ostenxx Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Hei. Jeg jobber i helsevesenet som sykepleier i turnus. I løpet av de senere årene har jeg blitt stadig mer irritert over at arbeidsgiver benytter private mobilnumre for å sende vaktforespørsler, informasjon om møteinnkallinger, kurs osv. Dette skjer også uavhengig av om jeg har vært på jobb om natten, og det er helt nødvendig enten å skru av mobilen eller plassere den langt unna soverommet når jeg sover. For et par uker siden gikk jeg inn på vaktsystemet på nett og slettet mitt mobilnummer for å slippe disse meldingene, men dette har ikke falt i smak hos ledelsen som krever at jeg er tilgjengelig på telefon i fritiden. Må jeg være tilgjengelig per telefon på fritiden? Hvilke regler og lovverk regulerer dette? Jeg mener personlig det skal være et klart skille mellom jobb og fritid. Setter pris på innspill her! Lenke til kommentar
War Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Da jeg jobbet i helsesektoren så kunne de iallefall beordre på jobb, så da hadde alle jeg kjenner til en øl ved telefonen og sa de du MÅ komme nå kunne man si nei, jeg har nytt alkohol. Hvordan vil du at de skal ta kontakt? Er det 100% med turnus som er planlagt i lang tid, eller er det litt fast + tilkalling? 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 15. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2013 (endret) Da jeg jobbet i helsesektoren så kunne de iallefall beordre på jobb, så da hadde alle jeg kjenner til en øl ved telefonen og sa de du MÅ komme nå kunne man si nei, jeg har nytt alkohol. Hvordan vil du at de skal ta kontakt? Er det 100% med turnus som er planlagt i lang tid, eller er det litt fast + tilkalling? Jeg jobber 75% fast natt som tilsvarer omtrent 100% dag ( i alle fall lønnsmessig). Med andre ord er ikke overskuddet til ekstraarbeid særlig stort. Ledelsen har mitt mobilnummer - det står også oppført i vikarlisten. Men det er ikke registrert inne på det elektroniske vaktsystemet som hyppig blir brukt for å masseutsende sms'er til ansatte om møte, vaktforespørsler etc. Jeg jobber for at mest mulig av beskjeder skal gå via infoskriv til oss ansatte når vi fysisk er på arbeid. Videre at vaktforespørsler ikke skal sendes ut dersom jeg har markert at jeg ikke kan/vil jobbe. Kort oppsummert ønsker jeg totalt fri fra jobb når jeg har fritid. Endret 15. mars 2013 av kaffegruff Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Generelt sett har man ikke et krav på å få være i fred fra arbeidsgiver så lenge kommunikasjonen er et naturlig ledd i arbeidsforholdet. Lenke til kommentar
exonum Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Generelt sett har man ikke et krav på å få være i fred fra arbeidsgiver så lenge kommunikasjonen er et naturlig ledd i arbeidsforholdet. Hvor er dette hjemlet eller vedtatt? Generelt sett skal man ha betalt for alt som innebærer arbeid, også kommunikasjon i ift til arbeid. Dersom jeg bruker fem minutter av min fritid på å ha kontakt med ledelsen vil jeg også ha betalt 5 minutter. Gjerne overtid, dersom det foregår utover normal arbeidstid. Lenke til kommentar
Aqulini Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Det er ikke noe i veien for at arbeidsgiver kan kontakte deg på fritiden, men alle oppgaver som er relatert til jobb skal skje i jobbtiden dersom det ikke er avtalt noe annet. Eksempel: Arbeidsgiver kan ringe deg og spørre om du kan komme på et møte til et bestemt tidspunkt. Men det tidspunktet skal være når du er tilgjengelig på jobb. Arbeidsgiver kan også ringe for å høre om du kan ta ekstra vakt dersom du er i et yrke der det er relevant og naturlig som f.eks. helsevesenet. Dog du er ikke PLIKTIG til å ta telefonene. Det kan være lurest for et godt samarbeid. Det kan jo være at du trenger at noen tar en vakt for deg en gang. Jobbrelatert oppgave som kan skje utenfor arbeidstid: personalmøte, rapporteringsmøte, kurs etc. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Hvor er dette hjemlet eller vedtatt? Alminnelig kontraktsrett. Naturlig kontakt mellom partene i en avtale om forhold som omfattes av avtalen er å anse som en del av avtalen. Generelt sett skal man ha betalt for alt som innebærer arbeid, også kommunikasjon i ift til arbeid. Dersom jeg bruker fem minutter av min fritid på å ha kontakt med ledelsen vil jeg også ha betalt 5 minutter. Gjerne overtid, dersom det foregår utover normal arbeidstid. Generelt sett skal man kompenseres for de tjenester man påtar seg å utføre i arbeidsavtalen eller den tid man er forpliktet til å stå til disposisjon i arbeidsavtalen på den måte arbeidsavtalen angir. Vanligvis innebærer dette at man har krav på lønn for den tiden man står til disposisjon for arbeidsgiver. På fritiden står man ikke til arbeidsgivers disposisjon. Kommunikasjon eller forsøk på sådan innebærer ikke at man står til disposisjon. Lenke til kommentar
exonum Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 (endret) Man står til disposisjon dersom det forventes at man skal svare på kommunikasjon utenom arbeidstiden, forutsatt at man har en fastsatt turnus, og det ikke er gjort unntak i kontrakten. Det er helt OK at arbeidsgiver sender informasjon - men arbeidsgiver kan ikke forvente svar på informasjonen før første arbeidsdag, kan h*n? Merker at dette blir en fin blanding mellom personlig prinsipp, og ren åpenhet og nysgjerrighet ift. loven, men jeg er absolutt interissert i det du har å si krikkert! Edit: For øvrig, hva kan tolkes som naturlig kontakt? Dette er jo for for eksempel meg og trådstarter ikke utenom arbeidstid. Naturlig kontakt som innebærer arbeid, foregår i arbeidstid. Endret 15. mars 2013 av exonum Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 15. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2013 Jeg snakker her om at mitt nummer MÅ stå oppført i det elektroniske vaktssystemet. Dette medfører at man får en haug av vaktforespørsler på sms, sammen med mer eller mindre unyttig informasjon som orienteringer om ting og tang, møteinnkallelser osv. Arbeidsgiver har mitt nummer tilgjengelig, men jeg ønsker ikke at dette er tilknyttet det overnevnte systemet. Jeg mener at alt ikke- hastende kan tas når jeg fysisk er på jobb. Det går f.eks. an å legge en infolapp i hyllen min på jobb i stedet for å peise ut en sms. Jeg ønsker på en måte at min mobil kun skal benyttes i veldig hastende saker. Lenke til kommentar
exonum Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 (endret) Da har jeg misforstått emnet litt kaffegruff. Jeg tolker det dog slik at hastende saker faller under denne arbeidsmessige naturlige kontakten som krikkert nevner, mens saker som ikke er av en hastende art ikke gjør det. Endret 15. mars 2013 av exonum Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Man står til disposisjon dersom det forventes at man skal svare på kommunikasjon utenom arbeidstiden, forutsatt at man har en fastsatt turnus, og det ikke er gjort unntak i kontrakten. Det er helt OK at arbeidsgiver sender informasjon - men arbeidsgiver kan ikke forvente svar på informasjonen før første arbeidsdag, kan h*n? Nei. Å stå til disposisjon innebærer at arbeidsgiver har krav på at du utfører arbeidsoppgaver eller andre pålagte oppgaver. Kommunikasjon med arbeidsgiver er ikke en arbeidsoppgave, ei heller er det en så betydelig inntrengning i arbeidstakers fritid at det kan regnes som en oppgave (i betydningen pålagt oppgave). Når arbeidsgiver kan forvente svar kommer an på kommunikasjonens art. Edit: For øvrig, hva kan tolkes som naturlig kontakt? Dette er jo for for eksempel meg og trådstarter ikke utenom arbeidstid. Naturlig kontakt som innebærer arbeid, foregår i arbeidstid. For en sykepleier vil naturlig kontakt innebære en telefon for å informere om at man vurderer å pålegge deg overtid. Det vil innebære innkallinger til drøftingsmøter (f.eks. ved oppsigelse eller andre betydelige endringer i arbeidssituasjonen). Det er verdt å påpeke at dette går begge veier - arbeidsgiver kan ikke fakturere deg for arbeid du påfører vedkommende som går utenfor kontrakten. For eksempel ved å ringe utenfor din arbeidstid for å informere om at du er syk og ikke kommer på jobb. Jeg er dog enig i at man må kunne reservere seg mot opplysninger som ikke er av en slik art at det er nødvendig eller hensiktsmessig å gi dem direkte og øyeblikkelig. Lenke til kommentar
labbus Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Hei. Jeg jobber i helsevesenet som sykepleier i turnus. I løpet av de senere årene har jeg blitt stadig mer irritert over at arbeidsgiver benytter private mobilnumre for å sende vaktforespørsler, informasjon om møteinnkallinger, kurs osv. Dette skjer også uavhengig av om jeg har vært på jobb om natten, og det er helt nødvendig enten å skru av mobilen eller plassere den langt unna soverommet når jeg sover. For et par uker siden gikk jeg inn på vaktsystemet på nett og slettet mitt mobilnummer for å slippe disse meldingene, men dette har ikke falt i smak hos ledelsen som krever at jeg er tilgjengelig på telefon i fritiden. Må jeg være tilgjengelig per telefon på fritiden? Hvilke regler og lovverk regulerer dette? Jeg mener personlig det skal være et klart skille mellom jobb og fritid. Setter pris på innspill her! Ledelsen innen helsevesenet har et luxusproblem så lenge ansatte jobber deltid, samt at det finnes fravær i form av "sykdom" i disse stillingene. Noen jobber alt fra 20% og oppover. Mange av disse ønsker seg 100% stillinger men kan ikke få det. Derfor er det også mange som takker ja til ekstra-vakter for å kunne tjene litt ekstra. Og det vet ledelsen så utmerket godt. For dem er det bare å ringe så er det alltid en eller annen som stiller opp på en ekstra vakt. Jeg vet Støre prøver å få til endringer på dette slik at det opprettes flere 100% stillinger, men det vil ta LAAAng tid. Så tilbake til spørsmålet ditt. Svaret mitt er rimelig enkelt: Utenfor arbeidstid; om du IKKE ønsker ekstra vakter, la være å svare. OM du ønsker å jobbe mer; SVARE! Utover dette. Be dem å sende en txt-melding. Endret 19. mars 2013 av labbus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå