Gå til innhold

Brukssykkel til pendling om vinteren


hamiso

Anbefalte innlegg

Min gamle sykkel, Diamant har gått dukken. Rep. vil kosta 3.500 ifølgje verkstad, så då ser eg meg om etter ein ny.

Driv og pendlar til jobben med sykkel både sommar og vinter, til saman to mil. Så om vinteren treng eg ein sykkel som klarer vinterføret.

 

Vil helst ikkje investera for mykje, sidan vintersykling slit mykje, med salt og søle. Så ser etter den billege klassen, brukt eller ny, 1000,- -2000,-.

 

Er Biltema sine syklar, som Yosemite Growler; 1.500,-, eller dei litt dyrare til 2.000,- kurante syklar, eller vil dei ryka fort til min bruk?

Er det andre som de heller ville anbefalt?

 

Har elles fått tilgang til ein vaskehall og innandørs parkering på jobben min. Så då skulle det gå betre å få spylt av salt og dritt om vinteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som får problemer fort på vinterføre er IMO felgbremser, utenpåliggende gir og dempegafler. Yosemite syklene du viser til har alt av det.

 

Felgbremsene mister mye effekt når de blir våre og felgene spises fort opp av den slipepastaen man får fra veiene.

 

Utenpåliggende gir er avhengig av veldig presist wiretrekk. Ising i kabler skaper ofte trøbbel. På den annen side er det ikke fælt mye å vurdere mellom singlespeed og temmelig dyre navgir her.

 

Saltlaken skan veldig raskt ødelegge seglene i dempegaffelen, noe som kjapt reduserer den til en tung stiv gaffel.

 

Det er klart at med så billige sykler som dette kan man tenke på de som forbruksvare, men særlig bremser er mer enn bare kort varighet, her er det snakk om pålitelighet.

 

Jeg ville ha siktet meg på noe med skivebremser og stiv gaffel.

 

Alternativt kan du velge å investere i noe som tåler både vinter og sommer. Jeg bruker en 29er med rohloff og gates beltedrev, men vil man bruke mindre penger kan nuvinci eller alfine også funke (Men alfine kan nok tenkes å ha problemer med ising i kabler)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...