Lami Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Hei! Jeg trenger litt hjelp her og setter pris på all hjelp. Er det noen som vet om øvelser med spenst og hurtighet som faktor som passer til basketball? Jeg vet om blant annet tåhev og intervalltrening med løping og spensthopp med vekter på seg, enten det er blylodd elns. Egentlig ikke mer å si. Skal lage et treningsprogram som forbreder spenst og hurtighet som passer til basket. Så jeg vet ikke om så mange andre enn de jeg har valgt. Setter derfor stor pris på svar! Takker på forhånd Lenke til kommentar
fenele Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 (endret) Knebøy, beinpress, frontbøy eller hoppbøy og tåhev som du nevner funker bra for å trene opp spenst og hurtihet. Tren knebøy og tåhev 3 dager i uka med reprange fra 4-12. Tunge eksplosive reps i reprange 4-6 kombinert med eksplosive reps i reprange 8-12 med rolige negativer har god effekt. Jeg ville kjørt 4-6 reprange 2 ganger i uka og siste dag kjørt 8-12 reprange. Eksempel: Dag 1: Knebøy 4-5*4-6 reps. Eksplosiv opp og rolig ned Tåhev stående 3-4*8-12 reps. Eksplosiv opp og rolig ned(gjerne 4s eller med på negativen) Hopptrening opp på kasse 3-4*failure Annen hopptrening, ned og opp på kasse etc Dag 2: Knebøy 4-5*8-12 reps. Tåhev sittende 3-4*4-6 reps. Hopptrening opp på kasse 3-4*failure Dag 3: Samme som dag 1. Neste uke begynner du på Dag 1 igjen. Kan eventuelt kjøre tunge bøy og tunge tåhev på samme dag og kjøre høyrep på Dag 3. Dette er gunstig hvis du blir støl og trenger 2 dager hvile. F.eks hvis du trener man, ons og fre kan du kjøre høyrep på fre og ta helga fri. For hurtighet hjelper også styrketreningen som nevnt over. Kombiner dette med HIIT(intervalltrening) og sprinttrening, altså løpe så raskt du klarer * X antall ganger. HIIT/sprinttrening kan også kjøres 2-3 ganger i uka på samme dag som styrke. Hvis du f.eks kjører sprinttrening med 10 eller mer sett vil dette ha god effekt på kondisjon og kan erstatte en HIIT økt. Endret 16. mars 2013 av fenele Lenke til kommentar
Lami Skrevet 16. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2013 Oi, tusen takk du! Setter stor pris på det! Men hvis jeg tar en dag og heller restituerer lengre, en 90mins plan jeg har laget: Oppvarming: 3 min veksling rask og rolig løping. 5 min hoppetau 4 reps HIIT (høyintensitet intervalltrening): 60% innsats i 30 sekunder 50% innsats i 30 sekunder 70% innsats i 30 sekunder 50% innsats i 30 sekunder 80% innsats i 30 sekunder 50% innsats i 30 sekunder 90% innsats i 30 sekunder Når en runde HIIT ferdigjort påfølges av 2 minutter med lav intensitet før ny runde av HIIT. Knebøy 4-5 x 4-6 reps - eksplosiv opp og rolig ned, tilsammen 5 min. Spenstløype - hoppe over 30cm kjegler 5 min x 5 reps Tåhev stående - 7sec x 3-4 reps -> 30 min pause -> 5sec x 8-12 reps - eksplosiv opp og rolig ned. Fant noe på google. Høyintensitet intervall! Usikker på om jeg har skrevet det riktig i forhold til hva du mente da det med reps og minutter/sekunder (som jeg tenker, altså sekund per rep), er fersk på dette som du sikkert skjønner. Igjen takk! Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Han ene der jeg trener har sånne merkelige ting han har rundt skoene som visstnok skal hjelpe på spenst. Han er ikke høye karen (under 180) - men han kan nå dunke i basket. Jumpsoles heter det visst. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Du vet det er forskjell på høyde på basketkurver sant? Jeg dunker fint på 2,50ish kurver, men når ikke opp på de offisielle 3.05 kurvene. Jeg sier ikke det er umulig at en på 1.80 dunker på 3.05 kurvene, men det er sjelden så vidt jeg har forstått det. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Du vet det er forskjell på høyde på basketkurver sant? Jeg dunker fint på 2,50ish kurver, men når ikke opp på de offisielle 3.05 kurvene. Jeg sier ikke det er umulig at en på 1.80 dunker på 3.05 kurvene, men det er sjelden så vidt jeg har forstått det. Er nok 3.05 han dunker på du, fyren har drøy spenst. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Jævlig imponerende, men det er fortsatt sjelden. Er nok en grunn til at de fleste forwards i basketball er over to meter. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Og en grunn til at det er en egen liga for de under 160ish Lenke til kommentar
1.83 høy Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Du kan sjekke ut stronger team på YouTube. De har en del videoer på spenst, hurtighet og ballbehandling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå