Gå til innhold

Er carbon-stativer ikke ment for personer nær 1.90?

Anbefalte innlegg

Får først nevne at min rygg ikke liker å være krumbøyd over tid.

Jeg har i dag et Manfrotto M055XPROB stativ med pan/tilt-head(det er høyt) og begynte for noen dager siden å se etter et egnet kulehode. Men som ofte skjer, en ser noe bedre underveis og det opprinnelige søket sporer av når en ser noe bedre. Og Manfrotto'en føles tung.

Derfor begynte jeg å titte på carbon-stativer. Men enten så er jeg dårlig på søk eller så stemmer det at de fleste carbon-stativer er korte, for korte for meg.

Har de siste dagene pløyd gjennom en del linker på stativ-høyde vs. egen høyde men finner ingen eksakt fasit på på dette for å kunne finne riktig høyde uten faktisk å ha ulike stativer fysisk foran seg.

Ett sted sa de at stativhøyde skal være kroppshøyde-35cm, Dvs. høyde på stativ utspredt, med midtstolpe nedsenket, hvis jeg har forstått det riktig.

Men det er ikke så enkelt å tolke målene som flere produsenter oppgir på maks. høyde etc. og overnevnte "regel".

Så derfor målte jeg på nåværende stativ, med pan/tilt-head og kamera høyden opp til søker på kamera med for meg en behagelig stå-posisjon.

Det ble 1.73. Midtstolpen på Manfrotto'en er da ca. halveis hevet.

Så spørsmålet er: Noen tildels høye personer der ute med erfaring med carbon-stativer og egen høyde?

Her er forøvrig en link(lang) på på noe av det jeg har pløyd igjennom for å se om jeg fant en "oppskrift for å finne riktig lengde. Den gav meg riktignok ikke noen fasit, men det tildels på uklarheter på oppgitte mål fra stativprodusenter.

http://vesnakozelj.com/photography/support-camera-tripod

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du tenker karbon pga vekt, men MÅ du ha karbon? Erfaringsmessig ser jeg at jeg ofte kjører frem til ønsket sted og deretter bærer stativet relativt kort avstand. På vandreturer stiller det seg selvsagt anderledes.

Når størrelsen på stativene blir i øvre størrelses-klasse, da er ikke nødvendigvis forskjellen på vekt like stor som på de små. Eksempelvis kjøpte jeg Induro AT414 som veier 3.2 i alu og 2.9 i tilsvarende i karbon - ikke så mye prosentmessig særlig når det kommer et solid hode på toppen :-) Jeg valgte bort karbon og prisforskjellen ble nok til at jeg kan kjøpe meg et eget reisestativ i karbon.

Jeg er 190cm og AT414 er høyere enn meg og jeg har derfor tatt bort lang sentersøyle og erstattet med kort. Stativ av denne dimensjonen er utrolig stabil. Sentersøyle kan være et svakt punkt på mange.

Lenke til kommentar

Takk for innspill:

Jeg ser at forslagene ligger i det øvre prissjiktet. Det viktigste nå var å finne riktig høyde, og ved kjøp også finne noe som er lettere en dagens stativ. Og gjerne med nedfellbar senterstolpe, 90 grader. Men som alltid, en må inngå kompromiss på pris, funksjon, vekt etc.

Men av forslagene ser jeg at flere tåler meget høy belastning, 18-23 kilo.

Jeg synes det høres meget høyt ut.

Er høy vektbelastning mer et tegn på kvalitet og ikke hva som i praksis er nødvendig?

Når kommer en opp i belastninger på 18-23 kilo? Hvis det er reell vekt et skal drasse rundt på så er jo en vektreduksjon å gå fra aluminium til carbon på eventuelt 1 kilo bare "en dråpe i havet"

Men kanskje er det noe jeg har misforstått her ang. maks. vektbelastning verdier?

Lenke til kommentar

Benro sine Carbonstativer er høye.. men høye nok?

http://benro.com/Products.aspx?cid=208&pid=213&nid=324#

Jeg har alu-utgaven av C4580T, A4580T, og selv i alu. er jeg svært fornøyd, og ikke kostet det så mye heller, ca 2000,- Den lille ekstra vekta bryr jeg meg fint lite om. Og totalhøyde, med kulehode B-2, er 1.80m høyt. Og siden jeg er 1.86m høy og øynene ikke sitter helt på toppen av hodet og kameraet bygger en del i høyden, så blir dette så høyt at selv om jeg står på tå, ikke rekker opp for å se gjennom søkeren. Midtsøylen er da helt nede.

Lenke til kommentar

Jeg er 190 cm og har et redged stativ som er høyt nok til mine behov.

Det er 164cm høyt og med hode samt kamera så er det mer enn høyt nok

Et hode bygger gjerne rundt 10 cm, kameraet knappe 10 cm til og så sitter øyene lavere enn totalhøyde så der kan du trekke fra ytterligere litt. Et stativ på 164 som ringperm skriver høres OK ut for en person på 190cm. Jeg vil tro at stativer på 160-170 cm vil fungere bra, går du opp til 170 kan du bruke mindre av midtstangen (hvis stativet har det) for bedre stabilitet. Så spørs det hva slags utstyr du skal ha på stativet, selv karbonstativ med den lengden veier litt hvis det skal holde tungt utstyr.

Det finnes flere billigmerker som også lager karbonstativer, men superbillig blir det ikke hvis du skla ha litt kvalitet. Sjekk for eksempel Benro som i hvert fall Foto og Video selger i Norge. Jeg har et eldre Benro (utgått modell) som ville vært høyt nok for deg, tror det kostet rundt 3K og rimeligelig solid. De har også noe de kaller "Travel Angel" serien som er lettere modeller, men usikker på om de er lange nok (og solide nok). Dessverre er Benros nettside håpløst uoversiktelig, men har sjansen til å gå innom FotoVideo er det lettere å få overiskten. Tror forøvrig større Japan Foto butikker også har et brukbart utvalg, men ikke sikker på hvilket merke de kjører frem.

Edit: Og så jeg at KristianJV hadde funnet akkurat den tabellen jeg ikke fant hos Benro

Endret av se#
Lenke til kommentar

Benro Karbonstativ C4580T Høyde 37-197 cm

Benro Karbonstativ C4570T Høyde 37-195 cm

Benro Karbonstativ C2980T Flexpod Høyde 19-173,7cm

Benro Karbon Travel Angel II C2692TB1 Stativkit m/avtagbar monopod & kulehode. Maks. høyde: 1635mm

Har selv et Benro Travel Angel karbon som er ca 167cm med midtstangen fult uttrukket. Med kulehodet montert rekker jeg ikke opp til søkeren på kamera. Jeg er 185cm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...