Gå til innhold

Hjelp til valg av hovedkort mm

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest gjennom endel tråder her, men fremdeles litt usikker.

Jeg skal ha nytt hovedkort med:

- Støtte for 16 eller mer RAM

- i7 prosessor

- Må være plass til mitt GIGABYTE GEFORCE GTX 680 OC 2GB

- Må være plass til H100i kjøler på prosessor

- Må være plass i Fractal Design Define R4

- Pris ikke så farlig

- Overklokker ikke, så det er ikke viktig at kortet kan det

Brukes primært til spilling!

Hva kjøper man da av hovedkort og hvilken ram og prosessor kan er bra sammen med det?`Har sett på komplett sine oppgraderingspakker og for meg virker det som om dette er et ok valg:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757240 (kunne tenke mer mer RAM)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor 3820 prosessor (x79 sokkel)? Ville heller anbefalt deg en i5 3570 (1155 sokkel) prosessor hvis du nesten bare skal game.

Hvilket budsjett har du? Jeg syns det er litt vanskelig å forstå om du BARE skal ha nytt hovedkort, eller om du også skal ha ram og prosessor?

Har jeg forstått deg rett ville jeg heller ha gått for dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=774713

Penger spart i tillegg.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Hvorfor 3820 prosessor (x79 sokkel)? Ville heller anbefalt deg en i5 3570 (1155 sokkel) prosessor hvis du nesten bare skal game.

Hvilket budsjett har du? Jeg syns det er litt vanskelig å forstå om du BARE skal ha nytt hovedkort, eller om du også skal ha ram og prosessor?

Har jeg forstått deg rett ville jeg heller ha gått for dette: http://www.komplett....aspx?sku=774713

Penger spart i tillegg.

Takk for svar, men tror nok du leste litt rask før du svarte. Står både at pris ikke er så farlig og at jeg samtidig spør om forslag til prosessor og minne/ram.

Lenke til kommentar

Neida, det var ikke noe råd. Var mer ment som ett spørsmål. Kalleklovn12 er inne på noe her, blir det for billig kan du bytte ut 3570k med 3770k, noe jeg ville gjort hvis jeg måtte bruke det beløpet som du i utgangspunktet hadde tenkt å bruke. Gir mere for pengene. Greit nok at du har pengene til det du satt opp, men trenger ikke sløse hvis du ikke har behov for det.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Neida, det var ikke noe råd. Var mer ment som ett spørsmål. Kalleklovn12 er inne på noe her, blir det for billig kan du bytte ut 3570k med 3770k, noe jeg ville gjort hvis jeg måtte bruke det beløpet som du i utgangspunktet hadde tenkt å bruke. Gir mere for pengene. Greit nok at du har pengene til det du satt opp, men trenger ikke sløse hvis du ikke har behov for det.

Helt riktig - ingen poeng å bruke penger på noe man ikke har behov for. Og ingenting blir for billig heller. Øverste prisklasse av hovedkort og prosessor er kanskje ikke noe jeg hadde gått for uansett.

Grunnen til at jeg velger i7 3770 fremfor i5 er tester på hw.no http://www.hardware.no/artikler/intel-core-i7-3820/113497/5

Lenke til kommentar

Der ser du at 3770 kommer bedre ut enn den 3820 som du hadde valgt i utgangspunktet. Så ser du at når 3570k taper vs 3820 er det kun med ett par fps i de testene der. Ville også kjøpt 3770k. Med K, selv om du sier at du ikke skal overklokke, er ikke prat om rare beløpet ekstra, 200kr ca. Er så enkelt å gå inn i biosen og bare endre på ett eller to justeringer i ettertid, når du trenger det ved en senere anledning. Hvis du ikke trenger HK som støtter SLI/CF kan du gå ned på pris på HK også

Endret av otl
Lenke til kommentar

Da kan du jo bare velge ett Z77 hovedkort som dekker dine behov. Her får du hovedkort helt ned i rundt 700kr klassen. Som gir deg samme ytelse som ett til 3000kr. Hvor mange usb og s-ata kontakter trenger du f.eks? Velger du ett av de rimeligste HK'ene har du ikke mulighet til å kjøpe deg ett nytt skjermkort og kjøre SLI, bare så du er klar over det.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...