Gå til innhold

Prøve seg på Linux som webserver.

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk, og god helg !

Det må jo være en grunn til at Linux er så utbredt innenfor server verden, så jeg tenkte at jeg skulle gå fra windows server til Linux, ihvertfall gi det ett godt forsøk. Og derfor har jeg noen spørsmål..

-Hvilken distro bør jeg velge ? Så enkelt som mulig å bruke..

-Jeg vil ha flere domener på samme server. Jeg vet det er mulig i Linux via apache2, men fungerer dette like lett og greit som i iis8 ?

-Noen spesielle andre ting jeg må tenke på før jeg legger ut på dette ?

Takker veldig for svar. Hvis noen har lyst å legge meg til på skype å følge prosessen litt utover kvelden / guide meg så veldig gjerne det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil anbefale Debian som OS. Ellers har du og FreeBSD om du verkeleg vil lære deg skikkeleg Unix. Det er ikkje Linux, men er på mange måter ganske likt og det har betre dokumentasjon.

Det er ingen problem å ha fleire domener. Og det fungerer heilt forskjellig frå IIS. Du har blant anna ikkje GUI og du vil sikkert jobbe over terminalen med Putty om hovudmaskina di har Windows.

Eg ville lært meg å bruke vi/vim aller først. Vi er installert på alle Unix maskiner som standard tekstredigeringsverktøy. http://www.troublesh...nux/viquick.htm

Ellers er også SSH veldig nytte å lære seg i begynnelsen. Lykke til og bare spør.

Lenke til kommentar

De ter noe som heter at "Spør 3 mann om hvilken distro du skal bruke, så får du 7 ulike svar".

Men, jeg foretrekker debian til serverbruk. Etter min mening enkel å bruke, men det krever at du trives i kommandolinja.

Flere domener er null stress. I apacheverden kalles det for "virtual hosts".

Lenke til kommentar

Til webserver vil jeg si at CentOS er et vel så godt valg som Debian. Kanskje et enda bedre valg, også mtp. karrieremuligheter, siden CentOS er basert på RHEL (Red Hat Enterprise Linux), og RHEL er mye brukt i bedrifter. Legg til EPEL repo'et, og du har et godt utvalg pakker å velge imellom (unngå rpmforge siden det da kan oppstå navnekonflikter mellom rpmforge-pakker og OS-pakker. Med EPEL unngår man dette).

Lenke til kommentar

Til enkelt bruk spiller det ingen rolle hvilken distro du bruker.

Apache virker på alle distrobusjoner. Og det er like enkelt å installere på alle.

I debian/ubuntu/mint skriver du

apt-get install apache2

I Redhat baserte distroer skriver du

yum install httpd

Begge kommandoene laster ned og setter opp webserveren for deg ;-)

Same same but different.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...