Gå til innhold

SV vedtar verneplikt for kvinner

Bør det bli verneplikt for kvinner?  

63 stemmer

1. 1. Bør det bli verneplikt for kvinner?

• Ja
      43
    • Nei
      23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde kvinnfolk hadde høyere smerteterskel.

Bare når de skal føde. Kvinner burde bare være i militæret såfremt de er gravide under oppholdet?

Jeg syns forøvrig at verneplikten burde avvikles. "Er det noe som er verdt å verne, gjør man det frivillig", var det en som sa på forumet her.

Endret av Austrian Economist
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne pollen sier egentlig svært lite. Det er flere valgmuligheter her. Verneplikt kun for menn, verneplikt kun for kvinner, verneplikt for begge, eller verneplikt for ingen.

Og du kan gjerne mangedoble de mulige kombinasjonene, med slikt som; verneplikt for de med arabisk og afrikansk bakgrunn, men ikke for de med asiatisk og europeisk bakgrunn. Det gir akkurat like mye mening som å skille mellom kjønnene. Så lenge vi stiller krav som står i forhold til tjenesten, til yrket, til aktiviteten, så har det ikke noe å si hva slags kjønn personen har. Er de kvinne og oppfyller kravene, så er de i akkurat samme posisjon som en mann som oppfyller kravene.

Slik jeg ser det, så er det eneste som det er hensiktsmessig å diskutere, om det skal være verneplikt, eller ikke. Det er på høy tid at vi slutter med å diskriminere mellom mennesker basert på slike meningsløse faktorer.

Endret av KarlRoger
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nå har allerede SV/AP kuttet så mye av budsjettet til militæret, at de ikke lenger er i stand til å inkalle alle menn til verneplikt en gang, hvordan skal vi ha ressurser får å ta inn jenter også?

For all del, tipper feministene begynner å mislike likestilling nå.

Lenke til kommentar

Nå har allerede SV/AP kuttet så mye av budsjettet til militæret, at de ikke lenger er i stand til å inkalle alle menn til verneplikt en gang, hvordan skal vi ha ressurser får å ta inn jenter også?

Det er ikke snakk om å ta inn flere rekrutter, men at de rekruttene som tas inn tas inn uavhengig av kjønn
Lenke til kommentar

Prinsipielt bør det forventes like mye av en kvinne som av en mann, MEN skal kvinner inn i forsvaret må man generelt øke mengden fysisk fostring for jenter før forsvaret. For det er en dårlig idé å ha en gjeng soldater som ikke klarer å bære sin egen sekk engang (Og ja dette har jeg opplevd under førstegangstjenesten). Bare et vennlig tips, jeg driter egentlig i det norske forsvaret og soldatene som måtte befinne seg her.

Kvinner er fysisk svakere; et faktum. Det er ikke synsing og det gjør ikke kvinnen noe dårligere eller bedre enn mannen. Så for dem som holder på med den evige maktkampen om hvem som er best av kvinner og menn, ikke bland meg inn. Jeg driter i hvem som er best.

Men hovedsaklig så syns jeg vi egentlig bare kunne avskaffet hele ordningen.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Det overrsasker sant og si, at de fleste synes kvinner bør inn og sloss i en eventuell krig. Hvor er det blitt av holdningen om at kvinner og barn skal beskytttes for slikt?

Ellers vil man jo gjerne forsvare kvinner i en voldelig situasjon, men ikke i krig altså. Bare fordi det må være en "likestilt" plikt.

Husk at dette med likestilling er det ikke den vanlige "kvinne i gata" som skriker om, det jo bare slike som SV og andre feminister. Det skal da ikke kvinner generelt unngjelde for vel?

Lenke til kommentar

Prinsipielt bør det forventes like mye av en kvinne som av en mann, MEN skal kvinner inn i forsvaret må man generelt øke mengden fysisk fostring for jenter før forsvaret. For det er en dårlig idé å ha en gjeng soldater som ikke klarer å bære sin egen sekk engang [...]

Kan ikke huske at de guttene som ikke klarte å bære sin egen sekk slapp unna noen verneplikt når jeg var "inne"...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Krig er farlig, sånn er det med den saken.

Min holdning er at kring nok helst bør inngås for begge kjønn, men når det først er krig bør alle bidra

Ellers kan jeg si vi hadde ei i rekrutten som gjerne ble utmattet etter 100M jogging, men fullføre greide hun likevel.

Alle kan trene seg i god form

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg mener nei. Å si at også kvinner må ha verneplikt betyr at de utvider antallet personer som kan risikere å bli innkalt og vil derfor være en utvidelse av ordningen og ikke en avskaffelse. Et profesjonellt militær(som de vi har) tjener kun til undertrykkelse av andre land og verneplikten er selve inngangsdøren til å tjene dette systemet.

Et virkelig forsvar burde være bygget på desentraliserte frivillige militser som kan utkjempe geriljakriger, og ikke profesjonelle drapsmaskiner. Et slikt forsvar kan ikke brukes til angrep, men kun forsvar - altså et virkelig forsvar, bokstavelig talt. Om noe land hadde angrepet Norge stiller jeg meg svært tvilende til om Forsvaret hadde holdt ut mer enn 5 min. uansett.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Tror vel forsvaret er såppas fremoversynte at de klarer å la være å sette de svakeste jentene til å lempe granater for bombekastertroppen. De gjennomsnittlige jentene er langt bedre egnet enn de svakeste guttene, og det er bare 10 år siden selv de svakeste guttene ikke hadde særlig annet valg enn å gjøre hva nå enn forvaret hadde behov for (om de ikke var passifister da). At det tærer på manndommen til en del at jenter også kan gjøre samme jobben de gråt seg igjennom i kongens klær, det tror jeg er en god ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er en gjennomsnittlig jente fysisk sterkere eller svakere enn en gjennomsnittlig gutt?

En gjennomsnittelig asiater er svakere enn en gjennomsnittelig nordmann. Bør asiatere slippe militæret på grunn av det?

Du vet at det er mulig å behandle folk som individer istedenfor grupper. Istedenfor å forskjellsbehandle kvinner og menn, så kan man la de som er for svake til å bære sin egen sekk slippe.

Skjerp deg. Verden er ikke så svart hvitt.

Jo, verden er så svart, hvitt. Likestilling handler om å behandle kjønnene likt. Å tvinge menn og bare menn inn i militæret er ikke å behandle kjønnene likt. Å favorisere kvinner, fordi man mener samfunnet er urretferdig mot dem allerede er ikke likestilling, men feminisme.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...