DJViking Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 (endret) Har et problem med 2 skjermer(blir snart 3 skjermer). Er litt usikker hvor dette problemet ligger, hardware, bios, linux, Xorg, Nvidia.... Kjører Opensuse 12.3 med KDE 4.10.1 Grafikk: ASUS GeForce GTX 650Ti 1GB PhysX CUDA Nvidia driver: 310 Har følgende skjermoppsett: Den ene skjermen er tilkoblet DVI (BenQ 24"), mens den andre er tilkoblet VGA (LG 19"). Kunne koblet den andre mindre skjermen til DVI, men jeg får snart en ny skjerm og da blir begge DVI opptatt. Når begge skjermene er koblet til, så tar VGA-skjermen helt over direkte fra BIOS oppstart og helt fram til KDM/KDE starter opp. Også når jeg skifter til konsoll CTRL+ALT+F# så mister DVI-skjermen signalet helt og jeg kan kun bruke VGA-skjermen. Har prøvd både TwinView og "Seperate X Screens" for nvidia-settings Uansett hva jeg gjør for å endre instillingene så er VGA-skjermen den dominerende. Det er jo helt idiotisk ettersom VGA er gammelt og utdatert i forhold til DVI/HDMI. Har sjekket BIOS og det er ikke mulig å konfigurere noe med skjerm der. Så hvorfor er det kun VGA-skjermen som får signal? Innholdet i min /var/log/Xorg.0.log http://paste.opensuse.org/15075012 Min nåværende /etc/X11/xorg.conf laget av nvidia-settings http://paste.opensuse.org/14129253 Endret 16. mars 2013 av DJViking Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 (endret) Irriterer meg over det samme. Virker som det er hardkodet i VideoBIOS på de fleste skjermkort (den som tar over når det ikke er noen driver som bestemmer lenger) at det er VGA-porten som er prioritert. Selv vil jeg gjerne ha DisplayPort som hovedutgang, men ser ut som jeg pent må finne meg i at en av DVI-utgangene er eneste med signal helt til OSet har bootet opp. (Har 3 skjermer, 2 på DVI, 1 på DP) (Plugger jeg i en VGA-kabel er det DEN som får signal..) Endret 16. mars 2013 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 16. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2013 (endret) Irriterer meg over det samme. Virker som det er hardkodet i VideoBIOS på de fleste skjermkort (den som tar over når det ikke er noen driver som bestemmer lenger) at det er VGA-porten som er prioritert. Selv vil jeg gjerne ha DisplayPort som hovedutgang, men ser ut som jeg pent må finne meg i at en av DVI-utgangene er eneste med signal helt til OSet har bootet opp. (Har 3 skjermer, 2 på DVI, 1 på DP) (Plugger jeg i en VGA-kabel er det DEN som får signal..) Ok. Da er det nok ikke et linux-problem....kanskje bare litt, fordi får kun signal på VGA-skjermen under linux oppstart. Har lest at linux bruker framebuffer til å skrive ut på konsoll, og ser ikke ut som hovedskjermen min får noe signal. Den er helt død. Det samme skjer når jeg hopper fra X til TTY. Jeg har også en bærbar PC på jobb som kjører samme opensuse som jeg kjører hjemme. Den er tilkoblet en dockingstasjon som har tilkoblet en ekstern skjerm. BIOS viser kun info på den bærbare skjermen, men når linux tar over (fra grub2), så for jeg på begge skjermene. Endret 16. mars 2013 av DJViking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå