Gå til innhold

StarCraft 2 HotS uspillbart

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte Heart of the Swarm her om dagen og gledet meg til å spille det, men til stor skuffelse er dette uspillbart! I campaign ligger FPS mellom 10 og 25, dette er helt usaklig dårlig. Selv når jeg setter alle innstillinger til low så blir det ikke bedre enn at FPS øker med ca 5.

Dette var ALDRI et problem med SC2:WoL og ingen andre spill heller. Og med HD7950 som skjermkort og en AMD FX-8120 klokket til 4,6Ghz så burde det være mer enn nok. Kjørte prosessoren på 3,3Ghz også for å se om det var noen forskjell, men denne var minimal. Oppdatert alle drivere også uten at dette gav noe utslag.

Jeg har lest om flere som sliter med dårlig ytelse, men ikke kommet frem til noen konklusjon hvorfor det er slik. Ja, jeg er klar over at Intel kjører StarCraft 2 bedre enn AMD sine prosessorer, men skulle da fint kunne kjørt 30 FPS hvertfall. I tillegg virker spille til å lugge litt når det scrolles over skjermen, noe WoL ikke gjorde overhode.

Noen som har vært borte i samme problem eller tilsvarende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligger på mellom 40 og 90 på arbeidslaptoppen min. Den har en Core i7-2760QM med Nvidia NVS 4200M, ikke akkurat noen kraftkar, men kjører det bedre. Helt latterlig.

Laptoppen ligger på rundt 20% CPU bruk under spilling, det samme gjør stasjonære.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Gikk nå gjennom alle innstillingene en etter en og fant den verste synderen, "Effects". Er denne alt annet enn low så dreper den ytelsen totalt. På Ultra er den nede på 15fps, på medium er den 20fps. På low er den 45fps.

Med min maskinvare syns jeg virkelig det skulle vært mulig å spille med minst alt på high og fortsatt ha en god spillopplevelse. Trist uten effetcs...

Lenke til kommentar

Hei, kom hjem fra sjøen på mandag, og bygde meg ny PC, skjermkortet er ZOTAC GTX Titan og prosessoren i7-3970X Extreme

her er hele lista:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1199734&su=4A5C8401-ED6B-46DB-AF9A-23438FBCCA32

problemet

Har akkurat samme problemet men ikke bare i starcraft HotS.. kjørte campaign på full grafikk, når du er i leviathan og på menyen der har jeg lav FPS. Men også I kamp, der spillet starter med 60 FPS og så fort jeg bygger noen tropper raser den ned i sirka 30 FPS eller mindre.

Har akkurat samme problemet med Crysis 3, Shogun 2, Arma 3, og mange andre spill som faktisk kjørte bedre på min gamle PC, ja tilogmed World of Warcraft går med jevnt 40 FPS og ned i 20 når jeg snurrer på kamera.

(link til gamle PC

)

Noen tips?

Lenke til kommentar

Nei, hjalp ikke. Akkurat samme problem. GPUen rusler og går på 30% og CPU på 20-25%. Begynner jo å lure på hva de jobber med, for ytelse i spillet blir det hvertfall ikke.

20-25% på CPUen betyr at du er på grensa av hva CPUen din klarer i Starcraft 2 ettersom SC2 kun bruker to kjerner og FX-8150 har åtte. At GPUen ligger på 30% tyder også på at det er en CPU-flaskehals.

Lenke til kommentar

20-25% på CPUen betyr at du er på grensa av hva CPUen din klarer i Starcraft 2 ettersom SC2 kun bruker to kjerner og FX-8150 har åtte. At GPUen ligger på 30% tyder også på at det er en CPU-flaskehals.

Sjekket nå for å være sikker. Den bruker følgende antall % ved et visst antall kjerner aktivert:

1 kjerne - 11%

2 kjerner - 18%

3 kjerner - 20%

Og 20% uansett hvor mange man legger til etter det, som beviser at SC2 bare bruker 2 kjerner, ikke at dette er noe nytt.

Med 1 kjerne bruker den 95% av den ene kjernen, men med 2 kjerner bruker den bare 75% av kraften til disse 2. Jeg er derfor ikke helt enig i konklusjonen din. Dette er ved 4Ghz. Hadde CPU vært en fryktelig flaskehals skulle jeg sett god ytelsesøkning ved å klokke 0,6 - 1Ghz mer, noe jeg ikke gjør.

SC2: WoL gikk jo mye bedre, forskjellen fra da og nå er at jeg oppgraderte fra HD4870 til HD7950 og 32GB minne istedet for 16GB, men alltid 4 brikker, men kan ikke skjønne dette skal ha noe å si. Bruker maskinen mest som arbeidsstasjon og virtualisering, men skulle gjerne ha spilt SC2 uten å irritere meg over dårlig spillopplevelse.

Kjører også Windows 8 nå, kjørte Windows 7 før, men laptoppen min kjører også Windows 8. Kjøre i Win XP Compability Mode gjorde ingenting.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Fikk noen til å teste SC2 HotS med AMD Phenom II 955 og Nvidia GTX 275. Han hadde ikke samme problemet. Ikke noen forrykende yetelse, men han hadde ikke 17fps når ting stod stille på skjermen. Falt ned i 20-tallet når ting skjedde på skjermen.

Nekter å tro at en FX8120 klokket til 4,6Ghz yter dårligere enn en uklokket Phenom II 955. Det jeg tenker på da er at det enten er drivere, Windows 8 sin feil eller SC2 som ikke liker HD7950.

Drivere har jeg testet flere av uten at det er endret seg, men testing i noe annet enn Windows 8 har jeg ikke gjort. For meg er dette et mysterium. Sjekket også om det var noe galt med skjermkortet, men ser ut til å yte som det skal i andre spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...