Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?


Stortingsvalget  

536 stemmer

  1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

    • HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betrakter du det som lemlestelse?

(...)

 

Jeg er sterkt for å gjeninføre en revidert utgave av kvakksalveloven, der også kristne helbredere blir straffet dersom de tar betaling for å helbrede...

 

 

Hvis det å fjerne lesten fra et barns lem ikke er lemlestelse, så er jeg usikker på hva som kvalifiserer til bruk av ordet.

 

Jeg er sterk tilhenger av gjeninnføring av kvakksalverlovgivningen, og har også ytret tidligere at den burde også gjelde for andre udokumenterte påstander som healing, religiøs eller ikke.

 

Folk er lette å mislede. I fjor var det vel noe sånn som 50% som svarte de trodde på Snåsamannens helbredende krefter, mens noe sånn som 7% (eller noe annet smått, finner ikke kilden) svarte at de virkelig trodde på gud. Da er det vel give or take 43% som tror på Snåsamannens mirakuløse magi mens de samtidig tror han lyver når han sier det er Gud som helbreder gjennom ham. Det er jo litt selektivt å tro at han snakker sant om resultatene men lyver om hvordan. Han er en flott fyr, og selger masse bøker... Men; interessante anekdoter ingen bevis gir.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hvis det å fjerne lesten fra et barns lem ikke er lemlestelse, så er jeg usikker på hva som kvalifiserer til bruk av ordet.

Er ikke det å fjerne hele lemmet, lemlestelse?

Kan godt hende du har rett...

 

Jeg er sterk tilhenger av gjeninnføring av kvakksalverlovgivningen, og har også ytret tidligere at den burde også gjelde for andre udokumenterte påstander som healing, religiøs eller ikke.

Samme her. :)

 

Folk er lette å mislede. I fjor var det vel noe sånn som 50% som svarte de trodde på Snåsamannens helbredende krefter, mens noe sånn som 7% svarte at de egentlig todde på gud. Da er det vel give or take 43% som tror på Snåsamannens mirakuløse magi mens de samtidig tror han lyver når han sier det er Gud som helbreder gjennom ham. Det er jo litt selektivt å tro at han snakker sant om resultatene men lyver om hvordan. Han er en flott fyr, og selger masse bøker... Men; interessante anekdoter ingen bevis gir.

Hehe... Overtroen er stor her i landet, selv om religiøs tro går ned. Alternativ bevegelsen har tatt helt av. Derfor http://ingenlikerablilurt.no/

Jeg er med i Facebook-gruppa også :p

Lenke til kommentar

Vil piratpartiet gjøre noe grunnleggende med barne-fattigdommen i Norge slik Venstre vil?

 

Utrolig godt spørsmål.

 

Hvilke foreldre er det som får barn, som vokser opp i fattigdom?

Det der er et spørsmål som vi alle vet svaret på.

Neste spørsmål blir, skal det lønne seg å få barn?

Det er et litt viktig spørsmål, fordi bakenfor ligger spørsmålet "hvis det lønner seg å få barn, er det noen som kommer til å få masse barn, da?"

 

Det der er et tema som er enda mer "betent" enn innvandringsspørsmålene.

 

For å svare på spørsmålet: Nei, jeg vil ikke ha slutt på barnefattigdom i Norge. For det første er ikke penger alt her i livet, for det andre ser jeg det ikke som et mål i seg selv, å kunne få alt man ønsker seg igjennom hele barndommen.

Og jeg tviler på hva man mener med "fattigdom", her i Norge. Jeg tror ikke helt det kan måle seg mot fattigdom i andre land.

 

Du må nesten presisere hva du mener med "fattigdom", i norsk sammenheng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å vinde ned dette med omskjæring.

 

Jeg er ikke ute etter å kjekle, men saken er uansett at velgerne fortjener å vite hvor folk står.

Og det har blitt sagt, at et samfunn kan dømmes etter hvordan det behandler sine svakeste. Dette er mennesker som ikke selv kan forsvare seg, eller på noen måte være med og bestemme.

Hele poenget med omskjæring er å redusere den seksuelle nytelsen, og disse spedbarna vokser opp med en penis som har sterkt redusert følsomhet, og får seksuelle problemer.

 

http://www.aftenpost...ml#.UdkA5_lkN8F

 

- Om vi gikk inn for et forbud, ville vi bli eneste land i verden til å forby rituell omskjæring. Derfor kan jeg ikke tenkte meg at det blir aktuelt, sier Strøm-Erichsen til VG.

 

Selvsagt kan vi det. Skal vi la være å gjøre det vi vet er riktig, fordi da er vi de første? Feigt.

 

Jeg har selv postet om dette i våre kommunikasjons-kanaler, bl.a. wiki (http://wiki.piratpar...8nnslemlestelse) og forum (http://forum.piratpa....php?f=18&t=222).

 

Dette vil bli fremmet (på nytt) som et politisk forslag, i noe mer strukturert form, i vårt avstemmings-organ (http://liquid.piratp...1.html?tab=open).

 

Uansett er ikke dette noe jeg trenger å kverne på i det uendelige, det er nok av viktige ting å sette fokuset på.

Men emnet er en grei "lakmus-test", for hvordan man som politiker tenker om å forsvare andre mennesker sine grunnleggende rettigheter.

Man kan ikke bare gå i takt med alle de andre, man må være litt interessert i å se etter ting som kan gjøres bedre, og ting som er direkte feil.

 

Og hvilke "medisinske grunner" eksisterer for omskjæring? Ingen.

 

2czq5qt.jpg

Endret av Rogaland Piratparti
Lenke til kommentar

Hvordan endrer man holdninger? Hvordan får man folk til å tenke fornuftig? :)

Det er mange måter å gjøre det på.

Det hjelper jo heller ikke med lover dersom folk ikke vet at disse eksisterer, osv.

 

Det beste man kan gjøre er å overbevise foreldre om at dette er galt å gjøre,

og så argumentere for det på en saklig måte. Jeg tror leger her i Norge, vil kunne ta dette opp, samt reflektere litt over dette før en operasjon enn det som skjer dersom disse stikker til utlandet og oppsøker en eller annen mullah... :)

 

Så du ønsker flertallsdiktatur?

 

Hmm. Hva er forskjellen? Skriver de ikke selv at de er et kommunistisk parti? =)

Det vet jeg ikke noe om. Hvilke partier har slått seg sammen? :)

 

Var det ikke "Norges kommunistiske parti" og et annet parti som slo seg sammen til Rød Valgallianse for noen år tilbake? Mulig bare jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men det var jo ikke tull og tøys!

...Og det var jo dagen etter jeg gikk til køys!

 

Bare se på tiden det ble skrevet;

Det tidspunktet da det ble deg servert...

 

Det var i går, klokken femten femti to,

...så du kan jo ikke være helt go?

 

 

Du trodde kanskje du var den eneste som kunne dikte?

At du skrev noe som alle unntatt meg: likte?

 

Vel... Om å dikte, er vi faktisk to.

Men jeg tviler på at noen i det hele tatt lo...

 

Hver gang du serverer oss dine løgnaktige fremstillinger,

av det som liksom skal være mine meninger,

og du viser frem dine latterlige vrangforestillinger,

 

....Så tar jeg det fullstendig med ro...

Jeg har ingen problemer med å konfrontere deg med det, kan du tro.

 

....Jeg gjør det helt til du tar årene fatt og begynner å ro....

 

Jeg trenger ikke svare deg med eget dikt. Jeg minner om Johan Herman Wessels dikt:

 

Jeg syntes født til bagateller

og stort mere jeg ble ei heller.

 

Passer glimrende på deg.

 

Kunne også tatt et annet dikt av samme poet der han skriver om sin venn brygger Walt i hans begravelse:

 

Her ligger brygger Walt

han gjorde malt

og det var alt.

 

Erstatt brygge Walt med turbonello og erstatt malt med tankespinn.

 

Tilbake til trådens tema.

 

Og da kan de seriøse medlemmene begynne med å kommentere denne

 

B-gjengen eller firerbanden er enige om alt de er uenige om.

 

tråden, spesielt denne

 

http://www.diskusjon...post&p=20719612

 

posten.

 

Ble det for seriøst for noen av dere siden det dreier seg om faktisk politikk?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Var det ikke "Norges kommunistiske parti" og et annet parti som slo seg sammen til Rød Valgallianse for noen år tilbake? Mulig bare jeg tar feil.

Men det var jo to kommunistiske partier det? :)

 

NKP eksisterer jo fortsatt da =P

 

Jeg trenger ikke svare deg med eget dikt. Jeg minner om Johan Herman Wessels dikt:

Passer glimrende på deg.

 

Kunne også tatt et annet dikt av samme poet der han skriver om sin venn brygger Walt i hans begravelse:

 

Erstatt brygge Walt med turbonello og erstatt malt med tankespinn.

Haha, off, skikkelig tragisk da kgun...

Lenke til kommentar

Men det var jo to kommunistiske partier det? :)

 

NKP eksisterer jo fortsatt da =P

 

Ja vel... da tok jeg feil. Har alltid trodd at det var et kommunistisk og et mindre "ekstremt" parti som slo seg sammen.

 

Dessuten så tror jeg ikke Rødt er for å fjerne den private eiendomsretten, som er det grunnleggende i kommunismen.

 

EDIT: Jo, jammen ser det ut som om de vil fjerne den private eidendomsretten og avskaffe kapitalismen:

 

http://rødt.no/polit...m/#kapitalismen

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

Ja vel... da tok jeg feil. Har alltid trodd at det var et kommunistisk og et mindre "ekstremt" parti som slo seg sammen.

Jo, men jeg tror du har rett egentlig...

 

Jo, nå fant jeg det på Wikipedia:

 

Partiet ble dannet ved sammenslåing av Rød Valgallianse (RV) og Arbeidernes kommunistparti (AKP), med Rød Ungdom (tidligere ungdomsorganisasjon for både RV og AKP) som ungdomsorganisasjon. I september 2007 sluttet også Internasjonale Sosialister seg til partiprosjektet. Partiet utgir gratisavisa Rødt nytt og tidsskriftet Rødt!. Pr. 1.januar 2012 hadde partiet 1 995 medlemmer.

Utover arbeidet i folkevalgte organer, jobber Rødt og partiets medlemmer også innenfor blant annet fagbevegelsen, miljøbevegelsen og fredsbevegelsen.

 

AKP er ikke NKP fant jeg ut nå.

 

Dessuten så tror jeg ikke Rødt er for å fjerne den private eiendomsretten, som er det grunnleggende i kommunismen.

 

EDIT: Jo, jammen ser det ut som om de vil fjerne den private eidendomsretten og avskaffe kapitalismen:

 

http://rødt.no/polit...m/#kapitalismen

Jepp. Jeg har lest programmet deres før. Den tiden jeg skulle sette meg inn i alle partienes politikk/programmer for å ta et bedre valg. :)
Lenke til kommentar

Utdrag fra bladet Liberal, som jeg fikk i posten i dag :p

Sikkert noen som er interessert... = )

Litt opplysning skader da vel ikke =P

"Jeg kan nevne mange andre eksempler på områder hvor bare Venstre kan gi oss en annen politikk enn den som føres i dag. Venstre står alene blant de politiske partiene om å kreve varig vern mot oljeaktivitet i de mest sårbare områdene langs kysten vår. Men vi står ikke alene i befolkningen. Vi vet at vi har et klart flertall av det norske folk bak oss i vårt krav om vern. Det gjelder også i befolkningen i Nordland og Troms, altså blant dem som bor i områdene det gjelder. Og jeg kan nevne personvern. Personvern har en verdi i seg selv, og noen ganger må personvern gå foran andre hensyn, selv om formålet kan virke aldri så bra. Hvis vi venner oss til at personvern alltid må vike for alle andre hensyn, da har vi ikke lenger noe personvern! Da har vi som samfunn tapt en helt grunnleggende verdi som vi sannsynligvis aldri får tilbake.

 

Vi kommer ikke til å vinne alle de liberale kampene, men i en blågrønn regjering kommer vi til å kjempe for å vinne så mange som mulig. I en blågrønn regjering vil aldri liberal politikk måtte vike uten en skikkelig kamp. Det må vi ha i hodet, alle sammen, når dagene blir litt lange og energinivået kanskje dabber litt av innimellom. Det vi holder på med er ikke bare å flytte noen prosenter opp og ned på resultatet 9. september. Om Venstre vinner valget, så vinner vi også politikken. Sjelden har Venstre vært viktigere enn i dette valget. Det er enorm forskjell i miljøpolitikken, i skolepolitikken, og på mange andre områder om vi har en blågrønn regjering med et stort Venstre, eller om vi har en hvilken som helst regjering hvor vi ikke har direkte innflytelse, og det er den innsatsen vi gjør i valgkampen som avgjør hva som blir fasit.

 

Det må vi passe på å fortelle til velgerne våre, og til de mange sympatisørene av Venstre som deler mange av våre verdier, men som ikke alltid stemmer på oss. Det er viktig å si at den eneste måten å sikre Venstrepolitikk på er ved å stemme på Venstre. Den eneste måten å sikre en blågrønn regjering er ved å stemme Venstre. Vi har hatt noen gode meningsmålinger i det siste, og vi har hatt noen dårlige. Ingen av dem kan fortelle oss hva valgresultatet blir. Vi har alt vi trenger for å gjøre et kjempegodt valg. Vi har flere og mer aktive medlemmer enn noen gang. Vi har et bedre program enn noen gang. Vi er godt forberedt." (...)
Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Utrolig godt spørsmål.

Hvilke foreldre er det som får barn, som vokser opp i fattigdom?

Ofte foreldre uten jobb. Dårlig betalte yrker osv. osv.

Det er mange grunner.

 

Det Venstre vil gjøre her er å sørge for at flere får jobb, og de vil fjerne skatt på arbeid, og gi skattelette til de lavtlønnede slik at det blir mer lønnsomt å jobbe i jobber med lavere lønn, etc. Dette vil løfte mange ut av fattigdommen.

 

 

For å ta et utdrag fra V sine sider:

 

1. Bedre samordning. Ansvaret for barna er pulverisert, og det begynner allerede på toppen. NAV ligger i ett departement, barnevern i et annet, skolen i et tredje. Statsrådene kjemper mot hverandre i en intern dragkamp om budsjettmidler, og resultatet er at ingen makter å holde et helhetsblikk på barnas sosiale kår. Nå trenger vi en gjennomgående fattigdomspakke der ansvaret for barna samles hos én statsråd med en klar ansvarsrekke ned til det kommunale apparatet.

 

2. Alle i arbeid. Det viktigste vi kan gjøre for å hjelpe barna er å sørge for at foreldrene kommer seg i jobb. Da må vi i større grad innrette arbeidsmarkedet etter dem som står utenfor. Mer fleksibilitet i arbeidslivet gjør inngangen lettere for alle som ikke nødvendigvis er i stand til å gå rett inn i en fast og stabil heltidsjobb. På statlig nivå må politikerne våge å endre lovverket, mens kommunene i enda større grad må legge til rette for arbeidstakere som tidligere har stått utenfor arbeidslivet.

 

3. Frigjør ildsjelene. De kommunalt ansatte er uvurderlige i fattigdomskampen, og Fafo kan fortelle oss at ildsjelene i det kommunale apparatet er avgjørende for om det lokale arbeidet lykkes eller ikke. Men enkelte steder bruker fagutdannede sosionomer godt over halvparten av arbeidstiden sin på saksbehandling heller enn å jobbe med forebyggende arbeid. Nå må fagfolkene bruke mindre tid på papirarbeid og mer tid på folk, og ildsjelene må få lov til å være ildsjeler.

 

4. Hjelp de frivillige. Hver uke kommer hundrevis av mennesker i alle aldre innom Fattighuset i Oslo for å få utdelt mat og klær eller for å benytte seg av tilbudet om gratis legehjelp. Men fortsatt er det for vanskelig å være frivillig organisasjon i Norge. Vi må redusere byråkratiet, forenkle frivillighetsregisteret, innføre momskompensasjon og øke støtten til dem som jobber tettest på menneskene det gjelder.

 

5. Målrett innsatsen. Støtteordningene til de fattige familiene må være gode nok og fokuserte nok til at de faktisk utgjør en forskjell. I Trondheim har Venstre flere ganger foreslått indeksregulering av sosialhjelpssatsene, på Stortinget har vi foreslått å differensiere barnetrygden slik at den treffer dem som trenger det mest. Den rødgrønne leiren sier nei begge steder.

 

6. Bryt generasjonsforbannelsen. Barn som vokser opp i fattige familier arver ingenting, noe som øker sjansen for at de selv blir fattige som voksne. Vi foreslår en hjemkjøpsordning for kommunale boliger der en leid bolig kan nedbetales av leietakerne gjennom den månedlige husleien og slutt bli en eid bolig. Slike modeller finnes blant annet i Sverige, Danmark og Skottland. For mange lavinntektsfamilier vil dette være den eneste muligheten de noen gang vil få til å kjøpe sin egen bolig. Da er det verdien av boligen som går i arv, og ikke fattigdommen.

 

- Tiltakene finnes, sier Melby og Spinnangr. - Venstre fremmet nylig 25 konkrete fattigdomsforslag i Stortinget, men ble blankt nedstemt av regjeringen. Det er snart sju år siden Kristin Halvorsen uttalte at fattigdommen i Norge kunne fjernes med "et pennestrøk", men fortsatt opptrer regjeringspartiene som om ingen gode ideer kan komme fra opposisjonen på Stortinget.

 

I mellomtiden blir barna i fattigdom stadig flere, slår Melby og Spinnangr fast. - Og den rødgrønne oppskriften fungerer ikke, verken på landsbasis eller i flaggskipet Trondheim. Nå trenger vi en konkret satsing på å løfte barn ut av fattigdom - og en liberal sosialpolitikk som tar hvert enkelt barn på alvor.

 

Neste spørsmål blir, skal det lønne seg å få barn?

Hvem skal bestemme at det ikke skal det? Men dette spørsmålet har intet å gjøre med det å gjøre.

Du ønsker tydeligvis barnefattigdom fordi da blir det ulønnsomt å få barn. Jeg er av en helt annen oppfatning.

 

Det er et litt viktig spørsmål, fordi bakenfor ligger spørsmålet "hvis det lønner seg å få barn, er det noen som kommer til å få masse barn, da?"

Nei. Det er uviktig.

Det er ikke noe problem at noen får mange barn.

Men du og piratpartiet vil altså redusere befolkningsveksten. Greit å vite.

 

Det der er et tema som er enda mer "betent" enn innvandringsspørsmålene.

Vel... I din forestillingsverden kanskje... Saken er at PP mangler politikk på området, og da kjemper jo selvsagt du med nebb og klør, og forsøker så godt du kan å argumentere i mot hele greia...

 

For å svare på spørsmålet: Nei, jeg vil ikke ha slutt på barnefattigdom i Norge.

Det vil jeg og Venstre. Fattigdom er et problem og burde bekjempes.

 

For det første er ikke penger alt her i livet, for det andre ser jeg det ikke som et mål i seg selv, å kunne få alt man ønsker seg igjennom hele barndommen.

Så det er det du tror det handler om?

Det er jo litt rart at Redd Barna engasjerer seg i dette om det er så overfladisk som det du gir uttrykk for her?

http://www.reddbarna.no/vaart-arbeid/barn-i-norge/barnefattigdom

 

Og jeg tviler på hva man mener med "fattigdom", her i Norge. Jeg tror ikke helt det kan måle seg mot fattigdom i andre land.

Så fordi det finnes andre land hvor det er verre, så skal vi ikke jobbe for å bekjempe fattigdom her til lands?

 

Du må nesten presisere hva du mener med "fattigdom", i norsk sammenheng.

Se på Redd Barna sine sider som jeg lenket til. Der er en god beskrivelse...

 

Eller på denne:

http://www.arbeidslivet.no/Velferd/Sosialpolitikk/Fakta-om-barnefattigdom-i-Norge/

 

Veldig god beskrivelse her også.

 

Uansett så vil jeg heller støtte et parti som jobber for å bekjempe denne fattigdommen på sikt, og som er i mot DLD og Den nye åndsverksloven, enn å stemme på et parti som utelukkende er opptatt av nettrelaterte ting...

 

Alle partier sier at DE er det ENESTE partiet av ALLE partier som kan gjøre X og Y osv...

Ja, men X og Y er forskjellige hos partiene. Så får velgerne bestemme hva slags type X og Y de vil ha... Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Ikke god nok forklaring.

100% skatt på inntekt over 1,5 mill vil føre til at de aller fleste bedrifter og rikfolk, flytter til utlandet. Det blir ikke lønnsomt for dem å drive i Norge lenger. Og når det er gjort, så sitter Norge igjen med mye mindre skatteinntekter, noe som igjen betyr mindre velferd. Veldig enkelt og kort forklart. Altså vil dette føre til at det vil gå veldig veldig dårlig for Norge.
Lenke til kommentar

Tullball å verne kysten fra oljeselskapene.

Uten olje hadde Norge vært som Uganda

Er vel ikke det... Og nei. Vi ville i værste fall vært som Sverige.

Det er ikke snakk om å verne de områdene hvor det allerede er oljeboring heller.

Lofoten, Vesterålen og Senja. Men jaja, det er jo bare å fortsette å ignorere de negative sidene ved oljeboring der. Dessuten så fortrenger oljenæringa svært mange andre næringer som vil blomstre opp i stedet dersom man lar olja ligge. Så ingen fare.

Lenke til kommentar

Er vel ikke det... Og nei. Vi ville i værste fall vært som Sverige.

Det er ikke snakk om å verne de områdene hvor det allerede er oljeboring heller.

Lofoten, Vesterålen og Senja. Men jaja, det er jo bare å fortsette å ignorere de negative sidene ved oljeboring der. Dessuten så fortrenger oljenæringa svært mange andre næringer som vil blomstre opp i stedet dersom man lar olja ligge. Så ingen fare.

 

Hvilke negative effekter har oljeboring i nordsjøen hatt?

Annet at Norge gikk fra å være at av di fattigeste til et av di rikeste landene i europa såklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...