussig nok så forblir en fattig som blir Diktator ikke fattig så veldig lenge

 

Hva snakker du engetlig om? Hvor ligger denne "sjefingen" du klager så mye på? Hvorfor tror du "sjefingen" eksisterer?

 

Og nei, dette skjer ikke fordi at Lysbakken, Halvorsen, Jens og Liv Signe synes det er moro å sjefe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Sier han dette fordi det har rot i virkeligheten eller fordi at dere liberalister trenger noe å sverte de rødgrønne med?

 

Selv tipper jeg på sistnevnte.

 

Helt enig.

Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner, som studerer eller har studert, er avhengig av studielån. Selv de fra de "heldigere" familiene har tatt opp lån og stipend for studere. De fra de mindre "heldige" familiene studerer selv om de må ta opp skyhøye studielån etter endt studie. Det er ikke sånn at man gir opp drømmestudiet fordi man familien er fattig. Jeg ser ikke hva problemet er.

 

Poenget mitt er bare at Høyre og særlig FRP vil avikle lånekasse og la private overta. De vil at studentene skal jobbe mer. Jeg er tvilsom til de kommer til å la Frp fjerne lånekassen, men sikkert er at studenter vil IKKE få mer penger å rutte fra et Blått/blått styre.

 

Men som sagt de som jobber fullt ved siden av skole, eller som har pappa som betaler behøver ikke tenke på dette.

Lenke til kommentar

Dersom staten har en Helseintensjon. så burde dette være opplagt. Sånn det er så ser det ut som de utnytter avhengigheten til snus, akkurat som en pusher som selger heroin.

 

Ja, de har dyre avgifter på snus pga usunnheten og helsekonsekvensene som medfølger. Folk er tydeligvis ikke i stand til å tenke konsekvens av egne handlinger og trenger derfor avgifter og andre virkemidler til å beskytte seg mot å ødelegge egen helse.

Lenke til kommentar

Ja, de har dyre avgifter på snus pga usunnheten og helsekonsekvensene som medfølger. Folk er tydeligvis ikke i stand til å tenke konsekvens av egne handlinger og trenger derfor avgifter og andre virkemidler til å beskytte seg mot å ødelegge egen helse.

 

? Edit beskytte seg mot å ødelegge egen helse? Det er nok mange ting uten avgift som er usunnere enn snus hver dag.

 

Tror du en avgift hjelper på en vare man blir avhengig av?

Avgift på Heroin? Hjelper det brukeren?

 

Nikotin er faktisk påvist mer avhengighetskapende enn Heroin, men man får ikke rus eller samme abstinens, men det er faktsisk allikevel mer avhengighetsskapende.

 

Utklipp...

Dependence and withdrawal

 

See also: Smoking cessation

Modern research shows that nicotine acts on the brain to produce a number of effects. Specifically, research examining its addictive nature has been found to show that nicotine activates the mesolimbic pathway ("reward system") – the circuitry within the brain that regulates feelings of pleasure and euphoria.[63]

Dopamine is one of the key neurotransmitters actively involved in the brain. Research shows that by increasing the levels of dopamine within the reward circuits in the brain, nicotine acts as a chemical with intense addictive qualities. In many studies it has been shown to be more addictive than cocaine and heroin.[

 

Utklipp slutt, du finner alt om nikotin og det som det er klippet ut fra her.

 

http://en.wikipedia...._and_withdrawal

 

Derfor ville det vært smart av den norske stat å pense folk over på røykfri tobakk som snus og elsigaretter..... Dvs dersom de tenkte helse...

 

Man snakker om heroin på resept, altså nicotin er mer avhengigskapende enn heroin. Selvfølgelig burde også nicotin fås på resept, iallefall røykfri. Det er et hån mot menneskeheten å ha avgift på røykfri nicotin.

 

 

Synes det er viktig med saklig info, iforhold til propagandaen til den norske stat.

 

Her er EU commiteens svar etter deres undersøkelser.

 

http://ec.europa.eu/...enihr_o_013.pdf

 

Stoler mer på den enn helsedepartemanget til Norge.

 

 

Jeg hverken røyker eller snuser fast selv.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her er det Piratpartiet har kommet fram til nå. Det er MEDLEMMENE som kontinuerlig bestemmer politikken, altså ingen ledere sånn sett. Fullt demokrati.

 

Man kan ikke heller binde Piratene til noen Dogmer eller politiske syn, i mange saker sympatiserer de med Venstre sfeks DLD, Personvern, ytringsfrihet etc, og Piratene er liberale iforhold til at de ønsker mer frihet for enkeltmennesket, og mer direktedemokrati. I andre saker kan Piratene stå lenger til venstre eller høyre, alt ettersom, men det er det altså medlemmene som hele tiden bestemmer.

 

Her er iallefall det piratene/medlemmene har blitt enige om så langt-

 

Utklipp...

http://piratpartiet.no/2013/04/hvem-er-vi/

 

Hvem er vi?

 

 

23 Kommentare

9. 04. 2013

Det Norske Piratpartiet er en del av en bevegelse som startet i Sverige i 2006, og som har spredd seg til alle verdenshjørner på rekordtid. I mange land har denne bevegelsen søkt politisk innflytelse igjennom å stifte politiske partier. Piratene er i dag representert med over 200 representanter i lokale forsamlinger i forskjellige land, i tillegg til 2 representanter i EU-parlamentet. Om få uker kan piratbevegelsen få sine første folkevalgte på nasjonalt nivå i det Islandske valget hvor det i skrivende stund ligger an til å bli stemt inn fire pirater. I tillegg kan kommende valg i Kroatia sende flere pirater til EU.

Piratpartiene har litt forskjellige plattformer nasjonalt, og følger ikke en gitt ideologi. Allikevel har bevegelsen noen grunnleggende prinsipper, en kodeks de aller, aller fleste pirater vil kunne si seg enig i.

 

I Pirater er frie.

Pirater liker frihet, uavhengighet, selvbestemmelse, og misliker blind lydighet. De står for individets rett til å ta valg basert på informasjon. Pirater tar ansvaret som frihet forutsetter.

II Pirater respekterer privatliv.

Pirater verner om den personlige sfære. De kjemper mot en voksende overvåkings-mani fra både stat og privat næringsliv, fordi det hemmer individets frie utvikling. Et fritt og demokratisk samfunn er umulig uten privatliv og frihet fra overvåkning.

III Pirater er kritiske.

Pirater er kreative, nysgjerrige, og slår seg ikke til ro med det bestående. De utfordrer systemer, ser etter svake sider, og finner løsninger. Pirater lærer av sine feil.

IV Pirater er rettferdige.

De holder sitt ord. Solidaritet er viktig for å oppnå felles mål. Pirater er en motvekt til “la det skure”-holdningen som gjennomsyrer samfunnet, og har mot til å ty til handling når det er nødvendig.

V Pirater respekterer liv.

Pirater er fredelige. Derfor avviser de dødsstraff og er imot ødeleggelse av vårt miljø. Pirater står for bærekraftig natur- og ressursforvaltning. Vi aksepterer ikke patent på liv.

VI Pirater ivrer etter kunnskap.

Tilgang til informasjon, utdannelse, kunnskap og vitenskapelig forskning må være ubegrenset. Pirater støtter fri deling av kultur og fri programvare.

VII Pirater er solidariske.

Pirater respekterer menneskelig verdighet. De dedikerer seg til et samfunn forenet i solidaritet, hvor de sterke forsvarer de svake. Pirater står for en objektiv og rettferdig politisk kultur.

VIII Pirater er internasjonale.

Piratene er en global bevegelse. De tar utbytte av mulighetene som internett tilbyr, og er derfor istand til å tenke

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at Liquid Feedback, vårt foreløpige verktøy for forslags-fremming og -avstemming, er tatt i bruk (http://piratpartiet.no/2013/07/liquid-feedback-er-tatt-i-bruk/), og at det der legges inn politiske saker kontinuerlig.

 

Vi har med rette blitt kritisert for å ikke ha særlig mange konkrete saker på "bredde-programmet", men dette jobber vi nå med å få på plass.

Det vil i første rekke være interessant der, å få på plass saker som kan konkretisere hva vi faktisk mener med de prinsippene som vi har erklært å stå for.

Selv jobber jeg aktivt der, og ønsker å bidra videre til en fornuftig skolepolitikk.

 

Nå er avstemmingsverktøyet vårt internt, men jeg kan dele et forslag som jeg har vært med på å utforme, og som nok kommer til å bli videre forbedret.

 

 

Initiative i91: Piratpartiets grunnskole

Initiative i91: Piratpartiets grunnskole Olav Have · Discuss with initiators

You are supporter (Withdraw) · Ignore initiative

Latest draft created at 2013-07-23 18:34:38 · List all revisions (3)

Forslagsstillere: Vegard Pettersen, Ole-Aleksander Mellingsæter og Olav Have Holm.

Grunnskolens hovedmål skal være å gi elevene de forkunnskaper som er nødvendig for å begynne på et hvilket som helst studie på den videregående skole.

Der hvor grunnskolens pensum slutter, begynner pensum til den videregående skole. Forkunnskaper handler ikke bare om pensum, men også om god forståelse av pensum.

Elevenes skolegang skal være basert på et gjensidig samarbeid mellom hjem og skole.

Lekser skal ikke være en erstatning for læring i skoletiden.

Elevene skal ha tilstrekkelig med kunnskaper når dagen er omme, til å kunne gjøre lekser uten hjelp.

Foreldrenes ansvar skal være begrenset til å påse at eleven setter seg ned og gjør leksene.

Dersom hjemmet ikke kan følge opp skolegangen, er det skolens oppgave å sørge for at elev kommer i mål faglig.

Piratpartiet finner det ikke hensiktmessig å innføre karakterer i barneskolen

I de sentrale teorifagene skal lærertettheten økes og klassene gjøres mindre.

Innfør digitale læremidler for å støtte opp om undervisningen. Skolene skal være utstyrt med moderne IT-utstyr. Lærernes kompetanse på IT må styrkes slik at de kan gi elevene et godt grunnlag videre. Staten skal gi støtteordninger til bedrifter som vil utvikle interaktive og spillbaserte læreprogrammer. En slik ordning skal være basert på konkurranse, slik at vi får et mangfold i produksjonen. Det er en forutsetning for støtte at det er frie programmer.

Gjøre fag valgfrie: Programmering, Praktiske fag, Religions- / Livssyns- / Filosofi-undervisning, sidemål, heimkunnskap, håndarbeid etc.

Spør barna om hvordan de opplever skolen. Medbestemmelsesrett for barna. La barna få en dag innimellom hvor de velger hva de vil gjøre; eksempelvis ekskursjoner eller faglig fordypning.

Overlate til kommunen, skolene, foreldreråd og elever hva som skal skje i timene med de fagene som ikke er sentrale (altså fag utenom norsk, engelsk, matte, samfunnsfagene, naturfagene).

Flinke elever bør følges opp i egne grupper / i egne klasser, og benytte eget pensum. Som hovedregel bør tilpassingen gå på større fordypning i stoffet, i begrenset grad bør det være mulig å tillate at disse elevene også kan forsere klassetrinn.

Tiltak mot mobbing må være effektive, deriblant bøtelegning av skolen (dagbøter eks.) dersom skolen ikke tar vedvarende mobbing på alvor. Som ytterste sanksjonsmulighet må det være åpent for oppsigelser av de ansvarlige.

Suggestions

 

Splitt opp forslaget

 

Eksplisitt betingelse om fri programvare for offentlig støtte til spillutvikling

 

Bare fri programvare og åpne standarder på skole-PC'er

 

Mulighet for å avsette udugelige lærere

 

Mat i skolehverdagen

 

Øke krav til utdanning og høyere lønninger

 

Tilrettelegge og stimulere for fysisk aktivitet i friminutt og i undervisningen

Lenke til kommentar

 

 

Avgifter gjør det vanskeligere å røyke/snuse. Finnes sikkert noen som har sagt "Nei, det er så dyrt å røyke, at jeg tror jeg gir meg".

 

Men uansett, hvor er koblingen mellom dette og mafia?

 

Nå har jeg akkurat gitt deg en rapport/avhandling som bekrefter helsegevinstene for røykfri tobakk. Hvorfor har staten da skyhøye avgifter på dette, og Støre går i front for å øke enda mer?

 

Du tror ikke det har med å gjøre at de vil ha inn enda mer kr?

 

Hva er det mafiaen gjør? De skrur opp prisen på heroin, ikke fordi de vil at folk skal slutte, men fordi de vil ha inn mer penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nå må dere slutte med disse overdrevent lange sitatene fra ulike partiprogrammer i denne og andre tråder som vi lett kan lete opp på nettet.

 

Partiprogrammer er propaganda.

 

Kilder:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1520848&view=findpost&p=20689895 Enkeltpost.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1520848&view=findpost&p=20690517 Enkeltpost.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1520848&view=findpost&p=20694890 (Hele den siden bør leses om du ikke bare vil plaske i overflaten).

Lenke til kommentar

Nå må dere slutte med disse overdrevent lange sitatene fra ulike partiprogrammer i denne og andre tråder som vi lett kan lete opp på nettet.

 

Partiprogrammer er propaganda.

 

Kilder:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1520848&view=findpost&p=20689895 Enkeltpost.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1520848&view=findpost&p=20690517 Enkeltpost.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1520848&view=findpost&p=20694890 (Hele den siden bør leses om du ikke bare vil plaske i overflaten).

 

Oi, oi, oi så glad jeg skal bli....

 

Det er valgår, da må du tåle å se valgprogram. Særlig når det i tråden er etterspurt hva partiene mener.

 

 

Propaganda? Samme det vel, er valgår.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Oi, oi, oi så glad jeg skal bli....

 

Det er valgår, da må du tåle å se valgprogram. Særlig når det i tråden er etterspurt hva partiene mener.

 

 

Propaganda? Samme det vel, er valgår.

 

Fordelen med nettet som teknologisk plattform er at vi kan sitere ved semantiske lenker. Håper bare at du skremmer vekk nok velgere ved overdrevne sitater. Det er ikke meg i mot.

 

I begrensningen kjenner mesteren seg. Dersom du til stadighet må klippe og lime sitater fra partiprogrammet tviler jeg også på at du kjenner den praktiske konsekvensen av politikken godt nok,

Lenke til kommentar

Fordelen med nettet som teknologisk plattform er at vi kan sitere ved semantiske lenker. Håper bare at du skremmer vekk nok velgere ved overdrevne sitater. Det er ikke meg i mot.

 

I begrensningen kjenner mesteren seg. Dersom du til stadighet må klippe og lime sitater fra partiprogrammet tviler jeg også på at du kjenner den praktiske konsekvensen av politikken godt nok,

 

Ja, jeg legger alltid ved link til viktig informasjon.

Det er viktig.

 

Det eneste jeg har gjort er å svare på spørsmål i tråden.

 

Synes det er mer skremmende at enkelte som du, driver hersketeknikk og rakker ned på alt som ikke er rødgrønt.

 

Utklipp fra deg selv....

 

Gouldfan

Kanskje du finner mer info her. Piratene er et edit Sosial-Liberalistisk parti, det er nytt i Norge.

 

Nei, hva med DLF og markedsliberalistiske FrP?

 

Jeg minner for øvrig om denne

 

Mandat for lederskap. Liberalistisk opplegg til katastrofe.

 

tråden som du sikkert ikke kjenner.

Gouldfan

Igjen hersketeknikk, det å sammenligne Sosial-liberalisme og Dlf og Frp er jo som sagt helt "på-trynet".

 

For å brannslukke så må jo jeg og andre nødvendigvis komme med info.

Det du er veldig opptatt av er jo å sette folk i "politisk bås".

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, jeg legger alltid ved link til viktig informasjon.

Det er viktig.

 

Det eneste jeg har gjort er å svare på spørsmål i tråden.

 

Synes det er mer skremmende at enkelte som du, driver hersketeknikk og rakker ned på alt som ikke er rødgrønt.

 

Det var da svært så lange svar disse skal ha. Hvem var det som etterspurte den ekstra off topic informasjonen i denne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1528351&view=findpost&p=20783240 posten? Ihvertfall ikke jeg. Den posten var svært kort, men ble svært lang etter din redigering.

 

Utklipp fra deg selv....

 

Gouldfan

Kanskje du finner mer info her. Piratene er et Liberalistisk parti, det er nytt i Norge.

 

Er ikke det nettopp et eksempel på at jeg begrenser meg ved å lenke semantisk til det jeg mener og har skrevet andre steder. Må jeg for n-te gang ta denne diskusjonen på dette forumet.

 

 

Gouldfan

Igjen hersketeknikk, det å sammenligne Sosial-liberalisme og Dlf og Frp er jo som sagt helt "på-trynet".

 

For å brannslukke så må jo jeg og andre nødvendigvis komme med info.

Det du er veldig opptatt av er jo å sette folk i "politisk bås".

 

Å?

Lenke til kommentar

Det var da svært så lange svar disse skal ha. Hvem var det som etterspurte den ekstra off topic informasjonen i denne http://www.diskusjon...post&p=20783240 posten? Ihvertfall ikke jeg.

Du er jo veldig opptatt av å sette folk i politisk bås...

 

Å?

 

 

Så... Det er bare lov å svare på hvor partier står, og hva de mener dersom DU spør om det?

Skjønner ikke helt hvor du vil med det, det ble spurt om Piratpartiet i tråden, jeg prøvde bare å hjelpe. Dessuten er vi heldig at vi i det hele tatt har folk fra Partiet på forum, for det er faktisk et helt nytt parti.

 

Ja du setter folk i bås, du spurte meg om ulike politiske syn, Hva er du for en? kalte meg enten anarkist eller markedsliberalist.

 

Hva er du for en da, du stemmer AP, hva slags tilknytning har du til partiet? Er du arbeider eller student? Medlem av AUF/AP kanskje?

 

Jeg bare spør...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du er jo veldig opptatt av å sette folk i politisk bås...

 

Nei, men når de sier de stemmer et parti, venter jeg en viss konsistens i argumentasjonen. I diskusjonen om kardemommeloven i en annen tråd, blander du til stadighet politikk og. trådens tema. Du ser heller ikke ut til å ha en fast oppfatning om Kardemommeloven kontra norsk lov

 

Så... Det er bare lov å svare på hvor partier står, og hva de mener dersom DU spør om det?

Skjønner ikke helt hvor du vil med det, det ble spurt om Piratpartiet i tråden, jeg prøvde bare å hjelpe. Dessuten er vi heldig at vi i det hele tatt har folk fra Partiet på forum, for det er faktisk et helt nytt parti.

 

Er ikke det meste forklart tidligere i tråden? Du har gjerne ikke hatt tid til å lese hele tråden?

 

Ja du setter folk i bås, du spurte meg om ulike politiske syn, Hva er du for en? kalte meg enten anarkist eller markedsliberalist.

 

Nå får du oppgi kilde for din påstand. Hvor har jeg kalt deg anarkist eller markedsliberalist?

 

Hva er du for en da, du stemmer AP, hva slags tilknytning har du til partiet? Er du arbeider eller student? Medlem av AUF/AP kanskje?

 

Jeg bare spør...

 

Hadde du giddet se profilene min, ville du funnet ut at det er få studenter og AUF'ere på 65 år. Jeg stemmer Ap da jeg mener det er best for landet, velferdsstat finansiert via skatter og avgifter fremfor skattelette til de som har mest.

Lenke til kommentar

 

Er det store avgifter på el-røyk? Ha. Den var ny for meg.

 

Det er også vanlig å tro at snus ikke er skadelig. Snus er ikke mye mindre skadelig enn røyk. Begge ting er skadelig - Derfor høye avgifter. Det skal ikke være lett å ødelegge sin egen helse. Det er jo bevist hvor stor negativ effekt snus har på tenner for eksempel.

 

Men nå lever ikke vi i en kommuniststat (selv om dere liberalister tror at det er slik), og derfor er det ikke staten som regulerer prisene på el-røyk, og staten kan ikke klandres.

Lenke til kommentar

Er det store avgifter på el-røyk? Ha. Den var ny for meg.

 

Det er også vanlig å tro at snus ikke er skadelig. Snus er ikke mye mindre skadelig enn røyk. Begge ting er skadelig - Derfor høye avgifter. Det skal ikke være lett å ødelegge sin egen helse. Det er jo bevist hvor stor negativ effekt snus har på tenner for eksempel.

 

 

Men nå lever ikke vi i en kommuniststat (selv om dere liberalister tror at det er slik), og derfor er det ikke staten som regulerer prisene på el-røyk, og staten kan ikke klandres.

 

Ja, det er skadelig med snus, men sigarettrøyk er laaaangt mer skadelig.

 

Man dør ikke av å ha dårlige tenner, coca cola og sjokolade er heller ikke bra for tennene...

Det man dør av er å mangle lunger. Lungekreft, lungesykdommer OG hjertesykdom.

 

 

Skjønner du ikke gadd å lese EU rapporten som er utformet av noen av EUs beste professorer og eksperter. Men her har du en kortverson fra Wikipedia, den kan du lese.

 

Utklipp:

Potensielle helseskader ved snusbruk

 

De siste årene er det publisert flere kunnskapsoppsummeringer om risiko for helseskader ved bruk av røykfri tobakk, det vil si ulike typer nese- og munnsnus, både i Norge[15] og internasjonalt.[16][17][18] Disse konkluderer med at bruk ikke innebærer økt risiko for lungekreft eller andre av de lungerelaterte sykdommene som røyking disponerer for.

Det er imidlertid påvist en sammenheng mellom bruk av snus og kreft i bukspyttkjertelen og kreft i spiserøret, men risikoen er klart mindre enn for røyking. Det er også påvist sammenheng mellom oral kreft og bruk av røykfritobakk, men dette gjelder primært for produkter som har høyere innhold av karsinogener enn de snustypene som det selges mest av i Norge. Risikoen for oral kreft ved bruk av snus med lavt innhold av tobakkspesifikke nitrosaminer, slik som den snusen som er dominerende på det norske markedet, regnes som liten eller helt fraværende.[19] Bruk av snus er bevist å kunne føre til forhøyet blodtrykk så lenge ”prisen” er i munnen (kortidseffekt), men ingen oppsummeringer har konkludert med permanent forhøyet blodtrykk, altså hypertensjon. Det er heller ikke påvist at bruk av snus øker risikoen for å få hjerte- og karsykdommer. Det ser imidlertid ut til at bruk av snus innebærer en økt risiko for å dø av sykdommen, hvis man først har blitt rammet av den.[20]

 

OG VIKTIG VED RØYKESLUTT: Snus brukes av mange som erstatning for annen tobakk i forbindelse med nedtrapping av røyking og røykeslutt. Ettersom snus er mest utbredt i de nordiske landene og forbudt å selge i alle EU-land med unntak av Sverige (kun løssnus), diskuteres det blant forskere og politikere om EU burde tillate bruk av snus for røykere som ikke klarer å slutte.

 

Utklipp slutt.

 

 

El-sigaretter er forbudt å selge i Norge, man må kjøpe det på nett fra utland.

 

Jeg har ikke sagt at Norge er en kommunist stat. Ikke tillegg meg ting du ikke vet noe om.

Norge har blandingsøkonomi.

 

Det kan være greit at Staten har ansvaret for enkelte ting, feks telenett i grisgrendte strøk, jernbane i grisgrendte strøk etc. Slike ting som private eiere ikke er interessert i å drifte. Er helt enig i at staten er medeier i Statoil også.

 

Staten regulerer ikke el-røyk fordi det er forbudt å selge i Norge. Egentlig burde el-røyk gis på blå resept til røykere. Det samme burde snus.

 

Isteden går Støre hardt ut mot snusing, fordi flere unge snuser.

Det er feil av Støre å bare gå inn for røyking av HEROIN, og heroin på resept (selvom jeg er helt enig der også) og ikke gjøre det samme for røykere, som faktisk er langt fler.

 

 

 

Dette er fordi det er politisk upopulært å gå inn for el-røyk på resept, enn det er å "hjelpe" de narkomane.

 

Ser man på dødsstatistikken så er det nok langt fler som dør av røyking enn heroinoverdose.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...