Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?

Stortingsvalget  

536 stemmer

1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

• HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3

Anbefalte innlegg

De liberale ødelegger seg for seg selv når de deler seg opp i småpartier som har nesten lik politikk men forskjellige kjernesaker. Piratpartiet, Venstre og MdG burde vært ett parti; det er naturlig å ha såpass spennvidde innenfor ett enkelt parti.

Helt klart! 100% enig! =)

Jeg har lest litt i programmene til både MdG og Piratpartiet, og kan ikke se noen stor forskjell på disse partienes politikk og Venstres egentlig. Hvis folk vil stemme på piratpartiet fordi de vil fjerne DLD og den nye åndsverksloven, så vil jeg tro de (i virkeligheten) har mer å tjene på å stemme Venstre... Som har den samme politikken på området, og som er større enn dem og derfor vil få større innflytelse.

Hva er det som skiller piratpartiet fra Venstre utover dette? =)

Og hvor stor er forskjellen på MdGs miljøpolitikk og Venstres?

Hvor stort ville da dette liberale partiet blitt? :)

Jeg tror vi kunne fått vesentlig mye mer innflytelse på politikken enn i dag i alle fall...

Om de konservative var like mye oppdelt så ville de hatt det samme problemet. Det samme gjelder dersom det var mange sosialdemokratiske partier osv. =)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som skiller piratpartiet fra Venstre utover dette? =)

Og hvor stor er forskjellen på MdGs miljøpolitikk og Venstres?

Hvor stort ville da dette liberale partiet blitt? :)

Jeg tror vi kunne fått vesentlig mye mer innflytelse på politikken enn i dag i alle fall...

Men fordelen med disse smale partiene som MDG og Piratpartiet er at deres behov for å hestehandle er betydelig mindre enn hos de etablerte partiene på tinget, deriblant Venstre. Det kan man f.eks. se på dagens regjering, SV og SP blir overkjørt av AP men de bryter ikke ut av den grunn. De etablerte vil ha makt, anseelse og fete stillinger.

Mange er vel lei av at de etablerte snakker i store ord og får til lite fordi man finner kompromiss og minste felles multiplum i enhver sak. De smale partiene vil stå på for sine kampsaker. De ønsker forandring og har ingenting å tape.

En spennende digresjon: hva hadde skjedd hvis stemmene ved stortingsvalget ble fordelt såpass likt at ALLE partier kom under sperregrensen? :hmm:

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Men fordelen med disse smale partiene som MDG og Piratpartiet er at deres behov for å hestehandle er betydelig mindre enn hos de etablerte partiene på tinget, deriblant Venstre.

Vel. Definer hestehandle, og beskriv hvorfor det blir mindre behov.

Saken er vel at de er så små at de ikke har mulighet til det.

Jeg føler heller ikke at Venstre hestehandler så mye. =)

Du kan jo ta noen eksempler om du vil.

Det kan man f.eks. se på dagens regjering, SV og SP blir overkjørt av AP men de bryter ikke ut av den grunn. De etablerte vil ha makt, anseelse og fete stillinger.

Saken er uansett den at de får igjennom mer sosialistisk politikk enn om de ikke holdt sammen.

Sånn er det på borgerlig side også. Vi vil få igjennom mye mer dersom vi holder sammen... Høyre vil nok overkjøre oss i diverse saker, men vi har i alle fall mye mer å si enn om AP, SV og SP styrer skuta...

Stemmer man piratpartiet og mdg så svekker man bare Venstre, og sin egen sak da ingen av de andre er store nok til å ha noen som helst innflytelse. Venstre er i alle fall i nærheten.

Mange er vel lei av at de etablerte snakker i store ord og får til lite fordi man finner kompromiss og minste felles multiplum i enhver sak. De smale partiene vil stå på for sine kampsaker. De ønsker forandring og har ingenting å tape.

Men de smale partiene får ikke gjort noe i det hele tatt. Det er problemet med dem.

De er bare parasitiske, og svekker sine egne saker, da disse er så og si like som Venstres på de viktigste områdene.

En spennende digresjon: hva hadde skjedd hvis stemmene ved stortingsvalget ble fordelt såpass likt at ALLE partier kom under sperregrensen? :hmm:

Ja, ikke sant.. Hehe. =)

Det er det som er problemet med liberalere. *

De er ikke så opptatt av makt som det konservative og sosialister er, og de er mye mer uenige enn de konservative og sosialistene. De sistnevnte tror de har svaret på alt. Og de tror de er overlegne alle oss andre når det gjelder moralsk standard og alt det andre...

Lenke til kommentar
Vel. Definer hestehandle, og beskriv hvorfor det blir mindre behov. Saken er vel at de er så små at de ikke har mulighet til det. Jeg føler heller ikke at Venstre hestehandler så mye. =) Du kan jo ta noen eksempler om du vil. Saken er uansett den at de får igjennom mer sosialistisk politikk enn om de ikke holdt sammen. Sånn er det på borgerlig side også. Vi vil få igjennom mye mer dersom vi holder sammen... Høyre vil nok overkjøre oss i diverse saker, men vi har i alle fall mye mer å si enn om AP, SV og SP styrer skuta... Stemmer man piratpartiet og mdg så svekker man bare Venstre, og sin egen sak da ingen av de andre er store nok til å ha noen som helst innflytelse. Venstre er i alle fall i nærheten. Men de smale partiene får ikke gjort noe i det hele tatt. Det er problemet med dem. De er bare parasitiske, og svekker sine egne saker, da disse er så og si like som Venstres på de viktigste områdene.

Jeg kan selvsagt ikke si med 100% sikkerhet at ikke eventuelle stortingsrepresentanter fra MDG/Piratene vil hestehandle bare for å "få være med på leken". Med hestehandling mener jeg f.eks. hvis Venstre gjør kompromiss i miljøsaken i bytte mot at de får i gjennom andre fanesaker, i et regjeringssamarbeid.

MDG har miljø alene på toppen av agendaen, mens Venstre har en rekke sidestilte saker med liberalistisk tilnærming. Derfor mener jeg at det er mindre sannsynlig at MDG vil hestehandle enn Venstre. Likeledes blir det med Piratene og deres personvern-/fildelingsak, de har ikke så mye annet på plakaten. På denne måten blir f.eks. MDG en sikrere stemme for miljøsaken.

Hvis man skal stemme på Venstre foran MDG (pga. miljøsaken) fordi Venstre historisk sett har fått flere stemmer enn MDG, blir dette en selvoppfyllende profeti. Både Venstre og MDG starter valget med 0 stemmer hver.

Lenke til kommentar

Dere kan jo teste valgomaten til Nettavisen. Mange politisk orienterte gjør narr av valgomater, men for de som har null peiling er det hvertfall bedre enn at de stemmer på et visst parti fordi "han derre politikern er så kjekk".

Jeg fikk Høyre, knepent foran FrP og Venstre. At jeg var enig med SP i mer enn AP overrasket meg, men jeg tror ikke det er helt presist.

Lenke til kommentar

Jeg kan selvsagt ikke si med 100% sikkerhet at ikke eventuelle stortingsrepresentanter fra MDG/Piratene vil hestehandle bare for å "få være med på leken". Med hestehandling mener jeg f.eks. hvis Venstre gjør kompromiss i miljøsaken i bytte mot at de får i gjennom andre fanesaker, i et regjeringssamarbeid.

MDG har miljø alene på toppen av agendaen, mens Venstre har en rekke sidestilte saker med liberalistisk tilnærming.

Tja. Men miljøet er svært høyt oppe på prioriteringslista... Ønsker man varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja, så har Venstre dette like høyt på prioriteringslisten som MdG for eksempel...

Så de vil ikke hestehandle noe her... Igjen: Jo mektigere Venstre blir, desto mindre må de hestehandle. Jo flere stemmer, desto mer Venstrepolitikk blir gjenomført. Derfor satser jeg alt på Venstre, og oppfordrer alle de jeg snakker med om å gjøre det samme, da det vil styrke Venstres saker.

Derfor mener jeg at det er mindre sannsynlig at MDG vil hestehandle enn Venstre.

Vel, det er feil. MdG er så ufattelig mye mindre enn Venstre, og vil ikke ha noen sjanse mot Høyre og FrP..., og de vil måtte hestehandle i mye større grad. Enten det eller de får ikke til noe som helst. Man har større sjanse for å få igjennom Venstres miljøpolitikk (som er mer en bra nok) enn MdGs. Venstre er det partiet som ligger nærmest MdG også. Og store forskjeller er det ikke.

Men her er noen forskjeller på dem:

post-148960-0-76882100-1372088476_thumb.jpg

post-148960-0-11429100-1372088500_thumb.png

post-148960-0-53761800-1372088562_thumb.png

De har noen ulike tilnærmingsmåter. Men jeg mener i all hovedsak at Venstres politikk er best. :p

Likeledes blir det med Piratene og deres personvern-/fildelingsak, de har ikke så mye annet på plakaten. På denne måten blir f.eks. MDG en sikrere stemme for miljøsaken.

Vel... Fildelings og personvernsak er noen av de viktigste punktene til Venstre, så disse vil ikke venstre hestehandle til fordel for andre ting. Dette er helt sentrale ting, og er grunnen til at svært mange i det hele tatt velger Venstre, så dette er absolutt ikke noe som Venstre vil hestehandle bort med andre liberalistiske ting som du sier. Venstre er svært klare på dette, og Venstre har også vært med på protestaksjoner mot DLD, og holdt en del taler om det, og sånt.

Så nei. Dersom man ønsker en solid og god personvernspolitikk, og en god miljøpolitikk, så er Venstre et bedre valg. Men det kommer jo an på. Dersom du er uenig med Venstres politikk, og helt enig med Piratpartiet, eller MdG så blir det annerledes. Men om du er enig i Venstres politikk, så gjør man det lurest i å velge Venstre, da de har mye større sjans til å få til noe. De er i en bedre posisjon en de to andre...

Man skal ha ganske spesielle særinteresser for å velge annerledes egentlig, mener jeg. =P

Hvis man skal stemme på Venstre foran MDG (pga. miljøsaken) fordi Venstre historisk sett har fått flere stemmer enn MDG, blir dette en selvoppfyllende profeti. Både Venstre og MDG starter valget med 0 stemmer hver.

Det er ingen stor forskjell på disse partiene, og Venstre ligger best ann til å få gjort noe.

Og nei, vi begynner ikke valget med 0 i virekligheten. Hvor gammelt er Venstre tror du? :)

Norges eldste parti, har tross alt en del trofaste velgere, og svært mye innflytelse på politikken, til tross for at de er små i forhold til AP, og Høyre... Jo flere stemmer Venstre får, desto mer politikk får de igjennom.

Og de har større sjanse for å få igjennom sin politikk...

Og Venstres politikk er som sagt svært lik MdG og PPs politikk.

Her kan man jo ta en grundig test å finne ut hvem man er mest enig med prosentvis.

(Man burde helt klart krysse av for uviktig på de sakene man ikke er viktige for en, samt vet ikke der man ikke har noen formening). =P Da blir resultatene ganske så nøyaktige.

Her er testen:

http://www.nettavise...icle3636700.ece

Mine resultater:

post-148960-0-70761300-1372099401_thumb.jpg

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Tok 4 ''Valgomater'' i 2008, der jeg i 3 av 4 tilfeller endte på Senterpartiet. Tok NRK sin ''Valgomat'' i år, og endte på Senterpartiet igjen. For å være helt ærlig så lurer jeg litt på hvorfor. Jeg har aldri satt meg helt inn i politikken, og da velger jeg å stole blindt på ''Valgomatene''. Skal stemme for første gang i år, og er litt i tvil.

Senterpartiet er vel et typisk bondeparti som bryr seg om å spare penger og ta vare på naturen? Eller er jeg helt på jordet (C what i did there?) nå? Nå skal det sies at jeg er langt i fra en så gammeldags type. Bruker f.eks. PC hver dag.

Endret av Den utvalgte
Lenke til kommentar

Tok 4 ''Valgomater'' i 2008, der jeg i 3 av 4 tilfeller endte på Senterpartiet. Tok NRK sin ''Valgomat'' i år, og endte på Senterpartiet igjen. For å være helt ærlig så lurer jeg litt på hvorfor. Jeg har aldri satt meg helt inn i politikken, og da velger jeg å stole blindt på ''Valgomatene''. Skal stemme for første gang i år, og er litt i tvil.

Senterpartiet er vel et typisk bondeparti som bryr seg om å spare penger og ta vare på naturen? Eller er jeg helt på jordet (C what i did there?) nå? Nå skal det sies at jeg er langt i fra en så gammeldags type. Bruker f.eks. PC hver dag.

Senterpartiet er nok partiet for deg ja. Mye du ikke vet om senterpartiet tydeligvis.

En kommentar til det siste: Senterpartiet vil jo sørge for at vi får bredbånd over hele landet, om jeg ikke husker helt feil så var det fiber de ville ha i hele landet. Joh, et raskt søk:

http://www.senterpartiet.no/article53893.html

Du kan jo gå inn her selv å lese...

http://www.senterpartiet.no/

Uansett: Stem Venstre om du er i mot Datalageringsdirektivet og overvåkning på nett, eller om du er for personvern og er i mot at private aktører kan spionere på deg og samle IPadressa di så de kan anmelde deg dersom du har lastet ned noe kopibeskyttet materiale.... =P hehe....

Lenke til kommentar
Stem Venstre om du er i mot Datalageringsdirektivet og overvåkning på nett, eller om du er for personvern og er i mot at private aktører kan spionere på deg og samle IPadressa di så de kan anmelde deg dersom du har lastet ned noe kopibeskyttet materiale.... =P hehe....

Om du er imot noe av dette stemmer du på TOR istedenfor å sett liten til løgnaktige politikere.

https://www.torproject.org/projects/torbrowser.html.en

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den ene gangen på valgomaten i 2008, hvor jeg ikke endte på Senterpartiet, så endte jeg på KRF (Dafuq)? Også på årets valgomat av NRK, så var det KRF jeg endte på i utgangspunkktet, men duellen mellom Senterpartiet og KRF vant Senterpartiet med 8-3 eller noe, på hjertesakene deres, osv.

På nettavisen sin test jeg nylig tok i går kveld, så endte jeg på Miljøpartiet De Grønne, deretter Venstre, så Senterpartiet, mens KRF kom ned mot de laveste på skalaen.

Høyre som det ser ut til at alle stemmer på, kom faktisk nederst. Hvorfor? Hva er det de står for?

Finnes det flere valgtester? F.eks. TV2, VG, osv.? Er litt forvirra her, er jo absolutt ikke bonde.

Lenke til kommentar

Den ene gangen på valgomaten i 2008, hvor jeg ikke endte på Senterpartiet, så endte jeg på KRF (Dafuq)? Også på årets valgomat av NRK, så var det KRF jeg endte på i utgangspunkktet, men duellen mellom Senterpartiet og KRF vant Senterpartiet med 8-3 eller noe, på hjertesakene deres, osv.

Hva er det som er viktigst for deg? Har du noen hjertesaker?

Noen oppgaver staten har, som du mener er viktigere enn andre?

På nettavisen sin test jeg nylig tok i går kveld, så endte jeg på Miljøpartiet De Grønne, deretter Venstre, så Senterpartiet, mens KRF kom ned mot de laveste på skalaen.

Tok du nettavisens utvidede test for 2013? Den jeg lenker til under?

Den viser i mye større grad viser hvor du står enn NRK sin.

http://www.nettavisen.no/politikk/article3636700.ece

Etter du har tatt denne, så burde det ikke være noen tvil.

NRK sin er svært upresis, og gir helt merkelige resultater.

Om det ble resultatet på den utvidede testen (om du har krysset av på: "Gi meg samtlige spørsmål i alle kategorier") så er det Miljøpartiet De Grønne du er mest enig med, og derretter Venstre. Slik jeg ser det burde du velge Venstre, da Venstre er et mye større parti enn MdG, og derfor vil ha mye større innflytelse og gjenomslagskraft enn MdG... Jeg anbefaler deg i alle fall å lese partiprogrammet til Venstre, og se hva du syntes, siden du får det så høyt opp på testen. Så kan du jo se om du er enig i det som står der. =)

Høyre som det ser ut til at alle stemmer på, kom faktisk nederst. Hvorfor? Hva er det de står for?

Mye av det samme som Venstre, men Høyre er et konservativt parti. Det er mer gammeldags i sin tenkemåte og moral, og mer bastante. Man får litt mindre frihet med Høyre. Høyre har innført DLD, og den nye åndsverksloven. Høyre og Arbeiderpartiet er positive til lobbyvirksomhet, og lar seg kjøpe av økonomiske særinteresser og sånt. Derfor er de også svært store... Bare de får litt penger så kan du snurre dem rundt lillefingeren.

Finnes det flere valgtester? F.eks. TV2, VG, osv.? Er litt forvirra her, er jo absolutt ikke bonde.

Ja, det gjør det. Men nettavisens er desidert best, og da mener jeg dersom du tar den utvidede versjonen. Den er mer presis, siden du kan vektlegge hvor viktig det er for deg, og om du er for og i mot, eller om du ikke vet (...)... Samtidig har den de fleste spørsmålene som er relevante i dag. Du kan jo også ta Nettavisens tidligere test, som går mer på ideologi og sånt. Den er også ganske god:

Den er nederst i denne artikkelen:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3516507.ece

Lenke til kommentar

Det var nettavisens nyeste utvidede test jeg fikk MDG på øverst.

Greia er å finne et parti jeg står nærmest, som ikke har mulighet til å komme i regjering alene (logisk), og derfor må finne et med gjennomslagskraft. Senterpartiet ER jo i regjering nå?

FOR MIN DEL, så er det mer kollektivtrafikk, billigere skatt, mer miljøhensyn, mindre kriminalitet, osv. som er hjertesaker. Men jeg tenker også gjennom andres perspektiv, og hvordan det kan påvirke samfunnet. Jeg tenker at hvis staten gir privateide bedrifter mer rom, og samtidig senker skatten, eller løser vekk enkelte bedrifter de selv har, til privatpersoner, så vil jo verden bli veldig kommersiell. Men det er jo nettopp lavere skatt som faktisk er en fordel for meg, da jeg har liten inntekt, og må ha noe å leve for. Men støtter jeg mindre skatt for min del, så støtter jeg også mindre penger til samfunnet, som betyr mindre penger til offentlige gratise tjenester. Osv. Så dette er ikke så lett for meg.

Har tatt Valgomaten til NRK, Nettavisen, skal ta den eldre til Nettavisen nå. Noen flere?

Lenke til kommentar

Update: Tok den ideologi-testen som var fra litt tidligere, der jeg igjen fikk Senterpartet.

De sa jeg sto for å være i mot økonomisk liberalisering (hvor betyr det?), og for desentralisering (hva betyr det?). Det sto også at de ikke ville selv, og ikke kunne plasseres i en enkelt ideologi, osv.

Lenke til kommentar

Det var nettavisens nyeste utvidede test jeg fikk MDG på øverst.

Greia er å finne et parti jeg står nærmest, som ikke har mulighet til å komme i regjering alene (logisk), og derfor må finne et med gjennomslagskraft. Senterpartiet ER jo i regjering nå?

Venstre vil komme i regjering neste gang, sannsynligvis.

Senterpartiet er i regjering akkurat nå, ja, men de må jo gå av om noen dager. Nå står kampen om en blåblå regjering eller en blågrønn. Dersom du er uenig med de blåblå og ønsker en varmere blågrønn politikk, så stem Venstre. :)

FOR MIN DEL, så er det mer kollektivtrafikk, billigere skatt, mer miljøhensyn, mindre kriminalitet, osv. som er hjertesaker.

Da er det igjen Venstre som har dine hjertesaker. :)

Venstre vil fjerne skatt på arbeid, siden vi vil gjøre det mer lønnsomt å arbeide. Så vil vi redusere og på sikt fjerne formueskatten, da den hemmer norsk konkurransekraft. Så vil vi gi skattelette til de lavtlønnede yrkene, slik at det blir mer lønnsomt å ta mindre betalte jobber. Vi vil ha en barnetrygd som er justert på en slik måte at de fattigste får mest, og motsatt (justert etter intekt). Vi har meget stor satsning på kollektivt, men vi vil også vedlikeholde veiene, og bygge fergefri E39... Vi vil innføre en mer human narkotikapoltikk som da vil bidra til mindre kriminalitet. De tyngste narkomane som da ofte gjør innbrudd og annen alvorlig vinningskriminalitet, vil få hjelp i form av LAR prosjekt slik at det ikke blir nødvendig for dem å stjele for å få den "medisinen" som demper smertene sine. Og vi vil jobbe for raskere hjemsending av kriminelle utlendinger, samt ha strengere krav for hvem som kommer inn til Norge.

Men jeg tenker også gjennom andres perspektiv, og hvordan det kan påvirke samfunnet. Jeg tenker at hvis staten gir privateide bedrifter mer rom, og samtidig senker skatten, eller løser vekk enkelte bedrifter de selv har, til privatpersoner, så vil jo verden bli veldig kommersiell.

Det vil bli en konkurranse der, som da hever kvaliteten på tjenestene våre. Men vi vil samtidig sørge for at alle har samme muligheter og rettigheter. Og vi vil regulere slik at det blir til fordel for folk. Det motsatte betyr statlig overstyring, og mindre valgfrihet.

Men det er jo nettopp lavere skatt som faktisk er en fordel for meg, da jeg har liten inntekt, og må ha noe å leve for. Men støtter jeg mindre skatt for min del, så støtter jeg også mindre penger til samfunnet, som betyr mindre penger til offentlige gratise tjenester. Osv. Så dette er ikke så lett for meg.

Jeg er i akkurat samme situasjon, og jeg stemmer Venstre av god grunn.

Du vil sitte igjen med mer penger, og mer valgfrihet med Venstre. Du vil få de viktigste tjenestene gratis, osv.

Har tatt Valgomaten til NRK, Nettavisen, skal ta den eldre til Nettavisen nå. Noen flere?

Tja. Usikker. Men jeg oppfordrer deg heller til å lese partiprogrammene til MdG og Venstre, som du da åpenbart har mest til felles med. Venstre er det største partiet av disse, og vil følgelig ha større gjenomslagskraft, og din stemme kan gi Venstre enda større slagkraft. Jo flere som står sammen, desto enklere blir det jo :)
Lenke til kommentar

Update: Tok den ideologi-testen som var fra litt tidligere, der jeg igjen fikk Senterpartet.

De sa jeg sto for å være i mot økonomisk liberalisering (hvor betyr det?), og for desentralisering (hva betyr det?). Det sto også at de ikke ville selv, og ikke kunne plasseres i en enkelt ideologi, osv.

Økonomisk liberalisering betyr at mye av det staten drifter i dag overtaes av det private. Eller det betyr at du får mye mer frihet. Økonomisk frihet...

Om du er for dette, så ønsker du mer konkurranse og høyere kvalitet på tjenestene. Er du i mot det, så ønsker du statlig drift av det. I realiteten har det svært liten betydning...

Det er symbolpolitikk det meste av det...

Så lenge alle har de samme tilbudene, uavhengig av tykkelsen på lommeboka, så har det jo ikke noe å si. Desentralisering, som også Venstre ønsker, betyr at man vil spre noe utover. Venstre ønsker en desentralisering av makten, og det vil da bety at kommunene, altså lokaldemokratiene, får mye mer selvbestemmelse enn i dag. Målet er at vedtak taes så nær folk som mulig, og ikke av en liten elite i Oslo.

Sentralisert og konsentrert betyr det motsatte. Når det gjelder sentraliserte sykehus, kan det jo være en fordel, men sentralisert makt, kan være svært uheldig, spesielt med tanke på demokratiet. I et diktatur, vil jo makten være ekstremt konsentrert og sentralisert, for eksempel. :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...