Gå til innhold

MSI z77 mpower - "Hvit støy" når CPU-en arbeider

Gjest Slettet+9018234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9018234

Oppgraderte til et MSI z77 mpower Socket 1155 hovedkort fra et Abit IP35 Pro (Socket 755), men opplever en veldig svak "hvit støy" når cpu-en arbeider. Eksempelvis bytter tab i nettleseren eller starter et program. dette var ikke et problem med det forrige hovedkortet. Ikke bare er det irriterende, men jeg lurer på om dette er et vanlig problem med nyere hovedkort? Denne støyen er også der når jeg demper lyden.

Jeg har prøvd, uten hell, følgende:

• Ta ut flesteparten av kablene til hovedkortet som ikke er nødvendige.
  • Sjekket at det ikke er noen løse ledninger eller skruer som skaper jordingsfeil.
  • Prøvd flere av utgangene på hovedkortet (headphone out, line out).
  • Deaktivert de integrerte blåtann-, og trådløst-adapterne.
  • Avinstallering av Realtek-driverne.

Hovedkortet det er snakk om er dette: http://www.msi.com/p...Z77-MPOWER.html

Er det noen som har noen råd før jeg må se med nødt til å returnere kortet?

All respons er god respons.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Byttet faktisk til dette hovedkortet selv forrige uke og jeg skjønner ikke helt ha du mener med hvit støy. Jeg har ikke lagt merke til noe lignende det du beskriver ihvertfall og jeg må si meg strålende fornøyd med hovedkortet.

Vet ikke om det kan ha noe å si, men har du lastet ned alle nødvendige drivere? Eventuelt last ned MSI Live Update og kjør en scan :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Byttet faktisk til dette hovedkortet selv forrige uke og jeg skjønner ikke helt ha du mener med hvit støy.

En tynn' date=' svak lyd når CPU arbeider. Du hører sånt best med hodetelefoner. Lyden kan variere basert på hva du faktisk gjør. F.eks å kjøre en tung applikasjon kan skape kontinuerlige lyder av svak, "hvit" grusomheit, mens en lett oppgave som å bytte fane i nettleseren skaper små, korte støybiter.

CPU er i7 3770k.

MSI Live Update 5 er benyttet og driverne er installert derfra.

Kan legge til at all output av lyd også har denne støyen, som en slags gammel radio, med knitring og støy. Fant også ut nå at hvis jeg starter en sang og setter den på pause, får jeg en kontinuerlig svak støyblanding.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Er det sånn lyd som kommer?

Nei. Det er ingen lyd fra HKet, kun i lyd-ut, altså til f.eks hodetelefoner eller høyttalere. Her er et opptak jeg tok via Stereo Mix. Jeg vet ikke om støyen kan høres her (hvis opptaket er teknisk "OK", så kan kanskje ikke forurensing høres ved selve opptak fra Stero mix-in).

output.mp3

Lenke til kommentar

Nei. Det er ingen lyd fra HKet, kun i lyd-ut, altså til f.eks hodetelefoner eller høyttalere. Her er et opptak jeg tok via Stereo Mix. Jeg vet ikke om støyen kan høres her (hvis opptaket er teknisk "OK", så kan kanskje ikke forurensing høres ved selve opptak fra Stero mix-in).

Veldig spesielt.. Har ikke opplevd samme feilen på mitt og har prøvd både med og uten hodetelefoner uten at jeg klarer å få lyden, heldigvis! Ser ut som om du har vært uheldig med ditt eksemplar av hovedkortet. Dette er jo uten tvil en reklamasjons sak, men uansett veldig kjedelig!

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Da er det kanskje lydkortet som har mye forstyrrelser?

Bruker du det integrerte lydkortet?

Ja, dette er det integrerte lydkortet.

Takk for innspill alle sammen.

I tillegg til det over har jeg også prøvd nå, også uten videre hell:

• Bruke andre hodetelefoner.
  • Koble til hodetelefonene i front-lyd-utgangen.
  • Byttet PSU

Til en viss grad endret lydstøyen seg til merkbart mye lavere om jeg bruker den blå inngangen på hovedkortets lydblokk. Til gjengjeld er alt av lyd særdeles lav, så støyreduksjon er sannsynligvis bare en bi-effekt.

five_pictures5_2681_20130116153528_m.png

Ser ut til at denne går tilbake til vevbutikken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...