Gå til innhold

Netflix skal sende filmer i 4K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Problemet om dette innføres er faktisk at alle Netflix kunder ulovlig uploader kopibeskyttet materiale... De gjør nøyaktig det samme som de som laster ned en torrent, uploader den samme filmen til andre kunder. Og de kan ikke vite om de uploader til Netflix kunder eller ikke.

 

som Rudde93, sier så er spotify et fint eksempel på hvordan dette ville blitt utført. Her er det kryptert materiale som blir delt ved bruk av spotify sine egne tjenester (vil anta at de har lov innenfor de kontrakter de har med opphavspersonene på dette området). Om man så prøver å dekryptere dette materialet ved bruk av andre tjenester så er det i så tilfelle denne personen som bryter "loven" (tar det i hermetegn da jeg virkelig synes man trenger en opprydning på dette området i lovverket, men det er en diskusjon for en annen gang)

 

Når det gjelder deling av materiale med samme bandwidth som blueray så vill dette kreve enormt mye mer av internettet ditt. Det er jo bare å sammenligne størrelsen på en blueray film mot en komprimert 1080p film, det er da gjerne snakk om 4gb mot gjerne 25-50gb på blueray. Det samme gjelder jo da også 4k da om dette skal bli aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å starte med å tilby 1080p i skikkelig bitrate først? Hva med å tilby skikkelig lyd i minst seks kanaler? Lydfila på en standard blu-ray plate har jo omtrent samme bitrate som netflix tilbyr på videostrømmen.

 

Tegnet et neflix-ab. for å se house of cards. Ser en bort fra et elendig utvalg av serier og filmer så var ikke den tekniske løsningen all verden. Virker som man har glemt helt hva som gjorde Spotify populært i første omgang: innhold og en ok teknisk plattform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne ønske streamingtjenestene kunne begynne å tilby slikt uavhengig av hva slags nett kunden sitter på. Dette tror jeg på sikt ville presset nettleverandørene til å utvide nettet fremfor at tjenesteleverandørene hele tiden må tilpasse seg den utrolig dårlig kapasiteten vi har her.

Lenke til kommentar

Spørsmålet da er hvordan aktiverer du 1080p? Det virker jo som om man bruke alt annet enn en datamaskin.

Tror det er en kombinasjon av DRM-helvete, sessions og tilfeldigheter som avgjør om en får HD eller SD. På samme PC kan jeg få HD i én nettleser og SD i en annen (samtidig, samme serie). Nå er ikke dette helt ukjent, det samme gjelder f.eks. livesendinger fra TV2 sumo.

 

Uansett er ordet HD utrolig misvisende når det ikke sier noe om bitrate. Burde vært en minimumskrav for bitrate før en kan kalle noe HD. Gleder meg således til neflix sin 4k@2000 kbps, burde ha alle forutsetninger for et elendig bilde.

Lenke til kommentar

Trodde heller ikke netflix sendte i 1080p overhode. Er det slik at det står "Super HD" når du spiller av i 1080p, eller er det for høyere båndbredde på 1080p?

 

Og hvordan får man valget å velge Sper HD. Har prøvd forskjellige nettlesere uten noe bedre resultat...?

 

Super HD er 1080p men med enda høyere bitrate. Eneste jeg har som jeg får dette på er en Samsung bluray spiller. Er en Super HD logo på titler som har dette.

 

Kan ikke huske å ha sett dette på PC, mulig det er på W8 appen...husker ikke i farta. Noen som husker?

Lenke til kommentar

Spørsmålet da er hvordan aktiverer du 1080p? Det virker jo som om man bruke alt annet enn en datamaskin.

 

Det gjør den helt av seg selv. Den tilpasser seg ettersom du ser, og velger det beste som passer med båndbredden din. Såvidt meg bekjent er det ingen innstillinger du kan endre på.

Lenke til kommentar

4K?

 

Vil heller ha DTS HD Master. De har ikke sjangs til å få meg som kunde får de får til litt ordentlig lyd ihvertfall. Men det er vel ikke så farlig da sikkert 70 % av befolkningen bruker TVen som lyd, så er vel de enn i en større målgruppe.. :hm: Jaja, ekke så farlig for filmstreaming for min del uannsett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DTS HD master? virkelig? Hva med FLAC?

 

FLAC? Hva skal du med det? Filmer vil vel aldri komme i det formatet, og ettersom hva jeg leser kan man ikke høre forskjell på det og HD lyd uannsett. Dessuten har vel DTS HD Master flere fordeler når det kommer til film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...