Gå til innhold

Verdens GeoPolitiske Spektrum

Anbefalte innlegg

Mens man faktisk kan utfra den gamle synsemetoden omtrent plassere alle Norges partier på en høyre-venstre akse, selv om noen ikke helt "passer" som f.eks. venstre, som vi ikke vet om vi bør sette til venstre eller til høyre, så komplisere det hele seg mye om vi begynner å lure på om f.eks. Tyskland ligger til høyre eller venstre for Norge?

For å prøve å gi en rimelig skildring har jeg kikket på "tyngden" av Staten i økonomien, og på hvorvidt Staten bruker sine penger på venstre-saker (sosial sikkerhet:Pensjon, sykehus, skole, etc) eller på høyre-saker (Fysisk sikkerhet: Militære, Politi, Domstoler, etc)

Konklusjonen er som følger:

Snapshot_2013_03_16_12_05_26.png

http://postimage.org/image/8h1pv3cf9/

Nå skal det bemerkes at dette ikke gir ett fullt bilde, ettersom Staten (Politikerne) har ett til "våpen" som de bruker flittig for å bestemme hva vi skal eller ikke skal gjøre, nemlig lover og regler. Desverre har jeg ikke helt funnet ut hvordan man kan inkorporere denne dimensionen i vurderingen her. Åpen for forslag i så hendseende.

Det som muligens vil overraske mange er at Kina idag er ett av de mest liberale landene i verden. Rent økonomisk sett da. Det er faktisk langt mer "Laissez-faire" Kapitalistisk enn "Kapitalismens høyborg" USA. :)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS. Økonomisk Statsdeltagelse inkuldere IKKE deltagelsen Staten har via eiendom av "Private" firmaer som Statoil etc. så de fleste land som har en betydelig deltagelse på eierdelen innen nominelt private firmaer (Norge), vil se ut til å være mer liberale enn de er i virkeligheten.

Og Kina?

Lenke til kommentar

På hvilken måte er Kina friere enn Norge..?

Hvorfor er du så uenig med "Economic Freedom of the World 2008 Annual Report"?

http://books.google.no/books?id=79ut_adIb8oC&printsec=frontcover&hl=no#v=onepage&q&f=false

Side 8:

Friest:

1: Hong Kong

2: Singapore

3: New Zealand

4: Switzerland

5: United Kingdom

6: Chile

(...)

23: Norway

(...)

93: China

...

Kina har skatter og avgifter på inntekt for private og for bedrifter, og har "moms" -- men gir (delvis) skattefritak til regimevennlige bedrifter.

Lenke til kommentar

På hvilken måte er Kina friere enn Norge..?

Staten "driver" en større andel av økonomien i Norge enn i Kina.

Hvorfor er du så uenig med "Economic Freedom of the World 2008 Annual Report"?

http://books.google....epage&q&f=false

Side 8:

Friest:

1: Hong Kong

2: Singapore

3: New Zealand

4: Switzerland

5: United Kingdom

6: Chile

(...)

23: Norway

(...)

93: China

...

Kina har skatter og avgifter på inntekt for private og for bedrifter, og har "moms" -- men gir (delvis) skattefritak til regimevennlige bedrifter.

Jeg er ikke SÅ uenig, men metodikken de bruker er kvalitativ (synsing), ikke kvantitativ(tall).

Begge metoder har sine problemer, som jeg har observert over fanger ikke min opp hvor "regulert" den private delen av økonomien er. Om denne er så regulert at Staten bestemmer prisene du selger for, spessifikasjonene på produktene, prisene på råvarene, og hvor du skal investere (noe som idag skjer f.eks. i Argentina innen visse sektorer) så har du nasjonalisert industrien i alt unntatt navnet.

På den annen side er Cato Institute en Amerikansk institusjon med en viss "nasjonal stolthet" som trolig fører til at den kvalitative vurderingen av USAs (og lignende) system blir "scoret" høyere enn de fortjener.

Siste finner du her: http://www.cato.org/...c-freedom-world

Jeg har ingen tvil om at Kina har gjennomført en utrolig liberalisering av sin økonomi, trolig i høy grad inspirert av det det fant i Hong Kong etter de overtok der. Derav har da folk i Kina også sett en voldsom forbedring i deres levevilkår.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...