FnoFFen Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Jeg skal selge bilen min og har lagt den på Finn. Det jeg lurer på er trygg betalingsmåte. Forrige gang jeg solgte bil mottak jeg en bankremisse av kjøperen. Salgsummen var på kr. 170 000. Det gikk helt greit. Men da jeg skulle kjøpe bil sist (bil nr. 2 i familien), følte selger seg ikke trygg på bankremisse. Han forlangte at vi møttes i banken slik at han kunne se at "pengene gikk dit de skulle" før han utleverte bilen til meg. Kjøpesummen var da kr. 105 000. Så da har jeg blitt litt skeptisk til å motta bankremisse ved salg av bil igjen. Salgssummen denne gangen blir vel noe slikt som kr. 160-180 000. Å møtes i bankens åpningstid er kanskje ikke alltid så praktisk. Begge må ta seg fri fra jobb og hvis kjøper kommer langveis fra, må han kanskje ta en hel feriedag. Men hvis jeg skal være skikkelig paranoid (og det bør man jo når det er snakk om så mye penger): en som er god på printing, kan vel faktisk klare å lage en falsk bankremisse? Hvordan kan jeg være 100% trygg på at papiret kjøper overleverer er ekte? Andre tips til alternative betalingsmåter ved privatsalg av bil? Overføring i nettbank er ikke trygt nok etter min mening. Pengene kommer ikke rett inn på min konto og kjøper kan kansellere overføringen etter at han har fått bilen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 En bankremisse er i utgangspunktet sikkert som kontanter. Du kan vel ringe kjøpers bank for å forsikre deg om at den er gyldig, den har en unik id. Jeg har brukt krysset bankremisse (kan kun løses av den hvis navn står på remissen) ved bilkjøp en rekke ganger. Noen ganger har jeg også overført fra konto til selger ved bruk av nettbank. Noen banker (alle Terra-bankene for eksempel) har nemlig direkte overføring på sekundet, mens Skandiabanken som jeg også bruker gir meg god tid til å avbryte transaksjonen. Dersom det er lån på bilen er alt veldig enkelt, da lar man bankene ordne opp i hele overføringen av penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå