enemigo Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Trodde jeg hadde litt greie på klokking etterhvert, men jeg begynte å lure i dag. Skulle sette sammen en maskin med P4 2.6pc800, 512mb twinmos twister pc3500 og et abit is7 hk. Dette fungerte absolutt ikke sammen. Fikk beskjed av selgeren (dagen etterpå) at et pc800 hovedkort måtte ha pc3200 RAM. Grunnen var at minnebrikken forventet oppdateringer fra hovedkortet, 233 pr sek tipper jeg. Når RAM ikke fikk dette ofte nok så mistet den plutselig dataene. Det viste seg at maskina fungerte med pc3200 minne. Men jeg har da alltid brukt for rask RAM i mine AMD systemer, uten problem. Og hvordan klokker man en P4pc800 hvis RAM'en ikke kan gå over 200mhz? Jeg spurte selger om dette og fikk beskjed om at man klokket opp RAM, og ikke kjernefrekvens... Men dette gir jo ikke høyere CPUfrekvens! Dessuten mente selger at pc800 ikke var mulig å klokke noe særlig fordi HK ikke støttet mer enn 200mhz. Kan ikke helt skjønne at det han sa stemmer, men på den annen side så virker maskina nå. Kan noen vennligst oppklare litt? Mvh Knut Lenke til kommentar
Heiper Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Han vet tydligvis ikke hva han snakker om. Du kan selv sette hvor fort din RAM skal kjøre i BIOS, (standard er synkront på 200). PC3500 betyr egentlig bare at den er stabil på standard instillinger på en fart 216. Den går ikke fortere enn 200 med mindre du setter det i BIOS. Du kan helt fint kjøpe PC3500 RAM uten å være redd for at det ikke skal virke. -Heiper- Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Når du har et pentium system og bruker cpu'er med 800mhz fsb, så må man minst bruke pc3200 brikker for å få utnyttet potensialet som ligger i hk, man kan også bruker pc2100, og pc2700, men da jobber minne brikkene på en lavere frekvens en resten av systemet og blir en real flaskehals. Selgeren du har pratet med har tydeligvis ikke greie på hva han snakker om.. Når det kommet til overklokking, det er da man trenger brikker som er raske, slik at disse kan kjøres synkront med fsb.. Synes det er rart at du ikke får overklokket i det hele tatt, har oppgradert biosen? Hvor mye var du prøvde å overklokke? Hør med snekkern angående minne brikker, ser ut nå som geil golden dragon er de beste, har selv et par av disse i pc3200 utgaven, de klarer 226mhz, dog med litt slakere timinger. Håper du finner ut av problemet ditt, sikkert bare en bagatell.. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 16. september 2003 Forfatter Del Skrevet 16. september 2003 Har ikke prøvd å overklokke denne maskina. Han som eier den er foreløpig fornøyd med at den er oppe og går! Brukte endel tid på å finne ut at det var minnet sin skyld at jeg ikke kom forbi POST'en. Spør bare fordi jeg ikke kunne forstå det selgeren fortalte meg... Valgte TwinMos Twister etter å ha lest RAM-testen her. Så et I865PE chipset skal fungere med raskere minne enn pc3200? Da var det bare inkompatibelitetsproblemer med minne og hovedkort uavhengig av minnefrekvens jeg opplevde? K Lenke til kommentar
KvN Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Dette fungerte absolutt ikke sammen. Fikk beskjed av selgeren (dagen etterpå) at et pc800 hovedkort måtte ha pc3200 RAM. Grunnen var at minnebrikken forventet oppdateringer fra hovedkortet, 233 pr sek tipper jeg. Når RAM ikke fikk dette ofte nok så mistet den plutselig dataene. Det viste seg at maskina fungerte med pc3200 minne. Haha, den selgern har nok ikke så mye peiling nei, jeg kjører mitt Abit IS7-E kort med P4 2.4c (800 FSB) og Corsair TWINX512 PC4000. Og det har funket fra første time! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Skyt selgern, men hils han først fra meg og si at jeg har nettop testet ut en p4 2,4 på et abit IC7 hk med 4200 ram cpuen klokket jeg til 3,5 med minnet på 1:1 Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 17. september 2003 Forfatter Del Skrevet 17. september 2003 Så konklusjonen blir at denne forklaringen bare er tull?: "minnet venter på oppdateringssignaler fra hovedkortet, derfor må disse stemme overens" Selger mente dette bare gjaldt på nye AMD og intel hovedkort. Da er det vel en annen forklaring på hvorfor ikke den Twister-brikka fungerte... Noen som har erfaring med hvor høy minnefrekvens man får på IS7 hk da? Takk K Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Skyt selgern, men hils han først fra meg og si at jeg har nettop testet ut en p4 2,4 på et abit IC7 hk med 4200 ram cpuen klokket jeg til 3,5 med minnet på 1:1 Hva slags brikker var det? De skal jeg ha! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Skyt selgern, men hils han først fra meg og si at jeg har nettop testet ut en p4 2,4 på et abit IC7 hk med 4200 ram cpuen klokket jeg til 3,5 med minnet på 1:1 Hva slags brikker var det? De skal jeg ha! Det var Geil Ultra Platinum 4200 Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Skyt selgern, men hils han først fra meg og si at jeg har nettop testet ut en p4 2,4 på et abit IC7 hk med 4200 ram cpuen klokket jeg til 3,5 med minnet på 1:1 Hva slags brikker var det? De skal jeg ha! Det var Geil Ultra Platinum 4200 Takk, bare å vente på penger så skal det bestilles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå