Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?

Stortingsvalget  

536 stemmer

1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

• HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3

Anbefalte innlegg

Men i realiteten så er jeg jo Senterparti-velger. Men uansett så er jeg en miljøvelger.

Det kommer jo an på det. Dersom du er mer enig med Senterpartiet, så selvfølgelig, men det virker som du er mest enig med Venstre. :) Senterpartiet er intet miljøparti... De er det stikk motsatte. De vil åpne for boring etter olje i Lofoten, Vesterålen og Senja, til tross for alle advarselene og protestene fra miljøbevegelsen.

De kan faktisk sammen med AP være med på å ødelegge for fisken vår... Olje er noe som uansett vil ta slutt, mens fisk kan vi høste av i evigheter. SP velger olje fremfor fisk. Da er de svært lite miljøvennlige...

Så er du en som setter miljøet høyt opp på prioriteringslista så er Venstre partiet du burde velge. MdG dersom du er enda mer ytterliggående og mener Venstre ikke er godt nok. MdG vil forby import av bensinbiler innen 2015 eller noe sånt. Så ekstreme er ikke Venstre... Uansett, så vil Venstre faktisk kunne få igjennom sin politikk dersom de får mye nok støtte, mens MdG krever et mirakel for at det skal skje. Det er bare Venstre som har en reel sjanse i et samarbeid med Høyre og KrF.

Og Senterpartiet er jo i regjering nå. Hvorfor skal jeg velge Venstre, som liksom er større, men IKKE i regjering at this moment nå?

Jeg tror Senterpartiet er større, litt større. Men Senterpartiet er en katastrofe om du tar miljøet i betraktning for eksempel... Senterpartiet kommer også til å være i opposisjon etter valget som kommer nå. Om man tar utganspunkt i dagens målinger. Så din stemme vil få mer å si dersom du stemmer Venstre, enn Senterpartiet. Dersom du derimot er helt uenig med Venstre, og du finner mer støtte for dine synspunkter i Senterpartiet, så er det en annen sak... :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomisk liberalisering betyr at mye av det staten drifter i dag overtaes av det private. Eller det betyr at du får mye mer frihet. Økonomisk frihet...

Om du er for dette, så ønsker du mer konkurranse og høyere kvalitet på tjenestene. Er du i mot det, så ønsker du statlig drift av det. I realiteten har det svært liten betydning...

Det er symbolpolitikk det meste av det...

Så lenge alle har de samme tilbudene, uavhengig av tykkelsen på lommeboka, så har det jo ikke noe å si. Desentralisering, som også Venstre ønsker, betyr at man vil spre noe utover. Venstre ønsker en desentralisering av makten, og det vil da bety at kommunene, altså lokaldemokratiene, får mye mer selvbestemmelse enn i dag. Målet er at vedtak taes så nær folk som mulig, og ikke av en liten elite i Oslo.

Sentralisert og konsentrert betyr det motsatte. Når det gjelder sentraliserte sykehus, kan det jo være en fordel, men sentralisert makt, kan være svært uheldig, spesielt med tanke på demokratiet. I et diktatur, vil jo makten være ekstremt konsentrert og sentralisert, for eksempel. :)

Jeg er for økonomisk frihet, for min egen del. Eller... Hva består det av egentlig? Høres fint ut.

Lenke til kommentar

Den er treig. Da er det bedre med VPN. Uansett så vil jeg nok stemme på Venstre da de ikke juger om hva de vil. Det er ikke sikkert de får det som de vil, men de har større sjanse for det dersom jeg og andre stemmer på dem. :)

Tja, Politikerne lyver aldri om hva de vil, så lenge de ikke får noen makt til å sett noe ut i livet. Det er kun når de kommer til makten at man får se hva de løy om.

Så din tro på V som ett ærlig parti vil trolig holde seg noe lengre enn ett barns tro på julenissen. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er for økonomisk frihet, for min egen del.

Du vil passe inn som sosialist: Frihet for deg, og slaveri for de andre.
Eller... Hva består det av egentlig? Høres fint ut.

Frihet trenger ingen kvalifikasjoner som økonomisk. Frihet består i å gjør som du vil med din kropp og eiendom, så lenge du ikke skader andre.

Det eksisterer intet norks parti som ønsker frihet, for da måtte politikerne gi fra seg sin makt over din kropp og eiendom, som de idag nyter fullt ut.

Lenke til kommentar

Jeg er for økonomisk frihet, for min egen del. Eller... Hva består det av egentlig? Høres fint ut.

Det betyr i praksis at staten ikke krever så mye penger fra deg i skatt, og at du dermed sitter igjen med mer penger, og dermed også mer økonomisk frihet. Når du har mer penger å rutte med, så har du større ansvar også, men samtidig så vil du jo få mye mer frihet og kan bruke pengene på noe du vil. Senterpartiet vil bruke milliarder av skattepenger for å subsidiere landbruk og bønder, som ellers måtte ha konkurrert med utenlandske bønder. I dag så kan ikke den fattige bonden fra Sierra Leone, selge sine produkter til Norge, fordi Senterpartiet og Arbeiderpartiet oppretholder et sterkt importvern, og dette vil bidra til at bonden der forblir fattig, osv. Vi ville dessuten fått billigere mat, da markedsøkonomien vil sørge for konkurranse om kundene og dermed vil de også konkurrere om pris og kvalitet også, og man vil få mye mer for pengene.

Økonomisk frihet betyr rett og slett veldig enkelt at du får valget, og ikke staten. Alle partiene på stortinget ønsker å ha et spleiselag på de aller viktigste godene... Men det er ulike prioriteringer. For eksempel så vil Venstre bruke penger på å få mer kunnskap inn i skolen, ved å videreutdanne lærerne, og innføre fem-årig lærerutdanning, mens SV vil bruke de samme pengene på frukt, mat og drikke i skolen i stedet. Altså slike ting som foreldrene fint kan fikse for sine barn før de går på skolen, osv... Alt kommer an på hva du velger å vektlegge. Hva du syntes er viktig.

Støtter du mest mulig frihet kombinert med sosialt ansvar for miljøet og for hverandre, så er Venstre et trygt og godt valg.

Venstre vil jo fjerne eiendomsskatt, formueskatt, arveavgiften, og skatt på arbeid. Når de gjør dette, så vil du beholde MYE mer av dine egne penger. Det Venstre tar inn penger på, det er miljøavgifter. De vil gå fra rød til grønn skatt... :) Måten de går frem på mener jeg er god, da det som ødelegger miljøet er det som er dyrt, mens det som er miljøvennlig er billig. Det som er sundt av mat, er billig, mens det som er usundt og som bidrar til belastning på helsevesenet er dyrt, osv....

Lenke til kommentar

Tja, Politikerne lyver aldri om hva de vil, så lenge de ikke får noen makt til å sett noe ut i livet. Det er kun når de kommer til makten at man får se hva de løy om.

Partiets politikk juger ikke, selv om enkelte politikere, kan juge om politikken, og tillegge partiet politikk som partiet ikke har osv. Men partiets politikk juger ikke.

Så din tro på V som ett ærlig parti vil trolig holde seg noe lengre enn ett barns tro på julenissen. ;)

Det finnes intet uærlig parti. Partienes politikk står fast, og det blir gjenomført, men det avhenger av hvor mye stemmer partiet/partiene får. Om et parti skal få igjennom all politikken sin, så krever det at de har så og si alle stemmene. Dvs 100% av stemmene. Det er umulig. Det de lover kan de bare få igjennom dersom de får nok stemmer.... Jo flere som støtter Venstre, desto mer av Venstres politikk får vi. Så enkelt og greit er det. Stemmer man ikke i det hele tatt, slik som du, så påvirker man ikke i det heletatt, og vil dermed overlate styringen til andre som er engasjerte. Jeg har større tro på Venstre enn på anarkokapitalismen som du står for. Jeg har større tro på Venstre enn de andre partiene, og da MÅ jeg støtte dem under valget. Det har intet med julenissen eller barns tro på vedkommende å gjøre. ;)
Lenke til kommentar

Partiets politikk juger ikke, selv om enkelte politikere, kan juge om politikken, og tillegge partiet politikk som partiet ikke har osv. Men partiets politikk juger ikke.

Neida, det er kun de individuelle politikerne som utformer politikken som lyver.

Det finnes intet uærlig parti.
Nei, kun de individuelle politikerne i partiet kan være uærlige. Det sagt, der finnes heller ingen ærlig politiker.

Partienes politikk står fast, og det blir gjenomført, men det avhenger av hvor mye stemmer partiet/partiene får. Om et parti skal få igjennom all politikken sin, så krever det at de har så og si alle stemmene. Dvs 100% av stemmene. Det er umulig.
Du har tydeligvis ikke fått med deg hvordan ting fungerer. Det er ikke nødvendig med 100% av stortingsrepresentantene for å vedta lover. Og for å vedta regler er det ikke engang nødvendig å bry seg med Stortinget i det hele tatt.

Det de lover kan de bare få igjennom dersom de får nok stemmer.... Jo flere som støtter Venstre, desto mer av Venstres politikk får vi. Så enkelt og greit er det.
Du tror fortsatt på julenissen også? 

Stemmer man ikke i det hele tatt, slik som du, så påvirker man ikke i det heletatt, og vil dermed overlate styringen til andre som er engasjerte.
Joda, jeg er med på å deslegitimere dette vanstyret som man har. Andre vil styre uansett hva jeg stemmer, så hvorfor skulle jeg støtte opp om en ordning hvor andre bestemmer over min person og eiendom ved å stemme?

Jeg har større tro på Venstre enn på anarkokapitalismen som du står for. Jeg har større tro på Venstre enn de andre partiene, og da MÅ jeg støtte dem under valget. Det har intet med julenissen eller barns tro på vedkommende å gjøre. ;)

Utvilsomt har du stor tro på Venstre, akkurat som folk før hadde stor tro på AP. Jeg har sluttet å tro at andre er bedre istand til å bestemme hvordan mine penger og min kropp skal brukes.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellene på Venstre og Senterpartiet, kort fortalt, rent generelt?

Senterpartiet baserer sin økonomi/politikk på blandingsøkonomien

Venstre baserer sin økonomi/politikk på markedsøkonomien.

I prasksis så får vi blandingsøkonomi med begge deler, men målet til Venstre er markedsøkonomi, rett og slett fordi dette vil gi oss større frihet/valgfrihet.

Begge partiene er i sentrum, men Senterpartiet er et sentrumsparti som stort sett lener seg til venstre i norsk politikk, mens Venstre er et sentrum-høyreparti. Forskjellene går ut på frihet. For Venstre så er personlig og økonmisk frihet viktigere, enn det er for senterpartiet...

I stedet for å ramse opp alt selv, så fant jeg en noe på denne siden:

http://liberal.no/20...tre-fremfor-sp/

Sitat:

Det er noen gode grunner til å velge Sp. Blant annet vil de bevare grønne lunger i byområder, slik som Venstre. Men det finnes langt flere grunner til å velge Venstre fremfor SP. Her kommer 10 av dem:

1. Senterpartiet vil si opp EØS-avtalen. Hvordan skal vi da sikre gjensidig handel med våre handelspartnere? Nye avtaler vil stille Norge langt dårligere enn dagens, som ble fremforhandlet sammen med Sverige, Finland, Østerrike m.fl. Vi har et mye dårligere forhandlingsutgangspunkt nå. Venstre er grunnleggende positive til det Europeisk samarbeidet som har sikret fred og velstand i Europa etter krigen.

2. Senterpartiet vil fjerne formueskatten, men bare på traktorer. Venstre vil fjerne formueskatten for alle. Denne norske særskatten rammer små og mellomstore bedrifter, minstepensjonister og selvstendig næringsdrivende hardt. Les mer her, her, her og her.

3. Senterpartiet vil øke subsidiene av norsk landbruk dramatisk. Venstre vil heller modernisere norsk landbruk og satse på nisjeprodukter, økologisk mat og opplevelsesturisme.

4. Senterpartiet vil ikke gi lesbiske rett til assistert befruktning. Venstre er for en felles ekteskapslov og for likebehandling av homofile og heterofile.

5. Senterpartiet vil gjenopplive blasfemiparagrafen. Venstre er grunnleggende tilhengere av ytringsfrihet.

6. Senterpartiet vil utrydde all ulv og bjørn. Venstre vil bevare de få gjenværende norske rovdyrstammene som en viktig del av norsk fauna.

7. Senterpartiet vil fortsette å subsidiere norsk pelsdyrsoppdrett. Dette er dyreplageri. Pr. i dag ligger subsidiene på over 40 millioner kroner årlig. Venstre mener at dyr har grunnleggende rettigheter og vil fjerne næringen i 2012 dersom de ikke tilfredsstiller krav til et radikalt bedre dyrevelferdshold. Dette vil i praksis si at hele næringen må legges ned med mindre den revolusjoneres i en dyrevennlig retning.

8. Senterpartiet jobber for høye tollmurer og norske særinteresser i en ny WTO-avtale. Venstre mener økt handel er en viktig del av en bedre fremtid for mange u-land. Da kan ikke norske særinteresser stoppe en ny og mer rettferdig handelsavtale som vil skape langsiktig vekst i fattige land.

9. Senterpartiet er sterke motstandere mot kommunesammenslåing. Venstre vil ha en kommunereform for å sikre sterke kommuner som kan gi mer desentralisering av makt og tilby mer forebygging og velferdstjenester i folks hjemkommune.

10. Senterpartiet er et særinteresseparti. Venstre er liberale. Les mer om hva det vil si å være liberal her.

Her er ti grunner til, for å velge Venstre fremfor Senterpartiet:

http://sveinung.unge...je-i-regjering/

Hehe :):p

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Neida, det er kun de individuelle politikerne som utformer politikken som lyver.

Det er bare en påstand.

Politikerne som sier: "stemmer du på oss, så vil du få vår politikk" - lyver da vel ikke?

I så fall har du svært lav terskel for løgn... Valgresultatene er selvsagt avgjørende, og dersom partiet du stemmer på ikke får nok stemmer, så vil ikke partiet få det til. O

g om du mener det er å lyve, vel... OK. Men jeg er ikke enig i det.

Jeg forsøker ikke å lyve i alle fall. Jeg sier at Venstre må ha mange nok stemmer i ryggen for å kunne få igjennom sin politikk. Desto mindre stemmer Venstre får, desto mindre får de til... Stemmer man ikke Venstre, så får man ingen grønn sosialliberal politikk. Så enkelt er det. (...).

Nei, kun de individuelle politikerne i partiet kan være uærlige. Det sagt, der finnes heller ingen ærlig politiker.

Jo... De aller fleste er ærlige. Om de får nok makt, så gjør de det de ønsker å gjøre... Om det er bra eller dårlig er en annen sak. Selvsagt finnes det uærlige mennesker der som ellers, men partiene i sin helhet, lyver ikke om hva slags samfunn de ønsker.

Du har tydeligvis ikke fått med deg hvordan ting fungerer. Det er ikke nødvendig med 100% av stortingsrepresentantene for å vedta lover. Og for å vedta regler er det ikke engang nødvendig å bry seg med Stortinget i det hele tatt.

Vi velger de repressentantene vi er mest enige med.

Og disse repressentantene stemmer så over de lovene vi skal ha i landet.

Stemmer man Venstre, så får man mindre dumme og unødvendige lover enn om man stemmer de rødgrønne. Venstre vil også fjerne flere lover enn de rødgrønne. For eksempel. Så jo flere repressentanter fra Venstre, desto færre lover får vi av den sorten som innskrenker vår frihet unødvendig.

Du tror fortsatt på julenissen også?

Nei... Gjør du? Du tror jo på et bedre samfunn dersom man kvitter seg med staten og politikerne, politiet, osv.

Du tror det blir bedre med et helt totalt uregulert fritt marked der man ikke engang har noen forbruker rettigheter eller noe som helst... Det vil jeg påstå er å tro mer på julenissen enn hva jeg gjør, i overført betydning.

Joda, jeg er med på å deslegitimere dette vanstyret som man har. Andre vil styre uansett hva jeg stemmer, så hvorfor skulle jeg støtte opp om en ordning hvor andre bestemmer over min person og eiendom ved å stemme?

Nei det er opp til deg det. Men jeg tror ikke noe på anarkokapitalismen. Altså en salig blanding av anarkisme og rendyrket kapitalisme...

Utvilsomt har du stor tro på Venstre, akkurat som folk før hadde stor tro på AP. Jeg har sluttet å tro at andre er bedre istand til å bestemme hvordan mine penger og min kropp skal brukes.

Jaja... Men jeg ønsker ikke anarki eller rendyrket kapitalisme. Jeg ønsker en velferdsstat, og politikere som konkurrerer om stemmene. Jeg ønsker både offentlige og private tilbud, osv. Jeg vil ha orden og struktur, ikke et uoversiktelig anarkitisk samfunn der utenlandske bedrifter for eksempel kan utnytte vår daværende manglende arbeidsmiljølov og så videre... Jeg ønsker en sosial og liberal politikk. Det handler ikke om "tro"... Det er her du missforstår. Det handler om hva man ønsker mener og vil. Om det man syntes er riktig! Ikke så mye om tro... Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hvordan står partiene i forhold til diskusjonen om medlemskap i EU eller ikke?

Begge partiene er kritiske til EU.

Senterpartiet er i mot EU..

Venstre er i mot EU i dagens form. De vil at EU skal forandre seg til å bli enda mer demokratisk, og liknende, før de mener at Norge er klar for det. Venstre vil heller ikke melde Norge inn i EU uten en folkeavstemning først.

Et utdrag fra Venstres offesielle side:

"Venstre er grunnleggende positiv til EU som en arena for samarbeid, freds- og demokratibygging over landegrensene i Europa,
men mener EU i dag driver detaljregulering på mange områder som bør avgjøres lokalt og nasjonalt
. Eksempelvis bør mye av landbruks- og regionalpolitikken flyttes nærmere borgerne, og tilpasses lokale behov og forutsetninger."(...)

Spørsmål om norsk medlemskap i EU

Det ligger ikke til rette for å starte en ny EU-debatt i Norge de nærmeste årene
. Derfor vil Venstre at Norge skal videreutvikle samarbeidet med EU basert på EØS-avtalen.

Hvis spørsmålet om EU-medlemskap blir aktualisert,
er det et ufravikelig prinsipp for Venstre at det bare kan avgjøres av Stortinget etter en ny folkeavstemning.
Både spørsmålet om eventuelle forhandlinger med EU om medlemskap, og en eventuell ferdig forhandlet avtale må legges fram for det norske folk i to separate folkeavstemninger. Utfallet av disse vil være bindende for Venstres stortingsrepresentanter.

Her er hele teksten:

http://www.venstre.no/artikkel/21188

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det er bare en påstand.

Politikerne som sier: "stemmer du på oss, så vil du få vår politikk" - lyver da vel ikke?

Jo, utvilsomt. De er fullt klar over at det ikke er avhengig av om DU stemmer på dem eller ikke om de får makten eller ikke. Det som er avgjørende er ikke engang om flertallet av befolkningen støtter dem.
Jo... De aller fleste er ærlige. Om de får nok makt, så gjør de det de ønsker å gjøre.
Ja, nettopp, de gjør som DE ønsker, ikke som du ønsker.

Selvsagt finnes det uærlige mennesker der som ellers, men partiene i sin helhet, lyver ikke om hva slags samfunn de ønsker.
Politikere er sterkt overrepresentert blandt løgnere, og det er nesten en fornærmelse å påstå at Ola og Kari er like løgnaktige som Jens & Co.

Vi velger de repressentantene vi er mest enige med.
Man stemmer på de politikerne man anser vil være mindst skadelig for en selv, ... og som oftest ender man opp men noen man ikke har stemt på. Hvilket du utvilsomt snart vil få oppleve.

Og disse repressentantene stemmer så over de lovene vi skal ha i landet.
Det er direkte feil å kalle disse "representanter" ettersom de ikke representerer meg på noen som helst måte. Stort sett representerer de kun seg selv og sine egne interesser (derav interessen av å bli gjenvalgt)

Stemmer man Venstre, så får man mindre dumme og unødvendige lover enn om man stemmer de rødgrønne.
Om man stemmer Venstre, så får man andre dumme og unødvendige lover enn om man stemmer de rødgrønne.
Lenke til kommentar

Hva er hjertesakene til Miljøpartiet De Grønne, + deres forhold til EU-medlemskap?

Hva er også forskjellene mellom MDG og Venstre/Senterpartiet?

Svarer deg på det i morgen. :)

Ellers kan du jo se på deres nettsider, de vil jo også fortelle om sine hjertesaker direkte.

Jeg oppforderer deg på det sterkeste, å lese de tre partienes politikk. Altså ta deg god tid, og lese igjennom programmene deres. For det er de som gjelder, og som er binnende.

Her er er Venstres stortingsvalgprogram i alle fall:

(regner med at du finner de andre selv? :)

Men først kan du jo lese litt OM stortingsvalgprogrammet her...

http://www.venstre.no/buskerud/drammen/artikkel/48773

Du kan laste ned stortingsvalgprogrammet her:

http://www.venstre.no/files/sentralt/sentralt/Stortingsvalgprogram2013-2017.pdf

Har du ikke adobe reader som trengs for å åpne pdf. fila, så kan du laste det ned her:

http://get.adobe.com/no/reader/

Funker det ikke last ned spesifik versjon her:

http://get.adobe.com/no/reader/otherversions/

Lenke til kommentar

TURBOEDIT: staten er så dum, politikerne er lystløgnere med bare onde hensikter, og alt er bare forferdelig. Men over til den virkelige løsningen: Anarkokapitalismen. Det er et samfunn der det ikke eksisterer noen stat, ikke noe politi, eller lover for landet... Alle er frie og kan gjøre akkurat som de vil! Hurra!

Vel det var jeg som skrev det der, men det du sier er i all hovedsak det der, og jeg er fullstendig uenig med deg i alt du sier.... Og selv om det skulle være slik du sier, så støtter jeg det fremdeles. Så da kan vi avslutte denne debatten med at vi er enige i å være uenige... Det er bare du og sikkert et par tusen andre som er av den oppfatningen. Mens alle andre, som det er millionervis av, ønsker det systemet du er i mot. Synd for deg, vil nå jeg si. Og skulle du klare å overbevise meg, så er ikke det nok. Din anarkokapitalisme er umulig å få til i praksis da så og si ingen vil ha det. Så enkelt er det. ;)

Lenke til kommentar

Hva er dette Pirat-partiet som har fått så mange stemmer her?

Det er et parti for datanærder. De har ikke noen helhetlig politikk. Det eneste de vil, er styrket personvern, nei til DLD, og den nye åndsverksloven. Det samme som Venstre vil. Bare at Venstre vil få det til, og ikke Piratpartiet da de er alt for små til det. De er egentlig bare noen bitte små parasitter ;) hehe.. =P

Vel, partiet har svært god politikk, og jeg er enig i det meste. Men det meste er jo da også Venstrepolitikk da. Så det sann. :)

Lenke til kommentar

Men hva skal et småparti med en helhetlig politikk uansett? Det sier seg selv at i en eventuell regjering vil de måtte svelge kameler på de fleste områder, og da er det greit å bare ha noen få hjertesaker. Dagens småpartier har en helhetlig politikk, men de vil uansett bare få gjennomslag på noen få områder, med all kritikken det medfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...