Gå til innhold

Sigma 35mm f1.4


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt dette objektivet en stund og er meget fornøyd.

Leste også side opp og side ned med "bruker erfaring" og konkluderte at: jo det var noen som var missfornøyd men at det overveiende flertall var fornøyd.

Har ikke fått brukt objektivet så mye nå i vinter men ser at det tegner meget skarpt på store blendere.

( f2,8. f3..) Autofokusen er kjapp og ganske bra, har gjordt en minijustering på min D600 for å korrigere en liten frontfokusering. Manuell fokus "tung" og ganske kort, så den er vanskelig å bruke.

Som dere vil erfare så er objektivet stort og tungt men sammenlignet med can/nik sine dyre 35 mm så er det ikke stor forskjell de i mellom når det gjelder vekt og lengde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ditto her. Jeg har brukt Sigma 35 mm f/1.4 en 2-3 uker og har tatt relativt mange bilder. Synes det tegner veldig skarpt alt fra åpen blender. Objektivet er bygd som en "tanks" og gir godfølelsen. I forhold til AF så har ikke jeg opplevd noen problemer. Den er kjapp og treffer når jeg gjør jobben. Jeg bruker det på Canon 5D mark3. Har foretatt mikrojustering, men med nøyaktig samme justering som 3 andre objektiver. Jeg tror derfor det er kamera som krever en hårfin justering.

Lenke til kommentar

Håper du skriver her om erfaringer med den når du får brukt den litt. Holdt på å bestille selv men leste endel negative brukererfaringer på potn om denne. Bla en som testet 3 eksemplarer i butikk og alle hadde for ustabil /treg fokus slik at butikk returnerte de til Sigma. Han endte opp med Canon 35/2 IS. En annen som var på sitt tredje ex pga fokus feil og fokusmotor som begynte å bråke og ga opp.

 

Har selv dårlige erfaringer med Sigma fra tidligere med 30mm og 50mm som har vært totalt ubrukelige og returnert så har blitt skeptisk.

 

Nå høres jeg sikkert negativ ut - det er ikke meningen. Ser ut som ett meget spennende objektiv til relativt rimelig pris om man får en som fungerer. Håper ditt er 100% bra og at du deler dine erfaringer her. :)

 

Men hvis man prøver 3 eksemplarer av et hvilket som helst objektiv og samtlige tre objektiver har fokusproblemer, er det nærliggende å anta at feilen ikke ligger i objektivet, men i kamerahuset, så i dette tilfellet tviler jeg på at det var objektivet det var noe galt med.

Lenke til kommentar

Men hvis man prøver 3 eksemplarer av et hvilket som helst objektiv og samtlige tre objektiver har fokusproblemer, er det nærliggende å anta at feilen ikke ligger i objektivet, men i kamerahuset, så i dette tilfellet tviler jeg på at det var objektivet det var noe galt med.

De fikk ikke feil med Canon 35 f2 IS på hans kamera. Sto og at han i butikken sjekket med ett annet Canon kamera og fikk samme problemene. Skal se om jeg finner tråden og linke senere.

 

Jeg har selv lyst på Sigma 35 1.4 så er ikke ment som 'angrep' på dette objektivet. Men tror den tråden er på 100 + sider nå på potn.

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar

Fulgte den tråden jeg også, men har kun sjekket bilder der i det siste. De første månedene leste jeg den, dog, og det var knapt noen som hadde problemer med objektivet. Det verste jeg så var enkelte som måtte mikrojustere ørlite, men det er tilfelle for enkelte uansett objektiv.

 

Uansett har vi svært gode garantiordninger i Norge, så her er det ingen grunn til å frykte dette.

 

Jeg har for øvrig også erfaringer med 30mm f/1.4 og 50mm f/1.4, og jeg hadde problemer med begge to. Mitt eksemplar av Sigma 35mm f/1.4 kan ikke sammenlignes med noen av disse, og minner mer om L-objektivene til Canon i bruk.

Lenke til kommentar

Da var gluggen kommet i hus. Det første som slår meg er at kvalitetsfølelsen er veldig bra , metall og flott finnish , fullt på høyde med L-objektivet mitt. Fokuseringen er svært hurtig og lydløs på mitt eksemplar. Forsøkte meg på et bilde av tangentene på pianoet i stuen og fokus ser ut til og sitte.

Nå har jeg fullt opp med prøver på skolen i morgen og fredag , men så er det lang påskeferie på hytten. Regner med og få tatt en bedre test da. Er det noen som har en link til en enkel måte å teste fokus på uten dyrt måleutstyr ? Mener å ha lest det et sted.

Første inntrykket av objektivet er svært bra , gleder meg til fortsettelsen.

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Det finnes ellers haugevis av DIY-tutorials for dette. Ønsker du å gå et skritt videre så er dette et alternativ: http://michaeltapesdesign.com/lensalign.html

 

Min erfaring er at man må være meget nøyaktig ved bruk av de mer enkle metodene, som f.eks. tommestokk. Poenget slik jeg har forstått det er bl.a. at sensor må være nøyaktig i plan i forhold til "målet". Med verktøyet jeg linket til så får du kamera nøyaktig i plan i forhold til målet, mens tommestokken (til høyre på det jeg linket til) her automatisk kommer nøyaktig i 45 grader.

 

Jeg tror du fint kan avdekke evt. vesentlige fokusfeil med helt enkel metodikk, men ønsker du mer finjustering så er ihvertfall min erfaring at det kreves større nøyaktighet.

 

Dette kun som et innspill.

Lenke til kommentar

Det jeg har lest er at det ikke er så mye problemer med den nye 35mm fra sigmaen, nettopp kjøpt meg sigma sin 85mm og den er perfekt. Trur det er mest 50mm som har vært mye problemer med og derfor folk er så skeptisk til sigma ?

 

 

Mange som er fornøyd med Reikon Focal men den koster penger og du trenger MA på kameraet ditt.

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Fulgte den tråden jeg også, men har kun sjekket bilder der i det siste. De første månedene leste jeg den, dog, og det var knapt noen som hadde problemer med objektivet. Det verste jeg så var enkelte som måtte mikrojustere ørlite, men det er tilfelle for enkelte uansett objektiv.

 

Uansett har vi svært gode garantiordninger i Norge, så her er det ingen grunn til å frykte dette.

 

Jeg har for øvrig også erfaringer med 30mm f/1.4 og 50mm f/1.4, og jeg hadde problemer med begge to. Mitt eksemplar av Sigma 35mm f/1.4 kan ikke sammenlignes med noen av disse, og minner mer om L-objektivene til Canon i bruk.

 

Sigma 35mm 1.4 virker meget lovende. Virker som Sigma er på rett vei angående kvalitet og kontroll. Vil ikke en 85mm 1.4 Art være realistisk å håpe på som nestemann ut i Art serien dems ? Kan isåfall bli ett spennende objektiv. Håper på dette.

Lenke til kommentar

 

 

Sigma 35mm 1.4 virker meget lovende. Virker som Sigma er på rett vei angående kvalitet og kontroll. Vil ikke en 85mm 1.4 Art være realistisk å håpe på som nestemann ut i Art serien dems ? Kan isåfall bli ett spennende objektiv. Håper på dette.

 

Tviler på det, Sigma 85mm f/1.4 er jo et av de nyeste objektivene fra den produsenten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå testet Sigma 35 Art litt og den virker lovende så langt for min del.

Tror ikke Canon trenger å frykte den så mye - men kanskje den vil være med på å presse Canon 35 L i pris på sikt. Bokeh er klart bedre enn Canon 35 L. På hastighet og skarphet tror jeg Canon vinner men har ikke testet de mot hverandre så blir bare synsing.

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle komme med et par oppklaringer her:

 

Nix, må kjøpes ekstra. Koster vel 1200-1500 kroner, om jeg ikke husker helt feil.

 

Vi har i dag fått indikasjoner på hva dockingenheten for de nye Sigma-objektivene vil koste, og den havner nok godt under tusenlappen når den dukker opp i mai..

 

FV er Sigma-importør selv, mens JP bruker en annen importør.

 

Japan Photo har kjøpt Sigma fra FotoVideo i over ett år nå, så Sigma kommer fra samme kilde uansett hvem du kjøper dem fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...