Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Valg av fag i VG3

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går studiespesialiserende i 2. klasse, og lurer nå på hva jeg skal velge i VG3.

Jeg har for øyeblikket følgende programfag: matematikk R1, fysikk 1, økonomistyring og medie- og informasjonskunnskap. Med andre ord, en nokså spesiell (og usmart) mix...

Jeg skal utvilsomt velge bort økonomi, og mest sannsynlig mediefag. Jeg fikk 6 i fysikk og 5 i R1 forrige termin, og er nødt til å fortsette med begge fag. Spørsmålet er derfor om jeg skal ta biologi 2, eller kjemi 1+2 som privatist.

Jeg hadde i utgangspunktet planer om å satse på et sivilingeniør-yrke, men i det siste har jeg tenkt mer på medisin, og angrer fryktelig på at jeg ikke tok kjemi 1 i andreklasse. En trenger jo kjemi 1 for å ha kjemi 2, så nå får jeg ikke valgt det heller.

Jeg er ikke spesielt flink til å gjøre lekser eller pugge, og jobber to ganger i uka i tillegg til dansing ved siden av det. Mest sannsynlig blir jeg også revysjef i 3. klasse, og jeg er med på en russebuss, som sikkert også kommer til å ta masse tid. Jeg har hørt at biologi 1 er fryktelig mye pugg, imens kjemi er litt mer matematisk. Allikevel er det vel utrolig krevende å ta både kjemi 1 og 2 på ett år? Vet jo ikke engang om jeg vil studere medisin... Kanskje jeg bare skal "safe" med et samfunnsfag og håpe på sekser i det? R2 og fysikk 2 kommer vel til å ta nok tid i seg selv.

Rådgiveren på skolen er litt treig i toppen, så jeg håper at jeg får bedre råd her :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det har gått så bra for deg i fysikk og matte så tror ikke jeg at du vil ha noen særlige problemer med å ta kjemi 1 og 2 på ett år. Jeg ser at du risikerer en liten tidsklemme, men sånn blir det jo nesten alltid.

Jeg har tatt R1 og R2, fysikk 1 og 2, samt kjemi 1 og 2. Jeg styrte unna biologi nettopp fordi det har vært forbundet med mye pugging. Kjemi derimot anser jeg litt mer som fysikk, kan du grunnlegende lover og regler så greier du å tenke deg fram til mye på egenhånd, samtidig går det i mye trender og ikke nødvendigvis så mye pugg av detaljer.

Kjemi 1 og 2 er innom mange forskjellige temaer, så du behøver ikke å kunne alt fra kjemi 1 for å kunne starte på enkelte ting i kjemi 2. Samtidig så vil du nok få en fordel av å ha tatt fysikk 1 og naturfag på forhånd da noen av temaene vil du allerede ha noe kjennskap til.

En annen ting er at om du starter enten på medisin eller siv-ing så kommer du mest sannsynligvis til å ta minst ett kjemifag. Da kan det være greit å ha noe kunnskap om emnet på forhånd, da det ofte er mer krevende å starte helt fra scratch på ett eller flere emner samtidig. Å "safe" med et samfunnsfag kommer til å hjelpe deg på fint lite annet enn potensielt litt bedre snitt på vitnemålet. Husk at kjemi gir noe fordypningspoeng eller hva det enn nå heter som også teller på opptakssnittet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...