Gå til innhold

Ta hele VGs som privatist?

Anbefalte innlegg

Hei, hei.

Jeg synes ikke at jeg får nok utfordring i skolen jeg går på nå (ungdomsskole). Derfor tenkte jeg å prøve å ta hele VGs realfag som privatist mens jeg går mine siste år på ungdomsskolen.

Er det noen som har erfaring med dette og / eller kan anbefale meg pensumbøker etc.?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hei.

Jeg synes ikke at jeg får nok utfordring i skolen jeg går på nå (ungdomsskole). Derfor tenkte jeg å prøve å ta hele VGs realfag som privatist mens jeg går mine siste år på ungdomsskolen.

Er det noen som har erfaring med dette og / eller kan anbefale meg pensumbøker etc.?

Tusen takk for svar.

Prøv å snakk med rådgiveren din på skolen om de kan ordne et opplegg sånn at du kan ta noen VGS-fag som privatist. Dette burde vært mulig å få ordnet. Da vil du fort se om nivået er som forventet :) Kanskje du kan ta ferdig hele førsteåret og begynne rett på år to for eksempel?

Lenke til kommentar

Jeg leste litt fort den første gangen jeg svarte. Jeg ser nå at du tenker på å ta videregående som privatist på ungdomsskolen. Å ta hele videregående i løpet av 9. og/eller 10. klasse tror jeg ikke at noen har kapasitet til å gjøre, men å tjuvstarte med enkelte fag kan kanskje la seg gjøre hvis rådgiveren og fylket er medgjørlige. Da ville jeg for eksempel prøvd naturfag, geografi eller T-matte, for realfag i vg2 og vg3 bygger i stor grad på disse fagene.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på i hvilken grad du har anledning til å ta fag fra videregående uten å ha bestått ungdomsskolen. Du bør kontakte fylkeskommunen og forhøre deg om dette.

Jeg tenker ikke å droppe ut av ungdomsskolen. Jeg tenker å prøve å ta så mange fag på VGs jeg klarer mens jeg går ut ungdomsskolen

Jeg går i 9. klasse.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Har dere noen bøker dere kan anbefale? Jeg har ført om coSinus serien ( jeg har begynt på R1 ), men jeg har ikke funnet noen innen f.eks. tysk, engelsk, historie, etc.

Hvilke karakterer har du og hvilke klasse går du i ?
Lenke til kommentar

Jeg skal mest sannsynlig gå ut hele ungdomsskolen. Jeg trenger noe jeg kan gjøre på fritiden. Og siden jeg ikke går på så mange fritidsaktiviteter og er svært sjelden på byen etc. med venner trenger jeg noe utfordrende jeg kan gjøre på. Derfor kom jeg på den ideen.

Er det noen som har hørt om PrivatistWeb? Jeg tror det er en bra plass å søke om å ta eksamen i div. fag.

Lenke til kommentar

På privatistweb kan man ta opp fag som privatist, men jeg vet ikke om du kan ta det, siden du fortsatt går på ungdomsskolen.

Da jeg gikk på ungdomsskolen gikk jeg i "eliteklasser" der man kunne ta fag som samfunnsfag og matte på videregående nivå. Vi lærte og hadde vurderinger i faget, slik at hvis jeg hadde gått ut året og fått standpunktskarakter i fagene kunne jeg slippe faget når jeg startet på vgs. Jeg gikk der i et par måneder, men droppet ut fordi skoledagene ble så lange. Du kan høre med ledelsen om ungdomsskolen din har en lignende ordning.

Lenke til kommentar

Jeg gjør dette nå. Jeg valgte å ta tredje og andre året på vgs som privatist. Og jeg vil av ingen grunn anbefale deg dette.

Mye mer arbeid

Vanskeligere å få gode karakterer

Ingen sosial krets siden du ikke går på skolen

Henger dårlig med i russefeiringen

Komplikasjoner med veiledning til eksamen

Og mest av alt.. stress.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gjør dette nå. Jeg valgte å ta tredje og andre året på vgs som privatist. Og jeg vil av ingen grunn anbefale deg dette.

Mye mer arbeid

Og mest av alt.. stress.

Jeg er ikke så opptatt av en sosial krets og ikke russefering. Gjør du alt hjemme eller er du på en skole og leser og jobber?

Endret av TheRealTrox
Lenke til kommentar

Mye mer arbeid

Og mest av alt.. stress.

Må du kjøpe bøker selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...