Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Siving av røyk fra 1.etg. inn i leilighet i 2.etg. - hva er mine rettigheter?

ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte for 1/2 år siden en borettslagsleilighet i 2.etg. Bygningsmassen er oppført på slutten av 70 - tallet.

Da jeg tok over leiligheten la jeg merke til en markant røyklukt. Noe av dette bedret seg etter renovering av leiligheten da tidligere beboer hadde røyket innendørs. Men mot slutten av oppussingen kom det støtt og stadig både røyk - og matlukt inn fra naboen under, hovedsakelig konsentrert rundt kroken på kjøkkenet. Vi rev derfor ned gammel kjøkkeninnredning og oppdaget utette ventilasjonsrør og utett murgulv ned mot naboen inne i veggen. Borettslaget ba med utbedre dette selv og skrive regning. Noe jeg gjorde og som reduserte problemet betraktelig.

Nå i det siste har det begynt å lukte noe røyk igjen inne på badet ved bruk av baderomsviften. Etter mye undersøkelse har jeg stadfestet at røyken kommer opp gjennom gulvet i veggen inn mot badet hvor spillvannsrør fra taket går gjennom etasjeskillet.

Spørsmålet nå er hvorvidt dette er borettslagets ansvar å utbedre eller ei? Jeg skulle tro at alt som er innebygd og skjult i veggen er borettslagets ansvar og ikke mitt.

Hva tror dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke nekte folk, men mener det har vært en lignende tråd i juss forumet før, og da mener jeg at konklusjonen ble at du kunne kreve at borettslaget utbedret "feilen" slik at lukten ikke kom inn til deg.

Går eventuelt an å snakke lett med naboen og be han/hun røyke litt mindre da du får problemer med luftveiene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...