Gå til innhold

SV vedtar verneplikt for kvinner

Bør det bli verneplikt for kvinner?  

63 stemmer

1. 1. Bør det bli verneplikt for kvinner?

• Ja
      43
    • Nei
      23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SV: Ja til verneplikt for kvinner

Min mening er nei. Tror ikke det er bra for miljøet om kvinner kommer inn i militæret. Det vil medføre sexpress

og vanskelig tilværelse for mange gutter (og sikkert jenter).

Det er bra at militæret er et fristed der man slipper kvinner en stund.

Synes du helt ærlig at sexpress er et argument i dette???? har du vært i militæret i det hele tatt?

Eneste problemet med kvinner i militæret er forskjellsbehandlingen, de kvoteres og får goder for å hente flere kvinner inn, enten må vi ha 100% likestilt, eller 0 likestilt.

Endret av Alekpowah
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg kan si, er at jeg hvertfall er glad der ikke var kvinner i miltæret når jeg var der. Det gjorde alt greiere og enklere.

Synes du helt ærlig at sexpress er et argument i dette???? har du vært i militæret i det hele tatt?

Ser for meg det ville blitt et slags "Big brother" eller "Paradise hotel" type miljø i større scala man hadde blitt presset inn i mot sin vilje. Altså en dobbel ufrivillighet.

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg av den oppfatning at "likestilling" blir relativt. Man kan ikke vente at kvinner skal ta helt identisk belastnting som menn, av den enkle grunn at de er et svakere og skrøpeligere vesen i utgangspunktet.

Ta en arbeidsplass der man feks løfter og flytter på så og så mange ting av en viss tyngde i løpet av så og så mange timer, så blir det naturligvis et hardere liv det for kvinnen enn for mannen.

Dette med at menn lever kortere (som er riktig måte si det på), kommer i all hovedsak av at menn har hatt en hardere llivsførsel særlig med alkohol og dårlig kosthold i forhold til kvinner, som har vært mye flinkere ta vare på helsa.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

SV: Ja til verneplikt for kvinner

Min mening er nei. Tror ikke det er bra for miljøet om kvinner kommer inn i militæret. Det vil medføre sexpress

og vanskelig tilværelse for mange gutter (og sikkert jenter).

Det er bra at militæret er et fristed der man slipper kvinner en stund.

Jeg tipper de fleste foretrekker en arbeidsplass med begge kjønn (det er forøvrig kvinner i forsvaret i dag også), om du ikke liker det, så er det vel bedre om du forsøker å skaffe deg ett mannsdominert yrke senere i livet?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener likestilt verneplikt er en riktig og kan egentlig ikke se noen gode argumenter i mot.

Kan jo svare for det som harkommet frem i tråden:

Sexpress: Det tror det det er lite av, ihvertfal la aldri jeg merke til noe i militæret.

Graviditet: Man får helt sikkert slippe å komme inn akkurat når man er gravid, så det bør gå fint

Vanskelig tilværelde: yepp, men er nok ikke noe værre for jenter en gutter

• Liker 1
Lenke til kommentar

Verneplikten bør tas helt bort isteden. Den blir ikke mindre håpløs om man skal komme med likestillingsunnskyldninga som alltid. Verneplikt hører ikke hjemme i et moderne samfunn, og man bør heller satse på frivillige som er villige til å si fra seg sine rettigheter et år. Det fungerer tross alt fint i mange andre land.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når verneplikten i praksis er opphørt for menn, så skal kvinner få den? Er ikke det å gå i feil retning?

Jenter har like rettigheter som gutter når det kommer til militæret, men de har ikke den samme plikten, en plikt som i stor grad er valgfri.

Ja til et forsvar hvor de mest motiverte damene kan gjøre en kjempejobb!

Lenke til kommentar

Enten fjerner man verneplikten for alle, ellers så bør man gi jentene også denne "plikten".

Det er fint at mange gutter som ikke vil, slipper.

Det samme kan man gjøre med jentene.

Altså en "plikt" som man kan slippe unna, akkurat som guttene.

De som er imot lik behandling av jenter og gutter i forhold til verneplikt, er imot likestilling.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge man har en grundig seleksjon så er jeg positiv til dette. Samtidig er jeg redd det ikke kommer til å bli særlig blanding i underavdelingene, så da spørs det om det blir "jenteavdelinger" og "gutteavdelinger" avhengig av hvor fysisk krevende det blir. Uansett tviler jeg på at dette blir gjennomført før verneplikten avvikles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...