Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?


Stortingsvalget  

536 stemmer

  1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

    • HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3


Anbefalte innlegg

Haha, du elsker å sette ting på spissen du?

Ja, det gjør jeg. :)

Dette kan uansett tolkes på en annen måte også:

At jeg velger å bruke andre ord som jeg mener er mer treffende. Eller bedre beskrivende.

 

Jeg sier ikke at staten skal kontrollere alt og alle, som i kommunisme.

Sosialisme og kommunisme fungerer ikke uten sterk statlig detalj-styring og overformynderi...

De utvikler seg mer og mer i en autoritær retning desto lengre de styrer.

De har ingen bremser slik de sosialliberale har...

 

Man skal ha et fritt marked. Det sosialister og SV er for, er f. eks. formueskatt, som er med på å forhindre at det skapes store forskjeller, noen som ligger veldig langt nede og noen som er styrtrike.

Det er ikke jeg for... Store forskjeller kommer av at folk prioriterer ulikt. Store forskjeller er absolutt ikke skadelig på noen måte. Det er fattigdommen vi burde jobbe for å bekjempe, ikke rikdom. Men om man skal bekjempe rikdom, ved å belaste de rikeste så mye som mulig for å skape likhetssamfunnet, så "holder man folk nede" - slik jeg beskrev tidligere. Da har man en stat som styrer samfunnet med jernarm, og som krever ekstremt mye kostbart byråkrati, som igjen fører til veldig mye overformynderi. Dette går ut over enkeltmenneskets frihet...

 

Formuesskatten stimulerer til forbruk i stedet for sparing, og til investering i eiendom eller i utenlandske aksjer i stedet for i norsk næringsliv og norske arbeidsplasser.

 

Formuesskatten er en betydelig belastning for næringslivet, spesielt for nystartede bedrifter. I tider med økonomisk uro er det viktig at bedrifter har bygget opp egenkapital, noe eierne i dag blir straffet for gjennom formueskatten. Venstre ønsker at nordmenn som ønsker å investere og eie i Norge ikke skal få dårligere vilkår enn utenlandske og/eller statlige eiere. Derfor vil Venstre at formuesskatten reduseres ved en gradvis økning av bunnfradraget og en lavere verdsettelse av aksjer. På sikt vil Venstre at hele formuesskatten fjernes.

Derfor vil Venstre:

- Redusere og på sikt fjerne formuesskatten.

 

Denne er fin:

http://www.venstre.no/artikkel/46503

 

Barnefattigdommen er en skam:

http://www.venstre.no/sortrondelag/trondheim/artikkel/48928

 

 

Like rike eller like fattige - er glasset halvfullt eller halvtomt?

 

:)

Spørsmålet er hvordan man går frem. Sosialistene skal tvinge på folk likhet... Du har en gruppe mennesker som bruker statsmakten på å tilrane seg andre menneskers penger for å smøre tynt ytover. De skal bestemme hva som er rettferdig og ikke, osv. Dette krever mye kostbart byråkrati og av det blir det ufattelig mye unødvendig overformynderi osv. som vi selvsagt klarer oss fint uten. Det holder, mener jeg, å fokusere på å bekjempe fattigdommen... At alle har en god levestandard er viktig, men ikke at alle er like... Det er heller ikke rettferdig at alle har like mye. Det er direkte urettferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det holder, mener jeg, å fokusere på å bekjempe fattigdommen... At alle har en god levestandard er viktig, men ikke at alle er like... Det er heller ikke rettferdig at alle har like mye. Det er direkte urettferdig.

 

Rike og "fattige" vil alltid eksistere. Man kan skape mindre forskjeller uten at nødvendigvis det er helt likt mellom alle.

 

Det holder, mener jeg, å fokusere på å bekjempe fattigdommen...

 

Hvordan vil de sosialliberale gjøre dette, om jeg tør spørre?

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

Rike og "fattige" vil alltid eksistere. Man kan skape mindre forskjeller uten at nødvendigvis det er helt likt mellom alle.

 

Hvordan vil de sosialliberale gjøre dette, om jeg tør spørre?

Aktiv velferdsstat som jobber for fattigdomsbekjempelse. Her er det ikke om å gjøre å ta knekken på de rike, for å skape likhetssamfunnet, men om å gjøre å sikre alle gode liv, både økonomisk og sosialt.

 

Det de sosialliberale vil gjøre med dette er å gi skattelette til de lavtlønnede, samt fjerne skatt på arbeid (da lønner det seg jo å arbeide) og fjerne skatt på eiendom, og arv etc. Gjøre sunn mat billigere (...) Alt dette vil bidra til at flere får bedre råd, og større frihet enn i dag.

 

Venstre vil også ha en barnetrygd som er differensiert, og som tar utgangspunkt i foreldrenes økonomi. De rike får minst barnetrygd, mens de fattige får mest (...)... Dette er en motsetning til for eksempel SV og APs politikk som vil gi likt til alle.. Dette er jo et eksempel av svært mange eksempler. Men det å legge opp til at jobb er mest lønnsomt er ingen dum ting.

 

Det står mer om konkrete tiltak her:

http://www.venstre.no/artikkel/46466

 

Uansett så legger hele økonomien til Venstre opp til verdiskapning som vil føre til et velferdssamfunn hvor alle har en god levestandard... Verdier må skapes før de kan fordeles, osv (...).

 

http://www.venstre.no/artikkel/48771

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aktiv velferdsstat som jobber for fattigdomsbekjempelse. Her er det ikke om å gjøre å ta knekken på de rike, for å skape likhetssamfunnet, men om å gjøre å sikre alle gode liv, både økonomisk og sosialt.

 

Det de sosialliberale vil gjøre med dette er å gi skattelette til de lavtlønnede, samt fjerne skatt på arbeid (da lønner det seg jo å arbeide) og fjerne skatt på eiendom, og arv etc. Gjøre sunn mat billigere (...) Alt dette vil bidra til at flere får bedre råd, og større frihet enn i dag.

 

Venstre vil også ha en barnetrygd som er differensiert, og som tar utgangspunkt i foreldrenes økonomi. De rike får minst barnetrygd, mens de fattige får mest (...)... Dette er en motsetning til for eksempel SV og APs politikk som vil gi likt til alle.. Dette er jo et eksempel av svært mange eksempler. Men det å legge opp til at jobb er mest lønnsomt er ingen dum ting.

 

 

Det står mer om konkrete tiltak her:

http://www.venstre.no/artikkel/46466

 

Uansett så legger hele økonomien til Venstre opp til verdiskapning som vil føre til et velferdssamfunn hvor alle har en god levestandard... Verdier må skapes før de kan fordeles, osv (...).

 

http://www.venstre.no/artikkel/48771

 

 

Ser at du henviser venstre som en kilde , når du antageligvis er en venstre velger. Barnetrygd , skattelette og formue skatt kommer bare de rike til fordel. Hvis vi skal eks. Snakke om skattelette vi vite hvor mange %? Og tror heller ikke en allsidig normal nordmann vill bli noe veldig happy. tvertimot thon , røkke og Rimi Hagen vill bli ekstremt glade :p

 

En kilde kan må nesten være nøytral i politisk sammenheng :)

 

Endret av ronaldinho97
Lenke til kommentar

Ser at du henviser venstre som en kilde , når du antageligvis er en venstre velger. Barnetrygd , skattelette og formue skatt kommer bare de rike til fordel.

Nei. Det er feil. En vanlig missforståelse og løgn fra sosialistene.

Barnetrygden kommer med Venstres politikk de fattigste til gode, mens de rikeste får minst, da de vil ha mer enn nok fra før av til å dekke utgiftene. Skattelette og redusert/ingen formueskatt like så. Fattige familier taper mest på dette. Det er vanskeligere for dem å bygge opp en formue. Og når man har skatt på arv i tillegg så vil dette være en ekstra byrde for dem. Så det du sier er bare en vidreført løgn. Jeg sier ikke at du lyver bevisst, men jeg tror du har kjøpt sosialistenes propaganda og spist det rått, og at du gjengir deres feilaktige vrangforestillinger.

 

Hvis vi skal eks. Snakke om skattelette vi vite hvor mange %?

Det står i programmet...

 

Og tror heller ikke en allsidig normal nordmann vill bli noe veldig happy. tvertimot thon , røkke og Rimi Hagen vill bli ekstremt glade :p

Tragisk at så lettvinn retorikk, uten rot i virkeligheten ofte slår så godt an blant de uvitende massene...

 

En kilde kan må nesten være nøytral i politisk sammenheng :)

Nei... Det finnes ingen nøytral kilde i politisk sammenheng. Og jeg lenket til Venstre fordi det var ment å underbygge mine påstander om Venstres politikk... Ikke APs eller SVs...
Lenke til kommentar

Nei. Det er feil. En vanlig missforståelse og løgn fra sosialistene.

Barnetrygden kommer med Venstres politikk de fattigste til gode, mens de rikeste får minst, da de vil ha mer enn nok fra før av til å dekke utgiftene. Skattelette og redusert/ingen formueskatt like så. Fattige familier taper mest på dette. Det er vanskeligere for dem å bygge opp en formue. Og når man har skatt på arv i tillegg så vil dette være en ekstra byrde for dem. Så det du sier er bare en vidreført løgn. Jeg sier ikke at du lyver bevisst, men jeg tror du har kjøpt sosialistenes propaganda og spist det rått, og at du gjengir deres feilaktige vrangforestillinger.

 

 

Det står i programmet...

 

 

Tragisk at så lettvinn retorikk, uten rot i virkeligheten ofte slår så godt an blant de uvitende massene...

 

Nei... Det finnes ingen nøytral kilde i politisk sammenheng. Og jeg lenket til Venstre fordi det var ment å underbygge mine påstander om Venstres politikk... Ikke APs eller SVs...

 

først vil jeg bare si at jeg IKKE har lest programmet til venstre

 

hvordan kan skattelette og avskaffelse av formueskatt komme de fattige til gode. om du mener det og sier at det står på partie programmet må u si meg " hvor mange % til de ulike inntektsgruppene?

Endret av ronaldinho97
Lenke til kommentar

først vil jeg bare si at jeg IKKE har lest programmet til venstre

Det burde du gjøre.

Jeg har gått igjennom alle partienes programmer slik at jeg skal forstå ting bedre.

På den måten gjør jeg et bedre valg på valgdagen, osv. :)

 

hvordan kan skattelette og avskaffelse av formueskatt komme de fattige til gode.

Skatt betyr at staten tar penger fra borgerne. Om staten tar mindre penger fra borgerne, så vil borgerne sitte igjen med mer penger og større valgfrihet selv. De fattige som jo har lite penger, vil sitte igjen mindre penger jo mer staten krever i skatt. Dermed vil skattelette hos denne gruppen gjøre at de kommer bedre ut.

Sier ikke det seg selv?

 

om du mener det og sier at det står på partie programmet må u si meg " hvor mange % til de ulike inntektsgruppene?

Selve regnskapet i prosent er det vel ingen partier som har offentliggjort?

Har du et eksempel på et parti som sier noe om hvor mange prosent skatt de krever av de ulike inntektsgruppene?

 

Her er hva som står om skatter og avgifter i Venstres stortingsvalgprogram 2013-1017:

 

7.3 Skatter og avgifter

Skatter og avgifter bringer inntekter til stat og kommune for å løse offentlige oppgaver og finansiere gode velferdstilbud. Dette skal skje samtidig som man i minst mulig grad bremser verdiskaping. I tillegg er skatt et politisk virkemiddel for å påvirke atferd og utjevne inntekt. Skatte- og avgiftssystemet skal belønne arbeid og stimulere til investering og eierskap i norske bedrifter og arbeidsplasser.

 

Venstre vil gi mest skattelette til dem som har de laveste inntektene. Den enkleste måten å gjøre dette på er å ha et fradrag i bunn av inntekten som kommer alle til gode, men som har størst effekt for dem med lave og moderate inntekter. Skattepolitikken må stimulere arbeidslinjen.

 

Formuesskatten er en betydelig belastning for næringslivet. I tider med økonomisk uro er det viktig at bedrifter har bygget opp egenkapital, noe norske private eiere i dag blir straffet for gjennom formuesskatten. Nordmenn som vil investere og eie i Norge skal ikke ha dårligere vilkår enn utenlandske eller statlige eiere. Derfor vil Venstre at formuesskatten reduseres ved en gradvis økning av bunnfradraget og en lavere verdsettelse av aksjer. På sikt bør hele formuesskatten fjernes.

 

Arveavgiften rammer ofte urettferdig, spesielt ved arv av familieeiendommer og ved generasjonsskifte i bedrifter. Med dagens arveavgiftssatser har mange ikke råd til å overta en eiendom eller en bedrift som har vært i familiens eie i generasjoner.

 

Venstre vil ha et enklere avgiftssystem der man avgiftsbelegger det man vil ha mindre av og belønner det man vil ha mer av. Gebyrer for offentlige tjenester må ikke være fordekte, generelle avgifter, men kun gå til å dekke kostnaden for tjenesten.

 

Venstre vil:

  • Redusere skatt på arbeid ved å øke fribeløpet (frikortgrensen), øke minstefradraget, legge om personfradraget og heve innslagspunktet i toppskatten trinn 1
  • Redusere og på sikt fjerne formuesskatten.
  • Gjeninnføre aksjerabatt ved formuesberegning, slik at private eiere stimuleres til å investere i bedrifter.
  • Øke beløpsgrensene for skattefordel ved kjøp av aksjer i egen bedrift.
  • Fjerne arveavgiften.
  • Øke grensen for momsplikt ved innførsel av varer til Norge til 500 kroner.
  • Stimulere til økt sparing gjennom å heve skattefradraget for sparing i individuelle pensjonsspareordninger til 40 000 kroner årlig og heve både prosentsats og årlige og samlede beløpsgrenser i BSU-ordningen.

7.4 Fra rød til grønn skatt

Det viktigste generelle miljøvirkemiddelet Venstre vil ta i bruk, er overgang fra skatt på arbeid til skatt på forbruk og miljøskadelig atferd. Med Venstres skattepolitikk blir det mer lønnsomt å arbeide og investere i norske bedrifter og arbeidsplasser og mindre lønnsomt med forbruk og forurensing. Venstres skattepolitikk er derfor bra for både miljøet og næringslivet.

 

Venstre vil:

  • Innføre et gjennomgående avgiftssystem på all forurensing og alle miljøgiftige kjemikalier.
  • Innføre flere miljødifferensierte satser i skatte- og avgiftspolitikken.
  • Avvikle subsidieordninger som har naturskadelige effekter og bidrar til å redusere Norges muligheter til å nå nasjonale miljømål og internasjonale forpliktelser.
  • Endre og forenkle momssystemet ved å gi momsfritak for frukt, grønt og økologisk mat og samtidig likestille momssatsen på øvrig mat med andre varer og tjenester.

Er ikke dette litt selvmotsigende? :hmm:

Om du tar det ut i fra konteksten det stod i, og ikke forstod hva jeg mente, så jo. :) Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det burde du gjøre.

Jeg har gått igjennom alle partienes programmer slik at jeg skal forstå ting bedre.

På den måten gjør jeg et bedre valg på valgdagen, osv. :)

 

 

Skatt betyr at staten tar penger fra borgerne. Om staten tar mindre penger fra borgerne, så vil borgerne sitte igjen med mer penger og større valgfrihet selv. De fattige som jo har lite penger, vil sitte igjen mindre penger jo mer staten krever i skatt. Dermed vil skattelette hos denne gruppen gjøre at de kommer bedre ut.

Sier ikke det seg selv?

 

Selve regnskapet i prosent er det vel ingen partier som har offentliggjort?

Har du et eksempel på et parti som sier noe om hvor mange prosent skatt de krever av de ulike inntektsgruppene?

 

Her er hva som står om skatter og avgifter i Venstres stortingsvalgprogram 2013-1017:

 

7.3 Skatter og avgifter

Skatter og avgifter bringer inntekter til stat og kommune for å løse offentlige oppgaver og finansiere gode velferdstilbud. Dette skal skje samtidig som man i minst mulig grad bremser verdiskaping. I tillegg er skatt et politisk virkemiddel for å påvirke atferd og utjevne inntekt. Skatte- og avgiftssystemet skal belønne arbeid og stimulere til investering og eierskap i norske bedrifter og arbeidsplasser.

 

Venstre vil gi mest skattelette til dem som har de laveste inntektene. Den enkleste måten å gjøre dette på er å ha et fradrag i bunn av inntekten som kommer alle til gode, men som har størst effekt for dem med lave og moderate inntekter. Skattepolitikken må stimulere arbeidslinjen.

 

Formuesskatten er en betydelig belastning for næringslivet. I tider med økonomisk uro er det viktig at bedrifter har bygget opp egenkapital, noe norske private eiere i dag blir straffet for gjennom formuesskatten. Nordmenn som vil investere og eie i Norge skal ikke ha dårligere vilkår enn utenlandske eller statlige eiere. Derfor vil Venstre at formuesskatten reduseres ved en gradvis økning av bunnfradraget og en lavere verdsettelse av aksjer. På sikt bør hele formuesskatten fjernes.

 

Arveavgiften rammer ofte urettferdig, spesielt ved arv av familieeiendommer og ved generasjonsskifte i bedrifter. Med dagens arveavgiftssatser har mange ikke råd til å overta en eiendom eller en bedrift som har vært i familiens eie i generasjoner.

 

Venstre vil ha et enklere avgiftssystem der man avgiftsbelegger det man vil ha mindre av og belønner det man vil ha mer av. Gebyrer for offentlige tjenester må ikke være fordekte, generelle avgifter, men kun gå til å dekke kostnaden for tjenesten.

 

Venstre vil:

  • Redusere skatt på arbeid ved å øke fribeløpet (frikortgrensen), øke minstefradraget, legge om personfradraget og heve innslagspunktet i toppskatten trinn 1
  • Redusere og på sikt fjerne formuesskatten.
  • Gjeninnføre aksjerabatt ved formuesberegning, slik at private eiere stimuleres til å investere i bedrifter.
  • Øke beløpsgrensene for skattefordel ved kjøp av aksjer i egen bedrift.
  • Fjerne arveavgiften.
  • Øke grensen for momsplikt ved innførsel av varer til Norge til 500 kroner.
  • Stimulere til økt sparing gjennom å heve skattefradraget for sparing i individuelle pensjonsspareordninger til 40 000 kroner årlig og heve både prosentsats og årlige og samlede beløpsgrenser i BSU-ordningen.

7.4 Fra rød til grønn skatt

Det viktigste generelle miljøvirkemiddelet Venstre vil ta i bruk, er overgang fra skatt på arbeid til skatt på forbruk og miljøskadelig atferd. Med Venstres skattepolitikk blir det mer lønnsomt å arbeide og investere i norske bedrifter og arbeidsplasser og mindre lønnsomt med forbruk og forurensing. Venstres skattepolitikk er derfor bra for både miljøet og næringslivet.

 

Venstre vil:

  • Innføre et gjennomgående avgiftssystem på all forurensing og alle miljøgiftige kjemikalier.
  • Innføre flere miljødifferensierte satser i skatte- og avgiftspolitikken.
  • Avvikle subsidieordninger som har naturskadelige effekter og bidrar til å redusere Norges muligheter til å nå nasjonale miljømål og internasjonale forpliktelser.
  • Endre og forenkle momssystemet ved å gi momsfritak for frukt, grønt og økologisk mat og samtidig likestille momssatsen på øvrig mat med andre varer og tjenester.

Om du tar det ut i fra konteksten det stod i, og ikke forstod hva jeg mente, så jo. :)

 

å foreslå skattelette vill skape forskjeller i samfunnet , de rike vil ta fordel av det på den måten at de tjener mere og betaler mindre mi skatt mens normale og vannlige tjener normalt og vill ikke få mye ut av det om ikke letten er på 2 sifret tall. ja, som du sier vil ikke partiene si hvor mye prosent i lette de vil gi, det er problemet. formueskatten derimot vill de aller rikeste ta en stor fordel av. uansett er skatt en betydlig stor inntektspost for norge. tror faktisk det er den man tjener mest på etter olje. om vi gir skattelette vil man miste deler av inntekten.

 

kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/pressesenter/pressemeldinger/2011/statens-inntekter-og-utgifter---en-overs.html?id=660116

Lenke til kommentar

for å si det slikt så er det KRF og VENSTRE som jeg ser som fornuftlige på høyresiden, ikke det at FRP og HØYRE er dårlige , men fordi KRP og VENSTRE er veldig likt på mange områder med SV og AP. dessuten har de noen politiske tankeganger som jeg tror på. skulle ønske de dannet regjering sammen :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...