Gå til innhold

Nordlysfoto i morgen? (Søndag 17.03.13)

Anbefalte innlegg

Hallais!

Jeg leser på nrk.no at det skal bli usedvanlig mye nordlys å finne i morgen.

Jeg har derfor fått lånt meg en skikkelig vidvinkel for å få noen bilder av dette. Er litt redd for at det kommer til å bli like overskyet i morgen som det er i dag, for da blir det ikke mulig å se noen ting :(

Jeg bor for tiden i lillehammer, så jeg er usikker på hvor sterkt lyset egentlig kommer til å være, men jeg skal i alle fall forsøke :D

Er det noen som har tips å komme med før jeg hopper ut i det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har tips å komme med før jeg hopper ut i det?

Stativ og lommelykt,samt oppladet batteri til kameraet.

Finn en plass ut lysforurensning så det ikke har innvirking*, bruk en veldig stor blender "lite f/tall", har du lengre lukkertid en 30sek er det greit og slå på "long exposure noise reduction". Kan også være en fordel og bruke "speil opp" funksjonen og bruke den innebygde timeren eller en fjernutløser.

Er det noen busker, personer, kjøretøy eller lignende i nærheter, kan du "male" de med en lommelykt eller en håndholdt blits som du utløser manuelt, det for å få disse bedre eksponert i bildet.

* bor du i nærheten av en by vil du få massiv forurensing av all by-lyset som reflekterer i himmelen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

bruk en veldig liten blender

What??? Eksempel på veldig liten blender: f/22. Ikke bra for nordlysfoto. Bra for nordlysfoto er STOR blender. Eksempel på stor blender: f/1.4. Jeg bruker selv en 14-24mm f/2.8 til nordlysfotografering. Jeg veksler mellom f/2.8 og f/4. Har jeg en forgrunn i komposisjonen, velger jeg f/4, men kan da bli nødt til å øke både ISO og lukkertid. Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Kenneth, jeg tror Nautica startet med helgepilsa gitt. Haha :)

Skal selv ut i morgen å se, men nordlys her nede er ikke det beste jeg har sett i forhold til mo. Men man kan være heldig.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Stor blender... jaja, får legge meg på f4, 5.. ikke veldig stort, men største jeg får på sigma 8-16.

Tenkte å stille meg oppe i skogen her, men jeg får nok en del lyslekkasje fra byen... hmm. Regner med at jeg må se nordover for å se det? Er skikkelig usikker på hvor synlig det blir her nede. Skulle ønske jeg fortsatt bodde i Trondheim :p

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Knall! Håper det blir i natt, og ikke midt på dagen i morgen.

Nordlys-varselet for Sør-Norge er avblåst etter at det inntraff på dagtid. I stedet ble det Nord-Amerika som fikk det kraftige nordlyset denne gang.

Søringer i Norge som vil se nordlyset har imidlertid fortsatt et lite håp de kan klamre seg til, ifølge Brekke.

– Spørsmålet er hvor lenge solstormen varer. De kan vare mellom seks og tolv timer, så hvis vi er heldige holder det seg til det blir kveld igjen, sier han optimistisk.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10952245
Lenke til kommentar

Storm sitt nordlysvarsel er også høyt. Får jo håpe det holder seg til mørket kommer. Men værmeldingen min er ikke akkurat topp mtp å se dette.

(17. mars kl 13 - 17)

VARSEL OPPDATERT KL 13:45: Uvanlig kraftig nordlysaktivitet. I hele Norge og sørover til Nord-Tyskland vil nordlyset være synlig i senit. Nordlyset vil være synlig lavt på nordhimmelen helt sør til Paris og München.

Lenke til kommentar

Nordlys ja. Har aldri sett det, så må kansje ut ikveld.

Er det mulig å se slikt fra stranda på jæren nå tru?

Men har bare EF15-85mm og 30mm 1.4.

HVilken ville dere som tar bilder av nordlys på fast basis anbefale?

Canon 50d er kamerat forresten.

Lenke til kommentar

Jeg skal i allefall forsøke å få med litt landskap, så jeg kjører på med vidvinkel :)

Stikker ut nå snart, ser ut som om det er noen hull i skyene, så jeg håper at jeg får noen glimt av lyset også :D

Hvis ikke så får jeg nok noen andre pene bilder til en timelapse eller noe :p

Lenke til kommentar

Kp-indexen er 7 nå, så det burde være gode muligheter. Fikk noen glimt av nordlyset over skyene i sted. Det så vanvittig spektakulært ut. Men det har dessverre trukket inn flere skyer på nåværende tidspunkt. Får håpe at det driver over. Skal i alle fall holde et øye med himmelen utover kvelden/natta..

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Har nettopp kommet inn etter to timers vandring, og her var det også overskyet. Så grønn graut gjennom skylaget så det var utrolig ergelig. Pluss at kreativiteten min bestemte seg for å ta ferie. Hadde vært fantastisk med 5-6 minus og skyfri himmel nå. Glitrende snø i det svake månelyset hadde gitt en perfekt setting, men Moder Jord bestemte seg for å være hurpete i dag tydeligvis. "Kanskje" like så greit ettersom jeg må opp før 6 i morgen tidlig. =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...